Been gebroken na trampoline springen, schadevergoeding?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:08

TS ik zou niet wachten tot september, maar nu al advies in winnen / dossier aanleggen bij de rechtsbijstand. Uiteraard ben je zelf verantwoordelijk voor het door springen, maar laten we wel realistisch zijn dat de docent hier wel eindverantwoordelijk is. Want jij voerde de oefeningen uit onder zijn toezicht. Zolang jij nog niet je diploma hebt, ben jij de gene die vak onbekwaam is in tegenstelling tot de docent. Hij is de genen met de papieren die bevoegd is tot lesgeven en is daarmee dus ook de gene die verantwoordelijk is voor zijn leerlingen. Hij had de verantwoordelijkheid moeten nemen en jou pijn serieus moeten nemen. Daar komt nog eens bij dat je min of meer onder druk stond of werd gezet, omdat je anders zou zakken. Ik zie het als een soort chantage middel.

Persoonlijk zou ik mijn verhaal doen bij de rechtsbijstand en daar deze week nog werk van maken. Zij kunnen je goed adviseren. Ik vermoed dat je best wel eens in je gelijk gesteld zou kunnen worden. Misschien zelfs wel meer dan een beetje korting.

Ik vraag me ook af waarom de school tot september wil wachten. Is dat om eerst af te wachten of jij stappen gaat ondernemen?

Heb je trouwens wel getuigen, en mede cursisten die kunnen bevestigen dat er geen vanghulp aanwezig was en of de docent ehbo wilde uitvoeren of heeft uitgevoerd?
Laatst bijgewerkt door bridgetF op 29-01-16 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:08

antje_vip schreef:
Ayasha schreef:
antje_vip; zij moet die opvanghulp niet regelen dat moet de docent; Blijft zijn nalatigheid. Als jij uitschuift omdat de buurman zijn pad niet ijsvrij gemaakt heeft is ook de buurman in fout omdat ie het ijs niet opgeruimd heeft, niet jij omdat je kon zien dat daar ijs lag.

Dan sleep ik echt niet de buurman voor de rechter als ik toevallig voor zijn huis uitglijd. :') Maar jij denkt daar dus anders over. Maargoed dit gaat offtopic.

Tsjah... dat hoef je niet te doen...
Maar wat als dit voor jou financiële gevolgen heeft, waardoor je in de problemen komt?

Ayasha, overigens is dit volgens mij in NL niet verplicht. Zouden ze wel moeten doen...
Bij jullie is in het geschetste voorbeeld de buurman inderdaad aansprakelijk te stellen.

In Nederland kan je de gemeente overigens prima aansprakelijk stellen wanneer je struikelt over een opstaande stoeptegel en daardoor een arm of been breekt. Werkgevers verlangen dit overigens zelfs, omdat zij je ziektewet moeten betalen en als de gemeente aansprakelijk is de gemeente dit moet betalen. Of zoiets.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 14:09

Natuurlijk denk ik aan mijn gezondheid. Zoals je eerder kon lezen ging ik ervan uit dat het ging om flinke spierpijn omdat ik ongelukkig terecht kwam. Echter verwachtte ik ook iets meer begrip van mijn opleider. Ze had toch even kunnen kijken....

Getuigen zijn er ;)
Laatst bijgewerkt door Coconut op 29-01-16 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:09

Ayasha schreef:
Ik ga niet bij mijn buurman het pad op dus bij mij zou dat sowieso niet aan de orde zijn. Het gaat erom wat TS haar rechten zijn; Dáár vraagt ze nl om. Niet om wat de bokkers zouden doen of vinden maar om hoe het zit.
Ben benieuwd wat men zou doen als men er zelf voor stond overigens maar da's zo'n vraag die altijd in mijn achterhoofd zit bij dit soort topics en bijhorende reacties. :)

Palmera; als je financiën beperkt zijn is het logisch dat je daar aan denkt. Bovendien geeft TS aan dat ze dacht dat het nog maar 1 sprong zou zijn, 1 sprong of 100'en euro's als ik de gemiddelde opleiding hier bekijk 1000'en.) terug betalen, mijn keuze zou ook snel gemaakt zijn.

_/-\o_

Wat men vindt, mag men houden......

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:10

Oh is dat bij jullie niet? :) Hier idd wel. :) Gemeente aansprakelijk stellen in het door jouw geschetste voorbeeld wordt hier ook geapprecieerd idd om dezelfde redenen. :)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:11

Coconut schreef:
Natuurlijk denk ik aan mijn gezondheid. Zoals je eerder kon lezen ging ik ervan uit dat het ging om flinke spierpijn omdat ik ongelukkig terecht kwam. Echter verwachtte ik ook iets meer begrip van mijn opleider. Ze had toch even kunnen kijken....

Ook jouw instructeur heeft geen röntgen-ogen om te constateren of iets gebroken/gescheurd/niets aan de hand is. Daarvoor moet je ten alle tijde naar een arts/kliniek.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:12

Dus alleen juristen mogen hier reageren...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:12

Ayasha schreef:
Oh is dat bij jullie niet? :) Hier idd wel. :) Gemeente aansprakelijk stellen in het door jouw geschetste voorbeeld wordt hier ook geapprecieerd idd om dezelfde redenen. :)

Sinds 2007 niet meer. Vroeger wel... :j

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/re ... etpad.html

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:13

Niet perse maar opdringen dat jij vindt dat zij nergens recht op heeft waar verder geen enkele onderbouwing voor is behalve jouw buikgevoel is gewoon niet aan de orde in dit topic.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:15

Palmera schreef:
Coconut schreef:

Ook jouw instructeur heeft geen röntgen-ogen om te constateren of iets gebroken/gescheurd/niets aan de hand is. Daarvoor moet je ten alle tijde naar een arts/kliniek.

Maar wel een EHBO diploma, mag ik hopen.
En bij flink door de enkel gaan toont dit vrij snel en kan iemand in die functie prima constateren dat het niet goed voelt/erg warm is/snel dik wordt (vocht) en dat door springen niet voldoende is.

TS geeft aan door de enkel te zijn gegaan. Dat betekent een hele flinke verreking van de spieren en banden daar, die doorgaans vrij snel te zien is.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:15

@Ayasha: dan had TS na 1 sprong kunnen melden dat ze niet meer verder springt ivm een accuut probleem. En niet nog tig keer door moeten springen.

Of je nou arm of rijk bent doet er niet toe: imo is dit zeer onzorgvuldig omgaan met het eigen lichaam.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:17

Ik zou in dit geval administratiekosten betalen. Die staan los van wat er is gebeurt. Het was mooi geweest als school je tegemoet was gekomen maar dat doen ze blijkbaar niet, prima.
Vervolgens zou ik bij de rechtsbijstand hulp gaan vragen over de situatie of je school aansprakelijk kn stellen. Dus volledig los van die administratiekosten.
Het een staat los van het ander en als school niet coulant wil zijn in deze zou ik ze ook los van elkaar zien. Dus gewoon administratiekosten betalen en het ongeval los zien van de rest. En je over het ongeval goed laten informeren, eventueel een vrijblijvend gesprek met een letselschade-expert.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:17

Palmera schreef:
@Ayasha: dan had TS na 1 sprong kunnen melden dat ze niet meer verder springt ivm een accuut probleem. En niet nog tig keer door moeten springen.

Of je nou arm of rijk bent doet er niet toe: imo is dit zeer onzorgvuldig omgaan met het eigen lichaam.

Maarja, dat argument in de gehele door TS geschetste situatie doet er zeer weinig toe juridisch gezien.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:18

Palmera schreef:

Als je niet in die situatie zit doet het er niet toe nee. :(:) Maar als je de gevolgen financieel niet KAN dragen is dat een heel andere zaak. Niet springen is dan op lange termijn mogelijk slechter voor je gezondheid (stress enz) dan wel springen.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 14:19

Rechtsbijstand gebeld, zij gaan het verder uitzoeken en daar krijg ik volgende week bericht van :)
Administratiekosten ga ik in eerste instantie gewoon voldoen, deze kunnen altijd teruggevorderd worden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:20

secricible schreef:
Ik zou in dit geval administratiekosten betalen. Die staan los van wat er is gebeurt. Het was mooi geweest als school je tegemoet was gekomen maar dat doen ze blijkbaar niet, prima.
Vervolgens zou ik bij de rechtsbijstand hulp gaan vragen over de situatie of je school aansprakelijk kn stellen. Dus volledig los van die administratiekosten.
Het een staat los van het ander en als school niet coulant wil zijn in deze zou ik ze ook los van elkaar zien. Dus gewoon administratiekosten betalen en het ongeval los zien van de rest. En je over het ongeval goed laten informeren, eventueel een vrijblijvend gesprek met een letselschade-expert.

Juridisch gezien zijn die administratiekosten die de school in rekening brengt volgens mij gevolgschade.

Als er voldoende helpers waren en de school dus aan de voorwaarden voor het trampolinespringen had voldaan, was het een ander verhaal geweest.
Maar de kans is groot dat dan het niet voldoen aan deze voorwaarden de oorzaak is van de blessure (= causaal verband).

Dat de docent nalatig is geweest staat wel los van de administratiekosten en is voer voor de schoolinspectie.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:21

Coconut schreef:
Rechtsbijstand gebeld, zij gaan het verder uitzoeken en daar krijg ik volgende week bericht van :)
Administratiekosten ga ik in eerste instantie gewoon voldoen, deze kunnen altijd teruggevorderd worden.

In overleg met je rechtsbijstand neem ik aan?

Goed dat je zo snel contact op hebt genomen! Ben heel benieuwd naar de uitkomst van dit alles!

secricible

Re: Been gebroken na trampoline springen, schadevergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:23

Je hebt denk ik gelijk Janine, ik heb niet goed gelezen. Administratiekosten zijn omdat TS (door ongeluk) niet aan opleiding kan beginnen.
Dan nog zou ik idd nu even betalen maar zijn het idd niet 2 verschillende dingen...

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 14:23

Klopt Janine1990 :)

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:34

Oh, klinkt bekend. Toen ik 12 was en moest bokspringen in de gymles landde ik verkeerd (gymleraar stond erbij, maar raakte me niet aan/ving me niet). Hak gebroken. Ik zeg tegen de leraar dat het pijn doet en ik een krak hoorde. Leraar zegt dat ik maar door moet gaan, en dat heb ik dan ook gedaan.
Hak gebroken -> zenuw beschadigd -> boel ellende -> beenamputatie.

Het voordeel was dat school vervolgens héél meewerkend werd in alles wat ik nodig had uit angst voor een schadeclaim. Maar ik had liever mijn been nog gehad.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:55

Ayasha schreef:
Ik ga niet bij mijn buurman het pad op dus bij mij zou dat sowieso niet aan de orde zijn. Het gaat erom wat TS haar rechten zijn; Dáár vraagt ze nl om. Niet om wat de bokkers zouden doen of vinden maar om hoe het zit.

Dat slaat toch ook op jou, jij weet toch net zo min als de andere "bokkers" wat ts haar rechten zijn en je geeft ook je mening over hoe het zit? Ik kan dat deel van je post niet plaatsen.

(als ts wil weten wat haar rechten zijn, dan moet ze niet op bokt zijn. Maar dat is al geschreven. Hier laten mensen hun gevoel van rechtvaardigheid spreken, niet hun kennis en kunde).

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 15:31

Ayasha schreef:
Palmera; als je financiën beperkt zijn is het logisch dat je daar aan denkt. Bovendien geeft TS aan dat ze dacht dat het nog maar 1 sprong zou zijn, 1 sprong of 100'en euro's als ik de gemiddelde opleiding hier bekijk 1000'en.) terug betalen, mijn keuze zou ook snel gemaakt zijn.

Je moet je wel realiseren dat het ook averechts kan werken, die ene sprong.
Dat je eventueel tezamen met je enkel je financiële situatie en zelfs toekomst de vernieling in kunt helpen, omdat je een beperking oploopt. En of je daar toe werd aangezet of niet, het is en blijft je eigen keuze. En jouw toekomst.

In het algemeen: ik zet ook nog andere vraagtekens bij dat stukje "dwang" van die leraar.
Ts schrijft in de op: "ik moest springen om mijn examen te halen". Natuurlijk kun je alleen een voldoende halen voor een examen als je het gevraagde hebt getoond. Anders valt er immers niet te beoordelen. Als de leraar zegt tegen Ts als je niet springt, dan kan ik je niet beoordelen en dus geen voldoende geven, dan dwingt hij Ts tot niets. Het is het enige juiste dat hij kan zeggen, een correcte opsomming van de gevolgen van ts haar blessure. banketstaaf voor Ts en het zegt niets over de omstandigheden waarin de blessure is ontstaan, maar dat de leraar haar heeft gedwongen, nee. Ts wilde dat examen volledig afleggen en dwong zichzelf naar mijn mening.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 15:53

Maar wat ik me afvraag...met een echte breuk kun je dan nog trampoline springen?
Als je het niet vertrouwd dan kun je toch altijd stoppen examen of niet!

nu hoe dan ook, beterschap dat heb je wel nodig!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 15:54

Hij kan wegens medische redenen een herexamen doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 23:54

smurffie schreef:
Dat je die kosten moet betalen is ook logisch, die kosten zijn er namelijk. Dat jij hun verantwoordelijk stelt voor deze kosten en ze op hun verhaald ook logisch, immers is het door onkunde op de opleiding gebeurt? Intern onderzoek en duur geintje voor de school.

....ik vind hier niets logisch aan.
Ja, die kosten zullen vast wel bestaan, hoor - maar de gezondheid van TS is toch vele malen belangrijker en door de school in gevaar gebracht.