Ritalin, 0.0 eetlust.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ritalin, 0.0 eetlust.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:38

Ik slik een kinderdosis, 5mg per dag. Het 'doorzetten' met eten werkt bij mij jammer genoeg niet. De eerste paar happen staan me tegen en hoe meer ik eet, hoe erger het wordt. Het voelt gewoon echt alsof mijn maag al propvol zit.

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:41

Neem je het op een lege maag in? 5mg is inderdaad niet veel. Bij 20 zou ik zeggen goh dat is niet zo gek inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:42

Nee, ik eet altijd van tevoren iets..

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:52

xMercury schreef:
Sjongejonge moet toch niet gekker worden?! Ik vind het triest dat zulke dingen kunnen gebeuren... Ze moet stoppen met die troep en een andere oplossing zoeken. Belachelijk dat onze gezondheidszorg daar zo in te kort schiet. Ze doen liever aan symptoom bestrijding dan aan de mensen daadwerkelijk helpen. Ongelooflijk! Hoe kun je zo je patiënten behandelen! :n

adhd kan gewoon uitgelegd worden. ik raad je aan om een keertje mee te kijken in het zh bij informatie avonden.

Het is gewoon een tastbaar iets. veel mensen weten dat niet,.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:19

NatasjavE schreef:
xMercury schreef:
Sjongejonge moet toch niet gekker worden?! Ik vind het triest dat zulke dingen kunnen gebeuren... Ze moet stoppen met die troep en een andere oplossing zoeken. Belachelijk dat onze gezondheidszorg daar zo in te kort schiet. Ze doen liever aan symptoom bestrijding dan aan de mensen daadwerkelijk helpen. Ongelooflijk! Hoe kun je zo je patiënten behandelen! :n

Zeg trek niet zo van leer.

Er zijn heel veel mensen die er veel baat bij hebben. Op dit moment zijn er nog geen alternatieven die afdoenen helpen.

Het middel moet niet erger zijn dan de kwaal. Dat zal iedereen eens zijn. Maar stoppen is niet zomaar een oplossing voor iedereen.

Jammer dat je er zo over denkt. Aangezien je zegt dat er nog geen alternatieven zijn, blijkt dat je niet weet waar je het over hebt.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 18:17

Ik zou het toch nog even aankijken TS. Het is waarschijnlijk ontzettend rot (ik kan me er niks bij voorstellen ik heb werkelijk altijd honger), maar het kan even duren voordat die bijwerking beter wordt.

Ik zou zeker met de psych je klachten bespreken en vragen hoe dat bij andere mensen opgelost is. Wellicht is drinkvoeding een (tijdelijke) oplossing voor je. Anderzijds hoop ik dat dat niet veel te dik en vullend is voor je, zeker als je na een kop koffie al vol zit. Misschien kun je eens bij je apotheek langsgaan voor een of twee flesjes om eens te proberen. Als het iets is even met de psych overleggen voor een machtiging, want dat is helaas wel nodig voor dieetpreparaten. (Tenzij je geld over hebt, maar dat zou ik anders besteden :+ )

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 20:50

xMercury schreef:
Jammer dat je er zo over denkt. Aangezien je zegt dat er nog geen alternatieven zijn, blijkt dat je niet weet waar je het over hebt.

Pffff,...wat een argument. :roll:

Alle studies over gelezen die relevant zijn.

Ik weet zeer zeker wat de alternatieven zijn en diverse geprobeerd. (en nee,...dat werkte niet of niet voldoende)

Misschien eerst verdiepen in wat de oorzaken zijn en wat medicatie en wat de alternatieven doen voordat je roept dat iemand iemand niet weet waar hij/zij het over heeft.
Je kent mij niet en je weet niet wat ik allemaal gelezen heb.

Ik stel voor dat jij eerst maar eens begint bij de cochrane libary.

Sorry voor de rest,...maar al die mensen die zo maar wat roepen dat je met die troep moeten stoppen zonder dat ze weten hoe deze medicatie werkt en wat de oorzaak van het ziektebeeld is..
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 18-09-15 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 21:06

Mijn zoontje zit aan de medicanet . Ritalin in lichte dosering maar langer werkzaam .
Waardoor hij smorgens 1 tablet neemt .
Zijn ontbijt krijgt hij voor de pil .
Lunch heeft hij niet veel trek .
Maar dat maakt hij met avondeten ruimschoots goed ..
Misschien dat Jij TS eens kunt vragen naar een langer werkende variant . Zodat je niet 2/3 keer pd hoeft te slikken

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 21:28

NatasjavE schreef:
xMercury schreef:

Pffff,...wat een argument. :roll:

Alle studies over gelezen die relevant zijn.

Ik weet zeer zeker wat de alternatieven zijn en diverse geprobeerd. (en nee,...dat werkte niet of niet voldoende)

Misschien eerst verdiepen in wat de oorzaken zijn en wat medicatie en wat de alternatieven doen voordat je roept dat iemand iemand niet weet waar hij/zij het over heeft.
Je kent mij niet en je weet niet wat ik allemaal gelezen heb.

Ik stel voor dat jij eerst maar eens begint bij de cochrane libary begint.

Sorry voor de rest,...maar al die mensen die zo maar wat roepen dat je met die troep moeten stoppen zonder dat ze weten hoe deze medicatie werkt en wat de oorzaak van het ziektebeeld is..

Het was niet de bedoeling om je te aan te vallen hoor. Je kan zoveel artikelen lezen als je wilt, maar als zij allemaal met dezelfde doelen handelen en schrijven, word je natuurlijk niet veel wijzer. De Cochrane Library noemt zichzelf afhankelijk, maar ik vind dat zij niet zo overkomen omdat ze zich overduidelijk veel lijken te wenden naar onze eigen gezondheidszorg en die hebben natuurlijk niet het allerbeste met je voor...

Maar het lijkt me verstandig om hier over op te houden, toch? Is niet relevant in dit topic. Mensen moeten lekker doen waar ze zin in hebben ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 21:50

xMercury schreef:
Het was niet de bedoeling om je te aan te vallen hoor. Je kan zoveel artikelen lezen als je wilt, maar als zij allemaal met dezelfde doelen handelen en schrijven, word je natuurlijk niet veel wijzer. De Cochrane Library noemt zichzelf afhankelijk, maar ik vind dat zij niet zo overkomen omdat ze zich overduidelijk veel lijken te wenden naar onze eigen gezondheidszorg en die hebben natuurlijk niet het allerbeste met je voor...

Maar het lijkt me verstandig om hier over op te houden, toch? Is niet relevant in dit topic. Mensen moeten lekker doen waar ze zin in hebben ;)

Ik voel me niet aangevallen. Ik wordt moe als mensen (voor sommige) nuttige medicijnen afdoen als troep. Je moet soms al het lef hebben dat je dit gebruikt(of in mijn geval aan mijn kinderen geef) dit in het openbaar te zeggen.
Allerhande mensen komen dan met: oh,...maar heb je het eliminatie dieet dan wel eerst geprobeerd?, of geef je wel omega 3, 6 vetzuren, of zink, vit B6 en magnesium. aangevuld met: je weet toch wel dat je je kind speed geeft? (wat pertinent onjuist is,...het lijkt qua chemische structuur meer op cocaïne,...maar dan met een andere werking)

Geloof me. de Cochrane is volledig onafhankelijk. Die hebben juist om alle bekende redenen geen banden met de farma.
Ze kijken ook niet zomaar naar medicatie ze doen mateanalyses.

Ik heb overigens ook heel veel alternatieve info gelezen.

Het lijkt soms zo te zijn dat zodra het over ADHD en medicatie gaat het altijd zo ver mogelijk van echte medicijnen af moet als mogelijk. We moeten het in voeding gaan zoeken.

Terwijl als iemand diabetes type I heeft iedereen het volstrekt normaal vind dat er insuline toegevoegd moet worden.

Dus daarom verwijs ik je eerst naar de lange termijn data van methylfenidaat. ruim 40 jaar data heeft voor de gebruikers zeer positieve resultaten aangetoond.(vandaar de cochrane collaboration....die doen geen studies zelf)
Daarna zou ik mezelf een verdiepen in het werkingsmechanisme van het middel.(en dat weet je direct waar de remming van de eetlust vandaan komt maar dat is meer voor TS)

Dan weet je dat het geen troep is maar een hulpmiddel waar heel veel mensen met concentratiestoornissen baat bij kunnen hebben,
En veel ook niet.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 00:14

Eigen ervaring:

Mijn eetlust kwam na een paar weken weer terug, toen ik wat meer gewend was aan de dosering.
Op de dagen dat ik niet intensief aan de slag hoef slik ik het niet, dan heeft mijn lichaam tijd om bij te komen (ik heb vooral veel last van mijn spieren na een paar dagen medicatie gebruik.)

Je zou kunnen kijken of je op rustige dagen zonder medicatie kan.
Je dosis is al erg laag, dus daar zal je weinig mee kunnen doen denk ik.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 00:22

Ooits lto3 overwogen ?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 18:17

StalNollie schreef:
Ooits lto3 overwogen ?

Mijn zus verdroeg geen Ritalin maar LTO3 was te duur, dus die heeft nu voor zichzelf én als aanvulling voor de kinderen L teanine wat de belangrijkste werzame stof uit LTO3 is. Ze koopt dit als poeder uit amerika en stopt het dan zelf in capsules waardoor het te betalen blijft. Zij merkt daar zeker effect van en ziet dat ook bij de kids.

Ik ben zelf een ADHD'er op Ritalin, in eerste instantie had ik ook weinig eetlust wat ik echt toejuichte wegens flink overgewicht, maar nadat ik tijdelijk iets anders had geprobeerd en terugging op de Ritalin is deze bijwerking (helaas voor mij, al zijn sommige verhalen hier wel schokkend) niet meer teruggekomen.

5mg is wel echt heel weinig, bij mij doet dat helemaal niks, dat je daar al zo heftig op reageert zowel qua werking als qua bijwerkingen betekent wel dat je echt gevoelig bent zeg!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 18:29

Ik heb niet alles gelezen, maar wil wel even op TS reageren. Vergeet niet dat ritalin in eerste instantie op de markt is gebracht als dieetmiddel. Dat het ook de concentratie stimuleert is eigenlijk de bijwerking, niet de remming van eetlust.

Bovendien is het ook bij AD(H)D bedoeld als hulpmiddel, niet als oplossing. Als je goed functioneert met medicatie maar zonder medicatie nog steeds 'achter de feiten aanloopt' gaat er iets niet goed. Met AD(H)D moet begeleiding/coaching op het eerste plan staan, eventueel aangevuld met medicatie. Dán kun je na het opruimen van de puinhopen ook zonder medicatie namelijk.

En dat is mooi meegenomen wanneer je bijvoorbeeld tijdelijk geen medicatie hebt, of het gaat uit de handel, of het wordt verboden (niet ondeknbaar aangezien opium, cocaïne en heroïne ook ooit legaal waren).

Op dit moment moet je dus zorgen voor ritme in je leven zodat je de tijd kunt nemen voor een goed ontbijt voor en avondeten ná je medicatie. Dan ben je al een heel eind!