Vriend rookt doet niet zijn best om te stoppen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:17

Je wist waar je aan begon dus dan moet je nu niet liggen miepen vind ik.
Hij is voor jou al een stuk gaan minderen en dan is het nog niet goed.

Musiess

Re: Vriend rookt doet niet zijn best om te stoppen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:19

Na 1.5jaar ga je er een probleem van maken? Ben je zelf totaal aangepast naar zijn eisen?

Of je elgt het naast je neer. Of zoek een niet-roker. Je kan hem niet dwingen en klinkt nu super 'moederig'.

Een pil doe je ook ter bescherming voor je zelf? Of ben je al toe aan een kindje dan?

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 17:22

kiwiwitje schreef:
lelberse schreef:
Ja voor mij is het een aardig punt dat ik mee rook en hij er dus longkanker van kan krijgen... Is inderdaad waar dat het niet hoeft maar waarom zou je het risico willen lopen?
Tja de auto is van hem.. maarja ik zit er toevallig wel naast. Nu heeft hij een nieuwe auto gekocht en haalt deze over een week op. Toch zonde als je die auto gelijk verpest door erin te gaan roken. Tja is wel zijn eigen keuze maar ik vind dat wel zonde.

Het is zeker zonde van de auto. Maar het is zijn keuze. En ik zou dan het stukje''ik vind het zonde'' maar gewoon buiten beschouwing laten. Ik vind het ook zonde als iemand zijn auto om een paal vouwt, maar ja, daar kan ik niks aan doen. Dat jij er last van hebt is iets anders. Dan kun je er voor kiezen niet meer met hem mee te gaan in de auto. Of dat hij niet rookt waar jij bij bent. Dus niet in de auto als jij daar in zit, niet waar jij bij staat. Want wat ik begrijp wonen jullie niet samen.
Ik vraag mij wel af, of je dan ook niet vreselijk last hebt van de stank uit zijn mond. Die is niet te harden als mensen roken? Hoe reageert hij daar op, of is dat niet bespreekbaar?
Gaat hij uit? Drinkt hij Alcohol? Ja heel banketstaaf gezegd, wat hij met zijn gezondheid doet, gaat jou niet zo bijzonder veel aan.. Dat is zijn keuze. En als je niet met zijn keuze kan dealen.. Zit er maar 1 ding op denk ik..
Edit:
Dat je twijfelt aan zijn gevoel voor jou door dit roken, is Echt heel onredelijk van jou. Roken is een verslaving. Hij is al geminderd VOOR jou. Goed, daar zal hij inmiddels ook wel volledig achter staan. Maar om helemaal te stoppen, is meer nodig dan wilskracht. Iemand kan niet stoppen met roken omdat een ander dat van hem verwacht. Zeker als je er zo'n punt van maakt en zo'n druk op zet dat hij dat echt moet, gaat het voor hem niet makkelijker worden. Je duwt hem in een hoekje waar hij niet uit kan. Een relatie is geven en nemen. En hij geeft heel veel door al te minderen. Je hebt echt niet half in de gaten wat een verslaving voorstelt. Sorry, maar dat blijkt uit al je woorden.

We wonen inderdaad niet samen maar beide nog thuis. Niet bij hem in de auto stappen is eigenlijk geen optie want dan zou ik nooit meer met hem mee kunnen (zelf nog geen rijbewijs)
Stank heb ik inderdaad wel last van maar hij eet tussendoor veel mint kauwgom en anders duw ik zelf een pepermuntje in zn mond dus dat valt nog redelijk mee.
Ja hij gaat elke weekend wel uit en drinkt daarbij ook de nodige biertjes. Het uitgaan heeft hij ook geminderd omdat het gewoon net wat te overdreven was en we het nodige meegemaakt hebben waardoor hij wel inzag dat elk weekend tot 5u in de kroeg zitten geen zin heeft. maar dat doet er nu niet echt toe.
En ik weet dat verslaving stoppen heel veel wilskracht nodig heeft en dat het heel lastig is..
Ook ben ik zeker niet de enige die graag wilt dat hij stopt maar ook zijn eigen ouders worden er gek van en mijn moeder zeurt ook regelmatig over de rooklucht die ze ruikt en mijn kleren die vaak in de was moeten.. mijn vader rookt zelf ook dus die heeft er geen moeite mee.

Urbanus

Re: Vriend rookt doet niet zijn best om te stoppen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:25

Wat sneu voor die jongen dat hij in zo'n zeuromgeving woont.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:25

listiglistje schreef:
lelberse schreef:
Roken past gewoon niet in mijn plaatje.. en tja sommige dingetjes die hij doet vind ik ook niet helemaal geweldig maar ik zal nooit overal om gaan zeiken. Maar dat roken is gewoon echt een punt voor mij. Ik heb echt het gevoel dat hij dan toch minder van mij houd dan dat hij zegt omdat hij gewoon door rookt. Dit heb ik ook tegen hem gezegd en hij zegt dat dat helemaal niet waar is en dat hij zielsveel van me houdt...

Nou ik vind je dus wel een zeurdoos :o
Je wist waar je aan begon, hij houdt van je, minderd flink, rookt buiten, doet pogingen om te stoppen etc. etc.

En nog zeik je..... kom je met dit soort praat zoals hierboven, ppffff als ik ergens allergisch voor ben.....
als ik je vent was, was ik zelf al gillend weggerend :=

Schijnbaar besef jij niet wat een verslaving betekend....anders praat je wel anders.

En dat zeg ik als NIET roker :Y)

Precies dit.. en minder van je houd omdat ie doorrookt? komop zeg :n

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:27

De motivatie om te stoppen moet intrinsiek zijn en niet van buiten af op gelegd worden. Een verslaving is al heel moeilijk om mee te stoppen. Zeker als het sociaal geaccepteerd is ( ookal zijn er al veel rookvrije plekken). Hoe meer je er over begint, hoe meer weerstand je zal voelen bij hem. Als hij niet echt wil stoppen.
Probeer dan afspraken te maken. Dat hij niet in de auto rookt en dat jij dan niet steeds hem er op aan spreekt dat hij moet stoppen.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 17:30

Dus eigenlijk ben ik best wel een k*tvriendin omdat ik echt een hekel aan het roken hem en er dus ook over zeur. Het is trouwens niet zo dat ik er nu ineens mee kom want hij wist het altijd al..
Laatst bijgewerkt door lelberse op 23-01-16 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:30

Tja, ik denk dat ik mijn partner (moest ik er 1 hebben) vierkant zou uitlachen als hij mij zou dwingen te stoppen met roken. Rekening houden met het feit dat hij dat niet wilt zou ik dan wel weer doen, maar niemand die mij verteld wat ik wel of niet moet doen.

Je wist het op voorhand ts, hij rookt al buiten dus rekening houden doet hij wel. Draai het eens om, gezien het feit dat je op een paardenforum zit, ga ik er even van uit dat je iets met paarden heb. Stel dat hij er mee komt dat hij paarden enge vieze beesten vindt en dat jij dus maar moet stoppen met je hobby, omdat je anders niet genoeg van hem houd. Hoe zou dat over komen? (oke, misschien geen goede vergelijking omdat het ene een verslaving en het andere een hobby, maar het gaat om het idee)

Voor wat, hoort wat gaat niet op in een relatie. 2 a 3 sigaretten op een dag is super goed, ik ben zelf ook aan het minderen, met als doel om uiteindelijk te stoppen en weet hoe moeilijk dat is. Zolang ik alleen ben raak ik bijna geen sigaret aan, maar zodra ik in (rokend) gezelschap ben rook ik net zoveel als voorheen.

Tja, dan kan jij wel voor hem aan de pil gaan, maar alsnog kan je niet eisen dat hij als wederdienst stopt met roken. Iemand die er zelf niet 100% achter staat, zal niet stoppen.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:30

Als je het zo erg vind, waarom heb je dan met hem genomen? Je wist waar je aan begon

Hij is al flink verminderd naar 2 a 3 per dag. :) en wie weet heeft het tijd nodig en kan hij niet cold turkey stoppen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:31

lieveli schreef:
Wat sneu voor die jongen dat hij in zo'n zeuromgeving woont.

Nou dat zijn eigen ouders dat doen tot daaraan toe....maar schoonmoeders en vriendin (terwijl ze nog niet eens samenwonen) :+

Arme jongen...ik zou echt gillend weg rennen...

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:32

lelberse schreef:
We wonen inderdaad niet samen maar beide nog thuis. Niet bij hem in de auto stappen is eigenlijk geen optie want dan zou ik nooit meer met hem mee kunnen (zelf nog geen rijbewijs)
Stank heb ik inderdaad wel last van maar hij eet tussendoor veel mint kauwgom en anders duw ik zelf een pepermuntje in zn mond dus dat valt nog redelijk mee.
Ja hij gaat elke weekend wel uit en drinkt daarbij ook de nodige biertjes. Het uitgaan heeft hij ook geminderd omdat het gewoon net wat te overdreven was en we het nodige meegemaakt hebben waardoor hij wel inzag dat elk weekend tot 5u in de kroeg zitten geen zin heeft. maar dat doet er nu niet echt toe.
En ik weet dat verslaving stoppen heel veel wilskracht nodig heeft en dat het heel lastig is..
Ook ben ik zeker niet de enige die graag wilt dat hij stopt maar ook zijn eigen ouders worden er gek van en mijn moeder zeurt ook regelmatig over de rooklucht die ze ruikt en mijn kleren die vaak in de was moeten.. mijn vader rookt zelf ook dus die heeft er geen moeite mee.

Dus dan ben je afhankelijk van hem. Als je niet anders kan dan bij hem in de auto stappen. Dan kun je hem verzoeken niet te roken waar jij bij zit. Meer niet, ja besluiten niet mee te rijden. Je weet dat van alcohol drinken op zo'n schaal ook veel soorten kanker een grotere kans hebben?
Het gaat er niet om dat JULLIE daar last van hebben. Het gaat om HEM en om niemand anders. HIJ is verslaafd. En dat is helemaal geen ramp. Daar kan hij gewoon bovenop komen. Maar niet door en met mensen die er alleen maar moeilijk over lopen te doen. Hij is duidelijk niet klaar voor een nieuwe stap. En een stapje terug is niet gek, als hij nu wat meer rookt, is er een grote kans dat er iets speelt. Alleen het gedrag van jullie kan daar al de aanleiding voor zijn. Steun hem, en dat geld niet alleen voor jou, ook voor beide ouders. En duik niet bij alles op dat het door het roken komt. Druk op hem zetten heeft geen zin. Juist als je ziet dat er iets goed is, of als hij een keer lekker ruikt oid juist dat zeggen! Schat wat ruik je lekker. Hij vind het echt wel fijn om jullie een plezier te doen, maar niet ten koste van hemzelf. En dat is wel in welke positie jullie hem nu zetten.

lelberse schreef:
Dus eigenlijk ben ik best wel een k*tvriendin omdat ik echt een hekel aan het roken hem en er dus ook over zeur. Het is trouwens niet zo dat ik er nu ineens mee kom want hij wist het altijd al..

En jij wist van zijn roken ook al die tijd al ;)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:35

Jeetje zeg, moest ik jouw vriend zijn had ik je allang de deur gewezen.
Ik zit hier zelf met een vriend die rookt, ik heb er geen problemen mee. Hij rookte al van voor we samen waren dus ik wist goed genoeg waar ik aan begon. In het verleden heeft hij wel pogingen ondernomen om te stoppen en was toen ook flink geminderd. Als je van een pak per dag komt naar 2 à 3 sigaretten per dag is dat al een ontzettende vooruitgang, vooral als je weet dat hij jaaaren een pak per dag rookte!
Nu is mijn vriend nog steeds behoorlijk geminderd, alleen tijdens stresserende periodes rookt hij wat meer, maar ik heb me erbij neergelegd en zal hem ook nooit verbieden te roken. Voor mij staat roken op dezelfde hoogte als het consumeren van alcohol en junkfood. Het zal nooit gezond zijn, maar als je het met mate doet en compenseert met een 'gezonde' levensstijl zie ik er het kwaad nog niet zo van in. Maar soit, dat is een compleet andere discussie.
Ik denk dat jij vooral eens aan wat zelfreflexie moet gaan doen, want als ik jouw berichten zo lees heb jij geen flauw idee van wat een verslaving inhoudt. Je zou net ontzettend trots moeten zijn op je vriend dat hij geminderd is naar 2 à 3 per dag, en so be it als hij af en toe eens wat meer rookt. Er zijn maar weinig rokers die van de ene dag op de andere kunnen stoppen zonder te hervallen.
Verbieden kan niet nee, maar je kan hem wel vragen om niet in jouw buurt te roken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:37

lelberse schreef:

Ligt eraan. Zit je hem er iedere dag over aan de kop te zeuren? Af en toe een opmerking vind ik niet zeuren, per se.

Ik heb ook een hekel aan roken en mijn vriend weet dat ik bijvoorbeeld niet met hem zoen nadat hij gerookt heeft. Ik vind dat oprecht heel vies, hij vindt het niet leuk, maar snapt het wel dus is de keuze aan hem :7.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 17:37

poetser schreef:
Tja, ik denk dat ik mijn partner (moest ik er 1 hebben) vierkant zou uitlachen als hij mij zou dwingen te stoppen met roken. Rekening houden met het feit dat hij dat niet wilt zou ik dan wel weer doen, maar niemand die mij verteld wat ik wel of niet moet doen.

Je wist het op voorhand ts, hij rookt al buiten dus rekening houden doet hij wel. Draai het eens om, gezien het feit dat je op een paardenforum zit, ga ik er even van uit dat je iets met paarden heb. Stel dat hij er mee komt dat hij paarden enge vieze beesten vindt en dat jij dus maar moet stoppen met je hobby, omdat je anders niet genoeg van hem houd. Hoe zou dat over komen? (oke, misschien geen goede vergelijking omdat het ene een verslaving en het andere een hobby, maar het gaat om het idee)

Voor wat, hoort wat gaat niet op in een relatie. 2 a 3 sigaretten op een dag is super goed, ik ben zelf ook aan het minderen, met als doel om uiteindelijk te stoppen en weet hoe moeilijk dat is. Zolang ik alleen ben raak ik bijna geen sigaret aan, maar zodra ik in (rokend) gezelschap ben rook ik net zoveel als voorheen.

Tja, dan kan jij wel voor hem aan de pil gaan, maar alsnog kan je niet eisen dat hij als wederdienst stopt met roken. Iemand die er zelf niet 100% achter staat, zal niet stoppen.

Tja maar paardrijden is een hobby/sport en niet echt ongezond (op de botbreuken, kneuzingen en blauwe plekken na) en roken is een verslaving waar ik last van heb. En die paarden heeft hij eigenlijk niks mee te maken..
En ik vond het heel goed dat hij zo geminderd is maar nu is hij dus weer meer gaan roken en ik zie het al gebeuren dat hij straks weer een paar pakjes per week rookt.. En 2 peuken per dag en een pakje van die kauwgom gaat hij niet volhouden.. Dus dan gaat hij of binnenkort weer gewoon roken of hij moet stoppen...

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 17:39

Cchanny schreef:
Als je het zo erg vind, waarom heb je dan met hem genomen? Je wist waar je aan begon

Hij is al flink verminderd naar 2 a 3 per dag. :) en wie weet heeft het tijd nodig en kan hij niet cold turkey stoppen.

Nou heel eerlijk heb ik ook nooit een relatie gehad met een roker. En zoals ik al eerder zei heb ik er in de verliefdheid een beetje overheen gekeken en gedacht dat het allemaal wel goed kwam. Had zelf ook geen idee of ik me er uberhaupt wel aan zou gaan irriteren want op het begin had ik daar dus niet zo'n last van

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:41

lelberse schreef:

Jij hebt geen rijbewijs, dus je mag al blij zijn dat je met hem mee kan rijden anders kom je dus nog nergens. Zijn rijbewijs, zijn auto, zijn regels

Jij hebt last van de geur, daarom moet hij maar kauwgom veel eten en anders duw je hem zelf een pepermuntje in zijn mond...weer 'ik ik ik' en hij moet daar maar aan voldoen.

Weer iets wat hij voor jou moest aanpassen, ik weet niet precies hoe oud jullie zijn hoor, maar je hebt nog een jeugd, ontspanning? Maargoed hij moet weer van jou dan eerder naar huis omdat je het dus weer niet goed vond.

Blijkbaar weet je het niet.. als je hem als zegt dat ie minder van je houdt omdat ie niet kan stoppen :n

Ook zijn ouders bepalen blijkbaar zijn leven, of tenminste die willen het ookal veranderen en als je moeder het vervelend vindt dan hang je je kleren toch te luchten of doe je zelf je was?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:43

In je titel staat dat hij zijn best niet doet om te stoppen, hij heeft kauwgom en rookt nog 2 of 3 per dag.. Ik vind dat hij dan z'n best wel doet eigenlijk. Hij had ook kunnen zeggen ja jammer dat je het niet leuk vind maar je wist het..

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 17:45

_San87_ schreef:
lelberse schreef:

Ligt eraan. Zit je hem er iedere dag over aan de kop te zeuren? Af en toe een opmerking vind ik niet zeuren, per se.

Ik heb ook een hekel aan roken en mijn vriend weet dat ik bijvoorbeeld niet met hem zoen nadat hij gerookt heeft. Ik vind dat oprecht heel vies, hij vindt het niet leuk, maar snapt het wel dus is de keuze aan hem :7.

Nee ik zie hem nieteens elke dag en heb het er ook zeker niet elke dag over. Alleen als hij dan zegt dat hij zo zijn best doet om te stoppen en hij steekt de 4e op op 1 avond kan ik daar wel een beejte chagrijnig op reageren. Afgelopen week heb ik het er juist niet echt meer over gehad. Niet gevraagd hoe het stoppen ging en nu is hij dus juist weer meer gaan roken..

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:48

Mijn ex is voor mij gestopt toen we een relatie begonnen, heeft het wel "stiekem" op feestjes nog gedaan (tussen aanhalingstekens, omdat hij gewoon eerlijk was als ik ernaar vroeg maar het niet uit zichzelf zou zeggen). Ik heb hem echter nooit gedwongen te stoppen en dat wilde ik ook niet, ik zou hooguit liever niet willen kussen als hij net gerookt zou hebben. Maar dat is gewoon omdat ik dat zelf echt smerig vind (heb wel eens met iemand gekust die net gerookt had, vandaar)..

Ik vind dat je best mag zeggen dat je niet wil kussen als hij gerookt heeft en dat hij bij jou thuis niet binnen mag roken bijvoorbeeld. Maar in zijn eigen huis, in zijn eigen auto etc. en daarbuiten (waar jij minder/niks over te zeggen hebt) zul je het denk ik gewoon los moeten laten..

Maar dat is mijn mening :+

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 17:48

dees_daan schreef:
In je titel staat dat hij zijn best niet doet om te stoppen, hij heeft kauwgom en rookt nog 2 of 3 per dag.. Ik vind dat hij dan z'n best wel doet eigenlijk. Hij had ook kunnen zeggen ja jammer dat je het niet leuk vind maar je wist het..

Ja hij heeft zeker zijn best gedaan om te minderen maar gaat nu dus weer meer roken en doet niet zijn best om echt te stoppen..

Sunflower0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:48

Hoogstwaarschijnlijk omdat hij zich nu niet meer gesteund voelt. Vraag anders eens aan hem hoe jij hem kan steunen. En wat zijn doel is en hoe die dit kan bereiken; dan heb jij zekerheid of hij wel of niet nog verder gaat minderen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:49

lelberse schreef:
Nee ik zie hem nieteens elke dag en heb het er ook zeker niet elke dag over. Alleen als hij dan zegt dat hij zo zijn best doet om te stoppen en hij steekt de 4e op op 1 avond kan ik daar wel een beejte chagrijnig op reageren. Afgelopen week heb ik het er juist niet echt meer over gehad. Niet gevraagd hoe het stoppen ging en nu is hij dus juist weer meer gaan roken..

Snap ik. Maar probeer dat dan niet te doen en alleen in te gaan op dat hij zo zijn best doet. Dat motiveert meer dan zitten mokken. En juist interesse tonen in zijn poging, een vriendin die steunt helpt vele malen beter dan een vriendin die negeert en chaggo doet.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:52

Ik heb jaren gerookt en mijn vriend wist ook niet beter dan dat ik rookte. Inmiddels ben ik gestopt, maar NIET omdat mijn vriend dat zo graag wou. Nee IK wilde zelf stoppen. Mijn vriend had al die jaren ook liever niet dat ik rookte maar verbieden?! Nee dat werkt echt niet. Als hij zei dat ik minder moest roken ging ik juist meer roken zo werkt het namelijk gewoon.

Heel eerlijk? Ik vind je echt een zeur! Ja roken is slecht en stinkt, echt waar hoor! Maar verbieden!? Nee dat doe je niet. En stoppen met roken is heel moeilijk, als je er zelf niet achter staat lukt het je niet. Klinkt heel stom maar zo is het gewoon!

Dus deal whit it! Of stop met je relatie! Er is geen tussenweg in dit geval!

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 17:53

_San87_ schreef:
lelberse schreef:

Snap ik. Maar probeer dat dan niet te doen en alleen in te gaan op dat hij zo zijn best doet. Dat motiveert meer dan zitten mokken. En juist interesse tonen in zijn poging, een vriendin die steunt helpt vele malen beter dan een vriendin die negeert en chaggo doet.

daar zit inderdaad een hele goede logica in! maar ik ben echt bang dat als ik nu heel positief erover ga doen en helemaal niksmeer zeg als hij er een opsteek hij straks juist gewoon weer vol gas gaat roken. dan denk hij dat ik het niet erg vindt..

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:53

kort en krachtig: Nee kan je niet eisen dat hij moet stoppen.

Je wist waar je aan begon, en moet je vind ik niet achteraf dingen willen eisen. Hij heeft het geprobeerd maar wilt/kan zelf duidelijk niet stoppen. Dan moet je ook niet zeuren.

Enige keuze is dus accepteren of zeggen het irriteert me in zulke mate dat ik met de relatie stop.