Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
SusanH schreef:Ah okpasta an sich kan prima, het zit hem in de sausjes en soms idd ook het vlees. Salami zit vaak dextrose in. Sausmix of saus uit potjes is goed lezen, beter is vaak om het zelf te maken. Ik doe meestal pasta met gehakt, en dan rode saus. Sugocasa van grand italia, of zelf maken met tomatenpuree.
_bloempje01_ schreef:Ik eet nu het aller donkerste brood van de bakker en deze zei dat daar geen toegevoegde suikers in zaten. (dat is goed dan??)
Jannepauli schreef:_bloempje01_ schreef:Ik eet nu het aller donkerste brood van de bakker en deze zei dat daar geen toegevoegde suikers in zaten. (dat is goed dan??)
Dan vergeet hij je voor het gemak wel even te vertellen dat dat donkere brood zo mooi donker is door de gebrande moutsuiker die aan het meel toegevoegd wordt.
De kleur van brood is niet bepalend, wat wel belangrijk is : hoe meer vezel ( volkoren) er toegevoegd is, hoe beter. Vezels helpen namelijk om het verteren te vertragen waardoor er minder snel glucose ( = omzetting van koolhydraten) opgenomen wordt.
flettie schreef:Respect musiqolog dat je je aan zo'n vastenperiode houdt. Als ik zie hoe lastig het is voor sommige (moslim) collega's van mij om dat vol te houdenpuur uit nieuwsgierigheid: uit welke geloofsovertuiging? Katholiek/Christen/Joods/Islam?
flettie schreef:Even hierop doorgaande: is (volkoren) roggebrood dan beter dan 'gewoon' volkoren brood? Wat suikers betreft? Het volkoren roggebrood wat ik nu heb geeft aan 14 gr suiker per 100 gr te hebben. Op het gewone volkoren brood staan geen ingedrientenlijst
musiqolog schreef:flettie schreef:Respect musiqolog dat je je aan zo'n vastenperiode houdt. Als ik zie hoe lastig het is voor sommige (moslim) collega's van mij om dat vol te houdenpuur uit nieuwsgierigheid: uit welke geloofsovertuiging? Katholiek/Christen/Joods/Islam?
De vastentijd (van carnaval tot Pasen) is een katholiek gebruik. Ik ben niet kerkelijk (geweest), maar doe er om uiteenlopende redenen wel aan mee. Het zou niet verkeerd zijn als carnavalisten dat ook vaker deden.
Jannepauli schreef:flettie schreef:Even hierop doorgaande: is (volkoren) roggebrood dan beter dan 'gewoon' volkoren brood? Wat suikers betreft? Het volkoren roggebrood wat ik nu heb geeft aan 14 gr suiker per 100 gr te hebben. Op het gewone volkoren brood staan geen ingedrientenlijst
Bedoel je die kleine pakjes roggebrood? Die zijn gezonder dan gewoon brood en er is geen geraffineerde suiker aan toegevoegd. Natuurlijk zit er wel natuurlijke suiker in, althans: alle meel (koolhydraten) wordt in het lichaam omgezet naar glucose en zo in het bloed opgenomen. Die glucose heb je ook wel echt nodig - zonder dat ga je gewoon dood.
Bij roggebrood is het voordeel dat er heel erg veel vezel in zit en daardoor de suiker-pieken afgeremd worden. Bovendien is het 'zwaar' brood dus eet je er sowieso al minder van.
Courses schreef:Zo, qua saus heb ik dat echt gemerkt. Ik had laatst even geen zin/tijd heel moeilijk te doen qua pasta saus dus ben even snel langs de Lidl gegaan en zo'n pot gehaald. Die was me toch een partij zoet. Gaaaatver.