Een jaar lang aan mezelf werken

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Leen

Re: Een jaar lang aan mezelf werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 22:54

Wat goed van je! En zeker fijn dat je deze kans krijgt!
Over dat je het moeilijk vind om dingen tegen de begeleiders te zeggen, denk er aan dat deze mensen hier voor opgeleid zijn. Als jij dingen moeilijk vindt, vinden zij er vast een oplossing voor. Probeer hen niet als de boeman te zien die je moet meten en jou zegt hoeveel je mag eten. Maar eigenlijk als een mooie kans om een nieuwe start te maken.

Over dat je het moeilijk vind om gezond te eten, bedoel je daar dan tussendoortjes mee? Aangezien je zei dat je wel al gezond at, maar gewoon teveel tussendoor.

Heb je ook een visueel doelenbord oid. gemaakt? Vriendin van me, welke ook paard reed maar door overgewicht niet meer, moest een soort collage maken met fotos van de dingen die ze graag wou. Daar stond haar verzorgpaardje op (alsin ooit op haar kunnen rijden), een foto van haar vroeger tijdens het rijden, ook stond er bij haar een foto van dansen op en muurklimmen. Dingen die zij graag deed en weer terug wou doen. Die collage had ze een paar keer uitgeprint. Eentje op de frigo, eentje op de snoepkast,... Maar ook eentje in de badkamer om haar smorgens weer te motiveren. Voor haar hielp dat enorm. Had ze een vreetbui, dan kwam ze sowieso die foto tegen die haar even weer aan het denken zette.
Toen ze halverwege was, had ze er zelfs een foto van zichzelf voor het proces op geplakt naast eentje van toen. Als extra motivatie.

Hebben ze je ook genoeg opties gegeven wat je kan doen als je zin krijgt om wat tussendoor te nemen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:24

Hhilde schreef:
Het gaat wel goedkoper worden hoor, haha. Ik at niet alleen maar junkfood of zo :=
Mijn hoofdmaaltijden waren best gezond en ook goede porties. Maar ik heb een tijd last gehad van een eetstoornis en dat raak je nooit helemaal kwijt denk ik... Dus ik had zeer geregeld een eetbui en ook niet zuinig, dat is wat me nekte qua gewicht. Nu moet ik gewoon leren om niet meer toe te geven aan dat soort eetbuien. En dat zal af en toe best lastig worden maar voor ik het weet ben ik fit :D

...eh: eetbuien zijn "omgezette gevoelens".
"Leren om niet toe te geven" in letterlijke zin des woords is pure frustratie en minder ideale therapeuten worden daar schathemeltjerijk van. - blijf dus uit deze valkuil!!!

Idem eetstoornissen: die kunnen heus echt helemaal weg, maar dan moet het 'onderliggende' werk wel worden gedaan!

Zoals: prima, dat je van de week geen worteltaart at (... geen idee wat daar mis mee is, als er geen dikke glazuurlaag op zit, hartige taart kan erg gezond etc etc zijn)....
...maar wat heb je wel gedaan?
Heb je jezelf getroost op een andere manier?
Heb je *de aanleiding* opgelost?
Etc.
Citaat:
Ik weet dat slank worden niet mijn hoofddoel zou moeten zijn. Maar dat is het nu eenmaal wel. Ja, ik wil ook graag fit worden! Ja, ik wil ook graag goed gezond zijn. Maar het verschil is dat ik dagelijks last hebt van de nadelen van dik zijn en er zo uit zien, terwijl ik (nog) geen echte gezondheidsklachten heb. Ik ben ook niet totaal conditieloos, of zo. Dus zo is slank worden gewoon belangrijker geworden... Misschien veranderd dat ook nog wel onderweg, misschien niet. Het einddoel zal ongeveer hetzelfde zijn, tijdens het slanker worden zal ik ook fitter worden en vice versa.

Nou, dat is toch prima, inclusief het behoud van een goede gezondheid...?

(En svp niet in de valkuil vallen van alleen gewicht meten, graag ook botten en spierweefsel. Vet weegt weinig, dus wie meer zport wordt soms zwaarder. )

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 00:01

Soms is er niet echt een directe aanleiding. Eten is ook een versllaving geworden vanuit mijn eetstoornis. Toen plande ik mijn eetbuien. Als ik twee uur alleen zou zijn, als ik 'huiswerk' ging maken, etc. Dan wist ik dus van tevoren dat ik een eetbui kreeg. Nu is die behoefte aan eetbuien een stuk lager, maar het gebeurt vaak nog omdat het een soort moetje is geworden. Dan ben ik alleen thuis en dan kan ik maar beter eten want stel dat ik aandrang krijg als de rest er is? Daar zitten natuurlijk wel bepaalde gedachten en gevoelens achter, maar wat die dan precies zijn? Het is zo ingewikkeld:ik snap het amper, laat staan een ander die er buiten staat.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 00:13

Wat superknap van je! Heel veel succes en zet 'm op! *\o/*

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:41

Hhilde schreef:
Soms is er niet echt een directe aanleiding. Eten is ook een versllaving geworden vanuit mijn eetstoornis. Toen plande ik mijn eetbuien. Als ik twee uur alleen zou zijn, als ik 'huiswerk' ging maken, etc. Dan wist ik dus van tevoren dat ik een eetbui kreeg. Nu is die behoefte aan eetbuien een stuk lager, maar het gebeurt vaak nog omdat het een soort moetje is geworden. Dan ben ik alleen thuis en dan kan ik maar beter eten want stel dat ik aandrang krijg als de rest er is? Daar zitten natuurlijk wel bepaalde gedachten en gevoelens achter, maar wat die dan precies zijn? Het is zo ingewikkeld:ik snap het amper, laat staan een ander die er buiten staat.

...ik geef volmondig toe: er wordt nogal wat afgerotzooid met mensen met een eetstoornis!
Ten eerste: vaak speelt er een stress reactie.
Nu kan stress van alles en nog wat zijn, maar voor je lichaam is het een kwestie van "dit moet nu - of het hoeft niet meer" (= weghollen voor een beer, etc., anders ben je lunch. )
Het is dus zaak, om daar begeleiding in te krijgen.
Dat je lichaam eten moet bij een stress reactie is op zichzelf niet vereist (weghollen voor die beer lukt beter met een lege mond en maag) maar komt wel voor. Zaak is, dit te beteugelen. Lichamelijke begeleiding: wat is de pH van je spuug en urine kan al veel zeggen over iemands voedingstoestand. Veel fruit, groente en eiwitten eten kan helpen om een suikerverslaving voor te zijn. Er zijn relatief simpele maatregelen zoals mondflora bijstellen (te koop als oral probiotica van bonus*n) en "nuchter bewegen" telkens voor het eten efkes bewegen. (Een keer per dag wat langer, de andere maaltijden een minuut of 5.)

En graag ook psychische begeleiding van iemand die verder kan kijken dan "het is gedrag, dat moet je afleren". (Afleren bestaat niet eens. Je kunt andere dingen aanleren, waaronder van die dingen als "Oh, ja, als ik in mijn neus peuter in gezelschap krijg ik een tik op mijn vinger". En hopelijk ook dingen aanleren, om "het probleem", whatever it may be, op een elegante manier op te lossen. )

Wat je schrijft over "misschien moest ik het nu maar op een eten zetten, dan hoeft dat dadelijk niet meer" gaat wellicht over angst of schaamte. Uiterst pijnlijke emoties! (En geen gedachten, al kan een emotie als angst wel allerlei gedachten produceren.)
Gelukkig zijn ook daar goede therapieën tegen (persoonlijk ben ik een fan van emdr) - maar dan is het uiterst belangrijk dan je een therapeut echt diep vertrouwt (goed genoeg om te vertellen over die keren dat je afging, werd uitgelachen, liever door de grond was gegaan, etc etc).

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:07

Hoe gaat het ts ? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:14

Wat gaaf dat je bent uitgekozen! :D Super dat je het tot nu toe als vrij fijn ervaart.

Wat ik zelf altijd heb als ik sport, gezond etc.: Ik zit veel en veel lekkerder in mijn vel. Alleen dat was voor mij al een grote motivatie. Die ondertussen af en toe ook wel wegzakt. :+

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:18

Hey TS, waar is dat positieve uit de OP nou gebleven? Heb je het hier al met jouw coach over gehad?

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:29

Je verhaal klinkt alsof iemand mijn leven beschrijft.. zit er zelf ook tegen aan te hikken en weet dat ik er echt nu wat aan moet doen..
Ik volg je! En ik hoop dat ik uit je berichten wat motivatie kan halen :j

_Floortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 13:36

Hoe gaat het met je TS?