Van de suiker afstappen..

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:45

Jaaaa suikerloos is top.
Ik heb het ook gedaan, moest echt afkicken terwijl ik al helemaal geen frisdrank/sappen etc dronk en nergens suiker indeed. Maar toch overal zit suiker in. Was er allergisch voor wat maakte dat ik me echt heel naar voelde als ik suiker at. DAt hielp om ermee te stoppen, toen wilde ik telkens chips eten, maar dat komt door het witmeel wat ook omgezet wordt in suikers :)
Gek genoeg werd ik toen verslaafd aan ketchup, huh? Ja wat bleek, daar zit ook super veel suiker in!
Dat ook niet meer en nu helemaal stabiel!
Ik deed het niet om af te vallen overigens, maar vanwege mijn darmen.
Maar het heeft veel voordelen, betere huid, beter humeur, geen honger aanvallen meer etc.
En het is ook nog prima te doen.
Na eerst ook helemaal zonder fruit, of fruit met hele lage fructose (google maar) eet ik nu wel weer banaan.
Maar dadels en vijgen (waar heel veel fruitsuiker in zit) gaan met mate. Teveel merk ik direct.
Ga suiker echter neit vervangen door agave/honing etc, is bijna even slecht. Dan kun je nog beter Ahorn nemen. Stevia geloof ik ook niet in.
Gewoon geen suiker meer, en alles smaakt zoet en naar zichzelf.

Wat je kunt eten wat lange energie afgeeft : quinoa, boekweitvlokken, havermout. Zoete aardappel, pompoen
Lekker maken met : kokosmelk, kokos, kaneel, zonnebloempitten, pompoenpitten, cacao

let op: alle melkvervangers zit ook super veel suiker in
en tot slot helpt de docu : That Sugar Film je misschien ;)
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 14-12-15 21:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:46

8nnemiek schreef:
Koolhydraten zijn ontzettend belangrijk. Als je zo veel moet afvallen dan kun je best een tijdje zonder ja, dan leef je gewoon van je vet, maar om op gewicht te blijven heb je gewoon wat koolhydraten en natuurlijke suikers nodig.

Dat wel, maar helemaal niet veel. Gewoon veel groente en eiwitten en mineralen enzo eten. Wij eten thuis sowieso heel weinig koolhydraten, en wij zijn allemaal nooit ziek.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 22:01

Resistance schreef:
8nnemiek schreef:
Koolhydraten zijn ontzettend belangrijk. Als je zo veel moet afvallen dan kun je best een tijdje zonder ja, dan leef je gewoon van je vet, maar om op gewicht te blijven heb je gewoon wat koolhydraten en natuurlijke suikers nodig.

Dat wel, maar helemaal niet veel. Gewoon veel groente en eiwitten en mineralen enzo eten. Wij eten thuis sowieso heel weinig koolhydraten, en wij zijn allemaal nooit ziek.

Nee, overdaad schaadt altijd. Maar feit is dat je spieren alleen kunnen aanspannen als er koolhydraten te verbranden zijn. Anders eet je jezelf op.
En ook in groenten zitten gelukkig koolhydraten ;)

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 22:07

Helaas een mishap gemaakt.. Pepernoten op die er nog lagen en niet een beetje ook. Het ging ee gewoon in zonder erg!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 22:12

Joh, je moet ook niet zo streng zijn voor jezelf. 100% alles goed doen lukt je toch nooit dus moet je imo ook niet naar streven. Zelf streef ik naar een 80/20 verdeling. 80% 'goed' voedsel en 20% lekker dingen. Als je elke dag een slecht ding eet is niet gelijk je dieet om zeep. Je houdt het makkelijker vol als je jezelf niet allerlei strenge dingen oplegt.
En op een gegeven moment zul je merken dat je behoefte naar slecht eten ook afneemt :) dan wordt het alleen maar makkelijker.

Annettu_

Re: Van de suiker afstappen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 22:19

Bedankt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 22:28

Morgen gewoon opnieuw TS :)moet lukken! Was je hoofdpijn wel voorbij na die pepernoten dan?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 23:38

8nnemiek schreef:

....op zich: daar is dat vet ook voor.
Om gezond te eten heeft het zin om weinig KH te eten, en dingen waar (liefst plantaardige) eiwitten in zitten en veel groenten en fruit. Voor wie geen diabetes heeft kan de ""suiker"" (fructose) geen kwaad, in tegendeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 00:01

Mijn eerste dag is de mist in gegaan... suikerwafels...

Morgen beter!

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 00:26

Hoofdpijn is niet weggegaan. Misschien een griepje ofzo. Morgen weer een dag :) morgenvroeg lekker actief schoonmaken en rijden !

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 22:06

Ik zou hier ook graag af en toe posten, maar ik zal vooral meelezen.

Zelf ben ik sinds vorig jaar tussen de 17 & 18 kg afgevallen.
'Helaas' blijft het teveel aan gewicht wat ik nu nog heb echt rondom mijn buik/taille zitten en dat vind ik echt vervelend :o.
Nu las en hoorde ik meerdere keren dat dit met name door de geraffineerde suikers zou komen.

Dus heb ik besloten om te proberen zo min mogelijk geraffineerde suikers te eten.
Suiker in koffie of thee doe ik al een jaar niet meer.
Maar af en toe koekjes een snoepje en hartige dingen vind ik heerlijk.
Dit wil ik dan ook gaan minderen of vervangen door iets zonder geraffineerde suikers.

Aangezien ik geen producten eet waar tarwe in verwerkt zit, wil ik wel graag mijn (spelt)boterhammen blijven eten. Zelf denk ik dat ik de geraffineerde suikers kan verminderen door op broodbeleg te letten en de 'ongezonde' tussendoortjes te vervangen.
Frisdrank drink ik alleen in het weekend, max 1 glas per dag.

Koken met kant en klare pakjes doen we ook al niet meer.

Ik vind pasta wel lekker, maar eet dit 1x per week. Even kijken of ik hier nog een vervanger voor kan vinden.

Tips en suggesties voor suikervrije tussendoortjes en soorten broodbeleg zijn van harte welkom!

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 22:10

Ik vind het niet meevallen.
Ik let er nu erg op, maar echt bijna overal zit suiker in.
Daarnaast heb ik nu al een aantal recepten gemaakt waarvan iedereen zegt dat het zo lekker is.
Bijv: lactose en suikervrije soort van cake ( op basis van boekweit en amandelmeel ( duur!!) en dadels).
Ik had gasten te eten.
Nou, die cake was echt smerig...genant.
Tijdje later de bananencake maakt a la paleo ( ook al niet te eten :o :o :o :o :o :o :o :o ).

Met name als ontbijt vind ik het lastig.
Ik heb wel spelt crackers.
Maar ik merk direct dat ik ondanks veel bewegen en veel water drinken en fruit eten direct een verstoorde darm gebeuren heb.

Echt nog zoeken hier na de juiste voedingsmiddelen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 22:25

Als tussendoortje eet ik vaak snoeptomaatjes, komkommer, gedroogd fruit, rijstwafels, naturel chips, zoutjes.
Als broodbeleg neem ik vleeswaren van de slager (in de supermarkt zit daar ook suiker in) kaas, smeerkaas en zulk soort dingen.

Als je taarten gaat bakken kun je in de meeste gevallen de suiker vervangen door ongezoete appelmoes. :)

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 22:48

Ravelie: het lijkt mij ook lastig hoor. Maar ga gewoon kijken hoe ver ik kom :o
Kan het niet zo zijn dat de cakes wel 'goed' waren, maar je nog aan de smaak wennen moet?
Ik heb geen idee hoor.. maar ik merk wel dat mijn smaak enorm is veranderd het afgelopen jaar.

Verootje: bedankt voor de tips! Hier doen we echt nog boodschappen bij de slager, groenteboer en de bakker. Vaak scheelt dit inderdaad!
Zoutjes zijn vaak lastig voor mij, omdat daar vaak tarwe in zit ;)
Maar ik ga zeker eens kijken of ik wat vinden kan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:01

Trouwens bij de biologische afdeling van de supermarkt vind je ook veel lekkere koekjes bv zonder suiker en ook zonder tarwe :)

En alles vervangen is denk ik geen goed idee. Een suikervrije cake is logischerwijs heel anders dan hoe je het gewend bent. Ik heb geprobeerd suikervrij marsepein te maken en pepernoten en speculaas, maar het is het gewoon niet. Je kan het beter vervangen door iets heel anders, dan ga je de smaak ook niet vergelijken. Er zijn veel recepten van suikervrije taarten :j
En op zich ga je ook niet dood van af en toe een 'echt' plakje cake ;)

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:03

Ook ik wil stoppen met suiker eten of in ieder geval minderen.
Snoep best veel, drop chocolade chips en dat soort dingen.

Helaas is het voor mij niet zo makkelijk. Heb het al een paar keer geprobeerd en gaat enkele dagen goed tot ik de snoep pot weer heb gevonden.

Mijn vriend is een enorme snoeper en gaat dus ook gerust voor mijn neus alles zitten eten dus dat maakt het wel extra lastig.
Ga na oud en nieuw echt mijn best doen om van te minderen of zelfs stoppen met snoepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:36

Ik raad iedereen hier dit boek aan. Wij hebben het, allemaal suikervrij en ontzettend gezond, en allemaal nog steeds hartstikke lekker.

Afbeelding

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:51

Ik dacht helemaal niet zoveel suiker te eten, drink sowieso alleen water/thee, strooi nergens suiker over en probeer voor zo gezond mogelijk beleg te gaan en zo min mogelijk ongezonde tussendoortjes.
Toch zat ik met dit testje nog op 7 suikerklontjes per dag #)
http://www.nrc.nl/nieuws/2015/11/01/suikertest

Wil er daarom nog meer verbetering inbrengen, wil ook af van de brood 's middags maar net zo praktische vervanging is er niet echt.
Fruit van suikers vind ik overigens niet erg, dat zijn imo geen slechte suikers om binnen te krijgen.

Tussendoortjes vervangen voor fruit, rozijntjes(die in de rode doosjes zijn 100% rozijn zonder toevoeging) en noten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 00:01

Ziet er een goed boek uit resistance!

Bij mij weer een faaldag.

Heb besloten om eerst een strak plan op te stellen, zodat ik het echt serieus neem, en dan op 1 januari te starten (heel cliché I know) :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:20

Ik lees al even mee. Zie dat er veel gelet wordt op suikers ook uit fruit, maar hoe staan de diehards tegenover suikers uit melk? Gezien die in bovenstaande test naar voren kwam ;)

Ik kwam op 3 klontjes uit. Grappig testje :)

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:27

Ik doe mee ts!

Ik drink eigenlijk alleen maar water en thee (zonder suiker) dus dat is al een begin :P

Wil je alle suikers schrappen of wel producten met stevia etc?

Hier moeten er ook de nodige kilos af dus mss kunnen we elkaar met zn allen ondersteunen :)

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:31

Air schreef:
Ik dacht helemaal niet zoveel suiker te eten, drink sowieso alleen water/thee, strooi nergens suiker over en probeer voor zo gezond mogelijk beleg te gaan en zo min mogelijk ongezonde tussendoortjes.
Toch zat ik met dit testje nog op 7 suikerklontjes per dag #)
http://www.nrc.nl/nieuws/2015/11/01/suikertest

Wil er daarom nog meer verbetering inbrengen, wil ook af van de brood 's middags maar net zo praktische vervanging is er niet echt.
Fruit van suikers vind ik overigens niet erg, dat zijn imo geen slechte suikers om binnen te krijgen.

Tussendoortjes vervangen voor fruit, rozijntjes(die in de rode doosjes zijn 100% rozijn zonder toevoeging) en noten.

Leuk testje, ik zit op gem 1 p.d. :)
Al goed op weg maar kan nog wat beter!

Jou klontjes zijn denk ik ook gebaseerd op dat je nu fruit etc eet denk ik? Er zit veel suiker in maar is zoals je zegt niet slecht. Er zitten ook veel goede dingen in :)

Je moet voor jezelf gaan bedenken wat laat ik en wat niet.

Voor je brood probleem probeer eens wasa lichtgewicht knackebrod, hier zit geen suiker in en is lekker :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:46

Stomme test :+
Ik zou 19 klontjes per dag eten :')
Maar ik drink geen glas fris per dag, maar hooguit een espressokopje.. Geen winkelbrood maar zelfgemaakt suikervrij brood, en bij snoepen kun je alleen kiezen voor een hele chocoladereep per dag, of een 'portie' koekjes, terwijl ik altijd een klein blokje extra pure chocolade eet, of een los koekje bij de thee :Y)
En fruitsap/smoothies.. Mijn groene smoothies bevatten haast geen suiker, en de gewone fruitsappen bevatten ook geen geraffineerde suiker, dus ook geen suikerklontjes denk ik dan :Y)
Later ingevuld met alleen maar brood, thee en een bolletje ijs, en nog steeds op 5 klontjes per dag :')
Slechte test haha!

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:54

Haha dat komt door het brood die gaan er niet van uit dat je zelf suikervrije maakt :')

inge_aryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 11:01

Ik ben met suiker gestopt ivm met mijn gezondheid (oa een schimmel in mijn darmen ivm vele antibioticakuren) en dat is wel een goede stok achter de deur om niet te zondigen.

Fruit eet ik wel, maar beperkt en alleen de zure varianten. Het lastige is dat in veel producten waarvan je het niet zou verwachten suiker zit. Je moet dus etiketten gaan lezen. Vooral die verborgen suikers zijn de boosdoeners. Iedereen weet dat een gebakje niet zo goed voor je is, maar er zijn nog een hoop mensen die denken gezond bezig te zijn door elke dag vruchtensap te drinken.

In het begin heb ik echt zoveel trek gehad in zoetigheid. Gelukkig hadden wij dat toen niet meer in huis liggen. Inmiddels gaat het prima en als de visite aan de koek of gebak gaat dan heb ik er geeneens trek in.