Ik weet het niet meer, lichamelijk..

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:00

karuna schreef:
Daarnaast kan pfeiffer, b12 te kort (hoe hoog zou de goede waarde zijn) ook deze klachten geven.

Ik pik deze er even uit, mijn eerste test kwam uit dat mijn b12 waarde laag normaal was, maar mijn huisarts vond dat in combinatie met mijn klachten, voldoende reden om een tweede (duurdere) test aan te vragen. En terecht, die waarde was wel te laag.

Ik ben dan ook gisteren begonnen met een stootkuur.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:01

Maar als je moe bent wil je rusten.

Ik werkte in die periode halve dagen.
Dook mijn bed in van 1 tot 2 en had in de middag dan weer wat energie
Later slapen betekende niet kunnen slapen in de avond

Ik lag dan in de avond rond half 9 in bed omdat het energie potje dan leeg was.

Dus ik snap wel dat je wilt slapen maar zoals june al aangeeft beperk het.

Lennox

Re: Ik weet het niet meer, lichamelijk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:06

Ik herken je klachten. Liep daar eigenlijk al een paar jaar mee en ben uit eindelijk met een burn out thuis komen te zitten. Ook naar de huisarts geweest, bloed laten testen...niets te vinden. Nu hebben ze bij mij een paar maanden terug inderdaad een te traag werkende schildklier ontdekt. Gisteren van de endocrinoloog te horen gekregen dat ik de ziekte van Hashimoto heb, dat is een veel voorkomende auto-immuunziekte. Ik slik nu een tijdje medicatie en voel me ontzettend veel beter. Ik heb weer energie en weet nu eigenlijk pas wat ik al die jaren gemist heb. Hier ook gewichtstoename, er is me wel verteld dat ik niet op hoef te rekenen dat dat er weer vanaf gaat. Maar voordeel is ook er komt als het goed is ook niet meer bij...

Wil natuurlijk niet zeggen dat jij ook iets met je schildklier hebt. Het kan nog behoorlijk wat andere oorzaken hebben zoals meerdere mensen al aangaven. Sterkte in ieder geval. Het is niet fijn om je zo ellendig te voelen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:21

O die kilo's krijg je er wel vanaf hoor Lennox.
Ga een tijdje volgens de amber albeda methode eten.

Ik heb ook hasimoto.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:23

Idem hier, :j kilos vlogen eraan en kruipen eraf. Al moet ik zeggen dat veel kleinere beetjes eten wel helpt in afname trouwens.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:49

Citaat:
TSH, T4 en T3 .

En liefst eigenlijk ook rT3.

TSH is het schildklier stimulerend hormoon; T4 de inactieve vorm, die in je bloed hoort te zitten, en die moet makkelijk en naar behoefte omgevormd kunnen worden naar T3: de actieve vorm.

Soms ontstaat rT3: dat hecht op allerlei plekken aan waar T3 zou moeten aanhechten - met als gevolg dat je een keurige hoeveelheid T3 in je bloed hebt, maar dat je cellen honger lijden omdat T3 niet naar binnen kan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:55

Anoniem schreef:
Wat je kúnt proberen - en ik zeg niet dat dit het probleem is, integendeel - is niet meer overdag slapen.
Erg lastig.
Als je uit werk komt, niet gaan slapen, maar dan maar vast het eten maken. En dan rond half 10 gaan slapen, en 's ochtends rond half 8 - half 9 uit je bed. Je maakt er ook een bepaald ritme van namelijk.

Nu geldt op zich wel in de wetenschap de regel "het experiment geeft de doorslag" - maar in feite hoort er eerst een diagnose te zijn.
Toen mijn schildklier er mee ophield, viel ik zonder pardon in slaap. De energie was er botweg niet. (Als het niet zo triest was, zou je er om lachen: ik werd 's avonds om 9 uur wakker in mijn stoel, omdat het boek dat ik las uit mijn handen op mijn teen viel... Om daarna probleemloos door twee wekkers heen te slapen tot een uur of 10 de volgende ochtend.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 24-11-15 22:03, in het totaal 2 keer bewerkt

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:59

Ts, je geeft aan dat je vitaminetabletten icm ijzer slikt. Zou het kunnen zijn dat je teveel ijzer binnen krijgt?
Collega van mij heeft hemochromatose, dat geeft dezelfde klachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 00:00

Janneke2 schreef:
Anoniem schreef:
Wat je kúnt proberen - en ik zeg niet dat dit het probleem is, integendeel - is niet meer overdag slapen.
Erg lastig.
Als je uit werk komt, niet gaan slapen, maar dan maar vast het eten maken. En dan rond half 10 gaan slapen, en 's ochtends rond half 8 - half 9 uit je bed. Je maakt er ook een bepaald ritme van namelijk.

Nu geldt op zich wel in de wetenschap de regel "het experiment geeft de doorslag" - maar in feite hoort er eerst een diagnose te zijn.
Toen mijn schildklier er mee ophield, viel ik zonder pardon in slaap. De energie was er botweg niet. (Als het niet zo triest was, zou je er om lachen: ik werd 's avonds om 9 uur wakker in mijn stoel, omdat het boek dat ik las uit mijn handen op mijn teen viel... Om daarna probleemloos door twee wekkers heen te slapen tot een uur of 10 de volgende ochtend.)

Daar heb je inderdaad helemaal gelijk in.
Maar aangezien de diagnose nog niet gevonden is (en ik hoop dat er zo snel mogelijk wel een diagnose komt) is het misschien een optie.
Heb het zelf ook gedaan toen mijn diagnose nog niet gesteld was en het heeft toch wel geholpen. Hoe dan ook met veel slaap uiteraard, maar het is best te proberen en heel veel kwaad kan het niet (vermoeid autorijden ed uiteraard wel).

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 18:47

Ik kan mezelf niet wakker houden, Ineens slaap ik en dan kan ik er helaas niets aan doen.
Over snurken etc. Ik snurk niet, Ik ben bekend met de apneu's etc gezien ik tandartsassistente ben in een tandartspraktijk die snurkbeugels maakt voor de mensen met apneu's.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 19:06

Mijati schreef:
karuna schreef:
Daarnaast kan pfeiffer, b12 te kort (hoe hoog zou de goede waarde zijn) ook deze klachten geven.

Ik pik deze er even uit, mijn eerste test kwam uit dat mijn b12 waarde laag normaal was, maar mijn huisarts vond dat in combinatie met mijn klachten, voldoende reden om een tweede (duurdere) test aan te vragen. En terecht, die waarde was wel te laag.

Ik ben dan ook gisteren begonnen met een stootkuur.

Weet je ook wat je waarden waren? Ik heb net bloed geprikt en wil graag weten wat lage en normale waarden zijn.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 19:07

Dit zijn wel vervelende klachten waar je mee kampt maar wees aan de andere kant ook blij dat het niet door afwijkingen in je schildklier komt. Is geen pretje om dan daarvoor medicijnen te moeten gaan slikken.
Heb je een uitdraai van je labwaarden? Ik ben namelijk wel benieuwd naar de glucosewaarde vlak voor de maaltijd en twee uur na de maaltijd.
Daarnaast werd geopperd om proberen overdag niet te gaan slapen. Ik ben het hier wel mee eens. Juist door het vele slapen word je ook lusteloos, energieloos. Je past je metabolisme aan op je slaappatroon. Dat geeft een verkeerde verdeling van je energiegebruik over de dag heen. Probeer weer regelmaat in sommige dagelijkse dingen in te voeren. Doe niet alles tegelijk maar ga bewust iets anders doen wanneer je denkt te moeten gaan slapen 's middags. Bijvoorbeeld een half uurtje strijken. Dat kost niet veel energie qua inspanning maar het is een andere mindset die je jezelf geeft.

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 19:30

Ik werk 40 uur in de week en ben op zaterdag en zondag op stal bezig.
Als ik dan thuis kom en ik heb gegeten ga ik op de bank zitten voor rust. Ik slaap dan vaak ineens in slaap. Ik probeer het zo min mogelijk te doen dat slapen en ga altijd tussen half 10 á 10 uur naar bed en de wekker gaat om half 7 weer. In het weekend ga ik om de zelfde naar bed en wordt om 8 uur wakker. Als ik dan niet meteen uit bed ga slaap ik meteen weer en word om half 11 á 11 uur ineens wakker.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 19:36

Ik heb even mijn priklijst erbij gepakt.

Anemie:
Vitamine B12 pmol/l 141-489
Foliumzuur nmol/l 10-42
Ferritine ug/l 13-150
Waarde mag hier tussen zitten.

Schildklier:
TSH mE/l 0.30- - 4.0
Vrij T4 pmol/l 12-22
Vrij T3 pmol/l 3.1 - 6.8
Anti pro kU/l < 34

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:16

Mando schreef:

Anemie:
Foliumzuur nmol/l 10-42
Ferritine ug/l 13-150

Schildklier:
TSH mE/l 0.30- - 4.0
Vrij T4 pmol/l 12-22
Vrij T3 pmol/l 3.1 - 6.8
Anti pro kU/l < 34

Dat kan je helaas niet zo zeggen. Sommige laboratoria gebruiken andere testen en dus andere referentie waarde.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:20

Ts, even langs de praktijk en een uitdraai van de resultaten vragen en een doorverwijzing naar een internist!!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:51

karijn schreef:
Dit zijn wel vervelende klachten waar je mee kampt maar wees aan de andere kant ook blij dat het niet door afwijkingen in je schildklier komt. Is geen pretje om dan daarvoor medicijnen te moeten gaan slikken.

Eh, een ding tegelijk graag. Dat het echt niet komt door de schildklier ïs nog net niet vastgesteld (...om financiële redenen testen huisartsen helaas zelden alle relevante waarden).

Mijn schildklier hield er op een slechte dag mee op, maar kon gelukkig weer aan de praat komen, zonder dat ik reguliere medicatie kreeg. (De huisarts stuurde me weg met een temperatuur van 34,8. Bloedtest en alternatieve medicatie van natuurarts. Begeleiding en medicatie zijn inmiddels overbodig.)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:55

Quir schreef:
Mando schreef:

Anemie:
Foliumzuur nmol/l 10-42
Ferritine ug/l 13-150

Schildklier:
TSH mE/l 0.30- - 4.0
Vrij T4 pmol/l 12-22
Vrij T3 pmol/l 3.1 - 6.8
Anti pro kU/l < 34

Dat kan je helaas niet zo zeggen. Sommige laboratoria gebruiken andere testen en dus andere referentie waarde.

Ok dus een lab in Limburg gebruikt andere waardes dan een lab in Groningen.
Raar. . Daar zijn toch gewoon richtlijnen voor dat zou wat zijn.

Dus als ik in Limburg laat prikken op mijn TSH zal ik een andere uitkomst krijgen dan van Groningen.

Hmmmm toch maar eens gaan uitproberen en eens overleggen met mijn huisarts.
Dat betekend dat de waardes die je krijgt nooit te vertrouwen zijn.

Lekker dan. ...

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:58

Nee, een lab kan andere test gebruiken en dus ook andere referentie waarde. Hoeft niet, kan best zijn dat die in limburg dezelfde gebruikt als in Groningen, maar t lab naast die in Limburg juist wel een andere.

Je kan een andere waarde hebben die er uit komt, maar de waarde waar t tussen moet liggen (referentie waarde) is dan ook anders. Dus de uitslag is nog steeds het zelfde.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:00

Mando schreef:
Ok dus een lab in Limburg gebruikt andere waardes dan een lab in Groningen.
Raar. . Daar zijn toch gewoon richtlijnen voor dat zou wat zijn.

Dus als ik in Limburg laat prikken op mijn TSH zal ik een andere uitkomst krijgen dan van Groningen.

Natuurlijk zijn er richtlijnen!
Die houden in, dat ieder toestel en iedere meetmethode nauwkeurig wordt geijkt.
Binnen Groningen stad zijn misschien wel 3 labs, die alle drie een ander toestel en/of een andere, toegestane manier gebruiken om waarde x te bepalen.
De referentie waarden gelden dus simpelweg binnen dat ene lab/ voor dat toestel waarmee die ene waarde is bepaald.

Jouw lab stelt, dat een gezond mens een foliumzuurwaarde heeft tussen de 10 en de 42.
Een ander lab zal daar net iets andere cijfers geven, bijvoorbeeld "gezond tussen 12 en 44", etc etc.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:30

Mando schreef:
O die kilo's krijg je er wel vanaf hoor Lennox.
Ga een tijdje volgens de amber albeda methode eten.

Ik heb ook hasimoto.

Thanks voor de tip! Was me al een beetje in paleo-achtig eten aan het verdiepen. Als ik haar site lees lijkt dat er er wel een beetje op.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 07:45

Zij is zelf ook schildklier patiënt.
Ik heb volgens haar methode gegeten en ben toen 10 kilo kwijt geraakt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 09:07

Ga ik ook eens op googelen.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 09:15

Je noemt terloops benauwdheid. Vraag eens een uitgebreide longtest aan. Dus niet bij de huisarts, maar bij de longarts waar ze ook inspannings- en longallergietesten doen. Ook lichte (allergische) astma en bronchitis zijn zeer vermoeiend voor je lijf en 's nachts wakker worden kan daarvan komen. Ik heb zelf mijn halve leven met klachten gelopen die ik niet herkende als longklachten (iedereen krijgt toch een piepende adem na een lachbui? heb gewoon geen conditie...etc.). Nu met medicatie veel minder moe en minder vaak ziek. Nu voor de winter slik ik multivitaminen, een B stress complex multi en vitamine D bij. Ik merk nu al dat ik de donkere dagen beter volhoud en heb ook minder last van mijn darmen (ook prikkelbare darm syndroom). Ik zou je dit écht écht aanraden. Bijvoorbeeld van Orthica (verkrijgbaar bij onder meer de apotheek). En hop, naar de longarts, je bent toch al bezig ;)

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 09:15

Ik zou toch ook op lyme laten testen. Je hoeft geen kring te hebben gehad.