Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Nicolien schreef:Deze methode wordt meestal ook pas vanaf 6 jaar toegepast, maar sommige kinderen zijn er dan nog niet aan toe. Dan wordt het uitgesteld of een andere methode toegepast. Dit is alleen de meest gangbare methode om afwijkend mondgedrag te behandelen, vandaar dat ik hem erbij heb gepakt.
Nicolien schreef:Maar bij een babymotoriek zijn ze er nog niet bewust van dat ze hun rechterarm strekken als ze hun hoofd naar rechts draaien.
keshia schreef:en de optie borst? mijn beide kinderen hebben/hadden een grote zuigbehoefte... ik bied de borst aan.. en geen speen, of duimpje.. gaat prima..
mijn dochter kreeg pas rond het eerste jaar minder zuigbehoefte, mogelijk door de reflux.
mijn zoontje is net een maand oud, en krijgt al wat minder zuigbehoefte dan in het begin.. maar ik bied de borst aan op dat moment.
KimD schreef:Selka schreef:[quote="Nicolien"
Maar duimen is niet "alleen" slecht voor het gebit.
Het zorgt ook dat de tong altijd naar beneden gedrukt wordt door de duim, zodat er een "luie" tong ontstaat.
Dit kan de articulatie van een kind beïnvloeden.
Ook kan door duimen openmondgedrag ontstaan, waarbij het kind door de mond ademt i.p.v. door de neus doordat het duimen zorgt voor zwakkere spieren in het mondgebied.
Een kind wat door zijn mond ademt, mist de functies van het ademen door de neus (lucht zuiveren en verwarmen), waardoor de kans groter is dat het kind vaker ziek(ig)/verkouden is.
Als een kind tot zijn/haar 6e jaar duimt, is deze "schade" al toegebracht en vaak lost dit niet op door alleen te stoppen met duimen, maar door ondersteunende hulp te bieden zoals logopedie.
[/quote
Mag ik vragen waar jij deze info vandaan hebt? Ik heb dit namelijk nog nooit gehoord ook niet van horen zeggen. Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet waar is maar ik vraag mij dit wel oprecht af.
TS, ik heb geduimd tot mijn 5e geloof ik en ik heb een fantastisch gebit (aldus de tandarts) nog nooit een gaatje gehad en kaarsrechte tanden. Kan prima articuleren en veel ziek ben ik nooit geweest.
Ik ben ook wel benieuwd waar je die info vandaan hebt. Wat een banketstaaf.
benangelique schreef:keshia schreef:en de optie borst? mijn beide kinderen hebben/hadden een grote zuigbehoefte... ik bied de borst aan.. en geen speen, of duimpje.. gaat prima..
mijn dochter kreeg pas rond het eerste jaar minder zuigbehoefte, mogelijk door de reflux.
mijn zoontje is net een maand oud, en krijgt al wat minder zuigbehoefte dan in het begin.. maar ik bied de borst aan op dat moment.
Exact dit. Juist bij borstvoeding geen speen geven en als ze haar duim zoekt heeft ze zuigbehoefte. Op dat moment biedt je dus de borst aan
Maartje1990 schreef:Die wat het kind wilt? Ik vond speen altijd vreselijk en ja, ik heb lang geduimt en je dat had ik eerder af moeten leren, maar dat heb je als ouders denk ik in de hand, zowel de speen als de duim.
Maartje1990 schreef:Je kunt een duim niet afpakken nee. Maar je kan bv dag vieze spulletje kopen en er op doen. Of bv kiezen voor een beloningssysteem. Ik duimde altijd met een lapje, geen idee of meer kinderen dat doen maar zonder dat lapje vond ik het duimen al veel minder fijn.
Plien91 schreef:KimD schreef:Ik ben ook wel benieuwd waar je die info vandaan hebt. Wat een banketstaaf.
Nee hoor, is geen gelul. Wat Nicolien zegt klopt grotendeels.
Niet alle kinderen die lang duimen, een speen hebben of uit een fles drinken hebben problemen met de mondmotoriek. Net zoals dat niet alle kinderen met mondmotorische problemen hebben geduimd. Maar er is wel zéker een relatie tussen.
Zie ook: http://omft.eu/nl/mediapool/133/1337743 ... unctie.pdf
benangelique schreef:keshia schreef:en de optie borst? mijn beide kinderen hebben/hadden een grote zuigbehoefte... ik bied de borst aan.. en geen speen, of duimpje.. gaat prima..
Exact dit. Juist bij borstvoeding geen speen geven en als ze haar duim zoekt heeft ze zuigbehoefte. Op dat moment biedt je dus de borst aan