Mijn beugel is er nou dik tien jaar uit. Onder is het spalkje een paar keer los geweest, maar nadat de tandarts alle lijm etc heeft verwijderd en hem opnieuw heeft vastgeplakt blijft hij zitten. Boven zit nog steeds zo vast als een huis, maar.... het verschuift alsnog. Nog niet storend, maar wellicht moet ik eens langs een ortho om te vragen wat er mogelijk is. En voornamelijk, wat dat kost
LieZ_Horses
Geplaatst: 02-11-15 19:18
Mijn slotjes zijn er inmiddels ook alweer 6 jaar uit, spalkje is 4 jaar terug één keer losgegaan. Meteen weer laten vastlijmen destijds.
Mijn beugel is er tien jaar geleden uitgegaan, maar mijn spalkjes zitten boven en onder nog zo vast als een huis en dat wil ik graag zo houden haha. Wat een horror verhalen dat hij elke keer losschiet! Ik eet en drink gewoon alles wat ik wil.
Die van mij begaf het na zo'n 2 jaar ook helaas. Maar hij was zo lelijk los gesprongen dat ze hem niet meer goed terug konden zetten omdat ze extra sterk draad hadden gebruikt voor mijn eigenwillige tanden Spalk is dus deels los geknipt en heb nu elke nacht een bitje in om het op orde te houden
Fortitude
Geplaatst: 04-11-15 17:12
Ik heb ook 2 van die ondingen. Meestal geen last van maar toevallig laatst liet de lijm op de hoek los.
Vorig jaar is de hele onderste spalk vervangen, deze was stuk aan het gaan: er stak een stukje draad naar boven mn tong in.
Beugel is er al trouwens zo'n 10 a 11 jaar uit. En ik denk dat als ik 2x een los stukje lijm heb gehad het veel is. Ik denk alleen wel dat ik volgend jaar voor een ander stukje loslatende lijm aan de beurt ben, hij begint dunner te worden
Thesserd
Geplaatst: 04-11-15 17:16
Mijn spalkje brak steeds verder af. Op een gegeven moment had ik ze alleen nog achter mijn voortanden en daarna brak ook dat los toen heeft de tandarts het weggevijld. Mijn tanden zijn nooit gaan schuiven, dus ik vind het wel relaxed dat dat ding er niet meer zit
Maarja, lees hier toch ook dat bij veel mensen het gebid wel gaat schuiven, dus misschien voor de zekerheid toch weer vast laten zetten. Tenzij je t idee hebt dat je tanden zo wel blijven staan
Je zou haast denken dat ze dat expres doen die ortho's... Zo kunnen ze nog jaren aan je blijven verdienen
Mijn spalkje liet ook altijd los. Mijn eigen tandarts mag hem ook vastzetten en heeft hem in 3 jaar nu denk ik 10 keer vastgezet. Nu is hij weer gebroken en als hij er nu over begint mag hij hem er van mij uithalen. Dat gedoe steeds met het vastzetten zie ik ook niet zitten.
lilykashmir
Geplaatst: 04-11-15 21:09
Spalkjes kunnen inderdaad soms vrij makkelijk los gaan. Soms hangt het er vanaf hoe je dicht bijt. Als je een spalkje hebt in je bovenkaak en er met je ondertanden op dicht bijt en er maar heel weinig ruimte was voor het 'lijm', kan het makkelijker losgaan. Soms is een soort van nachtbeugeltje (retainer) een betere oplossing.
Let ook op met nagelbijten! Als je nagelbijt komt er veel kracht op je tanden. Dit kan voor een ongunstige krachtenwerking zorgen en het verzwakken/los bijten.
Wat hier eerder is gezegd over het feit dat verstandskiezen zorgen voor een grote druk en uiteindelijk tot effect hebben dat ze je tanden naar voren duwen/ze schever gaan staan is onzin. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat de doorbraak van verstandskiezen geen significant verschil geeft in het wel/niet verschuiven van de tanden/kiezen.
Lara_Silver
Geplaatst: 04-11-15 21:13
Nee is niet normaal lijkt mij, die van mij zit er inmiddels 10 jaar in en zit nog goed vast. Bij mijn vriend zit hij er 12 jaar in en daar idem.
vuurneon
Geplaatst: 04-11-15 21:14
Ik moet het minstens om het jaar weer laten vastplakken door de tandarts.
Ghostattack
Geplaatst: 04-11-15 21:15
Hier is het spalkje 1 keer losgelaten nadat ik het nodig vond om heel hard face first op het ijs te vallen Toen ook een wortelkanaalbehandeling nodig gehad en na alle ingrepen een nieuw spalkje laten plaatsen. Inmiddels zit alles nog vast, maar dan ook echt vast. Beide spalkjes zitten er nu zo'n 7 a 8 jaar in denk ik.
En ik ben echt een enorme frisdrank drinker, waaronder liters cola. Spalkje zit nog steeds muurvast. Nagelbijten ook al die jaren gedaan (tegenwoordig niet meer). Heb ik dan zulke sterke lijm of gewoon puur geluk?
jorika1986
Geplaatst: 04-11-15 21:16
Ik ga om het jaar omdat er 1'tje is los geploinkt. Effe lijmen en weer klaar, ziet ze dat er een andere ook dun is geworden doet ze er daar ook gelijk weer een kwakkie op. onder het motto van :''als ik dan toch bezig ben...''
gita1501
Geplaatst: 04-11-15 21:20
ik heb al 3 jaar een spalkje maar mijn tanden verschuiven nog steeds heel erg helaas.. Dus naast dat spalkje heb ik ook nog steeds een nachtbeugel. Die van mij is ook al 2x los gegaan dus misschien verschuiven je tanden toch onbewust nog een klein beetje
Ceasar2015
Geplaatst: 04-11-15 21:23
Mijn slotjes zijn er nu ook 5 jaar uit en in het begin is mijn spalkje boven een keer vastgezet bij het uiteinde. Ik heb inmiddels wel het idee dat er bij de voortanden lijm afgebroken is, maar de lijm aan de tanden daarnaast houdt het op zijn plek.
Ik heb nu zoiets 'los?'dan er ook maar meteen uit.. Ellendig ding.
Ik heb ook 1 tand waarbij de lijm maar los blijft laten. Na 2/3 keer opnieuw aanbrengen heb ik het opgegeven.. Maar wel super vervelend als het los blijft laten.. Misschien eens een bezoekje aan een andere Ortho?
jolmer20
Geplaatst: 04-11-15 21:31
Maar hebben jullie alleen last van dat de lijm loslaat of ook dat de draadjes breken? Bij mij breken ze ook en dan moet het hele draadje vervangen worden... Dus lijm eraf, lijm erop, nieuw draadje, pff.