30 dagen zonder suiker! -Wie doet er mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:05

Wat voor pasta?

_bloempje01_

Re: 30 dagen zonder suiker! -Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:07

Spaghetti of pennen enz
Heb mijn post op de vorig pagina nog aangepast

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:09

Ah ok :) pasta an sich kan prima, het zit hem in de sausjes en soms idd ook het vlees. Salami zit vaak dextrose in. Sausmix of saus uit potjes is goed lezen, beter is vaak om het zelf te maken. Ik doe meestal pasta met gehakt, en dan rode saus. Sugocasa van grand italia, of zelf maken met tomatenpuree.

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:15

Oke! En bijvoorbeeld nu in de rijstwafels zie ik dat er 0,1 gram in zit per rijstwafel. "Mag dat" of ook niet?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:17

SusanH schreef:
Ah ok :) pasta an sich kan prima, het zit hem in de sausjes en soms idd ook het vlees. Salami zit vaak dextrose in. Sausmix of saus uit potjes is goed lezen, beter is vaak om het zelf te maken. Ik doe meestal pasta met gehakt, en dan rode saus. Sugocasa van grand italia, of zelf maken met tomatenpuree.

Zo, qua saus heb ik dat echt gemerkt. Ik had laatst even geen zin/tijd heel moeilijk te doen qua pasta saus dus ben even snel langs de Lidl gegaan en zo'n pot gehaald. Die was me toch een partij zoet. Gaaaatver.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:25

_bloempje01_ schreef:
Ik eet nu het aller donkerste brood van de bakker en deze zei dat daar geen toegevoegde suikers in zaten. (dat is goed dan??)

Dan vergeet hij je voor het gemak wel even te vertellen dat dat donkere brood zo mooi donker is door de gebrande moutsuiker die aan het meel toegevoegd wordt.
De kleur van brood is niet bepalend, wat wel belangrijk is : hoe meer vezel ( volkoren) er toegevoegd is, hoe beter. Vezels helpen namelijk om het verteren te vertragen waardoor er minder snel glucose ( = omzetting van koolhydraten) opgenomen wordt.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:28

Zelf pastasaus maken is ook nog eens lekkerder ook :o Ik doe het wel vaker: een pakje gepureerde tomaten(saus), wat echte tomaten erdoor, ui erdoor en op smaak brengen met Italiaanse kruiden.
Ik ga voor vanavond ook nog pasta maken maar dan met stukje kipfilet i.p.v. gehakt en roerbakgroente. Eigengemaakte saus erbij (voor m.n. de kinderen en hubby :P ) en smullen maar.

Ik drink nu voor het eerst mijn leven een kopje koffie met een zoetje... het valt me niet tegen moet ik zeggen. Heb altijd gedacht dat daar weinig smaak aanzat :=

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:31

Jannepauli schreef:
_bloempje01_ schreef:
Ik eet nu het aller donkerste brood van de bakker en deze zei dat daar geen toegevoegde suikers in zaten. (dat is goed dan??)

Dan vergeet hij je voor het gemak wel even te vertellen dat dat donkere brood zo mooi donker is door de gebrande moutsuiker die aan het meel toegevoegd wordt.
De kleur van brood is niet bepalend, wat wel belangrijk is : hoe meer vezel ( volkoren) er toegevoegd is, hoe beter. Vezels helpen namelijk om het verteren te vertragen waardoor er minder snel glucose ( = omzetting van koolhydraten) opgenomen wordt.

Even hierop doorgaande: is (volkoren) roggebrood dan beter dan 'gewoon' volkoren brood? Wat suikers betreft? Het volkoren roggebrood wat ik nu heb geeft aan 14 gr suiker per 100 gr te hebben. Op het gewone volkoren brood staan geen ingedrientenlijst :\

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:33

Niet nu, maar in de vastentijd. Dan eet ik 46 dagen (zondagen meegerekend) geen vlees, geen snoep en geen tussendoortjes en drink ik geen alcohol. Vorig jaar dronk ik ook niets anders dan water, behalve even een fles cola zero rond de halfvasten. Helemaal suikervrij is zo'n vastentijd niet, want ik blijf niet van fruit af. Met een dergelijke versobering van mijn dieet val ik altijd flink af en na een paar dagen afkicken voel ik me eigenlijk best goed. Maar ik houd het alleen vol omdat er een einde aan komt: ik zou het niet altijd kunnen.

Dat alle toegevoegde suikers die we eten niet gezond zijn, staat als een paal boven water. Je moet je alleen afvragen of suiker-geheelonthouder worden alle nadelen wel waard is. Als je alleen maar honderd wordt door van alles uit je mond te sparen, gaat de kwaliteit van je leven toch flink achteruit. En ja, er zijn meer leuke dingen in het leven dan eten en drinken, maar met alleen maar de muziek van Bach vul ik het gemis aan pure Ritter Sporten met hazelnoot niet op.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:36

True... Maar in mijn geval wil ik proberen om te kijken of mijn lijf beter gaat functioneren. En als het antwoord ja is, dan zal ik toch wat geneugden moeten missen. Of de gevolgen dragen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:40

Respect musiqolog dat je je aan zo'n vastenperiode houdt. Als ik zie hoe lastig het is voor sommige (moslim) collega's van mij om dat vol te houden := puur uit nieuwsgierigheid: uit welke geloofsovertuiging? Katholiek/Christen/Joods/Islam?

Geheel suikeronthouder wil ik ook niet worden. Wel wil ik proberen om de extra suikers drastisch te verminderen. Dus geen suiker meer in de koffie of chocolademelk. Geen/veel minder koekjes, snoepjes en chocolade snaaien, etc. etc.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:45

flettie schreef:
Respect musiqolog dat je je aan zo'n vastenperiode houdt. Als ik zie hoe lastig het is voor sommige (moslim) collega's van mij om dat vol te houden := puur uit nieuwsgierigheid: uit welke geloofsovertuiging? Katholiek/Christen/Joods/Islam?

De vastentijd (van carnaval tot Pasen) is een katholiek gebruik. Ik ben niet kerkelijk (geweest), maar doe er om uiteenlopende redenen wel aan mee. Het zou niet verkeerd zijn als carnavalisten dat ook vaker deden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:46

flettie schreef:
Even hierop doorgaande: is (volkoren) roggebrood dan beter dan 'gewoon' volkoren brood? Wat suikers betreft? Het volkoren roggebrood wat ik nu heb geeft aan 14 gr suiker per 100 gr te hebben. Op het gewone volkoren brood staan geen ingedrientenlijst :\

Bedoel je die kleine pakjes roggebrood? Die zijn gezonder dan gewoon brood en er is geen geraffineerde suiker aan toegevoegd. Natuurlijk zit er wel natuurlijke suiker in, althans: alle meel (koolhydraten) wordt in het lichaam omgezet naar glucose en zo in het bloed opgenomen. Die glucose heb je ook wel echt nodig - zonder dat ga je gewoon dood.
Bij roggebrood is het voordeel dat er heel erg veel vezel in zit en daardoor de suiker-pieken afgeremd worden. Bovendien is het 'zwaar' brood dus eet je er sowieso al minder van.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:47

Ik merk bij mij dat het of het 1 of het ander is. Ik heb een poos terug een maand suikervrij geleefd en ben daarna overgegaan op suikerarm. Inmiddels krijg ik weer vrij veel suikers binnen, kennelijk kan ik (nog) niet doseren en heb ik misschien een langere tijd suikervrij nodig

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:55

musiqolog schreef:
flettie schreef:

De vastentijd (van carnaval tot Pasen) is een katholiek gebruik. Ik ben niet kerkelijk (geweest), maar doe er om uiteenlopende redenen wel aan mee. Het zou niet verkeerd zijn als carnavalisten dat ook vaker deden.

Dan helemaal respect dat je dat volhoudt _/-\o_ (en met je laatste opmerking ben ik het ook wel eens. Gelukkig dan maar dat ik niet van carnaval houdt :D )

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:57

Jannepauli schreef:
flettie schreef:

Bedoel je die kleine pakjes roggebrood? Die zijn gezonder dan gewoon brood en er is geen geraffineerde suiker aan toegevoegd. Natuurlijk zit er wel natuurlijke suiker in, althans: alle meel (koolhydraten) wordt in het lichaam omgezet naar glucose en zo in het bloed opgenomen. Die glucose heb je ook wel echt nodig - zonder dat ga je gewoon dood.
Bij roggebrood is het voordeel dat er heel erg veel vezel in zit en daardoor de suiker-pieken afgeremd worden. Bovendien is het 'zwaar' brood dus eet je er sowieso al minder van.

Die kleine pakjes inderdaad :j
Natuurlijke suikers vind ik niet erg. Zoals je ook zegt die heb je gewoon nodig.
Dan maar wat vaker roggebrood eten dus. Heerlijk met spek of kaas :9

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:38

Ik wou dat ik gewoon suiker kon eten. Maar ik word heel ziek als ik het binnen krijg. Verder hou ik me niet echt aan een dieet, ik drink gerust een wijntje (of 2 :P ) en eet een chipje 's avonds.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:52

SusanH dat is inderdaad ook vervelend om te hebben. Mijn dochter heeft een vriendinnetje die niet tegen vet kan. Daar kan zij erg ziek van worden. Alleen hetgeen met minder dan 1% vet mag ze eten. En dat is best lastig voor een 7-jarige...

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:58

Courses schreef:
Zo, qua saus heb ik dat echt gemerkt. Ik had laatst even geen zin/tijd heel moeilijk te doen qua pasta saus dus ben even snel langs de Lidl gegaan en zo'n pot gehaald. Die was me toch een partij zoet. Gaaaatver.

Idem met soep uit zak, ik maak normaal zelf soep maar soms als ik haast heb haal ik zo'n zak. Zout!!!!!! Blehh -O-

Ik kan niet tegen smaakversterkers dus ik maak al een heleboel zelf, en daarnaast probeer ik ook wat af te vallen dus check ik alles op suikers. Vijf gram suiker is ongeveer een klontje, dus reken maar uit hoeveel klontjes je op een dag wegwerkt.

Mijn indeling ziet er meestal zo uit:
O: naturel yoghurt met honing en granen (van de aldi, geen suiker aan toegevoegd)
T: rijstwafels het humus of kaas
L: maaltijdsalade
T: die zelfde rotwafels weer
D: iets willekeurigs, wel altijd zelfgemaakt dus zonder smaakversterkers.

Mijn 'valkuil' zijn de lekkere dingen, ik eet eigenlijk dagelijks iets lekkers. Maarja, zoals iemand al eerder aangaf; wil je twee kilo meer wegen en wat lekkers eten, of hecht je meer waarde aan je gewicht? (dit is namelijk mijn motivator). Ik denk dat ik morgen eens langs de natuurwinkel ga, kijken wat er in hun koekjes ed zit!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 21:25

Ik wilde een stokbrood bij de zelfgemaakte pasta maar nee, overal zat suiker in.

Ik voel me nog steeds prima, merk dat ik niet gaap of dipjes heb zo zonder suiker.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 09:32

Ik ben ook bezig met op de suikers te letten.
Er zijn al wat eerdere topics aangemaakt (over suikerloos drinken en van de suiker afstappen).
Ik vind die eetschemas die juniper plaat ontzettend leuk!
Ik merk namelijk dat het best wel lastig is om het een hele dag vol te houden.
Ook merk ik dat de topics vrij snel stiller worden, misschien omdat het ook heel lastig is?
Ik heb gistere geprobeerd that sugar film te kijken, helaas niet gevonden dus maar een andere suiker docu.
Veel succes vandaag allemaal!
Zo maar eens ontbijten: havermout met rauwe melk, thee en als ik nog extra trek heb misschien wat Griekse yoghurt erbij.
Daarna naar de winkel wat gezonde boodschappen halen.

Edit: ik heb die lijst in het linkje ook even bekeken, maar kan mij niet voorstellen dat dat allemaal suikerloze producten zijn.
Ook staan er bij sommige zoetstoffen, dat telt voor mij ook gewoon als suiker.
Ik zal hem nog wat verder bekijken maar denk niet dat ik daar echt boodschappen van kan doen :+

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 09:43

Dit is mijn verzamellijstje, zitten ook iets minder gezonde in zoals het zonnatura snoep, maar allemaal wel redelijk gezond zonder toegevoegde suikers.

Tussendoortjes

Gezonde crackers zoals maiscrackers
Rijstwafels
Fruit
Muslie
Noten
Rauwkost/groenten
Soep
Bananenijs
Notenrepen van zonnatura
Groente: komkommer, tomaten, paprika, wortel
Rozijnen (gedroogd fruit)
Pannenkoeken
Extra extra pure chocolade
Smoothie
Ei
Biologische repen
Roggebrood
Havermout
Tomatensap
Pindakaas nuts about nature ah
Salade
Brood appie
(Griekse) yoghurt
Kaas
Vleeswaren (let op sommige bevatten suikers)

Bietensap
(Groene) thee
Water (met fruit of bv munt)

Pompoenbrood
Brinta
Suikervrije muslie
Spa rood
Zonnatura sappa, knijpfruit
Tutti fruttie ah basic
Havermout
Cacao

Volkoren producten - liefst met spelt of rogge (geen tarwe)

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 11:24

Dankjewel voor je lijstje. Erg handig!

Ik heb alleen gisteren verschillende soorten Griekse yoghurt bekeken en daar zat overal suiker in terwijl al een aantal mensen hier dat hebben genoemd om te eten?

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 11:28

ik ben geen suikervrije. :D :D :D :D

Maar een vriendin van mij wel!

Zij heeft sinds begin dit jaar een blog met allemaal leuke, lekkere en handige recepten.

Misschien een leuke tip voor jullie? http://www.lifebydean.nl/

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:15

_bloempje01_ schreef:
Dankjewel voor je lijstje. Erg handig!

Ik heb alleen gisteren verschillende soorten Griekse yoghurt bekeken en daar zat overal suiker in terwijl al een aantal mensen hier dat hebben genoemd om te eten?

Ik heb suikervrije! Erg lekker :)