Andere culturen houden van vollere vrouwen.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 12:38

Dees90 schreef:
In de meeste afrikaanse landen staat overgewicht voor welvaart..
Als je slank, mager of wat dan ook bent, heb je weinig geld voor eten ;-)

Ja dat werd idd genoemd, blijf het apart vinden. :D

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:39

jesito schreef:
liekec schreef:

Jij bent de enige die slanke mensen niet de erkenning geeft en het af doet met 'niks of weinig hoeven doen'.

Nou dat is andersom precies hetzelfde, ieder pondje gaat door het mondje.

Ik heb dat in ieder geval nooit gezegd, en hoor ook niemand die dat af doet als reden dat je geen gewicht verliest. Aan de andere kant is het natuurlijk wel een feit dat ieder pondje via je mondje binnen komt en echt niet door de zuurstof die je in ademt.
Het is alleen een beetje sneu dat je je eigen frustratie botviert op slanke mensen die er hoogstwaarschijnlijk net zo hard voor moeten werken als jij dat zal moeten doen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:42

vuurneon schreef:
Als ik de houding zou hebben: Ja maar ik kan er niets aan doen, dan zal ik ook flink groeien en niet in de lengte helaas :D

Nou inderdaad. Ik vind het een beledigende opmerking. Als mijn broeken te strak gaan zitten, koop ik geen grotere maat broek, maar ga ik afvallen totdat ik weer netjes in mijn broek pas (maat 36). Het meest wat ik tot nu toe heb hoeven afvallen is een kilo of 5. Ik vind afvallen echt verschrikkelijk dus ik let liever altijd op mijn eten zodat ik niet af hoef te vallen.

En dat betekent: geen snoep, geen koekjes, geen toetjes, geen gezoete dranken, geen alcohol. Wel drie gezonde maaltijden per dag en dan nog ongeveer 3 keer per dag een tussendoortje, Dat kan bestaan uit een handje walnoten en als ander tussendoortje vaak een Liga Evergreen of iets dergelijks. En dan eet ik heus af en toe wel eens wat slechter (gisteravond bijvoorbeeld een halve bak B&J op) maar dat wordt door de rest van mijn eetpatroon en bewegingspatroon gecompenseerd.

Andere culturen houden inderdaad van vollere vrouwen, maar het blijft ongezond. Ik weet bijvoorbeeld dat diabetes bij Afro-Amerikanen de pan uit rijst. Maar vaak willen zij het niet weten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:44

Degene die echt slank blijven zonder dat ze daar wat aan hoeven doen qua eten weglaten hebben vaak een ander probleem dat net zo lastig is als dat het afvallen of slank blijven is voor mensen die de neiging hebben tot dik worden. Namelijk dat ze niet te dun moeten worden. Een hoop dikke mensen onderschatten hoe veel strijd het kan zijn om te zorgen dat je geen ondergewicht krijgt. Het is echt net zo zwaar als zorgen dat je geen overgewicht krijgt. Het is alleen een andere basis.

Ik vergelijk het altijd met de oermens, je hebt mensen die bij stress (verkeerd eten is vaak stressgerelateerd als gewoontes op zich kloppen) zich voorbereiden op de hongerwinter. Maar er zijn ook mensen die bij stress zich voorbereiden op het vluchten voor de tijger. De eerste groep gaat bij stress veel eten, de andere groep stopt met eten bij stress.

En dat stoppen moet je letterlijk nemen. Niet meer dan een bakje noodles en een handje chips wegkrijgen. Het is hetzelfde gedrag als een bak chips, gebakjes, een pak koekjes een bak ijs of een dubbele portie avondeten extra eten, alleen dan vanaf de andere kant. Het is net zo ongezond, het is hetzelfde gedrag, alleen dan anders.

En ook bij het dagelijks leven de neiging hebben om constant net wat te weinig te eten in plaats van net te veel. De neiging hebben om vetarm te eten in plaats van vetrijk. Veel koffie te drinken in plaats van veel frisdrank (caffeïne verhoogt het metabolisme). Dat tussendoortje te vergeten in plaats van een extra tussendoortje te nemen.

Gianti

Re: Andere culturen houden van vollere vrouwen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:07

Heel mooi gezegd mizora.. ik behoor tot die groep helaas die bij stress niets meer door mijn keel krijgt... zo erg dat ik weet dat ik over enkele maanden een zware tijd krijg dat ik nu alvast vetreserves probeer op te bouwen om het op te vangen.

Ik kwam hier om een intressant onderwerp te lezen want verschil hoe culture op volle en slanke vrouwen kijkt vind ik intressant... tot jij begon met je eerste opmerking richting slanke dames TS.. je hebt geen idee dat dat net zo pijn kan doen om te horen dat kleding er niet uitziet op slankere dames omdat je voor en achterkant niet kan onderscheiden.. en wij met aanleg om slank te blijven er niets voor hoeven te doen... maar er is een verschil tussen slank van nature en fit/in shape dun.. dat laatste willen mensen zien en daar moet ik net zo hard voor werken en ziet er echt anders uit :)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:09

Ik geloof dat een zwaarder gewicht daar wordt geassocieerd met welvaart. Wat betreft gezondheid is overgewicht slecht. Maar ik zou willen dat ze hier niet zo verrekte ver waren doorgedraafd in dat mager zijn! Het is gewoon ziekelijk.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 13:15

dorientjuh schreef:
vuurneon schreef:
Als ik de houding zou hebben: Ja maar ik kan er niets aan doen, dan zal ik ook flink groeien en niet in de lengte helaas :D

Nou inderdaad. Ik vind het een beledigende opmerking. Als mijn broeken te strak gaan zitten, koop ik geen grotere maat broek, maar ga ik afvallen totdat ik weer netjes in mijn broek pas (maat 36). Het meest wat ik tot nu toe heb hoeven afvallen is een kilo of 5. Ik vind afvallen echt verschrikkelijk dus ik let liever altijd op mijn eten zodat ik niet af hoef te vallen.

En dat betekent: geen snoep, geen koekjes, geen toetjes, geen gezoete dranken, geen alcohol. Wel drie gezonde maaltijden per dag en dan nog ongeveer 3 keer per dag een tussendoortje, Dat kan bestaan uit een handje walnoten en als ander tussendoortje vaak een Liga Evergreen of iets dergelijks. En dan eet ik heus af en toe wel eens wat slechter (gisteravond bijvoorbeeld een halve bak B&J op) maar dat wordt door de rest van mijn eetpatroon en bewegingspatroon gecompenseerd.

Andere culturen houden inderdaad van vollere vrouwen, maar het blijft ongezond. Ik weet bijvoorbeeld dat diabetes bij Afro-Amerikanen de pan uit rijst. Maar vaak willen zij het niet weten.

Dit is dus idd iets wat ik me af vroeg in de OP.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 13:18

Mizora schreef:
Degene die echt slank blijven zonder dat ze daar wat aan hoeven doen qua eten weglaten hebben vaak een ander probleem dat net zo lastig is als dat het afvallen of slank blijven is voor mensen die de neiging hebben tot dik worden. Namelijk dat ze niet te dun moeten worden. Een hoop dikke mensen onderschatten hoe veel strijd het kan zijn om te zorgen dat je geen ondergewicht krijgt. Het is echt net zo zwaar als zorgen dat je geen overgewicht krijgt. Het is alleen een andere basis.

Ik vergelijk het altijd met de oermens, je hebt mensen die bij stress (verkeerd eten is vaak stressgerelateerd als gewoontes op zich kloppen) zich voorbereiden op de hongerwinter. Maar er zijn ook mensen die bij stress zich voorbereiden op het vluchten voor de tijger. De eerste groep gaat bij stress veel eten, de andere groep stopt met eten bij stress.

En dat stoppen moet je letterlijk nemen. Niet meer dan een bakje noodles en een handje chips wegkrijgen. Het is hetzelfde gedrag als een bak chips, gebakjes, een pak koekjes een bak ijs of een dubbele portie avondeten extra eten, alleen dan vanaf de andere kant. Het is net zo ongezond, het is hetzelfde gedrag, alleen dan anders.

En ook bij het dagelijks leven de neiging hebben om constant net wat te weinig te eten in plaats van net te veel. De neiging hebben om vetarm te eten in plaats van vetrijk. Veel koffie te drinken in plaats van veel frisdrank (caffeïne verhoogt het metabolisme). Dat tussendoortje te vergeten in plaats van een extra tussendoortje te nemen.

Kijk hier heb ik wel wat aan, dank je.
Zo heb ik het nog nooit bekeken en het is ook allemaal verwarrend want iedereen roept wat anders.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 13:20

Desiree schreef:
Ik geloof dat een zwaarder gewicht daar wordt geassocieerd met welvaart. Wat betreft gezondheid is overgewicht slecht. Maar ik zou willen dat ze hier niet zo verrekte ver waren doorgedraafd in dat mager zijn! Het is gewoon ziekelijk.

Mee eens.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:26

het lijkt of je een andere cultuur zoekt die bij jou figuur past......maar als jij je er niet fijn bij voelt (om wat voor reden dan ook), dan moet je er iets aan doen, ongeacht welke cultuur je zit. Als je je er fijn bij voelt, dan is dat het belangrijkste. Als je je er niet fijn bij voelt, en je wilt het echt heel graag anders zien, dan zorg je wel dat je de stappen gaat nemen om te veranderen en als je echt heel erg gemotiveerd bent, dan zal het je lukken!! Het gaat erom dat jij in de vorm komt die bij jou past, waar jij je fijn in voelt en waar jij je jezelf in voelt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:28

Ik denk dat ze daarnaast ook geaccepteerd wil worden en niet veroordeeld en dat is kennelijk moeilijk in onze cultuur.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 13:33

orion456 schreef:
het lijkt of je een andere cultuur zoekt die bij jou figuur past......maar als jij je er niet fijn bij voelt (om wat voor reden dan ook), dan moet je er iets aan doen, ongeacht welke cultuur je zit. Als je je er fijn bij voelt, dan is dat het belangrijkste. Als je je er niet fijn bij voelt, en je wilt het echt heel graag anders zien, dan zorg je wel dat je de stappen gaat nemen om te veranderen en als je echt heel erg gemotiveerd bent, dan zal het je lukken!! Het gaat erom dat jij in de vorm komt die bij jou past, waar jij je fijn in voelt en waar jij je jezelf in voelt.

Nee hoor, daar ging het niet om al zou dat natuurlijk wel het makkelijkste zijn.
Er zijn al heel wat pogingen gaan gedaan incl. 4x per week sporten en nu op een crosstrainer.
Ook in een revalidatietraject waar ik conditioneel heel goed ervoor stond en het heel goed deed, vielen anderen wel af met minder oplopend schema en ik niks na 5 maanden, ja 400 gr.
Later met sporten ook na 4 maanden niks en dat in combinatie met een diëtiste en begeleid sporten.
Dus in dat opzicht is het best frustrerend en dan is het ook best leuk als je een compliment krijgt.
Alleen zette dat compliment mij juist weer aan het denken en vandaar dit toppic.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 13:34

Desiree schreef:
Ik denk dat ze daarnaast ook geaccepteerd wil worden en niet veroordeeld en dat is kennelijk moeilijk in onze cultuur.

Ik word voortdurend veroordeelt en dat is idd niet leuk, ik hou heel veel rekening met mijn eten.
Maar owee als ik een frietje eet................

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:34

Maar ben je gewoon wat zwaarder dan gemiddeld of is er echt sprake van obesitas?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:47

jesito schreef:
Ik word voortdurend veroordeelt en dat is idd niet leuk, ik hou heel veel rekening met mijn eten. Maar owee als ik een frietje eet................

Hoewel dat echt vervelend is, en ik ken het, ik heb zelf ernstig overgewicht (mag 40kg af), is wat jij doet naar slanke mensen exact hetzelfde en dat is ook niet eerlijk. Net zo niet eerlijk als wat andere mensen naar jou doen.

Ik lees trouwens dat je maar 400g bent afgevallen terwijl jij je training harder opbouwde. Ben je in kg's lichaamsgewicht 400g afgevallen of in kg's vet 400g afgevallen. Want het klinkt alsof je endomorf bent qua lichaamstype en dan bouw je gemakkelijk spieren op terwijl je lastig vet verliest. Oftewel, de hoeveelheid lichaamsgewicht zakt veel minder dan je hoeveelheid vet omdat de hoeveelheid spieren toeneemt.

http://fitnessjunk.nl/bodybuilding/ectomorf-mesomorf-endomorf-lichaamstype/ schreef:
HET LICHAAMSTYPE ENDOMORF

Het pyknische type (endomorfe lichaamstype) is fysiek (visueel gezien) vrij ‘buffy’’, wordt gekenmerkt door een zacht rond lichaam en het endomorf lichaamstype is meestal een persoon van ruime postuur. Dit lichaamstype heeft zeer veel moeite met het verliezen van gewicht. Droogtrainen en vetmassa kwijtspelen gaat dan wel moeizaam, maar meestal wordt er wel vrij snel spiermassa opgebouwd. Streng aan het dieet houden en erg veel lichaamsbeweging zijn beide van groot belang bij dit type lichaam. Het eerste wat een endomorf moet gaan doen, is beginnen met het eten van kleinere maaltijden meerdere keren per dag.

Typische kenmerken van een endomorf lichaamstype:

Brede heupen en smalle schouders, wat ze rond peervormig doen ogen.
Heel veel vet verspreid over het lichaam, met de bovenarmen en bovenbenen inbegrepen.
Smalle enkels en polsen, die helaas andere lichaamsdelen accentueren.
Een breed botstructuur.
Traag metabolisme.
Gewichtstoename eenvoudig, hoewel vet verlies erg moeilijk is.
Heeft de neiging om vet op te slaan.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:50

jesito schreef:
Ik denk toch echt dat meeste hier makkelijk praten hebben, er zijn zat mensen die niks of weinig hoeven te doen voor een goed figuur.
Maar goed deze discussie is zo vaak gevoerd en daar gaat het niet eens om in dit toppic.
Het dik worden van het kijken naar een blad sla is een uitspraak bewijze van spreken, maar ja hier op bokt kennen veel mensen dat niet.
Laat mij lekker in mijn waarde en doen wat ik denk te moeten doen, dan laat ik dat bij jullie ook.
Maar als je niet in mijn schoenen staat, oordeel dan niet met een dooddoener als: ieder pondje door het mondje.
Ik zeg niet dat ik er niks aan kan doen, maar ik weet niet wat ik er nog aan kan doen.
Dit is echt weer een toppic dat weer compleet omslaat in dikkie effe op de feiten wijzen.

Pfoe kort door de bocht zeg!
Kan je vertellen ik ben niet dik,ook niet te dun,maar normaal maar daarin tegen schijt ik me een beroerte door alles wat ik eet!
Uit eten ect kan ik haast niet...
Zou graag wat dikker zijn en normaal dingen binnen kunnen houden.
Dan maar wat harder/beter sporten. :o

Ik veroordeel/beoordeel niemand die voller is,waarom doen andere dit dan wel?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:53

Tuurlijk word je niet dik van kijken naar sla. In Nederland kunnen we al het eten kopen wat we willen, hoe slecht voor ons lichaam ook. Koken is simpel, je hebt overal pakjes, zakjes en potten voor met enorm veel dikmakers erin.

Ik ben slank, en mensen zeggen vaak; ja, maar jij kan echt alles eten wat je wilt. Nou, geloof me, dat kan ik niet :D wij eten thuis niks voorgemaakt uit potjes en pakjes. Geen toegevoegde suikers en drinken voornamelijk water.
Als dat je basisdieet is, kun je best een keertje uitschieten en chocola eten, of een frietje. Maar dat is hier een zeldzaamheid. En het is zo simpel om geen suikervolle snoep te eten als je nauwelijks suiker eet! Je hebt er dan gewoon geen zin meer in :)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:54

Daarbij is de uithaal naar iemand met ervaring in dik zijn en jaren tobben met overgewicht ook niet netjes
Ja ik ga er nu voor, met begeleiding en een heel traject.. want zelf ook gewoon met een diëtiste lukt het niet dat zie ik ook om mij heen, niet voor niets zijn er nu klinieken voor omdat veel mensen met het probleem kampen en zeggen dat het niet door eten komt is oogkleppen opzetten, dat riep ik jaren het zit hem daar niet in.

Maar juist door het toenemend overgewicht zijn er instanties die wel kunnen helpen en zelfs ik met mijn 54 jaar zie dat nu in na ruim 34 jaar overgewicht...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:48

jesito schreef:
Ik denk toch echt dat meeste hier makkelijk praten hebben, er zijn zat mensen die niks of weinig hoeven te doen voor een goed figuur.
Maar goed deze discussie is zo vaak gevoerd en daar gaat het niet eens om in dit toppic.
Het dik worden van het kijken naar een blad sla is een uitspraak bewijze van spreken, maar ja hier op bokt kennen veel mensen dat niet.
Laat mij lekker in mijn waarde en doen wat ik denk te moeten doen, dan laat ik dat bij jullie ook.
Maar als je niet in mijn schoenen staat, oordeel dan niet met een dooddoener als: ieder pondje door het mondje.
Ik zeg niet dat ik er niks aan kan doen, maar ik weet niet wat ik er nog aan kan doen.
Dit is echt weer een toppic dat weer compleet omslaat in dikkie effe op de feiten wijzen.

Als ik dit topic zo lees heb ik het idee dat iedereen jou in je waarde laat.

Maar jij op jouw beurt moet niet denken dat iedereen het maar makkelijk heeft en al pizza's en chocola etend slank blijft.
Er is maar een heel klein percentage mensen dat echt alles kan eten zonder een gram aan te komen.
De rest eet verantwoordelijk en blijft slank of eet niet verantwoordelijk en komt aan.

Ik ben ervan overtuigd dat als jij doet en eet wat ik doe, dat de kilo's eraf vliegen en je een goede conditie en stevige spieren opbouwt.
Maar het is en blijft een kwestie van doorzetten. En niet steeds terugvallen in slechte gewoontes. Klinkt hard, maar dan word het nooit wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:56

jesito schreef:
Desiree schreef:

Ik word voortdurend veroordeelt en dat is idd niet leuk, ik hou heel veel rekening met mijn eten.

Tja andersom net zo hoor....

'Wil je taart?'
'Nee dank je ik sla over vandaag'
'Neem toch maar want jij kan wel wat extra's gebruiken'

Dat is net zo vervelend hoor :)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:13

jesito schreef:

Dit kan ook andersom he?

Ik ben slank, maar ik ben ongeveer 10 jaar lang graat mager geweest.
Ik moet ook heel erg op mijn dieet letten om op het juiste gewicht te blijven.

Ik heb ook bij een diëtiste gelopen, heb ook dagelijks mijn calorieën geteld.
Maar in mijn geval om aan te komen.
Ik heb er 5 jaar over gedaan om 8 kilo aan te komen.
Ik ben nog steeds dun, maar niet meer eng dun.
Maar ik moet nog steeds goed opletten dat ik genoeg en gezond eet zodat ik niet afval.

Als je denkt dat het alleen maar makkelijk is om slank te zijn dan is dat niet correct.
Ik heb lang niet in bikini durven te lopen, geen spaghetti bandjes of iets dergelijks.

De vraag van een mentor of ik in de pauze bij hem op kantoor wilde eten (in plaats van tussen mijn klasgenootjes) omdat ik moest bewijzen dat ik geen anorexia had.
De blikken op straat...

Dik zijn en afvallen kan heel moeilijk en zwaar zijn, maar er zijn ook mensen die het tegenovergestelde hebben.
En het is blijkbaar heel normaal om te zeggen: Wat ben jij dun!! Maar ik zou tegen iemand moeten zeggen: Wat ben jij dik?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:15

jesito schreef:
Desiree schreef:

Als ik een frietje at dan keken ze mij aan of ik niet naar de wc ging om alles achteraf weer uit te kotsen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:17

vuurneon schreef:
naast welvaart, staat het ook vaak voor vruchtbaarheid (ironisch genoeg, want met flink overgewicht is de kans op vruchtbaarheidsproblemen ook hoger). Kijk maar eens naar poppetjes die symbool staan voor vruchtbaarheid: zijn niet geen ranke beelden :D

Dit komt niet uit het overgewicht, maar uit het traditionele beeld wat nog steeds bestaat. Onderbewust kiezen veel mannen (steeds minder hoor, maar het is nog steeds duidelijk aanwezig) sneller voor vrouwen met bredere heupen omdat zij geschikter zouden zijn om kinderen te baren :)

Verder lees ik hier erg veel berichten 'slanke mensen hoeven vaak niks te doen voor hun figuur'. Dat is doorgaans niet waar. Ik ben mijn hele leven graatmager geweest maar in de pubertijd ben ik flink gegroeid in omvang. De mensen om mij heen die voor westerse standaarden een 'goed' figuur hebben, werken hier doorgaans ook hard voor. Eten gezond, sporten regelmatig. Als je te veel eet, kom je aan. Makkelijk als dat.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:28

Ik heb beiden gehad dus ik mag praten. :')
Nu in mijn persoonlijke ervaring vond ik ondergewicht een stuk leuker dan extreem obees zijn.
Twee redenen: je krijgt constant eten :Y) en mensen zijn wel vriendelijker.

Maar ik hou gewoon van het gemiddelde, beiden zijn niet gezond.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:40

Yvank_ schreef:
Tja andersom net zo hoor....

'Wil je taart?'
'Nee dank je ik sla over vandaag'
'Neem toch maar want jij kan wel wat extra's gebruiken'

Dat is net zo vervelend hoor :)

Of, `doe jij aan de lijn?`
Nee, ik hoef die vieze SJIT niet! maar ja, dat mag je niet zeggen. MAar ze moeten ook niet van die stomme opmerkingen maken.