Welke tandpasta is nou ECHT goed?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 15:47

marlies85 schreef:
Heb het toevallig pas geleden nog aan mijn tandarts gevraagd. Volgens hem maakt het geen ene reet uit welke tandpasta je gebruikt, zolang er maar fluoride in zit.

Precies wat mijn tandarts ook zegt, maar wel zonder schuurmiddel (witmakers).
En zijn advies is ook, na het poetsen (zeker voor het slapen gaan) alleen uitspugen en NIET spoelen. Zo heeft de fluor nog beter de kans zijn werk te doen.
Zelf gebruiken wij altijd aquafresh. Onze jongste altijd Zendium, dit omdat zij van andere soorten aften krijgt en van deze niet (overigens ook op advies van de tandarts)

Cemlys

Re: Welke tandpasta is nou ECHT goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 15:50

Ik zweer ook bij parodontax. Veel andere geprobeerd, maar is de enige waarbij je de meest frisse mond houdt en ook het langst.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 15:53

kiki1976 schreef:
marlies85 schreef:
Heb het toevallig pas geleden nog aan mijn tandarts gevraagd. Volgens hem maakt het geen ene reet uit welke tandpasta je gebruikt, zolang er maar fluoride in zit.

Precies wat mijn tandarts ook zegt, maar wel zonder schuurmiddel (witmakers).
En zijn advies is ook, na het poetsen (zeker voor het slapen gaan) alleen uitspugen en NIET spoelen. Zo heeft de fluor nog beter de kans zijn werk te doen.
Zelf gebruiken wij altijd aquafresh. Onze jongste altijd Zendium, dit omdat zij van andere soorten aften krijgt en van deze niet (overigens ook op advies van de tandarts)

Inderdaad. Je jongste krijgt overigens geen aften van andere tandpasta's, maar Zendium helpt ze (door een bepaald stofje) te voorkomen. De oorzaak van aften is helaas nog steeds onbekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:06

gabyfedde schreef:
marlies85 schreef:

Precies, dat en niet anders. Als mondhygiënist krijg ik die vraag meerdere keren per dag.

Jup, vriendin van mij werkt bij een groot bedrijf dat meerdere merken tandpasta produceert (en ziet ook de onderzoeken die daarnaar gedaan worden) en het maakt allemaal helemaal niks uit.

Een goeie (elektrische) tandenborstel en op tijd je opzetborsteltjes vervangen maakt wel verschil :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:20

parodontax , zoals velen hier :)

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:26

Ik ben nog een beetje zoekende naar een goede/fijne tandpasta. Heb tot ongeveer een jaar terug verschillende merken geprobeerd, daarna een tijdje Elmex groen en nu afwisselend sensodyne gentle whitening of een andere.
Maar vind beide merken nog niet alles.
Ik lees even mee voor advies :o

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 17:22

ItsMe2 schreef:
Ik ben nog een beetje zoekende naar een goede/fijne tandpasta. Heb tot ongeveer een jaar terug verschillende merken geprobeerd, daarna een tijdje Elmex groen en nu afwisselend sensodyne gentle whitening of een andere.
Maar vind beide merken nog niet alles.
Ik lees even mee voor advies :o

Uit de tandpasta's die je kiest maak ik op dat je gevoelige tanden hebt. Sensodyne en Elmex zijn beide goed, maar werken op een andere manier (vandaar dat bij sommige mensen de één wel werkt tegen de gevoeligheid en de ander niet/minder). Een tandpasta tegen gevoelige tanden afwisselen met een andere tandpasta zorgt ervoor dat het effect van de eerste teniet wordt gedaan (waardoor je de dure tandpasta tegen gevoeligheid eigenlijk voor niets gebtruikt).
Oral B Pro Sensitive claimt op een andere manier te werken dan Sensodyne en Elmex, wellicht zou je dat kunnen proberen als de anderen niet bevallen. Maar... dus niet afwisselen met een ander merk.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 17:30

gabyfedde: dankje voor je tip! :j

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 17:34

Ik poetste altijd jaren lang met de tandpasta van de Aldi. Jaren ging het goed tot ik last kreegn van m'n tanden nadat ik zoets at. De meeste zullen nu meteen denken dat ik dus gaatjes had. Maar nee, die heb ik nog nooit gehad. Toen ben ik overgestapt naar duurdere tandpasta van Oral B voor gevoelige tanden. Sindsdien kan ik alles weer eten!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 17:38

Drie dingen waaraan een goede tandpasta moet voldoen. Allereerst fluoride erin, daarna niet te schurend voor het glazuur en je moet hem lekker vinden. Zo is de everclean van de hema een prima pasta.
Daarnaast zijn er erg veel pasta's die allerlei therapeutische toevoegingen hebben tegen allerlei kwalen. Met name de tandpasta's tegen tandhalsgevoeligheid, kan voor iemand erg fijn zijn. Let op, goede plaque verwijderen en voldoende fluoride zorgt ook voor afname van gevoeligheid.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 00:41

Ik zou wel altijd spoelen.
Iemand hierboven heeft een tandarts die niet spoelen adviseert.
Fluoride blijft een heftig en zeker niet te zuinig giftig goedje.
Een goedje met twee kanten dus.
Bij juist gebruik goed voor de tanden.

Hier parodontax.
Andere tandpasta's geen optie.
Mijn tandvlees problemen zijn met parodontax verdwenen.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 01:16

Kan iemand mij vertellen wat goed is aan fluoride?

Gebruik al jaren tandpasta zonder en heb een perfect gebit

kaatje888

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:53

Ufurio4e schreef:

Niks.
Het is onzin :)

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:13

Waarom word het dan toch toegevoegd?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:14

Ik gebruik enkel elmex sensitive, van alle andere krijg ik gevoelige tanden.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:30

Omdat het zich bewezen heeft ter voorkoming van gaatjes. Wanneer je de tandpasta goed uitspuugt zonder te spoelen blijft er een zeer dun laagje op je tanden en kiezen achter. Vooral mensen met gevoelige tanden en kiezen merken hierdoor naar verloop van tijd afname van gevoeligheid.

Wanneer de tanden en kiezen goed schoon gehouden worden, zie je ook geen verkeerde dingen van tandpasta zonder fluoride.

Whitningtandpasta kan nooit je tanden en kiezen echt witter maken. Om dat te doen zou je moeten bleken. Er zijn geen tandpasta's die bleekmiddel bevatten.

En wat Gabyfedde vertelde over die samples, dat klopt. Ik heb ook vanalles liggen, Elmex, sensodine, Zendium enz. Wanneer ik iemand adviseer, geef ik daar een sample van mee.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 13:11

kaatje888 schreef:
Ufurio4e schreef:

Niks.
Het is onzin :)

Dus jij verklaart jarenlang wetenschappelijk onderzoek zomaar tot onzin. Wow. I'm impressed. Jij bent MINSTENS professor in de tandheelkunde neem ik aan?

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 13:27

Ik gebruik meestal Vitis Gingival, die schijnt goed te zijn, lees en hoor er veel positieve verhalen over.
Daarnaast ook wel Oral B

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 13:28

Mijn tandarts raadde mij aan om af te wisselen met paradontax (die vieze rode) en Sensodyne/Elmex.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 13:46

Ik ga nu overstappen naar Colgate met suikerzuur neutralisator; een familielid dat onderzoek doet naar tanden/gaatjes raadde me dit aan.. Ben benieuwd..
Eigenlijk geen idee of dat in NL algemeen verkrijgbaar is, hier iig wel.

kaatje888

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 20:58

Citaat:
Dus jij verklaart jarenlang wetenschappelijk onderzoek zomaar tot onzin. Wow. I'm impressed. Jij bent MINSTENS professor in de tandheelkunde neem ik aan?

Ja dat klopt :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 21:08

Hier ook parodontax. Volgens mijn tandarts de beste. :)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 21:14

kaatje888 schreef:
Citaat:

Ja dat klopt :)

Kom maar op met dat wetenschappelijke bewijs dan, ik ben benieuwd. Heb ik toch jarenlang onzin geleerd.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 02:46

Ik gebruik tandpasta van Urtekram, Weleda en soms Prodent groen.

'Verantwoorde' tandpasta. Ik vind mintsmaak tandpasta nu heel raar smaken...

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:03

Hoe wordt er hier dan gedacht over mondwater?
Eerst tandenstokers gebruiken, dan poetsen + naspoelen met water en dan even spoelen met mondwater.