fopspeen of duim?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tess__

Re: fopspeen of duim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:55

Hier krijgt de kleine man sinds dag 1 een speentje, gewoon als hij het nodig heeft. In het begin was dat praktisch de hele dag, gespannen baby nadat hij een week op de kinderafdeling vertoefd heeft. Inmiddels weigert hij zijn speen regelmatig als ik m uit gewoonte wil geven. Zelfs zo "erg" dat hij m alleen wil als hij heel moe is (en dus eigenlijk als hij naar bed gaat). Meneer is inmiddels 5 maanden en ik had eigenlijk ook wel als doel om rond de 6 maanden de speen af te bouwen naar in bed, ziek of moe.

Ik ben benieuwd hoe hij het volhoudt, ik wordt altijd een beetje ongelukkig als ik bijvoorbeeld in de supermarkt kids zie lopen (jaar of 2) met zo'n ding in hun mond en er ook mee proberen te praten...

Ik heb zelf jaren geduimd (wijs en middelvinger in mijn mond met de andere arm er overheen) en heb jaren met een beugel gelopen en moest naar logopedie omdat ik op een verkeerde manier slikte. Het zou fijn zijn als ik hem dit kan besparen, al hebben we natuurlijk geen invloed op hoe de tandjes in zijn algemeen groeien.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:59

Die wat het kind wilt? Ik vond speen altijd vreselijk en ja, ik heb lang geduimt en je dat had ik eerder af moeten leren, maar dat heb je als ouders denk ik in de hand, zowel de speen als de duim.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 18:04

Heb niet alles gelezen maar vaak heb je de keus niet zelf in de hand. Onze dochter wilde met 2 maanden alleen haar duim en tufte de speen gewoon weer uit. Sindsdien geen speen meer gehad. Ze is nu 5,5 en we zijn aan het proberen van de duim af te komen. Maar als ze heel moe is dan wil ze toch nog wel heel graag duimen. Dat ze voor het wisselen stoppen klopt niet bij ons, twee ondertanden en 1 boventand zijn er inmiddels al uit, andere boventand zit los.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 18:18

Nicolien schreef:
Deze methode wordt meestal ook pas vanaf 6 jaar toegepast, maar sommige kinderen zijn er dan nog niet aan toe. Dan wordt het uitgesteld of een andere methode toegepast. Dit is alleen de meest gangbare methode om afwijkend mondgedrag te behandelen, vandaar dat ik hem erbij heb gepakt.

Accoord, maar "gedrag" is lang niet altijd een bewuste keuze.
Duimen, babyzuig/slikreflex: het kan een kind idd fiks hinderen, dat klopt wel.

Maar het is voor het kind het makkelijkste, om de onderliggende oorzaak van de minder ideale mondmotoriek aan te pakken, ipv een gedragstraining in de richting van gewenste mondmotoriek.
Vergelijk het met leren schrijven.
Sommige kinderne hebben nog de babymotoriek, dat als ze hun hoofd naar rechts draaien, hun rechterarm zich wil strekken.
Dat valt op meerdere manieren "af te leren" - de snelste en zachtste metode is het onderliggende probleem van de babymotoriek met spelletjes/ zachte bewegingen aan te pakken. Voor slikken, zuigen, duimen, kushandjes werpen en wat al niet geldt hetzelfde.

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 18:36

Maar bij een babymotoriek zijn ze er nog niet bewust van dat ze hun rechterarm strekken als ze hun hoofd naar rechts draaien.
Deze vorm van logopedie heeft ook geen nut als het kind zich er nog niet bewust van is. En dat betekent niet dat een kind moet voelen wanneer hij verkeerd slikt o.i.d., maar wel dat ze het bevatten als het inzichtelijk wordt gemaakt door middel van een slikafdruk. Ook moet het kind gemotiveerd zijn om het te willen veranderen.
Maar daarom wordt er soms ook vanuit een andere hoek "behandeld", de passieve methode. Dat wordt gedaan door het inderdaad op de zachte manier aan te pakken. Al zullen de meeste ouders dit eerst doen voordat ze naar een logopedist stappen, wat natuurlijk alleen maar goed is!
Alleen zijn veel ouders zich niet bewust van de gevolgen van duimen en kennen alleen dat je er "een slecht gebit eraan overhoudt". Terwijl een slecht gebit vaak wordt opgelost met een beugel. Mijn vriend heeft ook lang geduimd, ik zie het nog steeds aan zijn gehemelte (dat gaat nooit meer weg) en hoor het aan zijn spraak, vooral zijn "t" en "s" klinken niet zoals ze moeten zijn. Hij heeft een beugel gehad, terwijl zijn slikbeweging (nog) niet goed is. Het resultaat: tijdens het slikken duwt zijn tong zijn tanden naar voren, waardoor zijn hele gebit weer is zoals voordat hij een beugel had. Je slikt nogal vaak per dag en de kracht die je tong daarbij uitoefent is groter dan je in eerste instantie denkt.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 18:43

Hier ook een speentje vanaf 2 weken oud. Vooraf wilde ik het liever niet (bang gemaakt met tepel speenverwarring enzo), maar toen het eenmaal zover was ben ik snel omgegaan. Ze sabbelde de kloven in mijn borsten en was snel ontevreden. Met speentje was zo'n opluchting.
Inmiddels is ze 1,5 jaar en mag hem alleen nog met slapen (en heel soms als ze heel erg overstuur is). Dat gaat prima, overdags maalt ze er niet meer om.
Duimen zou ik absoluut niet willen (maarja, soms heb je zulk gedrag niet te kiezen). Mijn schoonmoeder duimt nog steeds als ze alleen voor de tv zit! Vreselijk, zo'n enorme verslaving.
Tel daarbij de mogelijke gevolgen voor tanden en mondgebruik.
En ik vind het ook gewoon niet zo fris. Speentje maak je vaak schoon en kook je in het begin vaak uit en hou je verder apart na gebruik, in tegenstelling tot zo'n slijmerig handje dat vervolgens langs al je keukenkastjes gesmeerd wordt (ok ik ben echt niet zo vies van kleine kinderen als dit klinkt hoor).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:45

Nicolien schreef:
Maar bij een babymotoriek zijn ze er nog niet bewust van dat ze hun rechterarm strekken als ze hun hoofd naar rechts draaien.

Klopt: bij een baby is dit reflex erg nuttig.
Het punt is, dat het als een kind begint met schrijven verdwenen hoort te zijn, niet "iets, waar kinderen zich van bewust moeten zijn, dat hun lichaam het fout doet" oid.

Is het reflex niet verdwenen, is dat een beter aangrijpingspunt.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:58

keshia schreef:
en de optie borst? mijn beide kinderen hebben/hadden een grote zuigbehoefte... ik bied de borst aan.. en geen speen, of duimpje.. gaat prima..
mijn dochter kreeg pas rond het eerste jaar minder zuigbehoefte, mogelijk door de reflux.
mijn zoontje is net een maand oud, en krijgt al wat minder zuigbehoefte dan in het begin.. maar ik bied de borst aan op dat moment.

Exact dit. Juist bij borstvoeding geen speen geven en als ze haar duim zoekt heeft ze zuigbehoefte. Op dat moment biedt je dus de borst aan

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:04

KimD schreef:
Selka schreef:
[quote="Nicolien"
Maar duimen is niet "alleen" slecht voor het gebit.
Het zorgt ook dat de tong altijd naar beneden gedrukt wordt door de duim, zodat er een "luie" tong ontstaat.
Dit kan de articulatie van een kind beïnvloeden.
Ook kan door duimen openmondgedrag ontstaan, waarbij het kind door de mond ademt i.p.v. door de neus doordat het duimen zorgt voor zwakkere spieren in het mondgebied.
Een kind wat door zijn mond ademt, mist de functies van het ademen door de neus (lucht zuiveren en verwarmen), waardoor de kans groter is dat het kind vaker ziek(ig)/verkouden is.
Als een kind tot zijn/haar 6e jaar duimt, is deze "schade" al toegebracht en vaak lost dit niet op door alleen te stoppen met duimen, maar door ondersteunende hulp te bieden zoals logopedie.
[/quote

Mag ik vragen waar jij deze info vandaan hebt? Ik heb dit namelijk nog nooit gehoord ook niet van horen zeggen. Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet waar is maar ik vraag mij dit wel oprecht af.

TS, ik heb geduimd tot mijn 5e geloof ik en ik heb een fantastisch gebit (aldus de tandarts) nog nooit een gaatje gehad en kaarsrechte tanden. Kan prima articuleren en veel ziek ben ik nooit geweest. :D

Ik ben ook wel benieuwd waar je die info vandaan hebt. Wat een banketstaaf. :')

Nee hoor, is geen gelul. Wat Nicolien zegt klopt grotendeels.
Niet alle kinderen die lang duimen, een speen hebben of uit een fles drinken hebben problemen met de mondmotoriek. Net zoals dat niet alle kinderen met mondmotorische problemen hebben geduimd. Maar er is wel zéker een relatie tussen.

Zie ook: http://omft.eu/nl/mediapool/133/1337743 ... unctie.pdf

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:18

benangelique schreef:
keshia schreef:
en de optie borst? mijn beide kinderen hebben/hadden een grote zuigbehoefte... ik bied de borst aan.. en geen speen, of duimpje.. gaat prima..
mijn dochter kreeg pas rond het eerste jaar minder zuigbehoefte, mogelijk door de reflux.
mijn zoontje is net een maand oud, en krijgt al wat minder zuigbehoefte dan in het begin.. maar ik bied de borst aan op dat moment.

Exact dit. Juist bij borstvoeding geen speen geven en als ze haar duim zoekt heeft ze zuigbehoefte. Op dat moment biedt je dus de borst aan

Ben ik het niet mee eens, althans, ik heb ervoor gekozen om dat niet te doen. Kind aan de borst in slaap laten vallen ben ik geen voorstander van, op die momenten was (en is) de zuigbehoefte het grootst. Ook de hele avond met een kind aan de borst was geen optie. Daarom heb ik toen ze een maand oud was een speentje gebruikt in de avonden dat ze wilde clusteren. Ik had al overproductie, en een kind wat veel moest spugen. Dus nog meer aan de borst was geen goed idee. Bovendien had ik zo ook af en toe mijn handen vrij doordat mijn man haar op schoot kon nemen. Met 2 maanden wilde ze de speen niet meer en had ze haar duimpje gevonden.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:21

Maartje1990 schreef:
Die wat het kind wilt? Ik vond speen altijd vreselijk en ja, ik heb lang geduimt en je dat had ik eerder af moeten leren, maar dat heb je als ouders denk ik in de hand, zowel de speen als de duim.

Een duim pak je toch echt iets lastiger af als een speen?! Dus over een speen heb je gewoon meer controle. Ik maakte bij mijn kinderen de speen met zo'n koortje aan de trappelzak vast. Speen bleef dus gewoon in bed als ze eruit kwamen. Vind het zelf ook vreselijk die kinderen van boven het jaar oud die heel de dag met zo'n speen in hun mond rondlopen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:24

Beide vielen bij mij aan de borst in slaap en lieten dan zelf los. Clusteren bij overproductie ook toegestaan,wel enkel aan de lege borst.
Het is dus maar net waar je voor kiezen wilt. Handen vrij snap ik en dat clusteren soms doodvermoeid (en bij een tweede of derde extra ingewikkeld) is ook, maar een speen of duim kan echt vaak voorkomen worden. Niet altijd, maar wel vaak

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:26

Je kunt een duim niet afpakken nee. Maar je kan bv dag vieze spulletje kopen en er op doen. Of bv kiezen voor een beloningssysteem. Ik duimde altijd met een lapje, geen idee of meer kinderen dat doen maar zonder dat lapje vond ik het duimen al veel minder fijn.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:33

Maartje1990 schreef:
Je kunt een duim niet afpakken nee. Maar je kan bv dag vieze spulletje kopen en er op doen. Of bv kiezen voor een beloningssysteem. Ik duimde altijd met een lapje, geen idee of meer kinderen dat doen maar zonder dat lapje vond ik het duimen al veel minder fijn.

Nou vies spul of niet, als je echt wilt duimen dan duim je lekker door .. helaas, weet het uit ervaring. Pleisters erop, vieze smeersels.. maar als ik moe was ofzo dan ging die duim er toch echt wel in ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:36

Geen van beiden. Het is niet natuurlijk om een kind constant te laten zuigen. Ik ben er nooit aan begonnen. Het zijn toch "zoethoudertjes". Ook heb ik het idee dat kinderen die geen fop gebruiken veel beter slapen, ze worden niet wakker omdat dat ding weer kwijt is!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:45

Je hebt niet altijd de keuze hoor.
Onze oudste had als klein babytje wel een speen, maar was er nooit fan van. Met 6 weken vond ze haar duim en die heeft ze nog steeds (ze is nu 3). Met een speen deed ze gewoon niks hoor
Volgens de tandarts is een speen even 'slecht' als een duim. Bij mijn dochter was het gelukkog nog niet te zien aan haar tanden.
De jongste ook wel speen geprobeerd, maar die vond er helemaal niks aan. Zijn duim gelukkig ook (nog) niet, hij heeft een dikkiedik knuffel waar hij bovenop slaapt en die helemaal onderkwijlt en besabbeld... :D

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:46

Ik heb ook geen keuze, die kleine pakt z'n duim.

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:56

Plien91 schreef:
KimD schreef:
Ik ben ook wel benieuwd waar je die info vandaan hebt. Wat een banketstaaf. :')

Nee hoor, is geen gelul. Wat Nicolien zegt klopt grotendeels.
Niet alle kinderen die lang duimen, een speen hebben of uit een fles drinken hebben problemen met de mondmotoriek. Net zoals dat niet alle kinderen met mondmotorische problemen hebben geduimd. Maar er is wel zéker een relatie tussen.

Zie ook: http://omft.eu/nl/mediapool/133/1337743 ... unctie.pdf

Dank je wel Plien. Ik zei inderdaad ook niet dat alle kinderen dit krijgen, maar dat het vaak wel de reden is als er kinderen bij de logopedist komen voor die problematiek. "Kan" betekent niet gelijk dat het ook gebeurt. Je kunt ook van je paard vallen en je arm breken, maar dat betekent niet dat het gebeurt als je valt. Het valt me op dat als bokkers iets niet kennen het vaak als onzin wordt gezien, maar als iets onbekend is, betekent niet gelijk dat het onzin is.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:04

Tepel-speen verwarring is alleen een argument in de eerste weken, op het moment dat je bv prima verloopt, kun je rustig een speen aanbieden in de vorm van een fopspeen of bij het geven van afgekolfde moedermelk.
Laat je uk zelf kiezen, ik heb uiteindelijk wel voor een fopspeen gekozen, maar vanaf het eerste moment enkel in bed en in de auto, maar had liever gehad dat ze was gaan duimen, eerlijk gezegd heb ik niet zo veel met die plastic dingen...

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 12:55

Ook ik zeg speen. Jongste ging met paar weken duimen en dat vind ik een hele vieze gewoonte (eerst met handen in vies zand en dan duim in de mond, brrrr). Ook erger ik me aan grote kinderen die met een "lege blik" en duim in (open gezakte) mond tv zitten te kijken, etc.
Dus handschoentjes aan (vastttapen aan mouwtjes) en speen erin. Was een paar dagen doorzetten, maar wel gelukt.
Wel altijd geprobeerd om spenen in bed te houden (lukte niet altijd, vooral als ze niet lekker was). Met 3,5 jaar is ze er uit zichzelf mee gestopt. Toen vond ze dat ze "groot" was.
Deed al heel snel de speen met speenlintje aan slaapzak vast en heb haar snel geleerd (handje sturen) om de speen zelf in de mond te doen.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:12

Oh hier krijgen ze gewoon weerstand van vieze handen in hun mond steken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 15:40

benangelique schreef:
keshia schreef:

Dit zou ik nog het liefst willen! En ga ik dus ook zeker proberen :j

Ik las gisteren ook ergens dat de zuigbehoefte afneemt na 3 à 4 maanden (en duimen/spenen daarna dus meer uit gewoonte is). Kan dit kloppen?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 15:50

Dat klopt zeker :j
Verstandige keuze, zet m op!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 18:10

Hoe doe je dat dan als je kind in slaap moet vallen waar je zelf niet bij kan zijn, als je kind alleen aan de borst in slaap valt? Die mogelijkheid is er natuurlijk ook, ik draai bijvoorbeeld vooral late diensten gecombineerd met slaapdiensten en was na mijn verlof dus niet altijd thuis. Dan is aanwennen om aan de borst in slaap te vallen gewoon niet handig. Ik vraag me af in hoeverre je kind dan later weer moeite heeft om te leren zelfstandig in slaap te vallen. Kan zijn dat ik het mis heb hoor, maar het lijkt mij dat dit iets is wat je dan later ook weer af moet leren.
Ik moet eerlijk zeggen, in de babyperiode vond ik de duim ideaal. Hoorde bijvoorbeeld vaak van vriendinnen dat de fopspeen weer kwijt was/uit bed gevallen oid. Ik heb er nooit uit gehoeven om de fopspeen terug te stoppen, ze sliep altijd makkelijk in, met haar eigen duim. Ook als ik op mijn werk was, of ze uit logeren ging bij oma.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 18:41

Mijn dochter heeft altijd in eigen bed geslapen en had wel veel zuigbehoefte... wat veel mensen denken dat zuigbehoefte is, is vaak juist behoefte aan nabijheid... veel mensen hebben een onrealistisch beeld bij het leven met een new born in mijn ogen.. als voorbeeld mijn zoontje van nu een maand... hij drinkt gemiddeld genomen elke anderhalf a twee uur in de nacht en elke drie uur overdag.. daarbij drinkt hij nu tien minuten actie en mag hij nog ongeveer een half uurtje tutten, slapen aan de borst... daarmee is hij nu voorzien in zijn zuigbehoefte... vaak is hij overdag juist wakker na een voeding.. hij leert in mijn ogen niets aan, zo'n jonge beeb handelt uit instinct.. hij wil bij zijn moeder/verzorger zijn, warmte hartslag voelen, en zijn moeder ruiken... ik heb absoluut geen speen nodig, en de duim grijpt hij ook niet naar omdat hij voorzien wordt in zijn zuigbehoefte.. die neemt vanzelf af, en laat hij dus eerder los na de voeding, die dertig minuten worden dus vanzelf vijf minuten.. ook bij flesvoeding is dit mogelijk om dat na te bootsen door een fles met speen met een klein gaatje te gebruiken die geen lucht meegeeft, waardoor de voeding langer duurt.. een kindje op zijn zij laten drinken waardoor de voeding niet naar beneden zakt maar ze echt moeten werken om de voeding binnen te krijgen..
Ik denk dat een duim of speen bij voldoende nabijheid, rust tijdens de voeding, en de juiste manier van voeden niet nodig is..
Vaak wordt een speen een zoethoudertje, een omkoopmiddel, en de vervanging van een veilig moment bij de ouders, dat vind ik een kwalijke ontwikkeling...
Enige echte situatiewaarin een speentje een goed troostmiddel is, vind ik bij baby's in het zh.. waarbij de ouders voor meerdere uren per dag afwezig zijn, en die kindjes krijgen daar de nodige troost van in een situatie waarin er niet per direct op de behoeften ingespeeld kan worden..

En ja het kost ooit meer tijd, en het is niet altijd gemakkelijk om in de huidige maatschappij tegemoet te komen aan alle behoeften van je kindje.. maar feit is wel dat de borst ervoor gemaakt is, en dat bij het goed aanleggen de borst in veel gevallen echt uren als tutje gebruikt kan worden... een speen heet niet voor niets een FOPspeen... namaak tiet dus ;-)