Waarom rijden mensen met allochtone afkomst zelden paard?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:03

Desiree schreef:
Percy schreef:
Mensen uit Iran en nog wat van die landen kom ik heel veel in de springsport tegen. Of iemand moslim is kan ik aan de buitenkant niet zien.

De springsport is erg in opkomst bij de arabieren. Al Shabatly is een van de voorbeelden. Maar zij zijn van erg rijke komaf.

Onder het gewone volk zie je ze niet.

Bedoel je daarmee op manege's? Ben het wel met je eens dat het meestal mensen met geld zijn en/of met veel talent. Maar ja, die zijn ook ergens begonnen en in die landen is het denk ik nog meer een elite sport zoals dat vroeger in Nederland ook het geval was.

Ben zelf wel eens een decadent kind genoemd omdat ik met mijn paard over het strand reed :+

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:04

Ik ben half Curaçaose en rijd dan wel, maar de meeste meiden van m'n vaders kant vinden het ook prachtig die zijn wel helemaal Antilliaans :) zouden het liefst elke week langskomen :P jongens inderdaad niet, die vinden er niks aan

Desiree

Re: Waarom rijden mensen met allochtone afkomst zelden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 18:09

Ja op de maneges bedoel ik.
En dat is dan nóg zoiets.....
Onder mensen met eigen paarden zie je dus ook weinig mensen met allochtone afkomst. Een aantal paardenhouders vind je in buitengebied, op het platteland.
Maar in het buitengebied en op het platteland tref je ook al nauwelijks mensen met een andere etnische afkomst aan. Typisch he? Terwijl je overal op de wereld toch platteland hebt. Dus daar kan het niet aan liggen. Moet te maken hebben met het feit dat hun ouders of voorouders hier echt kwamen om te werken, en dat de werkgelegenheid uitsluiten aangeboden werd in de stad.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:14

Citaat:
Volgens mij mogen moslims (vrouwen) niet paardrijden. Daar heb ik wel eens iets over gelezen maar hoe of wat precies weet ik niet meer.

Zoals in alle godsdiensten: in Staphorst moet je als vrouw ook een rok aan. De rest van christelijk Nederland laat ons gewoon een rijbroek aantrekken.
Islam idem dito.

De profeet Mohammed - met hem zij vrede - trouwde met een vrouw die een eigen "transportbedrijf" had.
Ik gebruik aanhalingstekens, omdat ik bij dat woord acuut diesel ruik en tientonners zie.
Zij was rijk en bezat veel paarden en kamelen. Als directeur zal ze niet zelf non stop de zijderoute hebben gereden, maar ze kon vast rijden.

Kortom: "het mag"!

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:16

allochtonen zie je ook zelden racefietsen of zwemmen of volleyballen of handballen of schaatsen...is mij wel eens opgevallen en ik bedoel in sport op tv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:16

Ik bedoel eigenlijk meer dat paarden een belangrijke rol gespeeld hebben door gans onze Europese geschiedenis en dat we meer vertrouwd zijn met het paard. Je hebt natuurlijk de arabische paarden, maar hoe mooi ze ook zijn, een kameel is nog steeds beter afgestemd op de woestijn. En ga je kijken naar de paardenvolkeren uit de geschiedenis, dan heb je buiten Europa de kozakken en de steppe bewoners van Mongolië. Terwijl in Europa het paard al heel lang vaste waarde heeft als metgezel en partner op het strijdtoneel.
Zonder paard was Alexander De Grote niets, de Grieken zouden nooit het middellandse zeegebied overwonnen hebben zonder hun strijdros. En zouden de Romeinen zo'n groot rijk gehad hebben zonder het paard? Kijk naar gans onze geschiedenis, het paard was erbij. En ja, het was ook een gebruiksvoorwerp in die tijd, maar een goed strijdros kon het verschil beteken tussen leven en dood, dus werd het op handen gedragen. Tot de dag van vandaag leren we in de geschiedenisles de naam van het paard van Alexander De Grote.
Laat ons ook niet vergeten dat in onze mythologie het paard ook een belangrijke rol speelt, denk aan Pegasus of Sleipnir en aan de centaur, half mens half paard.
Ik denk toch dat al die zaken ervoor zorgen dat het paard, ook al heb je er niets mee, toch wel op een andere manier met ons leven verweven als als in andere werelddelen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 18:20

connie64 schreef:
allochtonen zie je ook zelden racefietsen of zwemmen of volleyballen of handballen of schaatsen...is mij wel eens opgevallen en ik bedoel in sport op tv.

Nee. Alleen maar foeballuh

En soms ook basketbal trouwens hoor!

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:20

BMHP schreef:
allochtone afkomst is niet alleen moslim.
Er zijn genoeg mensen met een italiaanse engelse duitse afkomst enz. die wel paard rijden.

Ik kan mij een tv uitzending herinderen over een Marokaanse jonge man die terug ging om de dressuur paarden van de Koning te rijden en zowel een Nederland als Marokaans paspoort had.

Maar door een hoop redenen zijn het inderdaad maar betrekkelijk weinig die aan een sport als paardrijden beginnen.

Moslim zijn is geen afkomst. Het is een geloof.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:22

Ik had het er met een taxichauffeur over, hij hoorde dat ik paardrij en vroeg me waar ik dat dan deed en of daar zijn kinderen (Turks) ook welkom waren. Zijn vrouw was al op verschillende bedrijven in de omgeving langs geweest met de kinderen en had zich nergens welkom gevoeld, soms had men niet eens hallo gezegd en gevraagd of ze haar ergens mee konden helpen.
Naja, hij was nog niet bij ons geweest en daar lopen echt genoeg kindjes rond met een 'kleurtje' en meisjes met hoofddoekjes heb ik ook gewoon gezien, dus ik heb hem maar verteld eens een kijkje te komen nemen.
Maar mijn ervaring is toch wel dat rond de paardenwereld wel een behoorlijk elite-sfeertje kan hangen, dat je gauw wordt beoordeeld op je uiterlijk, merk kleding en soort auto. Ik als kind uit een modaal-gezin heb ik me nooit echt thuis gevoeld op maneges, tot ik 5,5 jaar geleden, allang de kindertijd voorbij, mijn huidige manege bezocht. Wellicht dat dit sfeertje ook bijdraagt aan het gebrek aan allochtonen in de paardenwereld. Toen ik die taxichauffeur hoorde kreeg ik er wel dit beeld bij, je bent anders (op wat voor manier dan ook), dus we behandelen je ook anders. :\

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:32

Paardrijden is toch wel een luxe hobby, en de meeste niet-westerse allochtone in Nederland verdienen nou eenmaal minder.

Daarnaast geloof ik ook best dat het verhaal van Dreamybol hierboven een grote rol speelt!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:36

xRaisin schreef:
Paardrijden is toch wel een luxe hobby, en de meeste niet-westerse allochtone in Nederland verdienen nou eenmaal minder.

Daarnaast geloof ik ook best dat het verhaal van Dreamybol hierboven een grote rol speelt!

Als Dreamybol ook omgeving Maarssen is opgegroeid kan het daaraan liggen, hier in de omgeving speelden automerken en kleding geen rol op maneges toen ik daar als kind begon met rijden.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:38

Je kan dit eigenlijk wel doortrekken naar de hondesport ook daar zie je zelden of nooit een gekleurde medemens staan.Dat er moslima's zijn die paardrijden verbaast mij eigenlijk wel.
De moslims die ik tegen kom en gekomen ben hebben op zich niks met dieren als huisdier.In mijn idee heeft dat met cultuur en opvoeding te maken.

Mocht je toch een gekleurde medemens zien met een hond, zijn het 9 op de 10 vechthond achtige.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:39

Ik denk dat dat volledig ligt aan waar je woont. Ik heb stage gelopen vorig jaar op een zwarte middelbare school in amsterdam en in elke klas reden er toch wel minimaal 2 kids paard. Ik woon zelf in een dorp in het groene hart en daar lopen ook wel een aantal niet volledig nederlandse kinderen rond. Ik zelf ben ook allochtoon ook al zie je dat waarschijnlijk niet :Y)
En op vooral springwedstrijden hoor ik vaak verdacht veel engels met accent tijdens het losrijden. Dressuur wel een stuk minder maar lijkt mij persoonlijk ook erg lastig om die proeven in het Engels of eigen taal voor te lezen...

beatje schreef:
Je kan dit eigenlijk wel doortrekken naar de hondesport ook daar zie je zelden of nooit een gekleurde medemens staan.Dat er moslima's zijn die paardrijden verbaast mij eigenlijk wel.
De moslims die ik tegen kom en gekomen ben hebben op zich niks met dieren als huisdier.In mijn idee heeft dat met cultuur en opvoeding te maken.

Mocht je toch een gekleurde medemens zien met een hond, zijn het 9 op de 10 vechthond achtige.

Je zou eens op een endurance wedstrijd moeten kijken lopen wel een aantal "hoofddoekjes" rond
Laatst bijgewerkt door Luz_ElenaE op 22-12-15 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

musiqolog schreef:
Mens, ga iemand anders vliegen afvangen.

Je snapt best wat ik bedoel. Niet-westerse allochtonen gaan van huis uit niet naar een manege om dressur te rijden in Engelse stijl, buitenritten te maken of te springen. Nou tevreden?!

Vervelend hé als iemand het waagt op het bord voor je kop te kloppen.... :D
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 22-12-15 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamybol

Nope, ik heb tussen mijn 13e en nu 36e een flink aantal maneges in Nederland gezien en ook bij een aantal heb gereden door verhuizingen enzo en pas sinds ik hier in Maarssen woon heb ik dus een manege gevonden waar ik me prettig voel (niet in Maarssen overigens). En waar ik rustig kan vertellen dat ik op Marktplaats een fijne rijbroek heb gevonden en waar ze dan ook nog blij voor me zijn.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:40

Desiree schreef:
En om op de paso fino's terug te komen...... Ze rijden dus in die landen anders.
Nou en?
Ik wilde paardrijden. En omdat het engelse rijden hier gebruikelijk is, heb ik dat geleerd. Was het western geweest, had ik dat gedaan. Was het op de zuid amerikaanse manier geweest, had ik dat gedaan. Ik wilde namelijk paardrijden.
Je wilt dus rijden of niet. En dan maakt het niet uit hoe. De manier van kan dus niet de reden zijn om hier niet te willen rijden.

En dat geldt dus blijkbaar niet voor iedereen. Het is ook "wat zie je om je heen, waar groei je mee op". Ik vind de ene tak van de sport minder leuk dan de andere. Als ik "verplicht" moet gaan mennen blijf ik er liever naast staan.

Die mannen hebben gewoon iets met die paarden en geen feeling met andere paarden. Het ene paard/ras is het andere niet.

Ik kan me best voorstellen dat wanneer je opgroeit met western je bij dressuur denkt "wat moet ik hiermee" en andersom.
Paardrijden is niet altijd "paardrijden"

Ik ken een Antilliaanse jongen die op de Antillen wel paard reed. Hier rijdt hij niet. Hij vindt paarden prachtig maar heeft "niets" met de paarden en het rijden hier in Nederland.

De eigenaar van de manege op Curaçao reed wel op paso fino's maar nooit heb ik hem op de warmbloeden gezien. Hij verzorgde ze, maar qua rijden spraken ze hem niet aan.

Ik vind je redenatie wat kort door de bocht.
Je zegt bij alles "dat kan niet de reden zijn" maaaar misschien is het wel een combinatie van factoren en niet één reden. :)*
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 22-12-15 18:42, in het totaal 2 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:41

Ik heb nog nooit merk kleding aangehad en daar ben ik nooit anders op aan gekeken.
Omdat er bij ons in de familie niemand wat met paarden had. Mijn ouders het echt niet konden betalen kon rijden in ruil voor mesten en tuig poetsen enz.

Ook dat hoeft geen belemmering te zijn.

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:47

Hier op de manege wel 'veel' allochtonen
Chinezen meisjes een oudere mannelijke Koreaan in de les gehad wat Amerikanen etc.
Verder het topic nog niet gelezen doe ik als ik er tijd voor heb

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:47

Dreamybol schreef:
Maar mijn ervaring is toch wel dat rond de paardenwereld wel een behoorlijk elite-sfeertje kan hangen, dat je gauw wordt beoordeeld op je uiterlijk, merk kleding en soort auto. Ik als kind uit een modaal-gezin heb ik me nooit echt thuis gevoeld op maneges, tot ik 5,5 jaar geleden, allang de kindertijd voorbij, mijn huidige manege bezocht. Wellicht dat dit sfeertje ook bijdraagt aan het gebrek aan allochtonen in de paardenwereld. Toen ik die taxichauffeur hoorde kreeg ik er wel dit beeld bij, je bent anders (op wat voor manier dan ook), dus we behandelen je ook anders. :\

Tja, daar lopen mensen met een kleurtje dagelijks tegenaan natuurlijk... De drie meisjes die ik net noemde zijn mooi (eentje zelfs bloedmooi - als ze maar niet meeleest :P ), spontaan en duidelijk geïntegreerd, die komen overal wel binnen, maar niet iedereen heeft zoveel mee als zij.

En zelfs als de mensen op de manege niet discrimineren, kun je je nog best buitengesloten voelen. Als enige duif tussen de pinguïns, zal ik maar zeggen. Stel, je houdt van klassieke zang. Ga je dan bij een oratoriumkoor waar de gemiddelde leeftijd 55 is? Stel, je houdt van skûtsjesilen. Ga je dan als enige niet-Fries meezeilen, en ook nog de taal leren (wat verplicht is)? Stel, je houdt van korfbal. Ga je dan bij de plaatselijke club waar jij de enige niet-christen bent? Allemaal dingen met een flinke drempel.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:51

Luz_ElenaE schreef:
Ik denk dat dat volledig ligt aan waar je woont. Ik heb stage gelopen vorig jaar op een zwarte middelbare school in amsterdam en in elke klas reden er toch wel minimaal 2 kids paard. Ik woon zelf in een dorp in het groene hart en daar lopen ook wel een aantal niet volledig nederlandse kinderen rond. Ik zelf ben ook allochtoon ook al zie je dat waarschijnlijk niet :Y)
En op vooral springwedstrijden hoor ik vaak verdacht veel engels met accent tijdens het losrijden. Dressuur wel een stuk minder maar lijkt mij persoonlijk ook erg lastig om die proeven in het Engels of eigen taal voor te lezen...

beatje schreef:

Je zou eens op een endurance wedstrijd moeten kijken lopen wel een aantal "hoofddoekjes" rond

In nederland of belgie Luz ?Ik heb ze nog niet gezien.Ik weet wel dat er in arabische landen aan endurance word gedaan ,maar daar zie je toch ook weinig vrouwen?

Dressage_Haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 19:05

Desiree schreef:
Snorlex schreef:
Ik heb op Curaçao gewoond en ook paardgereden.
Het is gruwelijk duur, maar er worden zeker paarden gehouden. Voornamelijk paso fino's zijn populair. Vaak gereden door de mannen.
Overigens werden er ook "gewone" dressuurwedstrijden georganiseerd.
Je reed dan op de locatie waar je paard ook gestald stond. Op pad met de trailer zag je eigenlijk niet.

Ook in Ecuador wordt paardgereden maar daar dienen paarden voornamelijk als "pakezel" of vervoersmiddel.

In niet-westerse landen is (lijkt) de paardensport minder populair. Vooral de dressuur.

Zuid Amerika, daar is ook paardencultuur. En veel. Er zijn daar veedrijverspaarden, en er worden speciale sporten mee bedreven. Ze hebben er ook nationale rassen zoals de paso fino, de azteca, etc. Voortkomend uit de Iberische paarden die Columbus meebracht, vermengd met de inlandse paarden zoals de mustangs.
Nu moet ik zeggen dat ik sowieso weinig zuid Amerikanen ben tegen gekomen in mijn leven.

Maar over de nederlandse antillen gesproken dus, er wordt volgens jou wél gereden, en dan vooral door de mannen. Maar hier zie je ze niet rijden.

FeeY schreef:
Hi,

Waar basseer jij jou gedachte op?
De Antillen, ken ik wel degelijk stallen en mensen die rijden, en je kunt daar zeker wel paarden houden. Ook paarden passen zich aan, aan het klimaat. Paarden zijn niet alleen gemaakt voor ons westerse klimaat of dergelijke.

Dat het in de Nederlandse cultuur nog niet veel voorkomt, kan ik begrijpen dat je dat denkt. Maar in het land van herkomst. Denk aan mensen met Marokkaanse komaf, wordt genoeg gereden. Spanjaarden, Portugezen, turken, grieken etc. En als we het over islamitische landen hebben, denk eens aan de verenigde emiraten, genoeg paarden vertrekken/worden verkocht die kant op.

Tevens ken ik er genoeg, vergeet je niet dat Alloctonen ook alle mensen uit alle landen van de wereld zijn.
Dus ook duitsers, belgen, franzen, spanjaarden etc.
Ik zie jou nu vooral conclussies trekken over mensen met een "niet westers uiterlijk" en eigenlijk stoort me dat nog het meeste.
Altijd dat onderscheid....

Oke, dus er wordt in die landen van herkomst wél gereden. Maar ik ben ze hier nagenoeg nooit tegen gekomen.

Jammer dat jij dit negatief uitlegt trouwens. Ik trek namelijk geen conclusies, zoals jij het stelt. Ik stel vragen. Ik vraag waarom. Ik ben alleen maar nieuwsgierig. Vind het raar dat jij dat zo negatief vindt.

Het enige wat ik negatief vond is dat je het woord allochtoon koppelt aan niet westerse mensen. Allochtoon is tenslotte een verzamelwoord voor alle mensen die niet geboren zijn in het land waar we het nu over hebben "Nederland"

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 19:36

ik kom oorspronkelijk uit india ( ben geadopteerd, maar rijd wel paard)

misschien dat ik er niet zo mee bezig ben, dat zoiets me dan niet opvalt :)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 19:48

Leen schreef:
Mijn schoonzus is Japanse en rijdt ook paard. Begonnen in Japan nadat ze een keer mee geweest was naar de manege met mij hier in Belgie.
Inmiddels woont ze hier en rijdt ze op een van de 2 paarden bij ons. Ik geef haar les in deels nederlands deels engels (wat ze kent in NL, belangrijke zaken waar ze even nu haar aandacht voor moet hebben en nieuwe dingen in ENG).
Maar ik merk ook dat mensen het superraar vinden dat ze ook rijdt. Niets speciaal aan want in Japan hebben ze ook gewoon maneges en (vaak belgische, miss west-europeese in algemeen) paarden in topsport.

Nu, ze heeft zoals SandraVerl erg veel techniek, en ze weet precies hoe ze wat moet doen en oplossen. Maar ze heeft inderdaad ook veel minder 'feeling' met paarden. Of dat er nu aan ligt dat ze pas rond haar 22e is beginnen rijden, of dat daar paardensport minder voor iedereen toegankelijk is, dat weet ik niet.

In Japan zelf is wel minder ruimte: het grootste gedeelte van het land bestaat uit bergen en de meeste mensen wonen in dichtbevolkte gebieden aan de kust. Om paarden te houden heb je wel ruimte nodig en dat is in Japan niet zoveel.
Toch is de rensport vrij populair in Japan. Er worden veel races gehouden met Engels Volbloeds en er zijn daarvoor wel een aantal mooie renbanen/trainingscomplexen te vinden.
En Japan heeft ook wel een geschiedenis waarin paarden een aanzienlijke rol hadden: de beroemde samoerai-krijgers bewogen zich voort te paard en stonden bekend om hun rijvaardigheid.
Maar verder heb ik het idee dat de rest van de moderne Hippische sport (dus Dressuur etc) daar ook vooral voor de elite is. De mensen die echt talent hebben voor Dressuur/Springen/Eventing komen naar Europa om hier te trainen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 20:22

...en de Nederlandse regels mbt het woord "allochtoon"
(voor alles hebben we regels! !;) ;) )

Als je vader of moeder 'in den vreemde' is geboren - ben jij je hele leven allochtoon.
(Zoals bijvoorbeeld de kinderen van de burgemeester van Rotterdam...)

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 20:37

@beatje in Nederland. Nu kom ik bijna nooit op die wedstrijden. Maar viel me toen wel op. had me namelijk altijd al afgevraagd hoe ze dat doen met hoofddoek. Maar die gaat dus gewoon onder de cap en ze reden ook gewoon met rijbroek