Vakantiedagen heb ik veel, maar helaas moet je die ver van tevoren aanvragen en zolang red ik het niet. Bedrijfsarts inschakelen zag ik ook niet zo zitten, omdat ik er liever geen labeltje aan hang. Heb dan toch angst dat dat me later gaat achtervolgen en ik denk echt dat het aan deze baan ligt en niet aan mij, al is dat misschien te optimistisch van me?

Ik heb toevallig net vanaf vorige dinsdag vrij, maar de gedachte dat ik donderdag weer aan het werk moet heeft ervoor gezorgd dat ik total niet kan slapen en/of ontspannen, dus zolang ik daar werk zal het waarschijnlijk alleen maar slechter gaan en ik heb amper energie om voor mezelf te zorgen, laat staan dat ik veel met vacatures e.d. bezig ben. Gelukkig kan ik het me permiteren om een paar maanden zonder werk te zitten. Anders kan ik altijd nog tijdelijk onder mijn niveau aan de slag.
En waarom heb ik mezelf natuurlijk ook afgevraagd en ik denk dat het een samenloop van omstandigheden is. Ben bijna 10 jaar terug met veel tegenzin aan een studie vpk begonnen omdat dat de beste kans bood om samen met mijn vriendin te zijn. Ik heb tranen met tuiten gehuild omdat ik het zo ontzettend eng vond, maar altijd gehoopt dat ik er aan gewend zou raken en tot zekere hoogte is dat ook zo. Er zitten zeker mooie kanten aan; prachtig om mensen te helpen, leuke collega's, mijn rooster is vrij flexibel en bovendien verdient het in de VS erg goed, maar daar staat tegen over dat je altijd tijd te kort komt en onmogelijke keuze's moet maken wat voor onveilige situaties zorgt.
Mijn oude manager zei altijd dat ik de perfecte vpk ben omdat heel detail-oriented ben, zelfs de moeilijkste patienten kan kalmeren, instinctueel snel aanvoel wanneer er iets niet klopt, en bovendien ontzettend neurotisch/OCD ben zodat alles ook daadwerkelijk gebeurt, en dat klopt. Ik doe goed werk, maar ik ga er aan onderdoor omdat ik mijn patienten onder deze omstandigheden niet de zorg kan bieden die ze verdienen.
Recentelijk is er vanalles gebeurd wat voor linke toestanden zorgt en ik leef in angst dat het een keer finaal misgaat met desastrauze gevolgen. Mijn collegas zijn daar heel makkelijk in, maar dat zou ik mezelf echt niet kunnen vergeven. Tel daarbij op dat ik ook in de prive sfeer een rot jaar heb gehad en ja, toen was mijn emmertje wel vol. Nogal beschamend aangezien andere mensen het dus wel gewoon volhouden, maar het is niet anders.
Ik vind het heel jammer, juist omdat er ook goede kanten aan zitten, maar ik ben klaar voor een andere uitdaging waar geen mensenlevens op het spel staan.

Nu nog twee weken doorbikkelen en dan ben ik ervan af. Alleen al het idee dat het eind in zicht is brengt me zoveel rust.