Yoga, wie doet het en hoe ervaar je het?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 07:45

Ik heb n.a.v. dit topic na lange tijd weer eens een yin yoga les gedaan en het was zo ontzettend fijn! Zakte tijdens de eerste "oefening" (rechtop zitten in lotushouding en simpelweg focussen op ademhaling) al in zo'n diepe ontspanning dat het net het randje tussen slapen en waken leek. De hele les door deze "loomheid" vast kunnen houden. Had wel soms dat ik na 3 min in een houding zo diep gezakt was dat ik bij het wisselen dacht "hoe kom ik hier ooit weer uit" hahaha :') Herkenbaar?

Wel lastig om na zo'n les dan thuis te komen in een huis waar vriendlief een actiefilm aan het kijken is.... :(

yvonne1303

Re: Yoga, wie doet het en hoe ervaar je het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 07:56

Ik heb altijd yoga willen doen, maar was er nooit aan begonnen, omdat ik absoluut niet van sportscholen ed houd. Nu met internet is dat een ander verhaal. Ik ben nu net begonnen met yoga bootcamp 30 dagen met yoga with adriene. Super leuk. Oké, soms kan ik even iets niet volgen, maar dat maakt niks uit. Ik verheug mij elke weer op mijn les.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 08:38

Adriene is ook leuk idd!
Ik ben dankzij dit topic ook weer begonnen om toch iedere dag eventjes op te mat te gaan staan. Gewoon simpel een paar oefeningen van de eerste ashtanga sequence, maar het is een begin en ik heb er dus serieus spierpijn van :')
Lang leve de zonnegroetjes hihi

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:32

Corelli schreef:
Ik heb n.a.v. dit topic na lange tijd weer eens een yin yoga les gedaan en het was zo ontzettend fijn! Zakte tijdens de eerste "oefening" (rechtop zitten in lotushouding en simpelweg focussen op ademhaling) al in zo'n diepe ontspanning dat het net het randje tussen slapen en waken leek. De hele les door deze "loomheid" vast kunnen houden. Had wel soms dat ik na 3 min in een houding zo diep gezakt was dat ik bij het wisselen dacht "hoe kom ik hier ooit weer uit" hahaha :') Herkenbaar?

Wel lastig om na zo'n les dan thuis te komen in een huis waar vriendlief een actiefilm aan het kijken is.... :(

Ik had exact dit gisterenavond. :')

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:48

Haha gaaf! Ook yin yoga?

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:04

Hier ook yoga!
Ben er gek op en het doet mijn lichaam zoveel goeds.
Ik sport 6x per week (kracht en cardio afgewisseld) en ik vind het absoluut heerlijk om er yoga na te doen. Daarna slaap ik als een roosje. Totaal ontspannen.

Ook na het opstaan doe ik eerst een korte yoga sessie om de dag te beginnen. Ik voel me dan direct lekker in mn lichaam zitten.

Op zondag sport ik verder niet en pak ik vaak de yoga metldown workout van jillian michaels. Ook een fijne! (Staat op youtube)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 18:50

Weet iemand van jullie een fijne yoga school in Arnhem?

Valeriej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:22

Heeft er iemand van jullie trouwens ervaring met de Let's start yoga guide van Jessica Olie?

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:29

Yin yoga klinkt fijn!

Niet alles meegelezen maar misschien wel een ervaring waar jullie iets of niets mee kunnen.
Heb een periode onwijs veel last van mijn rug gehad en ook behoorlijk gestrest waardoor ik veel moe was.
Toen vond ik yoga uit :+ Eerste les vond ik het meer een grappige bedoening en stelde ik me nog niet helemaal open. Maar dat kwam daarna wel. En jongens! Wat fijn om weer naar huis te gaan en je rug niet meer te voelen. Het gevoel te hebben alsof je helemaal zen bent en de wereld aan je voeten ligt.

In mijn "klasje" zaten ook veel mensen die wat op leeftijd waren en problemen hadden met knieën schouders en zo verder. Er zijn "levels" in elke houding en kleine variaties die aan gereikt worden om het voor iedereen fijn en plezant te houden. En lenig zijn hoeft zeker niet, dat komt vanzelf wel (of niet, maar is niet erg)

@valeriej, is dat een doe-het-self boekje/filmpje of iets dergelijks? Als dat zo is zou ik wel uitkijken met houdingen. Als je les krijgt word je gecorrigeerd als je net even een beetje fout zit. Wanneer dit niet gebeurt en je hebt zelf niet daar dat je rug holler is dan ie hoort te zijn bijvoorbeeld, dan kan je jezelf de nodige schade aanbrengen.

Moirin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:19

Ik ben tijdens mijn studie begonnen met yoga, en nu na een kleine tussenpauze ook in mijn huidige woonplaats weer begonnen afgelopen jaar. Heb bij een aantal mensen lessen gevolgd, tot ik iemand vond waar ik me echt goed bij voelde :)
Ik heb nu één keer per week yoga les, maar ik kan dan wel kiezen uit de verschillende yoga lessen die worden aangeboden. De ene week pak ik een yin yoga les mee, de andere keer ga ik voor flow yoga. Net wat op dat moment het beste past.

En in de zomer wordt er ook sunset yoga aangeboden, op het strand met zonsondergang <3

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 00:30

Ik ga aankomende donderdag een proefles yoga doen, ben erg benieuwd! Wat betalen jullie voor lessen eigenlijk? Is een 10tje per les een normale prijs?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 08:22

Mijn abonnement kost €32,50 per maand voor 1x in de week en €50,- voor 2x. Dat is vrij standaard hier in de regio. Een losse les is €12,50 geloof ik.

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 09:15

Ik kreeg juist ontzettend veel spanning van Yoga. Was constant aan het worstelen met de gedachte die anderen over mij zouden hebben. En dat de oefeningen nooit lukte.
Na de yoga had ik zo'n enorme pijn in mijn spieren.
Ik ben ermee gestopt.

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:37

Ik betaal 70,- voor onbeperkt, en idd 10 voor een losse les ofzo?

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:40

Oke, het yogacentrum waar ik les ga nemen is 260 euro voor 26 lessen. Ben benieuwd.

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:44

Ik betaalde 20-, week (of 80,- per maand). Maar je kon wel alle lessen meevolgen (elke dag 2-3 lessen ook op zondag). Ik deed hot yoga, dus kan zijn dat dat daarom duurder is?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:58

Amyd schreef:
Ik kreeg juist ontzettend veel spanning van Yoga. Was constant aan het worstelen met de gedachte die anderen over mij zouden hebben. En dat de oefeningen nooit lukte.
Ik ben ermee gestopt.

Naar hoor.
Bij mij was het refrein 'je doet wat je kunt en de rest is niet belangrijk' en '...dat het wel goed is om te weten wat het eindplaatje is, maar dat het ideaal afdwingen geen yoga is, maar begeerte'.

...zo'n mentaliteit geeft ook al een hoop rust. :)

Valeriej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:21

@KellyR: Klopt, is een boek. Ik volg haar op Instagram en zie vaak goede resultaten, maar durfde het inderdaad niet aan om te kopen door de redenen die jij geeft. Misschien toch maar wat verder zoeken naar een sportschool met yogalessen hier in de buurt. Toch bedankt :-)

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:39

Ik heb 2 yoga boeken, van Rachel Brathen en van Tara Stiles. Moet zeggen dat ik er nog (te) weinig mee doe, vooral de oefeningen die er in staan. Merk dat ik in de les gewoon beter vooruit kan dan dat ik de oefeningen uit een boek haal. Vanuit een boek kom ik absoluut niet in een 'flow'.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 13:36

Ik zit eraan te denken om ook met yoga te beginnen, de osteopaat/fysio heeft me dit aangeraden vanwege veel rug- en nekpijnklachten en spanning in mijn middenrif.

Wat voor yoga doen jullie? Ik verdwaal in de soorten :+ Ik vind aerial yoga er supertof uitzien en men zegt dat het de spanning op je ruggengraat en nek verlicht, maar het ziet er wel zwaar uit.
Vanuit mijn fysio kan ik terecht bij een Easy flow yoga class, maar daarbij heb ik dan weer het idee dat het erg om ontspanning gaat en ik ervaar eigenlijk weinig stress in mijn normale leven. Ik wil juist de spieren wat versterken, maar daarbij is overbelasting niet zo tof.

Welke soort doen jullie, en hoe bevalt het?

Edit: ik wil liever geen online lessen volgen. Ik moet echt correcties krijgen in mijn houding vanwege die rug.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 14:46

Aerial is heel leuk! Maar vooral leuk voor erbij vond ik. Ik ben fan van een gedegen basis in de Hatha te krijgen, dan naar meer dynamische houdingen van Ashtang/Vinyasa toe te werken of meer de meditatieve kant op van Yin yoga.
Als je last hebt van je rug zou ik met een rustige, gedegen vorm, dus hatha imo beginnen.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 16:39

Amyd schreef:
Ik ben ermee gestopt.

Wel interessant dat niemand hier op in gaat. Want juist 1 van de uitdagingen van yoga is proberen los te laten dat je de houdingen op een bepaalde manier Moet doen of los te laten hoe anderen over je denken. Dat zijn juist de dingen die yoga meerwaarde geven. Niet dat je een oefening doet zoals een ander het doet, maar doet zoals past bij jouw lijf. En de uitdaging van het denken is ook de uitdaging die je buiten de yogamat toepast. Jammer dat of je dit niet aangegeven hebt bij de leraar of dat de leraar er niks mee gedaan heeft. (weet natuurlijk niet of je het hier over gehad hebt :) )

Yogaleraar Johan Noorloos zegt ook altijd 'yoga begint pas als je van de mat afstapt'

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 16:43

Ik heb gisteren mijn eerste lesje thuis erop zitten. Met yogametevy.com kan je 21 lessen pakket kopen voor 30 euro. Is met filmpjes en dan zeggen ze wat je moet doen, vond het echt fijn! :) kijk uit naar de volgende lessen. word er helemaal ontspannen van

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 17:23

xEliine schreef:
Ik heb gisteren mijn eerste lesje thuis erop zitten. Met yogametevy.com kan je 21 lessen pakket kopen voor 30 euro. Is met filmpjes en dan zeggen ze wat je moet doen, vond het echt fijn! :) kijk uit naar de volgende lessen. word er helemaal ontspannen van

Dat beviel dus goed? Ik heb deze week een groepsles gedaan en deze vond ik ook erg fijn en ontspannend. Alleen ik vind dit toch te duur en ten slotte moet ik er na het werk nog naartoe fietsen en word ik er uiteindelijk toch wel vermoeider van. Daarom zat ik er ook aan te denken om het thuis te doen.

alleen kun je je dan echt ook concentreren daarop als je thuis bent?

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 17:32

Ja bij mij ging dat toch hoor.. gewoon kijken of je rustig op je kamer kan zitten