aansturen op een keizersnede, is dat mogelijk?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 22:39

Hier ook een spoedje, met 30 weken lag ik op de operatie tafel.
Operatie is goed gegaan, bijna geen bloed verloren. En achteraf (nu ik eindelijk een enkele keer het litteken wil bekijken) een heel "mooi" streepje.

Wat ik wel erg nadelig vind is dat ik me van de eerste week na mijn bevalling niks kan herinneren. Ik werd wel flink gedrogeerd. Kan ook komen Door mijn ziektebeeld.
Ikzelf stond binnen 48 uur na de keizersnede weer naast mijn bed en huppelde het ziekenhuis weer door.
Heb hierdoor wel 8 weken lang op mijn tanden moeten bijten van de pijn aan mijn buik.
Pak dus echt je rust..

Hou met een keizersnede wel rekening met een veel langer durend herstel..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 22:56

vuurneon schreef:
Annelies: omdat het niet verstandig is mij tot de 40 week te laten doorlopen. Kan zijn dat inleiden niet nodig is omdat baby keurig eerder komt uiteraard. Zou het mooiste zijn. :j

Waarom is dat niet verstandig? En waarom zou er een keizersnede moeten komen?
Sorry als ik erover heen gelezen heb hoor, maar het is me niet helemaal duidelijk.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 23:02

Ik ben 7 weken geleden natuurlijk bevallen van onze dochter.
Ik heb ook een enorme weeenstorm gehad en zonder pijnstilling in 8 uur bevallen
Ik ben thuis bevallen omdat we te laat waren voor het ziekenhuis om half 2 3 cm om half 4 10 cm.
Ik heb de eerste dagen ook alleen in bed kunnen liggen en weet er ook weinig meer van.
Dus alle bevallingen hebben "iets" dus ga er blanco in. Misschien word het wel een makkie! En als het op dat moment "tegen valt" zit je in zon bubbel dat je dr heel anders op reageerd als dat je verwacht

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 23:18

anneliesdj schreef:
Waarom is dat niet verstandig? En waarom zou er een keizersnede moeten komen?
Sorry als ik erover heen gelezen heb hoor, maar het is me niet helemaal duidelijk.

Lees hier het antwoord van de ts van pagina 1 :)

vuurneon schreef:
Nee borstvoeding ga ik niet geven :)

Ik heb een vrij extreme vorm van bekkeninstabiliteit waardoor ik eigenlijk niets meer kan en mijn knie ook klachten geeft. Daarnaast ben ik erg benauwd (astma) en zit aan de medicatie max ondertussen. Dus heb weinig over; kleinste inspanning voelt als een marathon nu. Ben bang voor complete uitputting voordat ik uberhaupt mag persen :o dan zou een vroeg gezette ruggenprik wel fijn zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 23:21

Een spoed ks is minder stressvol als je een epiduraal slangetje laat zetten voor pijnstilling. Dan is de kans groter dat je niet onder volledige narcose hoeft.

Een vroege ks onder de 38 weken is een extra risico voor de longetjes. Als ze dat kunnen vermijden doen ze dat (terecht).

Alvast veel sterkte en ook plezier toegewenst met je kundje :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 23:28

Dank je Sizzle! :) moet zeggen dat ik ook zelf wil afwachten tot 39 week (op dit moment), ook met inleiden. In de hoop dat de baarmoedermond al rijp is of nog mooier, bevalling zelf al op gang is gekomen.

Fijn om te horen dat een spoedkeizersnede ook prima kan met de al gezette ruggenprik slangetje :)

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 23:34

Bij een gewone bevalling slikt je baby tijdens de bevalling wat vocht, vruchtwater in en dit zet blijkbaar het immuun systeem van je kindje in werking. Kinderen die met keizersnede geboren worden hebben dit niet en daardoor komt veel vaker bij die kinderen exemplaar en astma voor.
Dit onderzoek las ik na een keizersnee en inderdaad had mijn zoon het ook beide en is echt heel veel ziek geweest.
Ik had helaas niet veel keus :)
Helaas ook heel erg bekkeninstabiliteit

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 23:39

In de buik drinken ze toch ook al vruchtwater? Enige dat ik mij kan heugen van de presentatie is dat een vaginale bevalling voor de longetjes beter is, maar dat ze bij een gentle sectio bewust kindje rustig uit de buik halen om dat na te bootsen zodat de longetjes beter openen.
(Kan het ook verkeerd onthouden hebben, was zoveel info :P)

luxje

Re: aansturen op een keizersnede, is dat mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 00:16

Een baby slikt inderdaad in de baarmoeder vruchtwater in én oefent al met ademen, de longblaasjes zitten nog dicht, dus op die plek kan prima vruchtwater zitten.
Bij een vaginale bevaling wordt het grootste deel van de longholte leeggeperst doordat uk door zo'n klein gat moet (even plastisch verwoord) en het huilen zorgt voor de krachtige opening van de longblaasjes.
Tijdens een geplande keizersnee mist het kind een beetje stress en het nauwe gat, waardoor ze soms een wet lung houden en wat ondersteuning nodig hebben, na 39 weken is dat risico al minder, vandaar dat de geplande keizersnedes (stuitligging, voorgeschiedenis etc) het liefst na 39 weken gebeurt, mits conditie van moeder en kind dit toelaat.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 00:27

Bedankt voor de verduidelijking! :) helder verhaal.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 00:46

Ik ben met 41 weken ingeleid omdat Lotte niet meer groeide en het niet naar haar zin leek te hebben. Eerst primer omdat er geen ontsluiting was maar na 24 was daarin niets veranderd. Toen haar hartslag steeds wegzakte is er besloten tot een spoedkeizersnee. Dat is rustig en prima verlopen en ik ben heel snel hersteld. Toch heb ik bijna anderhalf jaar laten nog steeds last van een overgevoelige huid rond de wond door de zenuwen die zijn doorgesneden.

Mijn schoonzus is trouwens 4x ingeleid en 4x zonder pijnstilling, ingrepen of uitscheuren bevallen. Wel heeft ze alle 4x weeënstormen gehad.

Bayja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 12:36

Geen ervaring met inleiding maar wel een spoedkeizersnede ivm hoge koorts van mij en daardoor was het voor mijn zoontje niet fijn meer in mijn buik.
Ik heb de keizersnede als prettig ervaren. Heel fijn bijgestaan door alle OK personeel en gyn. Ruggeprik niet gevoeld. S avonds om kwart over 7 bevallen en de volgende ochtend rond 11.00 uur stond ik al naast mijn bed. Ik kon vrij snel het ziekenhuis alweer doorlopen. Herstel ging prima, weinig pijn gehad, van het litteken (nu 8 maanden geleden) is nagenoeg niks meer te zien.

Dus mocht het toch een (spoed)sectio zijn, probeer er dan, hoe moeilijk het ook is, ontspannen in te gaan. Dat heeft me erg goed geholpen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 14:05

Ik vond juist dat ik , afgezien van de eerste 4 dagen, enorm snel weer te been was, veel sneller alles weer kon als vrouwen die gewoon bevallen waren.
Mijn bekken en poes had niks geleden, had alleen een snee in mijn buik gehad.
Enige waar ik van baalde was dat ik geen beschuit met muisjes mocht -O-

Bij mijn eerste was ik om 15.00 bevallen en om 18.00 stond ik al naast mijn bed en de volgende 2 keren was ik ook rap weer te been.
Heb ook alle drie de ks heel goed meegemaakt, gezellig zitten kletsen met het operatie team, zeker nadat het kind er was en ik moest wachten tot ze de boel weer aan elkaar geknoopt hadden.

Bij de eerste heb ik nog braaf gewacht tot 6 weken voor ik weer te paard zat, bij de volgende 2 was dat al met 4 weken.

Belangrijkste blijft toch dat je zo fit mogelijk bent voor de bevalling, hoe het ook uitdraait.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 14:14

Geen ervaring met keizersnede, maar wel met inleiding. Ik ben ingeleid op 38,4 wegens minder vruchtwater en minder leven (is tegenwoordig niks meer van te merken :') ). Ik had voordat de inleiding begon schijnbaar al 4 cm ontsluiting, dus dat was mooi meegenomen zonder er iets voor te doen.
Er is een gel ingebracht en dat deed zijn werk al, waardoor ik geen infuus moest hebben. Nadat mijn vliezen waren gebroken, begonnen gelijk mijn weeen, maar geen weeenstorm gehad. De echte bevalling duurde ook maar 3 uur vanaf het breken van de vliezen. Daarvoor was alles qua pijn nog heel goed te doen.

Hier dus een erg goede ervaring met inleiden.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 21:43

Froukje_J schreef:
Helaas hier toch een "horror" verhaal.
eerst werd er een ballonnetje ingebracht deze moest voor ontsluiting zorgen maar helaas geen resultaat.
maar weer naar huis en in de avond terug voor weer een ballon.
en je raad het al weer geen succes!
dezelfde dag nog 2x gel gehad maar helaas ook hier geen resultaat op..
Dus maar naar huis voor een rust dagje...
en hop de volgende dag vol goeie moed maar weer naar het ziekenhuis...
nee hoor nog niks gebeurd..
Dus maar weer een ballon deze hebben ze een hele dag en nacht laten zitten, ja hoor toen had ik eindelijk een krappe 2 cm ontsluiting...
De vliezen werden gebroken en ik kwam aan het infuus...Elk half uur werd het infuus opgeschroefd..
maar al wat er gebeurde ik kreeg geen weeën....
Na de hele dag weeën opwekkers zat ik om 1800 nog maar op een kleine 3cm.. een pomp op 9.6 (en ja dat is extreem hoog normaal is 3.7 max)
toen hebben ze toch maar gekozen voor de keizersnede..
ons kleine meid kwam om 20.24 op de wereld(met een "spoedje")
helaas Door alle ellende heb ik na de keizersnede enorme bloedingen gehad en ben ik om 22.30 weer naar de ok gereden..
vandaar weet ik helemaal niks meer en hebben ze me alles moeten vertellen..
ik ben in totaal 6.3!! liter bloed verloren(alles war er in werd gepompt liep er gelijk weer uit)
ze hebben moeten vechten voor mijn leven...
Ze hebben op het punt gestaan om mijn baarmoeder te verwijderen..
echt toen ze het mes al op mn buik hadden staan pakte mn lichaam alles weer op en ben ik dus verder gestabiliseerd en ben ik naar de IC gereden... Daar werd ik om 06.30 ong wakker..
Hier heb ik dis zelf gelukkig niks van mee gekregen..
maar toch vind ik ook dat de andere kanten moeten worden verteld en niet alleen de mooie verhalen..

Amen.

Er wordt veel te luchtig gedacht over inleiden en/of keizersnede. Deze 2 hebben bijna het leven gekost van mijn zoontje en ik heb uren op de IC gelegen zonder mijn zoontje ook maar te zien.

Echt, hoe erg je er ook tegenop ziet, probeer het natuurlijk voor zover dat kan met inleiden.

Ik dacht dat ik lekker relaxt in bad ging bevallen in huiselijke sfeer. Hmm Hmm :')

Na 26 uur diverse weeën stormen bleek ik maar 4 centimeter te hebben, binnen 2 minuten was ik in de OK omdat het heel slecht met mij ging en mijn zoontje. Mijn zoontje bleek vast te zitten en ik ben zonder genade van heup tot heup open geritst om hem te halen. Hij was helemaal grijs van kleur.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 22:06

Ik heb een natuurlijk keizersnede gehad, en dit is mij echt 100% meegevallen. Had van te voren met de gyn afgesproken om een natuurlijke bevalling te proberen. Heb in mijn jeugd met bekken gebroken gehad, en heb hier nooit geen klachten van en wou dat na een bevalling ook niet. Dus toen ik na het inleiden mijn bekken teveel begon te voelen heb ik aan de bel getrokken.
Was na 2 dagen thuis, heb 4-5 weken echt rustig aan gedaan, en met 6 weken zat ik weer op het paard. Litteken zie je praktisch niks meer van, en heb ook geen dove plekken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 13:42

Iedereen heel erg bedankt voor de eerlijke verhalen :)

Ziekenhuis erkent de ernst en staat open voor ingrijpen, wel met inleiden. Heb niet eens gevraagd over een mogelijke keizersnede want ik kreeg al gelijk rust dat ze mij over een paar week over gaan nemen en mij serieus nemen. Ik krijg hoe dan ook nog gesprek met anesthesie dus dat is ook fijn. Uiteraard hoop ik voor die tijd spontaan te bevallen maar geeft veel rust dat er een plan B achter de hand is en ik de 40 week niet hoef aan te tikken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:14

Ik had al eerder gereageerd. Eerst was met 36 weken sprake van inleiden ivm mijn BI, maar hebben we het tot 38 weken weten te rekken en is zij toen alsnog eerder moeten komen ivm te weinig beweging en al een week dagelijks aan de ct scan. Ik ben bij dat wij lang gewacht hebben, aangezien ze oa erg veel moeite had met warm blijven en wij bleven slepen met kruiken ed. Moet er niet aan denken hoe klein ze geweest zou zijn als ze 2 weken eerder (36wkn) gekomen zou zijn. Had nu al prematuur maatje en telkens koud

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 00:15

In dit ziekenhuis gaan ze niet eerder dan 39 weken inleiden (in dit geval, iets anders is als moeder en/of kind in gevaar zijn waardoor eerder inleiden noodzaak is) en dat is ook iets waar ik zelf volledig achter sta :j

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:33

wat fijn Vuurneon, als je maar met vertrouwen je bevalling in gaat.
Zolang hij/zij het goed heeft in je buik lekker laten zitten en groeien maar!!