Vitamines slikken. Zin of onzin?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Vitamines slikken. Zin of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:52

Citaat:
Dat zal wel iets schelen maar niet alles.
In de groenten en fruit zitten lang niet meer zoveel vitamines en mineralen dan 30 jaar geleden.Dus om aan je dagelijkse hoeveelheid te komen moet je ongeveer een kilo of drie brocoli opeten.
Dat komt door de teelt van gewassen met kunstmest.

Het kan dus geen kwaad om extra vitamines te slikken.Het beste is een multi-vitamine.Daar is alles op elkaar afgestemd.
Mensen hebben vaak een vitamine D tekort,B12 en B1.Kan voor een berg ellende zorgen na verloop van tijd.

Heb je hier onderzoeken van gelezen? Zo ja, door wie uitgevoerd? Ik ben hier erg nieuwsgierig naar.
Ik geloof er zelf namelijk niet zoveel van (dat huidige groenten/fruit minder vitaminen bevatten) en ik ben heel benieuwd naar onderzoek hiernaar.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:59

Afbeelding

is dit leesbaar?ja dus....vraag me niet naar de bron,ik heb het van FB afgeplukt van de pagina ''gezondheidsrevolutie''

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:05

Casarell schreef:
nuscaniels schreef:
Een multivitamine kan zeker schade toebrengen.

Juist..!!
Tijd geleden kreeg ik 'storingen' in mijn hoofd, wat zich uitte in tintelingen in mijn handen en gezicht, beeld wat niet 100% scherp was, en afasie..
Ik kon alles gewoon lezen en in mijn hoofd klopte het ook echt allemaal, maar het kwam er totaal anders uit.. dat was een hele bizarre ervaring.
Toen vroeg iemand (met een medische achtergrond) mij of ik toevallig multivitamine slikte, en daar was ik inderdaad een paar weken eerder mee begonnen.

Ben hier op zijn advies acuut mee gestopt, en heb nooit meer last gehad.. :o
Sindsdien slik ik alleen nog magnesium voor mijn spieren..

Oh jeetje wat heftig! Mijn ervaring met multivitamine is gelukkig een stuk minder heftig, maar ik heb het een aantal maal geprobeerd (om te checken of het geen toeval was), maar zodra ik een multivitamine pil slik, maakt niet uit van welk merk of welke samenstelling, moet ik binnen een paar uur flink overgeven......

Dus ik eet gewoon gezond (soms niet), maar ik slik nooit meer multivitaminen. Persoonlijk denk ik dat als je niets ernstigs mankeert, je dit niet moet slikken. Is volgens mij ook wel eens een programma op tv over geweest, dat het geldklopperij zou zijn oid.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:07

jee,dat klinkt niet goed!Zouden dat niet de vulstoffen zijn?Ze gooien er natuurlijk vanalles in om het aan elkaar te plakken en er een beetje een pil van te maken.(of capsule)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:23

Supervixen schreef:
Citaat:
In de groenten en fruit zitten lang niet meer zoveel vitamines en mineralen dan 30 jaar geleden.Dus om aan je dagelijkse hoeveelheid te komen moet je ongeveer een kilo of drie brocoli opeten.

Het kan dus geen kwaad om extra vitamines te slikken.Het beste is een multi-vitamine.Daar is alles op elkaar afgestemd.
Mensen hebben vaak een vitamine D tekort,B12 en B1.Kan voor een berg ellende zorgen na verloop van tijd.

Heb je hier onderzoeken van gelezen? Zo ja, door wie uitgevoerd? Ik ben hier erg nieuwsgierig naar.
Ik geloof er zelf namelijk niet zoveel van (dat huidige groenten/fruit minder vitaminen bevatten) en ik ben heel benieuwd naar onderzoek hiernaar.

VN heeft 2015 uitgeroepen tot year of the soil vanwege de uitputting van de landbouwgronden. Dat er dus minder vitamines, mineralen en sporenelementen in de gewassen zitten die van die landbouwgronden geoogst worden is niet vreemd. We zien ook de mensen in het westen die toch toegang hebben tot genoeg en gezond voedsel steeds zieker worden. De oorzaak is lastig aan te wijzen, maar als er zoveel tekorten zijn is stomweg een gebrek aan mineralen, etc. in het beschikbare voedsel geen rare conclusie. Er is immers genoeg te eten en wat gezond is weten we ook (flink groente en fruit eten).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:54

geerke schreef:
jee,dat klinkt niet goed!Zouden dat niet de vulstoffen zijn?Ze gooien er natuurlijk vanalles in om het aan elkaar te plakken en er een beetje een pil van te maken.(of capsule)

Ja dat was heel gek. Ik heb meerdere merken en meerdere soorten geprobeerd.

Kan best zijn dat het de vulstof is, maar met medicijnen of capsules heb ik het nooit gehad. Heb een erg sterke maag.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 15:04

Interessante tabel geerke! Maar als het in 30 jaar zoveel is terug gelopen.. dan lijkt het of er over 10 jaar bij de meesten de waarden op 0 uitkomen? Zodat er totaal geen vitaminen en mineralen meer inzitten? Dan heeft het dus geen zin meer om groenten en fruit te eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 15:31

Ik vind het ook een interessante tabel, maar heb geen enkel idee of het waar is.

Wat voor onderzoeken liggen eraan ten grondslag? Kan ook zomaar een praatje zijn van een bedrijf dat iets "gezonds" verkoopt. Ik zie iets over de "gezondheidsrevolutie", maar daar zie ik in vogelvlucht ook hele enge termen als "kanker kan al jaren genezen worden". Niets voor mij dus...

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:58

Ik ben van mening dat iedereen vitaminen bij zou moeten slikken. Iedereen in Nederland heeft al standaard een te kort omdat er simpelweg te weinig sterke zon is. Daarnaast is de algemeen geaccepteerde range veel te laag (25 - 30, terwijl vanaf 80 pas voldoende is), zelfde geldt bij B12. Houd er trouwens rekening mee dat je B12 niet goed wordt opgenomen zonder B11 foliumzuur. Je B12 moet gewoon ruim boven de 200 zijn, liefst 300.
Maar zolang het voedingscentrum nog roept dat men melk moet drinken voor sterkere botten, trek ik mijn eigen plan en laat het regelmatig controleren.
Laatst bijgewerkt door laliz op 06-01-16 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:02

Ik zou nooit zomaar een (multi)vitamine gaan slikken zonder bloedonderzoek.

Heb zelf vit. D en ijzer tekort, wat dus naar voren is gekomen dmv bloedonderzoek, krijg daar supplementen voor van de huisarts, deze zijn hoog gedoseerd en de vitamine van de drogist hebben niet voldoende IE.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:07

volgens mij heeft de halve bevolking vitamine D tekort.Word trouwens ook gelinkt aan kanker,een tekort.Geen idee of het waar is.
Ik lees zoveel dingen waarvan ik niet weet of het waar is.
Vermoed wel dat een tekort aan vitamines en mineralen kan leiden tot nare ziektes ,maar dat is mijn vermoeden. ;)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:17

Wat betreft vitamine d. Mijn vader krijgt hier ook injecties voor. Toen hij in het radboud ziekenhuis lag, werd hij bezocht door de reumatologe. Zij zei dat ongeveer 75% van de Nederlanders in de wintermaanden een vitamine d tekort heeft.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:19

Ik zou niet zomaar vitamines gaan slikken zonder dat er echt blijkt dat je ergens tekort aan hebt.

Daarnaast zou ik eerst zorgen dat je gezonder gaat eten. Luisteren naar je lichaam helpt al een heleboel. Ik heb wel eens dagen dat ik heel veel behoefte heb aan sinaasappelsap, dan drink ik dat een paar dagen en dan voel ik me beter. Ala voorbeeld zegmaar.

Dat groente en fruit minder vitamines bevatten dan vroeger geloof ik niet. Ik merk prima verschil als ik het minder eet en als ik het in normale porties eet. Hoef er niet zozeer veel meer van te eten om me goed te voelen

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:21

geerke schreef:
annepaardoes schreef:
Wat dacht je ervan om gewoon gezonder te gaan eten?

Door de eenzijdigheid van de kunstmest.

Dit klopt indd, huidige groenten en fruit zijn een stuk armer. Ik had hier laatst een artikeltje met tabelletje over gevonden, kan wel zoeken of ik het terug kan vinden. Daarnaast hoeft het de ts heus niet zo kwalijk genomen te worden als ze niet gevarieerd genoeg eet, ik denk dat het meerendeel dat niet doet.

In de consumentengids e.d. staan vaak genoeg onderzoekjes welke suppletie goed werkt en welke niet, dus de TS vraagt heus geen gekke dingen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:23

Dragan2008 schreef:
Ik zou niet zomaar vitamines gaan slikken zonder dat er echt blijkt dat je ergens tekort aan hebt.

Daarnaast zou ik eerst zorgen dat je gezonder gaat eten. Luisteren naar je lichaam helpt al een heleboel. Ik heb wel eens dagen dat ik heel veel behoefte heb aan sinaasappelsap, dan drink ik dat een paar dagen en dan voel ik me beter. Ala voorbeeld zegmaar.

Dat groente en fruit minder vitamines bevatten dan vroeger geloof ik niet. Ik merk prima verschil als ik het minder eet en als ik het in normale porties eet. Hoef er niet zozeer veel meer van te eten om me goed te voelen

ik heb weleens heel veel behoefte aan dropjes :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:24

Wat betreft vroeger meer vitamines in groente en fruit.. Ik heb sinds een aantal jaren een moestuin, en we merken toch duidelijk dat deze groentes meer smaak, kleur en een lekkerdere structuur hebben dan de groente uit de winkel. Vitamines zie en proef je natuurlijk niet, maar ik kan me voorstellen dat er meer in zit doordat die groente gewoon meer tijd krijgt om te groeien en voedingsstoffen uit de grond te halen.

Toevallig deze week een zak uien gehaald bij Lidl omdat ik door mijn eigen voorraad heen ben.. Maar ze zijn zo waterig.. zacht.. en zo weinig smaak zit er aan..
Ik probeer dan ook zo veel mogelijk biologisch te halen in de winkel. Dat smaakt over het algemeen beter, en ik denk ook dat het gezonder is.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:28

geerke schreef:
ik heb weleens heel veel behoefte aan dropjes :+

Ik in chocola :Y)
8nnemiek schreef:
Wat betreft vroeger meer vitamines in groente en fruit.. Ik heb sinds een aantal jaren een moestuin, en we merken toch duidelijk dat deze groentes meer smaak, kleur en een lekkerdere structuur hebben dan de groente uit de winkel. Vitamines zie en proef je natuurlijk niet, maar ik kan me voorstellen dat er meer in zit doordat die groente gewoon meer tijd krijgt om te groeien en voedingsstoffen uit de grond te halen.

Toevallig deze week een zak uien gehaald bij Lidl omdat ik door mijn eigen voorraad heen ben.. Maar ze zijn zo waterig.. zacht.. en zo weinig smaak zit er aan..
Ik probeer dan ook zo veel mogelijk biologisch te halen in de winkel. Dat smaakt over het algemeen beter, en ik denk ook dat het gezonder is.

Lidl groenten zijn wel vaak slecht, ik begrijp niet dat die zo'n prijs hadden ontvangen enkele jaren geleden (of de prijs moet een grote factor zijn geweest). Uien kun je de helft van weggooien inderdaad.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:34

Ik heb nooit problemen met groente en fruit van de lidl.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:37

Supervixen schreef:
Ik heb nooit problemen met groente en fruit van de lidl.

Ik ook niet per se. Ja oke heb wel eens net een verkeerde appel of peer ertussen zitten. Maar dat heb ik bij de jumbo of appie ook

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:03

geerke schreef:
volgens mij heeft de halve bevolking vitamine D tekort.Word trouwens ook gelinkt aan kanker,een tekort.Geen idee of het waar is.
Ik lees zoveel dingen waarvan ik niet weet of het waar is.
Vermoed wel dat een tekort aan vitamines en mineralen kan leiden tot nare ziektes ,maar dat is mijn vermoeden. ;)

Dat zou best kunnen, maar weet ik niet. Ik weet wel dat men (de neurologen waar ik voor werk) steeds meer waarde hechten aan het op peil houden (ver boven gebruikelijke normaalwaarden) van vitaminen om bijvoorbeeld dementie, MS en Parkinson te voorkomen / te stagneren of verbeteren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:25

geerke schreef:
er is trouwens wel een verschil tussen de chemische vitamines of de vitamines uit planten verkregen.
Het schijnt dat je lichaam de natuurlijke variant beter opneemt.Of het waar is weet ik niet.
Bijvoorbeeld vitamine C,je kunt de chemische vorm Ascorbinezuur nemen of uit Acerola.(vruchtje?)

ik vond laatst hier in de supermarkt dus een multivitamine met 12 vitamines en mineralen op natuurlijke basis,zonder toevoegingen.
Van Floressance.(woon in frankrijk)

Oeroud onderzoek naar het gezegde "ui is gezond omdat er vitamine C in zit".
Drie honderd proefpersonen, allemaal verkouden.
Een groep krijgt rauwe ui (want we onderzoeken ui)
een groep krijgt het equivalent van die rauwe ui in de vorm vaneen vitamine C pil
derde groep krijgt foppil.
Wat blijkt : de ui groep herstelt sneller dan de vitamine C groep, beide groepen significant sneller dan de gefopte mensen.
Verklaring voor het verschil tussen ui en vitamine C stand alone: 'een beetje plant' heeft zo 150 tot 200 stoffen aan boord, die elkaar helpen.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 09:16

Groente en fruit leveren meer dan alleen maar vitaminen. Ook namelijk veel voedingsvezels. Deze zorgen voor een beter gevuld gevoel, hierdoor worden koolhydraten langzamer opgenomen in de dunne darm en blijft er meer vocht in je dikke darm waardoor je niet verstopt raakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 09:33

Inderdaad suikermeisje, het is daarom heel belangrijk om gewoon normaal te eten en niet direct naar pillen te grijpen. Gezond voer heeft zoveel meer voordelen dan alleen vitamines ;)

En de zin in producten (drop, chocolade) is allemaal terug te leiden naar een op dat moment tekort in je lichaam. Zin in iets fastfood? Natriumtekort. Zin in chocolade? Magnesiumtekort. etc.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 09:35

Plus groente en fruit zijn belangrijk voedsel voor je darmbacteriën.
Slechte gisten eten bijv graag suiker, parasieten hebben ook voorkeuren.
Belangrijke gezonde bacteriën eten vaak van plantenvezels. Dit veel eten, goed kauwen (anders is het moeilijk afbreken voor ze) geeft een optimaal milieu om je darmbacteriën te verbeteren/vermeerderen. Belangrijk om je darmwand en slijmlaag goed te houden of te verbeteren. (L-glutamine is daardoor evt een goede aanvulling op pds klachten)
Een beter Darm milieu dat geeft weer een betere opname van stoffen als bijv vitaminen en mineralen en een beter immuunsysteem.
Alles begint bij de buik!

Nogmaals, ik zou wel een multi adviseren.
Bij een gezond lijf zonder problemen gewoon een multi die niet hoger gaat dan 100% adh per vitamine of mineraal. Even zoeken, maar ze zijn er wel. Daarnaast in de winter zeker 1000IU vit D.
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 07-01-16 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 09:38

Kayleigh_ schreef:
En de zin in producten (drop, chocolade) is allemaal terug te leiden naar een op dat moment tekort in je lichaam. Zin in iets fastfood? Natriumtekort. Zin in chocolade? Magnesiumtekort. etc.

Dat bedoelde ik dus met luisteren naar je lichaam :j

Zie idd vaak schema's voorbij komen met waar je trek in hebt en wat je dan voor je lichaam nodig zou hebben aan stoffen. En daarachter een gezonder alternatief