Verslaafd aan neusspray, wie nog meer?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:57

Zo'n verslaving is heel simpel..
Als de neusspray is uitgewerkt, gaat je neus weer dicht zitten.
En als je dan géén lucht meer krijgt, gebruik je weer neusspray zodat je weer lucht krijgt.
En geloof me.. geen lucht krijgen en volle holtes hebben is verschrikkelijk.

Zo ben ik dus gaan verdunnen..
Eerst een flesje maken met 50-50 neusspray-zoutoplossing.
Toen deze nog voor 75% vol zat (dus 25% verbruikt) weer opnieuw aangevuld met zoutoplossing.
En zo nog een x aantal keren herhaald.

Werkt het?
Ja.. want je neus krijgt de verslavende stof wél binnen, maar in mindere mate.
Je neus zal dus wél open gaan, maar het zal iets langer duren dan je gewend bent.
Maar ach.. als je er vanaf wilt overleef je die 5 minuten wel.. ;)

Casarell

Re: Verslaafd aan neusspray, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:59

Van nasonex kreeg ik alleen verschrikkelijke koppijn, maar hielp verder geen bal.. :x

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 13:46

Cayenne schreef:
Nog een vraag: wat zijn de gevolgen van een langdurige neussprayverslaving? Levert het schade op aan je neus?

Reuk/smaakvermindering sowieso, wat ik verschrikkelijk vind want ik ben gek op koken. Verder heb ik het nog niet opgezocht.

Ballard_L schreef:
TS, je gaf aan dat je neus nu dicht zit, ondanks dat je neusspray in één neusgat spuit. Kan je dan nu niet proberen te stoppen of te minderen? Als neusspray namelijk nu toch geen effect heeft?

Ja, dat probeer ik nu dus ook, alleen soms werkt de spray nu wel weer even. en daar ga je voor. Even dat gevoel van goed kunnen ademen. Ben nu al twee weken aan het aankloten en heb al die tijd een vrijwel dichte neus.. Heel vermoeiend!

Anoniem schreef:
Hier ook, ik was verslaafd tot begin dit jaar. Ik kreeg zoveel last van mijn neus dat ik naar de HA ben geweest. Uitslag, neus is een grote ontsteking. De slijmvliezen waren helemaal dik en opgezet. Ik kreeg een ontstekingsremmende spray mee en mocht de andere absoluut níet meer gebruiken, deze was te agressief en werkte dus verslavend. Het heeft even geduurd tot slapeloze nachten aan toe maar het is nu wel veel beter gelukkig.

Fijn dat het nu beter gaat! Stap is gezet, ik ga naar de huisarts. Alleen kan ik dit bijna niet.. :n Belde alleen net de huisarts, kreeg ik een voicemail dat ze lunchpauze hebben :+

Collie2008 schreef:
Ik ben m'n neusspray vergeten mee te nemen naar het werk vandaag :+ Ik zit zo in tweestrijd, heb nog 4 gesprekken van een uur vanmiddag :+

Lastig he! Vooral al je met andere mensen moet praten. In mijn werk doe ik niet anders dus heb ik ook liever een vrije neus.

Judith_VB schreef:
Door verminderde weerstand, allergieën en astmatische aandoeningen ben ik ruim 10 jaar verslaafd geweest aan otrivin. Het enige wat verlichting gaf. Afkicken ging niet vanwege een chronisch verstopte neus en benauwdheid. Ik heb toen gekozen voor een operatie. Uit elke neusholte is er een slijmvlies geknipt waardoor er ruimte ontstond. Als ik verkouden ben zit mijn neus niet verstopt, wat een opluchting.
Nooit meer otrivin gebruikt, ook niet toen de dokter het voorschreef. Dan liever stomen.
Door de operatie was ik dus niet meer chronisch verstopt waardoor ik het minder benauwd had waardoor mijn gezondheid stukken beter werd.

Pfoeh, heftig! Deed dat niet vreselijk pijn?

JoycexEnya schreef:
Ik snap echt niet dat dat verslavend werkt.
Ik heb nog nooit neusspray gebruikt, vind vreselijk. Sterkte iedereen die wil afkicken.

Begrijp nog steeds niet dat mensen daar verslaafd van raken, kan me dat gewoon niet voorstellen, omdat ik het vervelend vind.

Is dat niet altijd zo met verslavingen?

Nou, ik heb vannacht weer vals gespeeld door ook het andere neusgat te sprayen. Niet dat het ook maar iets hielp, dus ik vermoed dat mijn neus aan de binnenkant gewoon helemaal kapot is. Vriend de hele nacht wakker gehouden met mijn gesnuif en gesnurk en zelf ook geen oog dicht gedaan. Vannacht slaap ik op de bank :D
Snel afspraak maken bij de huisarts want dit kan niet langer.. :n

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:50

Goed zo TS, hopelijk kan je snel bij je HA terecht of doorverwijzing naar nko

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 15:25

Ik zo tussen de 4 tot 8 keer per dag, ligt ook een beetje aan het weer of hoe warm het binnen is.

Ik ben gaan gebruiken omdat mijn buis van eustachius (buisje loop onder de ogen naar de oren) steeds dicht zat en ik vaak last had van bijholteontstekingen en oorontsteking. De buisjes die alles met de neus verbinden zijn te klein en dus constant verstop. Op advies van de dokter een jaar of 8 geleden begonnen met neusspray en nooit meer van af gekund. Ook niet net die speciale van de huisarts.

Zit ook met een chronische schinmelinfectie in mijn oren met constant jeuk en lichte ontstekingen, vraag me eigenlijk af of dat probleem ook in de buisjes zit en elders migreert.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 15:38

Heb je al eens gedacht om een neti-potje te gebruiken.
Dan spoel je je neus en dat kan dagelijks en kan geen kwaad.
Misschien dat je dan ook makkelijker van de neussprays afblijft.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 15:57

Casarell schreef:
Van nasonex kreeg ik alleen verschrikkelijke koppijn, maar hielp verder geen bal.. :x

Ook niet na 2-3 weken? Nasonex werkt niet instantly he, daarom adviseert mijn hhuisarts ook altijd om het bij forse verkoudheid in eerste instantie te combineren met een normale neusspray.

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:16

Ik zelf niet, maar mijn vriend is veelvuldig gebruiker.. Lukt hem vaak wel om na een paar weken weer te stoppen.. Maar zijn neus hoeft maar een klein beetje dicht te zitten en hij haalt alweer een nieuw flesje.

Wij hebben er zelf een sport van gemaakt om xylometazolinehydrochloride zo snel mogelijk achter elkaar uit te spreken. hihi :Y)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:19

Weet niet meer hoe lang ik heb geprobeerd.. maar de koppijn was niet te harden.. dat weet ik nog wel..!
Overigens was het geen verkoudheid hoor.. maar een verslaving.. das heel wat anders.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:39

Snap ik casarell, maar waar ik op doel is dat je bij een verkoudheid snel verlichting wil, nasonex biedt dat niet. Daarom adviseert mijn huisarts dan dus in het begin te combineren met otrivin oid.
Toen ik van de "verslaving" af wilde adviseerde mijn ha dus ook niet direct te stoppen met otrivin maar het eerst een periode samen te gebruiken. Pas na 2 weken dan stoppen met de otrivin, dan kan de nasonex het overnemen.
Voor mij werkte nasonex niet omdat ik er voor naar de HA moest, otrivin is laagdrempeliger :o dus ik heb het opgelost met 1 neusgat sprayen.
Maar als je er zo hoofdpijn van krijgt snap ik dat je niet blij bent...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:43

ben eigenlijk wel benieuwd naar welke neusspray's het populairst zijn bij de verslaafden hier.

Ikzelf heb vroeger Sofrasolone gebruikt en later Dexa-rhinospray. Sinds mijn bezoek verdraag ik amper de rhinodexaspray nog en gebruik alleen nog Avamys (dagelijks 2x 1 pufje/neusgat begonnen met 3 maanden 2x 2/dag op advies van nko)

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:43

Bij mij Oltrivin Menthol.

Het deed ook echt zeer op een gegeven moment als ik het inspoot, zeer in mijn neusgat en kreeg er hoofdpijn van. Ik ben het in 2010 op aanraden van een collega gaan gebruiken en daarna nooit meer zonder geweest. ZALIG echt zalig.
Begin dit jaar abrupt gestopt op zeer dringend verzoek van dokter. Ik schrok ervan toen ik alle neussprays ging verzamelen hoeveel ik er eigenlijk had.. Elk nachtkastje (zijn er vier, bij vriendlief ook), elke tas, elk ladekastje en in elke jas zat een neusspray :o Toen pas realiseerde ik me dat ik wekelijks naar de kruitvat ging om er eentje te halen; "Want stel je voor dat er een leeg is". En die dame aan de kassa maar elke keer: "Weet u de gevaren van neusspray?". Dat mens had me gewoon moeten blokken daar, je zou denken dat het op ging vallen :')

Ik heb er echt nachten van wakker gelegen en gedacht; "Morgen ga ik gelijk weer naar de kruitvat!!!!" "Dit kan natuurlijk niet, slapen met een dichte neus". Maar toch niet meer gedaan. En ik moet zeggen dat ik nu na bijna een jaar zonder een bijzonder scherpe neus heb gekregen en me irriteer aan geurtjes. Voorheen rook ik amper iets.

Dus tja... Blij dat ik gestopt ben, maar als ik verkouden ben heb ik heel veel moeite niet gelijk naar de kruitvat te rennen...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:52

Ik heb de dag overleefd en m'n neus is nu al aardig vrij, als dit aanhoudt ben ik er eindelijk vanaf. op zich nu 'maar' enkele weken aan gezeten, maar ook al een paar keer enkele maanden en dus zelfs eens 1,5 jaar :+

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 19:10

Ik gebruik het ook elke dag maar alleen voor ik ga slapen. Overdag gaat het wel best zonder. Als ik het niet gebruik heb ik het 's nachts benauwd en ga ik met open mond liggen slapen en snurk ik.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:13

Casarell schreef:

Same here. Vooral achter mijn ogen/wenkbrauwen en voorhoofd. Ik heb Nasonex, Fluticason en nog wat andere sprays geprobeerd en langere tijd gebruikt. Hielp bij mij ook helemaal niets, ook ontstekingen werden niet voorkomen, helaas.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:23

Heb dat vroeger ook gehad tot ik een hele erge bloedneus (is nog zacht uitgedrukt) heb gehad, zo erg dat het bloed uit zowel mijn neusgat, als mijn oog als mijn mond stroomde. Was op dat moment alleen en wou juist naar mijn buren gaan om naar de spoed te gaan. Had een witte badkamer, die was niet meer wit :oo
Het is dan toch op dat moment gestopt, maar heb nooit meer een neusspray gebruikt.
Wel een effectieve manier om te stoppen :=

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:34

Ik kon ook niet meer van de neusspray afblijven, mijn neus bleef dichtzitten als ik het niet gebruikte. En ik dacht dat ik in een verkoudheid was blijven hangen...
Een paar maanden geleden bij de KNO arts geweest, via verwijzing van de huisarts. Het kan namelijk ook van een allergie komen (bijv. hooikoorts) dat je neus vaak dichtzit. Ik heb dus een allergietest gehad en ik bleek nergens allergisch voor te zijn. Ik mocht ook geen neusspray meer gebruiken omdat mijn slijmvliezen opgezwollen waren van de xylometazoline (wat in de neusspray zit). Ik heb van de KNO arts neusdruppels meegekregen die niet schadelijk zijn, maar wel helpen tegen de verstopte neus. Na een paar weken was ik van alle 'verslaving' af en hoefde ik niets meer te gebruiken om mijn neus open te houden. Die neusdruppels kan ik voortaan altijd via de huisarts krijgen, zonder weer terug te gaan naar de KNO arts. Ik heb ze dus wel in huis voor het geval dat. Ik mag trouwens wel neusspray gebruiken bij echte verkoudheid, maar dan ook echt maximaal een week en als het dan niet over is, grijp ik naar de onschadelijke neusdruppels. Op het doosje van de neusdruppels staat Flixonase, voor de mensen de het willen weten ;)

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:40

Ik heb een tijd terug een cold turkey gedaan ( [MWS] Neussprayverslaving aanpakken ). Dit heb ik een tijd vol kunnen houden! Tot hooikoorts kwam, en verkoudheden...en inmiddels zit ik er weer aan -O-

Gelukkig wel in een duidelijk mindere vorm! Ik heb nu alleen nog 's morgens of 's avonds nodig, en niet meer constant tussendoor (enkel bij verkoudheden).
Voor nu blijf ik er maar even aan zitten. Ik ben ermee naar de dokter geweest. Heb aangegeven dat ik niet zonder neusspray kan. Wat krijg ik als antwoord van mijn arts?
''Je bent nog jong. Verkoudheden komen vaker voor, en rollen soms door naar een andere verkoudheid. Dit kan nog een paar jaar aanhouden. Niks aan de hand, tot ziens! :evaw: ''
|o

Afijn, over een tijdje maar weer heen wanneer mijn vaste arts er weer is :P
Ik gebruik de kinderversie van de neusspray met 0,5 xylometazoline erin :)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 03:35

Hier een ex verslaafde.
Ik gebruikte alleen voordat ik ging slapen, de kindervariant. Maar na lange tijd kreeg ik steeds meer last van bloedneuzen. Ben naar de knoarts geweest en bleek een enorme wond te hebben aan de binnenkant van mijn neus, zo groot dat ze eerst dacht dat ik aan de cocaïne was/was geweest :')
Zalf gekregen en mocht geen neusspray meer gebruiken. Ben er zo van geschrokken dat ik direct gestopt ben. Wel kreeg ik een neusdouche mee die ik onbeperkt mag gebruiken. De eerste week was hel, maar ben er toch mee gestopt.
Inmiddels, 3 maanden later, is de wond bijna dicht.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:48

Meld zich hier ook...
Tijdlang gebruikt en op gegeven moment gaan gebruiken in combi met een homeopatische en toen de xylometazoline afgebouwd en tijd van neusspray af geweest. Tot ik weer verkouden werd. Nu ook net weer in n verkoudheid, dus nu duo otrivin en kids variant van eigen merk.
Loop ook al 9 jaar bij een KNO arts inmiddels. Ook hier buis van Eustachius die niet juist functioneert en waardoor alles makkelijk gaat dicht zitten.
Ik probeer wel na verkoudheid altijd zo snel mogelijk af te bouwen naar alleen voor de nacht even de kids neusspray en dat werkt voor mij goed. Overdag dan niks nodig. Ook enkele sprays gehad van KNO maar zonder resultaat. Neusdouche scheelt hier wel iets, maar niet tijdens echte verkoudheid.
Het verdunnen en in 1 neusgat ga ik wel eens testen om te zien of ik dan weer helemaal zonder kan :) want wil er ook graag vanaf :)

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 11:02

@ts
Nee de operatie doet geen pijn. Je bent onder narcose.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 14:53

Evelijn schreef:

Wat is dat precies? :)

Bentuh schreef:
Ik zelf niet, maar mijn vriend is veelvuldig gebruiker.. Lukt hem vaak wel om na een paar weken weer te stoppen.. Maar zijn neus hoeft maar een klein beetje dicht te zitten en hij haalt alweer een nieuw flesje.

Wij hebben er zelf een sport van gemaakt om xylometazolinehydrochloride zo snel mogelijk achter elkaar uit te spreken. hihi :Y)

Haha, ik moet altijd lachen om een dame hier bij de kruidvat. Elke collega van haar zegt gewoon 'neusspray', maar zij zegt altijd heel snel Xylometazoline. "Bent u bekend met het gebruik van de Xylometzoline?"

petitparis schreef:
ben eigenlijk wel benieuwd naar welke neusspray's het populairst zijn bij de verslaafden hier.

Ikzelf heb vroeger Sofrasolone gebruikt en later Dexa-rhinospray. Sinds mijn bezoek verdraag ik amper de rhinodexaspray nog en gebruik alleen nog Avamys (dagelijks 2x 1 pufje/neusgat begonnen met 3 maanden 2x 2/dag op advies van nko)

Haha, gaan we merken vergelijken :D Als echte verslaafden :P Ik heb altijd die van de Kruidvat op DA eigen merk.

Collie2008 schreef:
Ik heb de dag overleefd en m'n neus is nu al aardig vrij, als dit aanhoudt ben ik er eindelijk vanaf. op zich nu 'maar' enkele weken aan gezeten, maar ook al een paar keer enkele maanden en dus zelfs eens 1,5 jaar :+

Goed bezig!

chanel1985 schreef:
Heb dat vroeger ook gehad tot ik een hele erge bloedneus (is nog zacht uitgedrukt) heb gehad, zo erg dat het bloed uit zowel mijn neusgat, als mijn oog als mijn mond stroomde. Was op dat moment alleen en wou juist naar mijn buren gaan om naar de spoed te gaan. Had een witte badkamer, die was niet meer wit :oo
Het is dan toch op dat moment gestopt, maar heb nooit meer een neusspray gebruikt.
Wel een effectieve manier om te stoppen :=

Wow := heftig!

Bij mij werkt de neusspray ondertussen helemaal niet meer. Ten eerste zit mijn neus zo dicht dat de spray er gelijk weer uit loopt en ten tweede werkt het niet meer als het al wel de holtes bereikt.
Morgen om 09u heb ik een afspraak bij de huisarts. Hoop dat zij mij kan helpen!

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:07

Ik ben ook verslaafd geweest aan neusspray.... Jaren..

Inderdaad begonnen met verkoudheid, elke avond voor slapen neusspray, en dan kon je heerlijk slapen.
Uiteindelijk elke avond want dan heb je inderdaad geen verstopte neus...
En dan kun je niet meer zonder want dan kun je niet meer slapen -O-

Ik heb het steeds meer afgebouwd. Niet direct nemen, eerst kijken of het lukt zonder, zo lukte het af en toe een dag... en later lukte het altijd zonder. Af en toe nog wel eens van die dagen, maar gelukkig bijna nooit meer.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:11

Ik meld me!
Kan ook niet meer zonder neusspray slapen, het idee om 1 neusgat te doen ga ik zeker proberen.
Was een tijdje gestopt, maar zit er nu alweer dik een jaar aan.
Ik doe mee om af te kicken :))

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:29

LauraMc schreef:
Evelijn schreef:

Wat is dat precies? :)

Afbeelding

Heb ik leren kennen via mijn yogaschool... je spoelt je neus met lauwwarme zoutoplossing (van himalayazout). Je giet het voorzichtig in je ene neusgat en dan loopt het door je neus en holtes weer je andere neus uit. Het is even wennen qua gevoel maar je spoelt dus echt je neus schoon ipv chemische spullen je neus in te spuiten die je slijmvliezen beschadigen.
Er zijn op you-tube wel verschillende filmpjes te vinden en als je googled ook wel genoeg meer info en webshops om een kannetje en zout te bestellen.