Trailrunning

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Greetje63

Re: Trailrunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 08:41

Oh ik neem in de zomer en in het najaar altijd met regelmaat teken mee naar huis. Maar ja eigen schuld dikke bult ik blijf ook niet altijd braaf op de gebaande paden.
Knap hoor dat je met drie honden kunt gaan rennen. Ik heb er met een al moeite mee die tijdens het lopen netjes onder controle te houden. Ja in het bos mag hij tegenwoordig los en dan komt hij vanzelf wel mee. Maar tot we in het bos zijn moet hij toch netjes of naast of voor me uit lopen, mag net te hard trekken anders wordt ik gelanceerd (zou met drie honden helemaal geen doen zijn), mag niet reageren op voorbij razende auto's etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 17:33

Ik vind het goed te doen met 3 honden. Het zijn 2 zeer streng opgevoede border collies en een eigenwijze friese stabij. De borders lopen altijd los mee en kennen commando's zoals links/rechts/blijf/naast. Ze negeren wegverkeer, mensen en honden dus dat maakt het een stuk makkelijker. De stabij heb ik wel aan de riem en mag alleen in het buitengebied los. Zij is namelijk oost indisch doof en kan andere honden niet negeren (mensen en verkeer geen probleem). Trekken deed ze alleen in het begin maar daar corrigeer ik hard in, want ik hou niet van trekkende honden. Maar ze pakte het snel op om normaal langs een persoon mee te rennen. Het wordt sowieso snel een gewoonte voor ze hoor, zeker als je vaste rondjes hebt.

Ik hou er qua routes wel rekening mee. Een vrij liggend fietspad of een stoep naast een fietspad zijn wel minimaal nodig met zoveel honden. Dus ik ren niet in de binnenstad, langs hele drukke wegen zonder vrij liggend fietspad of op routes met veel voetgangers want dan lopen mn 2 borders in de weg.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 18:32

Ik laat mijn hond bewust zo nu en dan wel de lijn flink op spanning nemen want ik wil met hem gaan canicrossen. Maar ik heb dus aan een hond mijn handen vol.
Afgelopen zondag de trail by the sea gelopen de 42,2km. Nou dat heb ik geweest met die storm. Ben compleet gezandstraald aan het strand en in de duinen. Het derde en vierde stuk strand was pal tegen de wind in en er was bijna niet tegen de wind in te komen. Heb er dus heel lang over gedaan (4hr21) dus ruim een uur langer dan over een gewone marathon. Maar desondanks toch tweede geworden. Schijnbaar was ik niet de enige die het zwaar vond.
Wel een geweldig mooi parcours voor wat ik er tussen de zandverstuivingen door van heb kunnen zien. Een echte aanrader dus, maar ik zou dan wel adviseren eerst de filmpjes van voorgaande edities te bekijken zodat je weet waar je aan begint. En ja het weer heb je niet in de hand. ik viel toevallig met mijn neus in de boter met windkracht 8 afgelopen zondag.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 09:12

Ik loop ook regelmatig met de hond van vriendje; een mechelaar. Tot tien km loopt ze lekker mee, mooi naast (meestal, hihi). Sinds kort zijn wij ook aan het canicrossen, wat zij vooral heel leuk vind! Na 5 km trekken is ze helemaal kapot, hihi. Enige nadeel: ik ben niet moe na 5 km :'). Dus dat is nog even puzzelen hoe we dat handig moeten aanpakken.

Netjes gelopen Greetje! :D Klinkt als een mega zware editie, maar wel een leuke. Ik zal eens bedenken of ik die eens wil doen. Is vanuit Groningen zo'n idioot eind....

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 09:47

Ik ben al weer klaar voor de volgende wedstrijd, over een paar uurtjes van start op de ruim 25km van de smokkelaarstrail.
Hier loopt de hond zonder problemen 20km mee maar als ik hem zijn gang zou laten gaan zou hij zo hard lopen dat ik na 5km juist helemaal kapot was. Want ook al trekt hij dan, da moet ik toch ver boven het kunnen lopen. Heb jij dat niet sting.
Maar je kunt natuurlijk eerst zelf een rondje inlopen, daarna een rondje met het hondje en dan weer een rondje uitlopen.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:05

Canicros vind ik nieteuk, precies om war Greet zegt.

Vsndaag een natte neuzen trail. Een 10 km trail met hond, hond mag trekken, hoeft niet. Als deze trail goed gaat organiseren ze in nov een natte neuzen trail met 10en 20km. Allemaal zonder tijdregistratie, maar met heel veel lol.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:33

Nee, hondje heeft een fijn draaftempo van 5.00-5.30. Mijn eigen tempo ligt op langere afstand op 5.40-6.00. Dus ik loop wel harder, maar niet idioot hard. Echt heel hard sprinten lukt hondje niet op de lange termijn. Rondje in- en uitlopen kan inderdaad, maar dan loop ik relatief saaie rondjes door de omgeving ipv lekker ver weg (en halverwege aan een boom binden met een briefje 'over een uur weer terug' is ook zowat :') ).

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 16:55

Afbeelding
super fijne natte neuzen trail gelopen

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 17:12

trailrunning is leuk, ik heb vroeger veel endurancewedstrijden gereden maar heb op dit moment geen paard meer. Trailrunning is eigenlijk hetzelfde maar dan ren je zelf. Vooral de sfeer is lekker gemoedelijk, heel anders dan bij de wegwedstrijden. Na een druk jaar met wat minder fanatiek hard te lopen wil ik dit jaar een aantal korte trails lopen van 10 tot 15 (waaronder ook de veluwzoom trail dat is zo'n mooi gebied) en dan na de zomer een van rond de 20 km ofzo.

Ik heb wel trailschoenen maar dan wel een soort allround schoenen waarmee je ook op de weg kan lopen omdat de noppen eronder voor grip niet te extreem zijn. Ik heb een heuptas met een bidom met water en wat opbergruimte voor een telefoon enzo. Dat vindt ik wel fijn als ik in mijn eentje een natuurgebied inga.
Leuk om hier meer mensen te vinden die ook aan trailrunning doen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:00

na de 42,2 van vorige week zondag vandaag weer een trailrun over 25,6km. Het parcours van vandaag was een stuk minder heftig. Maar ja het is natuurlijk wel een blubberzooi in het bos. zat nog een leuk stuk in waar ik wel pijlen kon vinden maar waar ik met de beste wil van de wereld geen pad kon zien, lekker dwars door het bos dus. 2km voor de finish nog even een slootje oversteken. Dat is wat minder met die koude wind want de laatse km's was ik verkleumd door de koude wind op de doorweekte kleding/schoenen. Maar verder lekker relaxed gelopen. 2hr20 over gedaan. Over twee weken drie keer zo ver want dan ga ik op een 75km trail van start.
km vreter bij de veluwe zoom trail ga ik de twee daagse doen, heb bij de mannen in geschreven (95km).
Hier hebben ik en de hond een veel groter tempo verschil als de hond voluit mag gaan. Mijn rustig duurlooptempo is 5min/km, op een 5km wedstrijd een 4min10/km maar de hond kan veel sneller draven als hij de kans zou krijgen. Dus ver boven mijn vermogen.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:09

mijn hond kan ook ver boven mijn vermogen, gelukkig kun je er ook nog wel wat commando's op zetten :)

lekker bezig greet. zulke afstanden zie ik voorlopig nog niet zitten. ben al een jaar bezig met zoeken naar goede schoenen. soms loop ik 2 mnd blaarvrij, vandaag tel ik er weer 3. maakt neit uit of ik opbouw in afstand, droge of natte voeten, warme of koude schoenen, welke sokken
heel vervelend

Afbeelding
de eerste foto's druppelen binnen

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:33

Ja gelukkig wel, tenslotte weet de hond ook niet hoe ver we gaan lopen. (en in mijn geval kan dat best wel ver zijn) dus als hij altijd voluit zou vertrekken zou niet alleen ik maar uiteindelijk ook hij in de problemen komen. Ik laat hem nu ook niet verder gaan dan soms lichte spanning op de lijn zetten, maar de eerste helft moet hij sowieso aan een losse lijn.
Leuk foto!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:15

Zijn er mensen hier die meedoen aan de Trailrun in Oosterbeek 28 mei? De Stuwwalloop is dat. Ik heb me opgegeven voor de 10km.

En ik ben me aan het orienteren op trailrunschoenen. Weet dat er veel opties, merken ed zijn, maar waar lopen jullie op en waarom bevallen die goed? Weet dat de Salomon Speedcross 3 populair is, maar kreeg nu ook de Nike Terra Kiger 3 getipt.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 14:50

Ik loop vooral over de weg en door het park. Ik kwam dit topic tegen en dit biedt veel meer afwisseling.

Ook is de ondergrond zachter wat weer beter is voor mijn lijf :)

Het lijkt me heel leuk om dit eens te proberen.

Het parkoers van de stuwwalloop ziet er leuk uit!
Djilna schreef:
Zijn er mensen hier die meedoen aan de Trailrun in Oosterbeek 28 mei?

Is er voor die tijd nog een leuke run van bijv. 5 km? Dan kan ik dat een keer proberen.

Vraagje: kan de eerste keer op gewone schoenen?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 14:52

De kortste trailrun die ik weet is 6 of 7km. Korter dan dat zijn ze eigenlijk niet. Dan kom je op een wegloop uit.
Je kunt in principe een heel eind komen met gewone hardloopschoenen. Zeker in NL op vlakke trails en met niet al teveel modder. Maar omdat ik toch wel veel het terrein in wil, dat hier heel afwisselend is met mul zand, hellingen, enz en ik shoppen ook gewoon leuk vind, ga ik een paar trailschoenen aanschaffen :D

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 18:34

Luxor valkje je zou crossjes kunnen proberen want die gaan over korte afstanden, ware het niet dat het cross seizoen net over is.
Trailruns van 6-7 km heb ik zelfs nog nooit gezien. Maar het verbaast mij niets want de kortste afstanden worden inderdaad steeds korter. Tot een paar jaar terug kon je geen trailrun vinden onder de 20km. Nu is een kortste afstand van pakweg 12km al vrij gebruikelijk.
Ik heb in dec de stuwwaltrail gelopen. Die startte toen in Doorwerth maar ik begreep bijna hetzelde parcours. Ik heb toen de 20km gelopen. In mei is het parcours wel een stuk minder zwaar omdat dat ondergrond van veel harder is. Tenzij we in april en mei alleen maar regen krijgen natuurlijk, dan is alles weer lekker blubber.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:57

gisteren de Klein Zwitserland Trail gelopen, dat was alleen maar stijgen en dalen en stijgen en dalen en stijgen en dalen... na 10 km voelde ik mijn bovenbenen niet meer en mijn kuiten stonden strak.

volgend jaar gaan we zeker weer!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:15

Volgend jaar ga ik hem ook doen! Nu te laat met inschrijven. Maar heb zelf zondag een rondje Rozendaalse Veld gedaan. Helaas verkeerd om :') Jeetje wat zwaar om 6km stijgend te lopen!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:23

350 hoogte meters....

zeker een aanrader!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 18:54

EmptWords mooie plaatjes.
Ik zie dat ik hier nog niet gemeld had dat ik 2 weken terug mijn 75km trail met 850 hoogtemeters volbracht heb (Sallandtrail). Ben zelfs nog derde geworden maar nu moet ik zeggen dat er niet zo heel veel mensen binnen het tijdslimiet binnen waren. En voor mij waren het nog dik 77km want ik heb op twee punten verkeerd gelopen zodat ik weer om moest draaien. Ik heb er 8hr15 over gedaan, het limiet was 9 uur , daar zat ik dus dik binnen, maar ze hebben de finish ruim een half uur langer opengelaten. Het was wel pittig hoor, behalve de hoogtemeters ook het nodige losse zand.
Sindsdien wel een beetje aan het tobben met mijn knie. Volgens de fysio wat de meniscus verschoven. Was namelijk op 9km al behoorlijk onderuit gegaan en toen inderdaad een heel pijnlijke knie. Maar daarna is de pijn toch weggetrokken en heb ik er nog 68km mee kunnen rennen. De fysiotherapeut heeft hem al gepoogd terug te krijgen maar het is nog steeds niet helemaal oke. Morgen weer terug naar de fyiso.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:06

Djilna schreef:
De kortste trailrun die ik weet is 6 of 7km.

Dat klinkt als iets dat zou moeten lukken!

Shoppen houd ik ook wel van @Djilna, maar ik vind het zonde om veel geld uit te geven terwijl ik nog niet weet of ik het leuk vind.

@emptywords wat een stoere foto's!
@Greetje63 75km?! :wow: Wow knap

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:57

Luxorvalkje schreef:
@Greetje63 75km?! :wow: Wow knap

Heb gedurende de wedstrijd wel regelmatig gedacht hoor van waar ben ik weer aan begonnen. En toen ik op 50km door de finish kwam om nog een lus van 25km naar onderen te maken was ik er eigenlijk al helemaal klaar mee. Maar daar uitstappen (wat vele hebben gedaan of waar ze uit de wedstrijd zijn gehaald omdat ze te laat op dat punt waren) zou te gemakkelijk zijn. Dus dat ik had ik mij vooraf al voorgenomen dat ik daar in ieder geval niet uit zou stappen.
Maar toen ik rond 54km bleek verkeerd te lopen en ik weer een heel eind terug moest heeft het echt door mijn hoofd gespookt om dan maar gewoon direct terug naar de finish te lopen. Alleen toen kwam ik langs het punt waar ik mis was gelopen en er stond gewoon een bordje met een pijn. Dus het was mijn eigen stomme schuld. Dus dan de gevolgen (2 km extra ) ook maar zelf nemen.
Maar het is ook wel een groot stuk mentaal ,want de laatste 7km gingen wel weer redelijk. En als je echt er helemaal doorheen zit gebeurd dat natuurlijk niet.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 09:01

Dat kan ik me goed voorstellen. Herkenbaar van de 120+ endurancewedstrijden met paard. Paard wil dan wel, maar ik heb inmiddels her en der pijntjes :+

Ik zag dat de meeste trails pas weer later in het jaar zijn, weet er 4 in oktober die ik wel zou willen lopen, allemaal precies een week na elkaar. Maar dat lijkt me wat pittig. Dus iig 2. De rest bekijk ik tzt wel.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:05

Tussen nu en oktober ook nog genoeg trails hoor. Ook als je alleen in Nederland en België bekijkt.
http://www.trail-running.eu/trail-kalender/alle-trails
Trails kun je ook wel vrij gemakkelijk kort na elkaar plannen. En je hebt zelfs meerdaagse trails. Veluwezoomtrail bv 3 afstanden in 2 dagen, over 95km maar je hebt ook een kortere tweedaagse over ik geloof een 55km.
Dat gevoel van ik kan niet meer of ik stop er mee heb ik soms ook bij kortere afstanden hoor. Bij een 10km wedstrijd ligt het tempo zo hoog dat ik na 2 km al begin te twijfelen aan mezelf en de mentale strijd met mezelf aan moet gaan.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:22

Ja de meerdaagse trails ken ik, maar bedoel meer dat het voor mij misschien dit jaar nog te zwaar is omdat ik natuurlijk nog niet zo heel ver loop :) Wil de 14-15km trails lopen in oktober. Lukt dan vast, maar elke week misschien niet. Maar daar hebben we de komende maanden nog voor om uitte vissen ;)

Had inderdaad niet meer aan die link gedacht, dank! Moet het ook beetje om mijn endurancewedstrijden met paard heen plannen..