Hoe komt t dat er nog steeds geen echt medicijn is...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:59

Ik heb het idee dat veel mensen hier onderschatten hoe complex kanker is. Kanker is eigenlijk een verzamelnaam. Elke tumor kan beschouwd worden als een unieke ziekte. Het is dat ook geen ziekte waar je 1 specifiek medicijn voor kan hebben, zoals de meeste ziektes wel hebben.
Kijk, een tumor ontstaat door foutjes in de celdeling (bij het kopiëren van DNA). Dit gaat miljoenen, zo niet miljarden keren goed. Maar niets is perfect en héél, héél, héééél af en toe slipt er toch een foutje door alle controlesystemen heen. Dan heb je een mutatie. Wanneer er een mutatie zit in een gen dat codeert voor iets dat te maken heeft met zo'n controlesysteem, dan valt dat controlesysteem weg. Bedenk alleen wel dat er voor zo'n systeem tientallen, soms honderden genen zijn die er direct of indirect mee te maken hebben. Én er zijn ook meerdere controlesystemen.
Om kanker te krijgen moeten deze controlesystemen weggevallen zijn én moet er een foutje zitten in de remming van een celdeling (waar ook weer honderdeden genen voor zijn). Dan heb je een goedaardige tumor. Als er ook nog een foutje zit in de systemen die ervoor zorgen dat cellen aan elkaar vast blijven zitten, dan heb je pas een kwaadaardige tumor die zou kunnen gaan uitzaaien.

Oftewel, elke tumor bestaat weer uit een andere combinatie van mutaties. Geen 1 tumor is precies hetzelfde. Er gaat dus ook nooit 1 geneesmiddel zijn tegen kanker, omdat 1 geneesmiddel nooit álle tumoren kan bestrijden. Natuurlijk zijn er wel aangrijpingspunten die in de meeste tumoren gelijk zijn, maar veel geneesmiddelen zijn specifiek op bepaalde genen of eiwitten gericht en dat kan bij kanker dus (meestal) niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 13:09

isabel_94 schreef:
Mijn tante had kanker en mocht een nieuw medicijn uitproberen, wat nog niet op de markt was. Een doosje van deze pillen kostte echt miljoenen, omdat het nog niet erkend was of zoiets. En waarschijnlijk gaan ze de nieuwe medicijnen pas erkennen als ze genoeg verdiend hebben aan de medicijnen die nu in de omloop zijn.

Die miljoenen wil ik best geloven, dat het nodig was, niet. (Als gezegd: nu worden medicijnen gemaakt vanuit concurrentie - dus bij 20 firma's tegelijk, waarbij er 1 met "de prijs" gaat strijken. Dit kan anders en is niet per se nodig.

Overigens wordt er pas aan een medicijn verdiend (...zucht...) als ook in patiënten studies gebleken is, dat het beter werkt dan iets anders. (Helaas is ook dit onderzoek niet altijd even onafhankelijk.)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 13:10

Toch wel heel gek dan dat cannabisolie bij verschillende kankersoorten helpt.
Heb succes verhalen gelezen van uiteenlopende kanker soorten in verschillende stadia terwijl deze mensen door de medische wereld uitbehandeld waren met chemo's en bestralingen.

Kankercellen (welke soort dan ook) is lichaamseigen wat getriggert door eiwitten of chemische stoffen. Die chemische stoffen hebben we meer dan genoeg om ons heen waardoor kanker een welvaartsziekte is geworden.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 13:19

Janneke2 schreef:
isabel_94 schreef:
Mijn tante had kanker en mocht een nieuw medicijn uitproberen, wat nog niet op de markt was. Een doosje van deze pillen kostte echt miljoenen, omdat het nog niet erkend was of zoiets. En waarschijnlijk gaan ze de nieuwe medicijnen pas erkennen als ze genoeg verdiend hebben aan de medicijnen die nu in de omloop zijn.

Die miljoenen wil ik best geloven, dat het nodig was, niet. (Als gezegd: nu worden medicijnen gemaakt vanuit concurrentie - dus bij 20 firma's tegelijk, waarbij er 1 met "de prijs" gaat strijken. Dit kan anders en is niet per se nodig.

Overigens wordt er pas aan een medicijn verdiend (...zucht...) als ook in patiënten studies gebleken is, dat het beter werkt dan iets anders. (Helaas is ook dit onderzoek niet altijd even onafhankelijk.)

Hiervoor had ze al verschillende andere medicijnen gebruikt, maar niets werkte. Het was daarna ook uitgezaaid naar haar hersenen (het is begonnen bij haar longen). De medicijnen die ze toen kreeg waren maar geschikt voor 5% van de bevolking geloof ik, en bij haar werkte ze. Helaas heeft ze ze te laat gekregen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 13:24

Gianti schreef:
Kanker is een zeer gecompliceerde ziekte. Ik heb pas 2 blokken van mijn studie gehad en al tig manieren zijn er tussen neus en lippen door voorbij gekomen waar het mis kan gaan met als gevolg kanker.

Behalve dat het een enorm complexe ziekte is, is het ook een ziekte editie vaak pas laat ontdekt wordt.

Maar de afgelopen jaren zijn er al zoveel progressie gemaakt in behandeling, dat moet je echt niet weg denken.

Hier even op inhaken. Ik heb weleens overwogen om een Total bodyscan te laten dien, maar dit wordt niet (of nauwelijks, als je aanvullend verzekerd bent) vergoed, en zonder vergoeding is het niet te betalen.
Waarom wordt de mogelijkheid niet geboden om je jaarlijks, of om de zoveel jaar, door een scan te laten gooien in het kader van bevolkingsonderzoek? Ik bedoel, wordt ook al gedaan met uitstrijkje, mammografie, en bij mannen voor darmkanker

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 13:28

Naar hoor, dat ze ze te laat heeft gekregen!
:(:)

(Wel is het zo, dat longkanker al een hele nare diagnose is - en dat de hersenen hun eigen immuunsysteem hebben, dus dat de artsen hard moesten zoeken en puzzelen om iets te vinden dat mogelijk zou werken, dat geloof ik grif.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 13:32

LadyMadonna schreef:
Gianti schreef:
Kanker is een zeer gecompliceerde ziekte. Ik heb pas 2 blokken van mijn studie gehad en al tig manieren zijn er tussen neus en lippen door voorbij gekomen waar het mis kan gaan met als gevolg kanker.

Behalve dat het een enorm complexe ziekte is, is het ook een ziekte editie vaak pas laat ontdekt wordt.

Maar de afgelopen jaren zijn er al zoveel progressie gemaakt in behandeling, dat moet je echt niet weg denken.

Hier even op inhaken. Ik heb weleens overwogen om een Total bodyscan te laten dien, maar dit wordt niet (of nauwelijks, als je aanvullend verzekerd bent) vergoed, en zonder vergoeding is het niet te betalen.
Waarom wordt de mogelijkheid niet geboden om je jaarlijks, of om de zoveel jaar, door een scan te laten gooien in het kader van bevolkingsonderzoek? Ik bedoel, wordt ook al gedaan met uitstrijkje, mammografie, en bij mannen voor darmkanker

Er zijn ook bloedonderzoeken die je immuunsysteem onder de loupe nemen, dat is veel efficiënter dan een scan, en 200 maal goedkoper.
Blijft idd de vraag staan, waarom niet iedereen eens in de zoveel tijd zo'n bloedonderzoek laat doen. (Het onderzoek dat ik soms doe kost plm 50 euri en geeft geen garantie "u heeft geen kanker ", maar toont wel het een en ander mbt je immuunsysteem - en die is verantwoordelijk voor het opruimen van mutaties, kleine tumoren, etc.)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 13:35

Gianti schreef:
Hoe weet jij zo zeker dat dat wel de waarheid is? Tuurlijk het bedrijfsleven heeft grote invloed. Maar ze hebben ook concurrentie op elkaar.. als je concurrent wel iets beters vind dan heb je al helemaal geen inkomsten.

Ze kunnen niet onderzoeken beïnvloeden als in de resultaten ervan. Das gewoon verboden.

de onderzoekers zijn in dienst, dus tuurlijk kun je er voor zorgen dat ze een kant opsturen. Dingen wel of niet financieren. Daar heeft de wet niks mee te maken.

Door de concurrentie moeten ze idd verder onderzoeken.
Maar onderschat de dubbele agenda niet. Dat is gewoon naïef.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 13:46

LadyMadonna schreef:
Gianti schreef:

Total bodyscan wordt bewuste reden niet vergoed. Heb hier pas nog met mijn studie mee te maken gehad.

Behalve dat je ook de kleinste plekjes niet ziet. Heb je ook een percentage van dingen wat iets kan zijn. Dan moet je daar verder op onderzoek doen. Elke ingreep heeft z'n risico's. Je gaat grote groepen verder onderzoeken die relatief weinig risico lopen op 'iets, waarbij de onderzoeken zelf ook hun risico's hebben.

Ik typ dit even heel snel vanaf mobiel. Wil er best later even uitgebreider opingaan

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 14:01

Janneke2 schreef:
Naar hoor, dat ze ze te laat heeft gekregen!
:(:)

(Wel is het zo, dat longkanker al een hele nare diagnose is - en dat de hersenen hun eigen immuunsysteem hebben, dus dat de artsen hard moesten zoeken en puzzelen om iets te vinden dat mogelijk zou werken, dat geloof ik grif.)

Longkanker is inderdaad naar! Bij haar zat het niet in de longen zelf, maar tussen de vliesjes die om de longen heen zitten zeg maar. Daar konden ze dus al helemaal niks aan doen. Ze heeft ook super veel medicijnen gekregen, en met 1 medicijn leek het stabiel. Maar toen opeens toch uitgezaaid naar de hersenen, en dat dure medicijn kon helaas niets meer betekenen :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 16:07

aikon schreef:
Toch wel heel gek dan dat cannabisolie bij verschillende kankersoorten helpt.
Heb succes verhalen gelezen van uiteenlopende kanker soorten in verschillende stadia terwijl deze mensen door de medische wereld uitbehandeld waren met chemo's en bestralingen.

Kankercellen (welke soort dan ook) is lichaamseigen wat getriggert door eiwitten of chemische stoffen. Die chemische stoffen hebben we meer dan genoeg om ons heen waardoor kanker een welvaartsziekte is geworden.

Geloof jij dat er 1 soort medicijn kan zijn? Cannabisolie helpt welliswaar bij verschillende kankersoorten, maar hoeveel soorten zijn er wel niet waarbij het niet zou helpen? Hoor je daar wel eens wat van? Je hebt darmkanker en darmkanker natuurlijk... Voor 'het volk' hetzelfde, voor medici en onderzoekers een wereld van verschil.

Ik zeg niet dat cannabisolie onzin is overigens, als ik dit zo lees denk ik dat het de moeite waard is om goed onderzoek naar te doen (als dat niet al aan de gang is, denk het wel). En anders vind ik het een heel interessant onderwerp voor mijn eindproject, dus wie weet ;) . Maar om het als 'hét middel tegen kanker' te benoemen (wat je imo indirect wel doet, correct me if I'm wrong), kan gewoonweg niet. Omdat er niet maar 1 middel kan zijn door de complexiteit van de ziekte.

Ik denk dat cannabisolie nog niet als officiële behandelmethode is benoemd, komt doordat het traject van een nieuw medicijn op de markt brengen nogal wat is... Een medicijn uitvinden is 1, dan gaan er nog jaren overheen om het veilig en goedgekeurd te krijgen en dan moet er nog een manier gevonden worden om het grootschalig én betaalbaar te produceren. Dit traject kan makkelijk 10-15 jaar duren.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 18:02

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 18:19

Ik doe voor school een extra 'project' dat gaat over kanker, dit heb ik ervan meegekregen:
Kanker wordt veroorzaakt door het verkeerd delen van cellen. Bij mensen gaat het normaal gesproken zo: alle chromosomen gaan naar het midden van de kern en van iedere chromosoom wordt een exacte kopie gemaakt. Als niet alle cellen naar het midden gaan of de kopieën niet exact hetzelfde zijn, kan de cel andere eigenschappen krijgen (ze zijn bijvoorbeeld onsterfelijk, zijn instaat om zichzelf te verspreiden (= uitzaaiing), worden niet herkent door het immuunsysteem, etc.).
Vervolgens ontstaan er een soort trekdraden die naar de chromosomen toe gaan en de chromosomen uit elkaar trekken (dus de originele gaat naar de ene kant van de cel, en de kopie daarvan naar de andere kant). Dit kan ook fout gaan, als de chromosomen ongelijk verdeeld worden bijvoorbeeld.
Het probleem met kanker is dat het lichaam deze 'verkeerde' cellen niet herkent en omdat er heel erg veel soorten kanker zijn is, het onmogelijk om één medicijn te vinden voor alle soorten kanker.
Het is ook zo dat als je één kankercel kapot maakt, dat dat de andere kankercellen niet beïnvloedt. Als het dus uitgezaaid is, is het (bijna) niet mogelijk om het te genezen, helaas...

Ik weet dat er in dit topic meerdere mensen zoiets dergelijks hebben gezegd, maar ik vind dit onderwerp gewoon heel erg interessant en wil mijn kennis met jullie delen :)

aikon

Re: Hoe komt t dat er nog steeds geen echt medicijn is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:15

Wat ik van de behandelend arts van mijn tante begreep hebben alle kanker "soorten" 1 en de zelfde basis. Om die reden zou chemo "het" medicijn moeten zijn. Maar elk orgaan maakt zijn eigen celdeling waardoor de verschillen in kanker merkbaar zijn. Al blijft de basis het zelfde, pak je die basis aan zou de rest ook moeten verminderen/verdwijnen.

Eefje het word in Nederland al erkend dat cannabis help bij de bestrijding van kanker. Er worden zelfs in ziekenhuizen al mee gewerkt naast de bekende chemokuren. Moet de patiënt wel om vragen! En dan zijn er nog steeds veel artsen die het onder kwakzalverij schuiven ^)

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:23

ik heb niet alles gelezen, maar ik heb hier het een en ander over geleerd.
kanker = extreem sneldelende cel, oncontroleerbaar. Geen enkele kanker is hetzelfde.
Chemo bijvoorbeeld remt de sneldelende cellen, maar niet de kanker-stamcell, die dus opnieuw tumoren kan vormen.
soms gaat deze door bestraling in een bepaalde 'slaaptoestand' vandaar dat het regelmatig voorkomt dat tumoren na misschien wel 15 jaar ineens weer terug zijn. De kanker-stamcell is dan weer uit zijn slaap gekomen.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:29

@aikon: ik vind een en dezelfde basis beetje vreemd klinken. De basis is een lichaamscel. Hier gaat wat in mis dat hij ongereguleerd gaat delen. Dat 'mis gaan' kan heel erg verschillen. Maar lichaamsdelen opzich zelf verschillen ook al van elkaar. Chemotherapie pakt sneldelende cellen aan, maar daardoor ook de gewone gezonde sneldelende cellen en veroorzaakt het enorm veel bij effecten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:33

Als de oorzaak van kanker bekend is waarom dan niet een medicijn maken die de oorzaak aanpakt?
Zelf denk ik dat er echt wel al een medicijn bestaat maar waarom dat op de markt brengen als je als farmaceutische industrie de zieke mens kan uitmelken.
En er genezen maandelijks mensen van kanker dus dat deze mensen hieraan zijn gestorven lijkt het misschien dat er geen medicijn is maar dat is er voor het grootste gedeelte wel

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:37

Er is geen 1 oorzaak. Het duurt jaren voor je medicijnen goed genoeg getest hebt dat je ze überhaupt op de markt kan brengen. Jaren nadat de oorzaak bekeken is. Het kan zijn dat de medicijn bestaat maar ook simpelweg nog niet goedgekeurd is..

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:41

Als je geneest is dat heel erg afhankelijk van het soort kanker en in welk stadium het is.
Maar je blijft voor de rest vanbje leven met het zwaard van damocles boven je hoofd leven hoor.

Ik noem het ook nooit genezen, maar ik hoop gewoon dat het nooit meer terug komt..

Mijn oncoloog verwacht sat er binnen 10 tot 15 jaar een mogelijkheid is om kanker chronisch te maken. Maar voor elke soort is dit weer anders. Bij borstkanker en darmkanker bijvoorbeeld zijn ze veel verder. Dit omdat het 1 van meest voorkomende soorten is en hier dus veel geld voor beschikbaar is.

Ze verwachten veel van imujn therapie. Dan blijft het gewoon tabletten slikken de rest van je leven, zie het als een soort pacmannetjes die de slechte cellen elke keer weer klein eten.

Mijn tumor was 1.6 cm groot in mijn linkerborst met uitzaaiingen naar mijn oksel lymfen. Het is operatief verwijderd, daarna heb ik voor de zekerheid nog chemo, bestralingen en hormoontherapie gehad.

Overigens wordt je pas na 10 jaar genezen verklaard..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:42

purny schreef:
Als de oorzaak van kanker bekend is waarom dan niet een medicijn maken die de oorzaak aanpakt?
Zelf denk ik dat er echt wel al een medicijn bestaat maar waarom dat op de markt brengen als je als farmaceutische industrie de zieke mens kan uitmelken.
En er genezen maandelijks mensen van kanker dus dat deze mensen hieraan zijn gestorven lijkt het misschien dat er geen medicijn is maar dat is er voor het grootste gedeelte wel

eefj33 schreef:
Ik heb het idee dat veel mensen hier onderschatten hoe complex kanker is. Kanker is eigenlijk een verzamelnaam. Elke tumor kan beschouwd worden als een unieke ziekte. Het is dat ook geen ziekte waar je 1 specifiek medicijn voor kan hebben, zoals de meeste ziektes wel hebben.
Kijk, een tumor ontstaat door foutjes in de celdeling (bij het kopiëren van DNA). Dit gaat miljoenen, zo niet miljarden keren goed. Maar niets is perfect en héél, héél, héééél af en toe slipt er toch een foutje door alle controlesystemen heen. Dan heb je een mutatie. Wanneer er een mutatie zit in een gen dat codeert voor iets dat te maken heeft met zo'n controlesysteem, dan valt dat controlesysteem weg. Bedenk alleen wel dat er voor zo'n systeem tientallen, soms honderden genen zijn die er direct of indirect mee te maken hebben. Én er zijn ook meerdere controlesystemen.
Om kanker te krijgen moeten deze controlesystemen weggevallen zijn én moet er een foutje zitten in de remming van een celdeling (waar ook weer honderdeden genen voor zijn). Dan heb je een goedaardige tumor. Als er ook nog een foutje zit in de systemen die ervoor zorgen dat cellen aan elkaar vast blijven zitten, dan heb je pas een kwaadaardige tumor die zou kunnen gaan uitzaaien.

Oftewel, elke tumor bestaat weer uit een andere combinatie van mutaties. Geen 1 tumor is precies hetzelfde. Er gaat dus ook nooit 1 geneesmiddel zijn tegen kanker, omdat 1 geneesmiddel nooit álle tumoren kan bestrijden. Natuurlijk zijn er wel aangrijpingspunten die in de meeste tumoren gelijk zijn, maar veel geneesmiddelen zijn specifiek op bepaalde genen of eiwitten gericht en dat kan bij kanker dus (meestal) niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:47

Ik betwijfel of "men" "verdient" op kankerpatiënten aan het eind van de rit.
Waarom er geen medicijn is? Om dezelfde reden dat er geen is tegen fibromyalgie, psychische problemen, crohn, CU, AIDS, epilepsie, omdat ze niet 100% zeker weten waarom het ontstaat, veel vemoedens maar nog geen zekerheden.

Ik vraag me af of dat complottheorie denken "het is er wel maar men verdient er te veel op" mensen nu werkelijk helpt om beter om te gaan met het feit dat iets buiten hun controle ligt (een boeman zoeken). Alsof dokters het prachtig vinden om iemand te vertellen dat ie nog maar een paar maanden/weken/dagen te leven heeft. :n Waarom zou eender welke dokter daar aan mee werken? De meeste dokters (en ik zie er best veel) zitten wel degelijk met hun patiënten in en zouden willen mee huilen op slechte momenten als dat maar enigszins professioneel was of hielp.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:48

purny schreef:

En dat is dus precies het punt: die oorzaak is niet bekend, althans: de oorzaak van individuele tumoren kun je nagaan maar de 'oorzaak' voor elke tumor kan anders zijn.

Wat hier wel wordt onderschat, is dat niet al het oncologisch onderzoek gedaan wordt door farmaceutische bedrijven. Een heel groot deel van het wetenschappelijk onderzoek wordt uitgevoerd door universiteiten en onderzoeksinstituten, alwaar het geld niet primair vanuit de farmaceutische industrie komt maar bijvoorbeeld vanaf de overheid of stichtingen. Fundamenteel onderzoek naar de oorzaken van kanker, en dus ook naar de mogelijke 'ingangen' voor medicijnontwikkeling, wordt dus los van de farmaceutische industrie gedaan en gewoon openbaar gemaakt (gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschriften).

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:53

Ik denk dat de farmaceutische industrie viezere spelletjes speelt dan wij als consument en artsen denken.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:55

Ik denk dat het met cannabis moeilijk is om alle vormen van kanker onder controle te houden.
Canbabis(olie) werkt niet bij alle soorten pijn. Zelf heb ik onderzoek gedaan naar het effect van cannabis op een bepaalde vorm epilepsie en dat maakte het juist erger. Vrij logisch dat cannabis zoveel effect heeft overigens, want ons brein heeft een eigen systeem, het endocannabinoid systeem, wat daarop werkt. Wij hebben onze eigen cannabisjes in het brein en die worden versterkt of verzwakt door cannabis, afhankelijk van welke vorm je neemt.

Zit nu op mobiel dus kan niet zo uitgebreid reageren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 12:04

En: kankercellen delen niet alleen snel, maar zijn ook deksels slim.... Zucht.

Zo is er iets dat niet toxische tumortherapie heet, en dat is gigantisch vakwerk.
Twee kleine voorbeelden: L-Glutamine en vitamine D. Toevallig zijn beiden stoffen die je zelf kunt maken, beide zijn goed voor je immuunsysteem en een gezond mens kan er goed aan doen om het goedje bij te slikken.

Voor L-Glutamine geldt, dat het eerste beetje dat je slikt als je kanker zou hebben, de tumor sterker maakt. Alles wat je daar bovenop slikt, maakt je immuunsysteem sterker. Dit klinkt beslist leuk, maar dan de practische problemen.
Waar ligt de grens? (De eerste twee gram maakt de tumor sterker, of is dat drie gram?)
En hoeveel precies heb je nodig om die schade te compenseren/ echt gezondheidswinst te boeken? (Nog eens drie gram, of vier, of....?)

Voor vitamine D lopen veel onderzoeken. We weten dat het goed is voor je immuunsysteem. Een van deze onderzoeken gaat over de waarneming 'dat er vrijwel geen vrouwen met borstkanker zijn, die een correcte vitamine D spiegel hebben'. (Mogelijk "eet" de tumor eerst de vitamine D "op", om daarna een vrij schootsveld te kunnen hebben???? - Zou kunnen, dat is dus nog in onderzoek....)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 16-01-16 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt