Winterdip, wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JoannevZ

Re: Winterdip, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 00:18

Jeetje ts! Hoop dat de medicatie goed aanslaat en dat jij je snel weer beter voelt. Beterschap!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 16:42

JoannevZ schreef:
Jeetje ts! Hoop dat de medicatie goed aanslaat en dat jij je snel weer beter voelt. Beterschap!

Het gaat met ups en downs, er zijn dagen dat ik enorm moe en chagrijnig ben. Maar meestal gaat het wel. Bedankt!

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 18:08

Is dit topic nog actief?

Dan wil ik mij graag melden.. (Helaas)
De dagen worden korter en het is slechter weer. Dus helaas is het bij mij zover... De Winterdip :(
Ik merkte het afgelopen weekend ineens weer

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 18:27

Hier ook al wat minder happy door het idee dat het kouder en donkerder word buiten. En ook nog gelijk ziek geworden toen het weer kouder werd eind vorige week. Ben nu sinds 2 dagen begonnen met vitamine D smelttabletjes gingen eruit bij etos dus met korting kunnen krijgen, dacht waarom niet kan ik is proberen of het werkt. Gezien ik ziek in bed lig krijg ik nu helemaal geen zonlicht. Maar vraag me af wat is nu beter vitamine D of D3?

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:45

Ja, ik voel het ook al. Het is hier nog vroeger donker dan in NL en er zijn wat problemen in mijn familie. Ik zit al 's ochtends met mijn zonlichtlamp en slik al vitamine D.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 20:29

Yep.... ook hier al merkbaar!
Wel ben ik ondertussen 3 maanden gestopt met roken en sindsdien ook aan het hardlopen samen met mijn hond! Eens kijken of dat veranderingen brengt!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 20:47

Yep... enorm moe de laatste tijd. Het maakt niet uit of ik bijvb een uur eerder ga slapen. Blijf nog steeds net zo moe.
Ik eet maar nog meer fruit tussen als normaal, ga zoveel mogelijk nog met daglicht naar buiten dus in mijn pauze ga ik ook echt wandelen etc...

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 21:09

Ik moet ook echt meer naar buiten. Vandaag nog geen daglicht gezien
Heb 0 verplichtingen dus ik 'hoef' ook niet naar buiten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 21:11

Ik ben vooral heel prikkelbaar ineens. Merk dat ik echt heel snel over m'n toeren raak en dan ook heel snel verdrietig word.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 21:21

Ik vind de winter vreselijk. Weet niet of ik echt een 'winterdip' heb, maar ik voel me altijd veel fijner in de zomer.
Ik zie er gewon tegenop, het is weer vroeg donker.. ik ben veel meer moe en de kinderen zijn in de winter veel vaker ziek wat me best veel stress oplevert. Daarbij ben ik zelf dan ook vaker ziek en ben ik echt aan het aftellen naar de lente.
De periode tot nieuwjaar vind ik nog wel ok, die periode gaat vrij snel met alle feestdagen enzo. Maar daarna.. het duurt voor mijn gevoel ook echt eeuwen voor het weer voorjaar wordt.
Ik slik ook extra vitamine D, bleek een tekort te hebben. Hopelijk helpt me dat deze winter wat meer door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 21:23

Ik vind winter juist heel chill. Kan echt genieten van dit koude weer. Maar mijn hoofd werkt dat niet, zit af en toe echt nutteloze ruzies uit te lokken en ik ben zo verschrikkelijk moe de hele tijd

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 21:41

Ik haat de winter duurt lang tis koud en nat en donker liefste blijf ik dan de hele dag in mijn bed. Ben altijd zo blij als het weer voorjaar is.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:35

Ik kan mij ook wel melden -O-.

Ik heb al jaren depri-klachten in de winter, ben vorig jaar hiermee naar de psycholoog gestapt, maar door de intake procedure kwam ik pas halverwege de winter aan de beurt. Nu proberen we het deze winter voor te zijn. Ik merk nu al dat ik veel meer eet, alles mij meer moeite kost, ik mij meer terug trek en moeite heb met sociale contacten onderhouden en ook mijn frustraties op vrienden africht... Mijn probleem is dat ik ook ADD heb, en nu ineens veel zwaarder weeg aan de dingen die mij niet lukken qua planning, huiswerk, etc. Tegenslagen die ik in de zomer kan wegzetten als 'ok ik heb ADD, het kan gebeuren', zijn nu eigenlijk het einde van de wereld :=. Het is ook moeilijker om dan rationeel te blijven denken.

loez, ik ben ook begonnen met hardlopen! Ben ook heel benieuwt of het helpt. Het word wel echt aangeraden bij mensen met depressieklachten! :)

Emma, grappig, ik vind winter ook heel fijn. Knus op de bank met een kopje thee, gezellige lichtjes en kaarsjes aan. Frisse lucht.. Maar helaas werkt ook mijn hoofd niet mee :n.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:46

...ik heb deze week mijn lichtbak weer van zolder gehaald.
Vitamine D slik ik bijna het jaar rond.

En omdat de buren aan het verbouwen zijn (= om 7 uur beginnen de werklieden) ga ik vroeg naar bed en zie ik de zon opgaan.
(Ivm de herrie moet ik mijn stress heel goed managen, niet alleen met chocolade en speculaas.)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 10:22

Ah, lotgenoten!

Ik moet zeggen dat ik heel blij ben met de hoeveelheid zon die we nog hebben gehad in september en zo begin oktober. Want grijze dagen met regen, en zeker langdurig eist zo zijn tol.

Het is echt de moeite om af en toe je vit. D te laten meten. En als je alleen die waardes wil dan vallen de kosten ook mee! Een algeheel bloedonderzoek is veel prijziger. Op een gegeven moment kan je goed gaan doseren omdat je weet hoe de spiegel is gedurende het jaar.

Ik slaap ook veel, gehele jaar door moet ik de 8 of 9 uur per nacht halen. In de winter soms zelfs meer. En als ik tekort kom moet ik op den duur bijslapen.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 10:36

Ik meld mij, heb hier helaas ook ieder jaar last van.

Ik lees vitamine D, waar halen jullie dat/welk merk en geeft echt veel verschil?

Kelly je kunt dus gewoon je vitamine d waarden bij de huisarts laten meten? De HA kost toch geen geld meestal?

Ik heb vorig jaar ook wel eens gedacht aan zo'n speciale zonne lamp. Maar ik heb helaas geen tijd om meerdere keren per dag voor zo'n lamp te zitten en het is ook erg duur (als je een goeie wilt hebben..) :( Maar het schijnt wel goed te werken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 10:41

Accoord, ik heb de mijne geerfd van mijn moeder.

Nieuwe kosten rond de 100 euro, de mijnes is nu 20 jaar oud.
Per dag zit ik er 1x 15 minuten voor. Ik vind het heerlijk.

Ik haal de vitamine D3 bij de drogist, er zijn een serie serieuze merken: aov, bonusan, vitals, ortho, solgar.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 16:02

Het consult bij de huisarts is kosteloos, maar afhankelijk van je verzekering zullen het prikken en laboratorium onderzoek wel van je eigen risico afgaan. In mijn geval is dat nog geen twee tientjes per keer voor alleen vit. D

En even zoeken naar het juiste supplement is idd ook handig. Stootkuur doe ik nog altijd via huisarts. Maar mijn dagelijkse dosis haal ik uit een potje van de drogist. 3000IE dat was even zoeken, maar gevonden bij de Tuinen.

Vit.D is bij mij helaas (nog) niet de hele oplossing. Ik ben aan het twijfelen of ik me helemaal moet gaan doorlichten of niet. De Huisarts is in elk geval wat beperkt in mogelijkheden en alternatief is er zoveel keus dat ik niet weet wat/wie mij écht kan helpen. Bovendien duur -O-

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 16:06

Zojuist de huisarts maar gebeld
Kan er niet zelf uitkomen helaas

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 13:20

Ik heb inderdaad ook vitamine D pilletjes maar merkte ooit echt verschil. Ik denk dat ik ze maar weer ga slikken, gewoon weer een poging wagen. Verder heb ik ook een daglichttherapie lamp van het ziekenhuis, koste toen ook 120 euro. Ik merk wel dat ik daar iets meer energie van krijg. Ik heb alleen nooit begeleiding gehad in het gebruiken van die lamp dus ik weet niet of ik hem correct gebruik. (Het verschil is namelijk nihil en soms word ik er juist heel rusteloos van en dat is ook niet echt ideaal :+).

Voor de lange slapers; hebben jullie geen last van uitdroging? Ik word telkens wakker met knallende koppijn en een onwijs droge mond.
Edit: Ik zweet niet oid en slaap ook niet in een te warme ruimte. Heb altijd de kachel uit en het raam op een kier.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 13:29

claudiadvx schreef:
Zojuist de huisarts maar gebeld
Kan er niet zelf uitkomen helaas

Sterkte en succes! :(:)

Ik heb vooral moeite met school.. ik zit op het MBO en doe de opleiding SAW, dit jaar examens en daar heb ik nou net geen zin in. Als ik naar school ga zorg ik altijd voor een goed gevuld, gezond en aantrekkelijk voedselpakket! Heerlijk als je zulke lange dagen hebt je toch even kan uitkijken naar de pauzes.. <3

Hierbij heb ik niet persée moeite met de kou en de mooie blaadjes overal! Maar de darkness is nogal depri... %)

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 13:40

Hier ook net de huisarts gebeld, ik denk namelijk dat mijn dip meer is als een winterdip, mijn dip is in Augustus in het zonnige Kroatië begonnen...

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 22:34

Hoop dat ze iets kunnen vinden Claudia en Seltje.... Dan kan je er ook iets aan gaan doen.

Ik ben een langslaper en had eigenlijk nooit last van uitdroging. Maar sinds kort allergische klachten en daardoor verstopte neus en dus droge mond. Ik word er wakker van en ga dan even wat drinken.

Allemaal nèt niet klachten, heel vervelend want je bent uit je doen. Niet topfit. Maar ook niet ziek.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 22:46

Hier is bij de huisarts het woord depressie gevallen, inderdaad een stuk meer dan een winterdip. Nu uit deze 'dip' zien uit te komen.

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 22:58

Ik meld me ook. Ik heb een hekel aan de herfst en winter. Ik word er moe, passief en depri van. En ik heb het 24/7 koud. :brr: Begint altijd rond half oktober (nu dus) met ziek/grieperig zijn, dat gaat daarna over in moe/depri zijn. En is pas in april weer minder. Ik ben echt een gigantische kouwkleum dus de koude dagen zijn een hel :n dit jaar ben ik begonnen met elke dag vit. D slikken, hopelijk gaat dat helpen :)