Miskraam afwachten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:13

Heel veel sterkte TS, wat een rottijd. :(:)

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:32

Wat vreselijk voor je. Sterkte.

Ik wil je geen valse hoop geven maar die iig die extra echo voor een second opinion. Zeker als je verder nog alle klachten hebt van een zwangerschap. Mijn vriendin heeft ook het nieuws van een miskraam gekregen bij de VK. Vier dagen later (voordat ze het zou laten curetteren) bleek er toch een hartje te zijn. Zwak maar het was er. Ze heeft nu een gezonde dochter van 2 jaar. De echo apparatuur van de VK bleek oud te zijn waardoor de meting slecht te doen was en zij niet zo ver als gedacht. Wij zijn vooral blij dat ze toen er niet voor gekozen heeft een pil te nemen om daadwerkelijk de afvloeiing van de miskraam te laten plaatsvinden die haar werd aangeboden. Nogmaals niet voor valse hoop maar laat het even goed nakijken, liefst een dikke week later of in het ziekenhuis waar ze betere echo apparatuur hebben.

Mars

Re: Miskraam afwachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:47

Wat verdrietig TS en ik wil je heel erg veel sterkte wensen.

Eigenlijk vind ik alle verhalen van 'bij mijn echo zagen ze geen hartje en een week later wel' heel ongepast in dit topic... Lijkt mij voor TS alleen maar moeilijker worden als er allerlei valse hoop gewekt wordt.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:51

Ik heb zelf ook wel even getwijfeld om het te zeggen Mars. Ik vind ook ergens wel dat je gelijk hebt.

Echter heb ik bij mijn vriendin mee gemaakt hoe makkelijk een verloskundige een zwangerschap definitief af laat breken (dmv van een pil bijvoorbeeld) na 1 echo zonder hartje dat ik het mezelf niet kan vergeven dit te verzwijgen voor TS. De kans ik klein maar zeker in dit altijd een second opnion vragen zodat je het 100% zeker weet en nooit hoeft te denken.....was ik te vroeg oid.

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:54

vreselijk wil je heel veel sterkte wensen, ik heb er geen ervaring mee..

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:55

Er wordt volgens mij altijd wel een 2e echo voor de zekerheid gemaakt hoor.
Verder blijven bij een missed abortion de zwangerschapskwalen aanhouden.

Vind het ook wat ongepast om hoop te geven bij dit termijn.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 19:05

Mars, ik snap je gevoel erbij maar het is wel de werkelijkheid. Het gebeurt wel eens. Natuurlijk is dat niet iets waar TS zich nu op vast moet pinnen, maar het is wel belangrijk dat ze nog een echo krijgt ter bevestiging.

Lotus83 schreef:
Robin_S schreef:
Oh wat erg TS! :(:) :( sterkte, echt veel sterkte!

Het is nu misschien niet wat je wil horen, omdat je al helemaal aan dit prille leventje gehecht was, maar je kan normaal gezien na een miskraam weer opnieuw proberen. En bij veel stellen lukt het om vrij snel opnieuw zwanger te worden!

Als je al weet dat TS dit niet wil horen, zeg het dan ook niet :n

Ts, heel veel sterkte :(:)

Ik denk echt dat Robin_S dit goed bedoeld. Nu zal inderdaad haar hoofd daar nog niet naar staan, maar het is wel zo. Vaak ben je na een miskraam wel extra vruchtbaar en vaak mag je ook al vrij snel weer proberen zwanger te worden.

Ik heb zelf ook 3 maal een miskraam gehad. 2 maal begon het met een bloeding op 9,5 en bijna 11 weken. 1 maal was er geen hartslag te zien op ruim8 weken en kwam het na een ruime week vanzelf op gang.
Wij hebben er zelf voor gekozen om het pas met 12 weken te vertellen om eerst die eerste 3 maanden af te wachten. Ik had er zelf juist helemaal geen behoefte aan er met iemand over te praten. Ieder is daar natuurlijk anders in.

Als je twijfelt zou ik bellen voor nog een extra echo ter bevestiging. Mocht je beslissing om toch medicatie te slikken om het vruchtje af te laten komen of voor een curettage kiezen, zou ik ook nog om een echo vragen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 19:07

TS geeft in haar OP al aan dat er een tweede echo komt... Verder blijf ik erbij dat ik die verhalen ongepast vind, als het zo is dan is het fantastisch voor TS. Maar om nu allerlei valse hoop te wekken terwijl door de VK van TS met geen woord gerept is over deze positieve uitkomst vind ik echt not done.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 19:32

Mars schreef:
TS geeft in haar OP al aan dat er een tweede echo komt... Verder blijf ik erbij dat ik die verhalen ongepast vind, als het zo is dan is het fantastisch voor TS. Maar om nu allerlei valse hoop te wekken terwijl door de VK van TS met geen woord gerept is over deze positieve uitkomst vind ik echt not done.

Ik lees het anders. Ik zie het zelf meer als een aandachtspuntje om toch een extra echo te vragen. Ik denk dat TS ook wel weet dat ze hiermee geen valse hoop moet gaan hebben. Het is gewoon belangrijk zeker te weten dat het vruchtje niet leeft voor je over gaat tot het innemen van medicatie of het ondergaan van een curretage.

Ik heb het zelf meegemaakt tijdens mijn eerste MK dat ik 's avond bloed begon te verliezen en koorts kreeg. Vanwege de koorts erbij heb ik de HAP gebeld. Ik mocht komen en hij heeft enkel wat op mijn buik gedrukt, meer niet. Het zou vast een MK zijn en voor de zekerheid kreeg ik een AB kuur mee. Vervolgens las ik in de bijsluiter dat het absoluut niet ingenomen mocht worden als je zwanger was.
Maar er was helemaal nog niet via een echo 100% vastgesteld dat het een MK was.
Toen heb ik de VK gebeld en mocht ik komen voor een echo.
Het was inderdaad een MK, maar erg handig was dit natuurlijk niet van de arts om dit zo mee te geven.

Die tweede echo wordt inderdaad gemaakt, maar ik doelde er op dat als ze zich nu zo onzeker voelt ze ook morgen eventueel kan bellen voor nóg een extra echo.
Ik heb dat destijds ook gedaan en de VK deed daar niet moeilijk over. Ik mocht zo tussendoor even komen. En dan nog gewoon de echo over 1,5 week. Soms is die bevestiging gewoon 'fijn'.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:10

Ts heel veel sterkte :(:)

Wat betreft de verhalen die hier nu als ongepast bestempeld worden... er is er maar 1 die kan beslissen of het wel of niet gepast is en dat is ts zelf.
De meeste mensen zullen alleen maar willen zeggen dat check check dubbelcheck gewoon altijs aan te raden en niet alleen voor de off chance dat de eerste niet klopt door misrekenen of wat dan ook. Maar kan me ook voorstellen dat je met dit soort dingen gevoelsmatig ook absolute zekerheid wil hebben voor zover dat kan ...

Nogmaals wil ik in ieder geval ts en partner ontzettend veel sterkte wensen...

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:36

Ik moest 3 weken wachten op de volgende echo... Ook hier zei iedereen ach joh als er geen bloeding komt zal het wel goed zijn. Echt die mensen heb ik achteraf wel kunnen schieten!

Dan ook opmerkingen krijgen: beter nu dan later in de zwangerschap (ok dat zei ikzelf achteraf ook) en je weet nu dat je zwanger kan worden >;) ja daar werd het leed ook echt mee zachter, als ze het hele verhaal wisten zouden ze weten hoe extra moeilijk het was ;(

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:45

Vervelend voor je TS!
Maar het kindje gaat waarschijnlijk niet voor niets dood, er is waarschijnlijk iets niet helemaal goed met het kindje.
Na een miskraam heb je de meeste kans om zwanger te worden, omdat de baarmoeder zo mooi schoon is gemaakt, dan wel door curettage of door het lichaam zelf.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:46

Zelf gelukkig nooit een miskraam gehad.
Ik wil jou en je partner heel veel sterkte wensen.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:48

rienne schreef:
Ik moest 3 weken wachten op de volgende echo... Ook hier zei iedereen ach joh als er geen bloeding komt zal het wel goed zijn. Echt die mensen heb ik achteraf wel kunnen schieten!

Dan ook opmerkingen krijgen: beter nu dan later in de zwangerschap (ok dat zei ikzelf achteraf ook) en je weet nu dat je zwanger kan worden >;) ja daar werd het leed ook echt mee zachter, als ze het hele verhaal wisten zouden ze weten hoe extra moeilijk het was ;(

Veel opmerkingen steken inderdaad, wij hadden het eigenlijk aan iedereen wel verteld dat we een kindje kregen.
Ook omdat we eerder gewoon een goede echo hadden.
Daarna konden we iedereen inlichten dat het dus fout zat, iedereen bedoelt het natuurlijk wel goed maar bijna geen enkele opmerking valt goed.
'De natuur gaat zijn gang wel, het is maar beter zo anders was het een gehandicapt kindje' en dan inderdaad de opmerkingen die jij schreef.
Vooral dat van een gehandicapt kindje, is die dan niet welkom?
Bij het termijn dat het bij mij fout ging, had trouwens ook heel vaak te maken met de placenta dat neemt dan iets over dus misschien was er niet eens is mis met het kindje.

Het fijnste is dat mensen gewoon een luisterend oor hebben, en je kunnen troosten maar de goed bedoelde opmerkingen kunnen ze vaak beter voor zich houden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:10

Mars schreef:

TS vraagt wel om ervaringen:
Citaat:
Zoveel vragen, zoveel onzekerheid? Hoe lang gaat dit nog duren? Heeft de verloskundige het echt goed gezien? Waarom is er geen inwendige echo gemaakt (was het zo goed zichtbaar dat het fout is?)? Hoe verloopt zo'n miskraam.

Ik snap dat het een heel moeilijk onderwerp is.
Maar waarom alleen negatieve verhalen?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:34

Ik heb er helaas ook ervaring mee.
Ik heb 5 miskramen gehad.

3 curretags gehad. Op zich onder de nare omstandigheden voor mij een "goede" behandeling. Ik had geen last van de narcose. Ik was er lichamelijk snel bovenop.
Toch mee gestopt, omdat er bij curreteren een risico op het ontstaan van verklevingen is (waar niemand me toen voor voor waarschuwde). Ik wilde er geen enkel risico bij hebben met mijn geschiedenis.

Medicatie thuis nemen wilde ik niet, vind niet dat je dat alleen moet ondergaan. Kan best heftig gaan. Mijn ziekenhuis vindt dat ook te risicovol. Je kunt ervoor kiezen, maar dan wordt je opgenomen. Nooit voor gekozen.

Het afwachten en de natuur haar werk laten doen, ging bij mij "goed". Ik heb noiit een minibevalling gehad, zelfs geen krampen. Het vloeien verliep rustig en pijnloos. Dat vond ik een opluchting, was eerst best angstig voor wat zou gaan komen. Geen vruchtje gezien of gevoeld. Het kon wel een tijdje duren. Weken. Bij de ene keer langer dan de andere. Heel gek, de duur van de zwangerschap leek geen invloed te hebben op de heftigheid of duur van de miskraam.
Wel zou ik altijd een echo laten maken of te zien dat de baarmoeder helemaal schoon is. Er zijn artsen die dat niet nodig vinden, het kan ellende voorkomen. Je kunt alsnog een curretage nodig hebben. Ook als je medicatie inneemt.

Dit klinkt heel klinisch, maar dat was het natuurlijk niet. Het was heftig en soms ook angstig, want je kent het niet en wil het niet. Het is zwaar. Maar achteraf gezien, lekker makkelijk natuurlijk, vind ik de natuur haar gang laten gaan het "best". Curretage het "makkelijkst" en het snelst "voorbij". Maar ook onwezenlijk en misschien te snel. Mijn miskramen duurden best lang, maar daardoor heb ik misschien ook een soort van rustig afscheid kunnen nemen door de natuurlijke weg te volgen.

Het is heel persoonlijk, er bestaat geen goede of slechte keus. Dat moet ieder voor zich weten.

Ik hoop heel erg dat er geen sprake is van een miskraam.
Je kunt alleen maar afwachten. Dat is nu heel zwaar, maar geeft dadelijk wel zekerheid.
Sterkte jullie.

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 23:09

Ik vraag om ervaringen en dat is voor de ene positief en de ander negatief. De kans dat alles bij mij uiteindelijk toch goed komt is nihil. Dat weet ik, dat verandert ook niet. Ik vind het heel lief om te lezen dat mensen voor mij hopen op een wonder. Zo lees ik deze berichtjes vooral.

Ik ga morgen de VK bellen en haar gewoon mijn vragen voorleggen. Misschien kan de echo iets naar voren gehaald worden, zodat ik het wat sneller af kan sluiten. Nu is het ook zo'n stom gewacht op iets waar ik met de minuut meer tegenop ga zien.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:13

Dat wachten is ook heel zwaar.
Zolang je niets definitiefs weet blijf je hopen op een wonder en voelt het heel onrealistisch.

Gevoel en verstand zijn dan meters ver van elkaar verwijderd.
Je wilt zekerheid, maar eigenlijk alleen als het goed nieuws is.

TS heel veel sterkte de komende tijd :(:)

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 23:18

Verder moet ook zeggen dat ik alleen maar lieve en fijne reacties heb gehad. Geen rare opmerkingen gelukkig.
Behalve dan dat een bevriend stel het nodig vond, na ons verhaal aangehoord te hebben, te vertellen dat zij wel/ook zwanger zijn. Tja nog maar 5,5 week maar nu we het toch over zwangerschappen hadden konden ze het ons wel vertellen zo dachten ze. Niemand weet er nog van zelfs ouders niet. Dat was voor mij wel even een momentje om door de grond te zakken.

Maar goed om het weer positief af te sluiten: het is fijn om te weten dat wij op natuurlijke manier zwanger kunnen worden. Al zal een eventuele volgende zwangerschap nog spannender zijn en ga je toch twijfelen of de miskraam niet door iets anders dan het vruchtje zelf wordt veroorzaakt.

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 23:19

Brainless schreef:
Dat wachten is ook heel zwaar.
Zolang je niets definitiefs weet blijf je hopen op een wonder en voelt het heel onrealistisch.

Gevoel en verstand zijn dan meters ver van elkaar verwijderd.
Je wilt zekerheid, maar eigenlijk alleen als het goed nieuws is.

TS heel veel sterkte de komende tijd :(:)

dat is het precies inderdaad. Dank je

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:20

Dat is wel heul lomp van die vrienden zeg.

Sterkte met alles wat er nog komen gaat. Fijn dat de rest zo goed reageert. Daar kan je veel steun uit halen denk ik.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:32

Verbaas me daar toch elke keer weer over dat er schijnbaar toch zoveel mensen rondlopen die zo weinig tact hebben.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:37

Regallie schreef:
Behalve dan dat een bevriend stel het nodig vond, na ons verhaal aangehoord te hebben, te vertellen dat zij wel/ook zwanger zijn. Tja nog maar 5,5 week maar nu we het toch over zwangerschappen hadden konden ze het ons wel vertellen zo dachten ze. Niemand weet er nog van zelfs ouders niet. Dat was voor mij wel even een momentje om door de grond te zakken.
Even de aandacht verplaatsen? Wat een vreselijke ongelukkige timing...

Heel veel sterkte de aankomende tijd, ik duim mee voor een wonder. Groot gelijk dat je de vk belt, daar zijn ze voor :j Alle vragen opgeschreven?

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 00:18

Leuke vrienden.. Jammer dat ze zichzelf niet even konden inhouden.
Is het geen idee om een verwijzing te vragen naar de gyn? Daar is de echo apparatuur vaak ook wat beter dan bij de verloskundige.
Ik werd er meteen de volgende ochtend naar toe gestuurd, wel heel moeilijk er was net een spreekuur en er zaten allemaal vrouwen met bolle buiken, pasgeboren baby'tjes etc.

Ik zal nog mijn keuze toelichten, misschien heb je daar wat aan.
Ik had dus ook voor de natuurlijke weg gekozen, het leek mij prettig om gewoon thuis te zijn samen met mijn partner.
Volgens mij kwam het via de natuurlijke weg ook al wat op gang het zat inmiddels al 4 weken dood in mijn buik, en in die weken was ik hartstikke bang!
Bang voor hoe het zou gaan verlopen, bang dat ik uiteindelijk de medicijnen moest nemen (we hadden de bijsluiter via internet opgezocht en het stond mij niet aan) dus was bang dat daardoor iets met mij kon gaan gebeuren.
Maar ik was vooral bang om gecuretteerd te moeten worden, dit leek mij een traumatische ervaring en ook de complicaties die op zouden kunnen treden beangstigde mij.
Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor de medicijnen want ik wou ook geen infecties oplopen, dit heb ik in het weekend gedaan omdat mijn man toen ook thuis was.
Vrijdag de eerste tablet die ik moest slikken, er gebeurde niks maar de zaterdag daarna kreeg ik smiddags weeën deze hebben aangehouden tot midden nacht.
Het was erg pijnlijk en kon de slaap niet vatten, maar ergens was het toch ook wel weer te doen.
Zondag ochtend had ik eigenlijk bijna nergens meer last van, verloor onder de douche ineens wel flinke stolsels.
Wij hebben toen de gyn afdeling gebeld, om te vragen of de laatste tabletten nog nodig waren.
Dit moest en we konden elk moment telefonisch contact opnemen voor wat we ons maar mochten afvragen, ondertussen waren hun dus ook op de hoogte dit was wel prettig.
Toen brachten wij 4 pilletjes vaginaal in, en er gebeurde eigenlijk niks, geen weeën, niks.
Naar een uurtje had ik ineens het gevoel of ik in mijn broek ging plassen dus stond snel op van de bank en toen spoot het bloed er ineens uit, in enkele seconden was ik doorweekt. Dit was voor mij even een paniek momentje, gelukkig bleef mijn man rustig.
Het was ook vooral omdat het onaangekondigd kwam, ik ging er vanuit dat ik eerst weer een hele middag met weeën zou liggen alvorens er iets zou gebeuren.
Samen ben ik toen met mijn man naar de badkamer gestrompeld en daar ben ik op een emmer gaan zitten, het liep er toen echt uit en dat beangstigde mij.
Toen ik in de emmer keek was het eerste wat ik zag het kindje, dit hebben wij er uit gepakt en veilig gelegd het bloeden bleef heftig door gaan en de weeën waren ook weer aanwezig.
Toen de placenta er uit kwam schrok ik wel even, wat een gigantisch ding dit ging ook met aardig veel pijn gepaard. Er volgde nog velen stolsels en het heeft in totaal 1,5 uur geduurd dat het er uitstroomde gelukkig stopte het toen want duurde het een half uurtje langer dan moest ik naar het ziekenhuis komen.
De week daarna ben ik nog wel wat gekke dingen verloren, en was ruim 2 weken ongesteld.
Als mijn cyclus geen deuk heeft gekregen kan ik nu elk moment weer een menstruatie verwachten.

Ik dacht misschien vind je het fijn om te lezen, ik was heel benieuwd hoe het bij vrouwen in de zelfde situatie verlopen was maar kon er nauwelijks verhalen over vinden en ik vond het juist fijn om verhalen te lezen hoe het bij mensen nou precies ging.
Dit is natuurlijk wel bij iedereen anders maar mocht je het straks mee maken dan heb je misschien wel herkenning uit verhalen.

Als je meer vragen hebt dan mag je me ook gerust pben. :)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:45

Wat een ervaring heb jij gehad, rudina.
Echt heel heftig. Te heftig, vind ik.