Stamceldonor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Stamceldonor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 18:06

Ik ben er te zwaar voor , ben al bloed donor en na mijn dood mogen ze vrij veel hebben

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 19:07

OliLau schreef:
Dat klinkt goed, zou je me wat meer kunnen vertellen over waar ik me kan aanmelden? Zou dit ook graag willen doen!

Aanmelden kan via http://www.europdonor.nl of http://www.ikwilstamceldonorworden.nl
Hier kan je ook meer informatie vinden over het doneren.
Mayasfrenk schreef:
Wat ik me afvroeg. .. Je weet dat het naar iemand gaat met leukemie. Hoor je later ook of het gelukt is? Of mag je zelfs weten wie die gene is? meen ooit gehoord te hebben dat daar regels etc voor zijn. Maar ik zou het persoonlijk wel graag willen weten waar het heen gaat en of het gelukt is( als dat niet kan zou het voor mij trouwens geen reden zijn het niet te doen hoor)

Je mag na een tijdje contact opnemen met europdonor om te vragen of het aangeslagen is bij de patiënt. Zij zijn hiervan wel afhankelijk van de gegevens die het ziekenhuis van de betreffende patiënt vrijgeeft.

Ook mag je na een tijdje een kaart/brief sturen. Maar wel geheel anoniem.

Per wet is verboden dat gegevens uitgewisseld worden.
Aan de ene kant jammer, maar aan de andere kant ook goed. Want stel je voor als het niet goed uitpakt, dat kan best een impact hebben. Of als het wel goed uitpakt dan kan de patiënt je ook overstelpen met dank.
Ter bescherming van dit alles is het dus verboden.

Wel krijg ik na de behandeling te horen of het voor een man of vrouw was en welke leeftijd.

justkid schreef:
Ik ben stamceldonor voor mijn broer geweest op dezelfde manier als jij gaat doen.
Het is bij hem goed aangeslagen ondanks dat we geen ideale match waren. Hij leeft nog steeds kanker/leukemievrij met nu mijn bloedgroep :P
Het is al meer dan 8 jaar terug maar als je nog vragen hebt stel ze gerust.

Wat goed zeg!

Voor dit soort verhalen doe ik het!

Ik ben donor geworden aangezien een vriendin van een vriendin een donor had. Zij heeft inmiddels ook een donor gevonden en het gaat erg goed met haar.

Goed om te lezen dat er zoveel hier ook donor zijn van bloed, organen of stamcellen.

Zo mooi om iemand te kunnen helpen.

Ik hou jullie op de hoogte!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 19:15

Goed om te lezen dat er zoveel hier ook donor zijn van bloed, organen of stamcellen.

Zo mooi om iemand te kunnen helpen.

Ik hou jullie op de hoogte!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 19:23

ik ben geen donor, maar zou dit later wel overwegen.
Ik vraag me wel iets af, als je bij het rode kruis bloed gaat geven krijg je vaak leuke gadgets of na enkele keren doneren filmtickets enzo (hier in België allesins). Krijg je voor stampceldonatie ook een vergoeding of een bedankje?

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 19:26

Ik sta ook ingeschreven als stamcel donor. Alleen nog niet opgeroepen.

Ik vind het mooi dat er meer mensen die hiervoor kiezen.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 22:39

Ik ben ook bloed/orgaan/stamceldonor, maar voor dat laatste ook nooit opgeroepen. Ik ga er vanuit dat dat nooit gebeurt, maar als ik iemand kan helpen met mijn beenmerg...dan zal ik dat zeker doen

Ik ben benieuwd hoe je het hele proces ervaart TS, ik blijf meelezen.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:30

Zoe_97 schreef:
Ik vraag me wel iets af, als je bij het rode kruis bloed gaat geven krijg je vaak leuke gadgets of na enkele keren doneren filmtickets enzo (hier in België allesins). Krijg je voor stamceldonatie ook een vergoeding of een bedankje?

Hier in Nederland krijg je van Sanquin elke 5 bloeddonaties een bedankje. Ik heb afgelopen keer gekozen voor de boodschappentas (kon kiezen een bidon of tas).
Aangezien in alle winkels straks toch de tasjes eruit worden gewerkt :')

Geen idee of je als stamceldonor ook wat krijgt..

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:42

Goed dat je dit deelt, en prachtig dat je het doet. Ik heb me net aangemeld voor stamceldonorschap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:50

Idem, ik heb me ook aangemeld nav dit topic

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:05

Nav. dit topic ben ik me ook direct gaan aanmelden, helaas kom ik niet in aanmerking omdat ik chronische bronchitis heb, idem geldt voor bloeddonor.
Misschien dat ik nog eens contact ga opnemen omdat ik mijn medicijnen nog maar heel weinig gebruik, hoop dat dat een verschil kan maken.

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:17

Wat super van je dat je dit doet, en mooi dat je het deelt! :D Ontmoet je degene waaraan je doneert ook? Ik ben zelf alleen orgaandonor na overlijden, met mijn gezondheidsproblemen durf ik het niet aan bloed of stamcellen te doneren. Maar zeg nooit nooit.

Mooi om te lezen dat er mensen n.a.v. dit topic zich hebben aangemeld. :) Succes volgende week TS!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 15:12

Ik ben al een tijdje donor maar er is nog geen match geweest. Lijkt me heel mooi om zo iemand te helpen. :j

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 15:16

Ik heb me zojuist ingeschreven. Ik vind het heel goed van je TS!

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 15:41

Zoe_97 schreef:
Ik vraag me wel iets af, als je bij het rode kruis bloed gaat geven krijg je vaak leuke gadgets of na enkele keren doneren filmtickets enzo (hier in België allesins). Krijg je voor stampceldonatie ook een vergoeding of een bedankje?

Wat ik me meen te herinneren is dat je geen echte vergoeding krijgt.
Alleen als er kosten gemaakt moeten worden zoals reiskosten of andere kosten die gemaakt moeten worden voor die donatie worden vergoed.

Edit even opgezocht Via stamceldoner.nl :

Het doneren van stamcellen gebeurt anoniem, vrijwillig en onbetaald. Extra kosten kunnen in overleg met u vergoed worden. Een verzekering wordt afgesloten voor eventuele schade als gevolg van stamceldonatie.

Uw afwezigheid op het werk tijdens een donatie is voor uw werkgever geregeld in de Wet op Orgaandonatie. Deze vangnetregeling valt onder de Wet Uitbreiding Loondoorbetalingplicht Bij Ziekte (WULBZ).

Europ donor (waar ik me aangemeld heb) staat dit.

onkostenvergoeding

Wij proberen het ongemak voor de donor zo klein mogelijk te houden. We vergoeden uw onkosten (zoals reiskosten) en gederfde inkomsten worden gedeeltelijk gecompenseerd. Als u besluit om de onkosten niet te declareren, gebruiken wij dat bedrag om het Nederlandse stamceldonorbestand verder op te bouwen.
Laatst bijgewerkt door barrymuis op 15-10-15 15:49, in het totaal 3 keer bewerkt

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 15:43

Daarnaast doneer je stamcellen waarschijnlijk maar 1 keer in je leven en niet regelmatig zoals een gewone bloeddonatie.
De meeste geregistreerde mensen worden nooit opgeroepen.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 19:30

Je krijgt er inderdaad niks voor.

Maar als het aanslaat, wel enorm gaaf natuurlijk!

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 20:33

Rebecca schreef:
Ik ben er te zwaar voor , ben al bloed donor en na mijn dood mogen ze vrij veel hebben

Ik had mij opgegeven maar ben door de zwangerschap aangekomen (en nu dus eventueel te zwaar). Wat heeft het gewicht van de persoon te maken met het wel of niet donor kunnen zijn?

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 20:38

Mijn moeder had niet meer geleefd zonder haar donor.. Het kost je mischien een dag maar je geeft iemand anders een leven :)

Ik ben dus ook een donor. Het hoeft trouwens niet dat je een nederlander helpt. Het zou kunnen dat als je iets doneert het de halve wereld overvliegt. Dus als je in het buitenland woont kun je ook gewoon donor zijn :)

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 20:46

Ik ben ook te zwaar en nu nog te jong. Heeft met het BMI te maken

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:32

Maar wat heeft je bmi te maken met het wel of niet geschikt zijn om donor te kunnen zijn?

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:46

Wat goed van iedereen die ingeschreven is!

Ik heb me vandaag aangemeld als bloeddonor en orgaandonor was ik al. Misschien wol ik Me nu ook wel aanmelden als stamceldonor
Maar ze kunnen dus ook stamcellen rechtstreeks uit het beenmerg nodig hebben? Hoe doen ze dat dan? Of kan het ook altijd via het bloed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 01:00

Abercrombie schreef:
Maar wat heeft je bmi te maken met het wel of niet geschikt zijn om donor te kunnen zijn?

Risico even van google :

Zoals u op onze website heeft kunnen lezen, staat bij Europdonor de veiligheid van donor en patient voorop. Dit brengt onder andere met zich mee dat in geval van twijfel de donor niet wordt ingeschreven.

Een stamceldonatie kan op twee manieren gebeuren. Met een stamceldonatie uit bloed , een Perifere Bloed Stam Cel (PBSC) donatie of met een beenmergdonatie.

Er is met beide methodes heel veel ervaring en daarom kon er ook statistiek worden verricht voor het bepalen van de risico’s. Uit deze statsische analyse is naar voren gekomen dat er bij donoren met overgewicht meer complicaties optreden. Bij de PBSC donatie hebben donoren met overgewicht ook aanmerkelijk meer last van bijwerkingen van de groeifactor.

Bij een PBSC donatie krijgt de donor vijf dagen lang injecties met een stamcel stimulerende factor. Op de vijfde dag vindt dan met een zes uur durende stamcel – aferese de donatie plaats. De stamcel stimulerende factor heeft bij de meeste donoren in meer of mindere mate bijwerkingen. Dit zijn griepachtige verschijnselen en spierpijn en botpijn. Gebleken is dat donoren met overgewicht veel meer last hebben van die bijwerkingen.

Een beenmergdonatie vindt plaats onder anaesthesie. Ook hierbij is het risico op complicaties verhoogd bij donoren met overgewicht.

Bij een medisch noodzakelijke ingreep, wordt dit verhoogde risico op de koop toe genomen.

Bij een vrijwillige medische ingreep is het niet toegestaan om dit risico te nemen.

Om die reden zijn donoren die om een of andere reden een verhoogd risico hebben niet geschikt als vrijwillige stamceldonor. Het maakt daarbij niet uit wat de oorzaak van het verhoogde risico is.

De meest voorkomende oorzaken zijn: Astma, hoge bloeddruk, diabetes, overgewicht, trombose in de voorgeschiedenis en medicijngebruik.

AniekMac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 09:46

Wat goed dat je dit gaat doen! Vorig jaar zag ik er ook een topic over maar toen was ik nog te jong, ik heb mij nu gelijk aangemeld!

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 09:56

kim345 schreef:
Wat goed van iedereen die ingeschreven is!

Ik heb me vandaag aangemeld als bloeddonor en orgaandonor was ik al. Misschien wol ik Me nu ook wel aanmelden als stamceldonor
Maar ze kunnen dus ook stamcellen rechtstreeks uit het beenmerg nodig hebben? Hoe doen ze dat dan? Of kan het ook altijd via het bloed?

Dat verschilt, dat is namelijk afhankelijk van wat de patiënt precies nodig heeft dacht ik.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 09:57

Bedankt Rebecca. Dan zou ik dus niet meer in aanmerking komen omdat ik nu een te hoog BMI heb na de zwangerschap. Ik sta wel ingeschreven.