Partner met autisme, hoe ga jij daar mee om?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:21

Yontheke schreef:
anneliesdj schreef:
Waar doel je nu op?
Er zijn zoveel kenmerken van autisme die iedereen wel bij zichzelf herkent maar dat wil niet zeggen dat je ook autisme hebt.

Dat ik toch wel 9 van de 10 dingen waarvan men hier benoemt die bij autisme horen kan afvinken al heb ik geen officiële diagnose. Blijkbaar moet dit dus voor mijn man niet makkelijk zijn.

Het is niet zo simpel als afvinken wat bij je past, of je echt de diagnose krijgt ligt vooral aan hoe je ermee omgaat en hoe je bent geweest als kind en puber speelt ook een grote rol.
En of je partner er last van heeft ligt aan hoe jullie er beide mee omgaan ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:27

amandananana schreef:
Ik werk met autistische jongeren en ik wilde even inhaken op de discussie die nu gaande is. De post van RedPassion is misschien wat kort door de bocht gezegd maar kan wel waar zijn. Veel, niet alle, mensen met autisme kennen geen empathie. De emoties van anderen, hoe ze denken, wat ze bedoelen als ze met hun handen in hun zij boos kijkend in een rommelige keuken staan, het is meestal Chinees voor ze. Vaak kunnen ze wel leren om gezichtsuitdrukkingen te herkennen en daar een passende handeling bij uitvoeren (zoals troosten als iemand huilt) maar dit is allemaal gewenst en aangeleerd gedrag en dus niet invoelend en 'echt'. Als je dit allemaal voor lief kan nemen vind ik dat echt super knap, het zijn echt hele mooie mensen met een speciale kijk op de wereld. Als je dit niet kunt is het ook begrijpelijk, omdat het ook wel gewoon 'hard werken' is.. Dit is de situatie even hard geschetst he, er zijn veel verschillende soorten autisme en iedereen is anders. Er zijn veel verschillende nuances.

Je hebt gelijk, maar toch vind ik dit altijd naar overkomen.
Ik wil daar dus wel aan toevoegen dat het absoluut niet zo is dat autisten niet sociaal kunnen/willen zijn en ook gewoon van iemand kunnen houden. Ze tonen dat alleen op een wat andere manier.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:51

amandananana schreef:
Ik werk met autistische jongeren en ik wilde even inhaken op de discussie die nu gaande is. De post van RedPassion is misschien wat kort door de bocht gezegd maar kan wel waar zijn. Veel, niet alle, mensen met autisme kennen geen empathie. De emoties van anderen, hoe ze denken, wat ze bedoelen als ze met hun handen in hun zij boos kijkend in een rommelige keuken staan, het is meestal Chinees voor ze. Vaak kunnen ze wel leren om gezichtsuitdrukkingen te herkennen en daar een passende handeling bij uitvoeren (zoals troosten als iemand huilt) maar dit is allemaal gewenst en aangeleerd gedrag en dus niet invoelend en 'echt'. Als je dit allemaal voor lief kan nemen vind ik dat echt super knap, het zijn echt hele mooie mensen met een speciale kijk op de wereld. Als je dit niet kunt is het ook begrijpelijk, omdat het ook wel gewoon 'hard werken' is.. Dit is de situatie even hard geschetst he, er zijn veel verschillende soorten autisme en iedereen is anders. Er zijn veel verschillende nuances.

Ik heb deze discussie even aangekeken en wil met name op bovengenoemd idee inhaken.

Zowel ik als mijn partner hebben asperger met zeer hoog IQ. Bij ons allebei pas ontdekt toen we (jong) volwassen waren. Allebei hebben we onze sociale 'beperkingen', maar onze relatie is geweldig om de volgende reden: geen veroordeling. Beide hebben we in het verleden problemen gehad met vriendschappen/relaties waar we steeds op onze zg beperkingen gewezen werden. Het is bevrijdend als dat niet meer zo is. Wij zien onze asperger niet meer als beperking maar als superpower. Nu zitten wij allebei in de kunsthoek, maar ook voor niet-kunstenaars is het creatieve oplossingsvermogen vaak groot en ondergewaardeerd. Owja, en wij kunnen samen prima een huishouden en bedrijf runnen, goed eten en op tijd douchen enzo :P

Wat ik wil zeggen tegen mensen met een aspergerpartner is het volgende: probeer te luisteren naar wat je aspie geliefde zegt, ipv in te vullen wat hij of zij bedoelt. Wij aspergers zijn namelijk heel simpel. We zeggen wat we bedoelen en bedoelen niets meer dan dat we zeggen. Dat directe komt soms hard over, maar dat is vaak omdat de niet-asperger gaat invullen wat de asperger tussen de regels door wil zeggen. Oplossing: er is geen tussen de regels door en er zijn geen bijbedoelingen. Dit betekent dat je in je communicatie naar je aspie-partner ook duidelijk moet zijn. Hij zal immers jouw bijbedoelingen ook niet oppikken. Wil je iets gedaan hebben? Zeg het letterlijk. Dus geen:"he, als jij een vrije dag hebt gehad is het hier altijd nog zo'n rommeltje", maar:" Kan jij op je vrije dag misschien even de keuken opruimen en de slaapkamer stofzuigen."
Niet omdat hij dat dan moet doen, maar omdat jij hem dat vraagt. De discussie moet je wel aangaan, je bent immers zijn moeder niet. En logica en argumentatie....ja, sorry, ik snap nog steeds niet dat dat een probleem is. Je wilt toch een oplossing voor allebei. Wil je alleen uiten en geen oplossing? Zeg dat er dan gewoon bij.

Verder wil ik even duidelijk maken dat ik van deze quote hierboven ronduit misselijk word. Ik zou zelfs durven beweren dat veel aspergers meer empathie hebben. We weten alleen niet goed hoe we het moeten uiten binnen het sociale framework dat mensen onderling hebben gecreeerd. Verwar problemen in uiten niet met de innerlijke wereld. Die kunnen wezenlijk verschillen. Bewijs hiervan kan je vinden in de manier waarop erg veel autisten met dieren omgaan. Wij zijn alleen beperkt in de omgang met mensen, waar een gebrek aan empatie zorgt voor psychopaten die konijntjes (en mensen) martelen. Autisten hebben een erggroot rechtvaardigheidsgevoel, zeker als het om dieren gaat. Zonder empatie gaat dat niet.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:57

KoudbloedKim schreef:
Ik herken sommige dingen helemaal niet!
Mijn vriend heeft wel een hoog IQ, maar zal nooit zeggen dat dingen alleen aan mij liggen of dat hij gelijk had en niemand anders.
En hij heeft ook zeker wel inlevingsvermogen, al is dat wel iets minder dan gemiddeld.
En hij accepteert ook zeker wel hulp als dat nodig is.
Hij ziet rommel beter liggen dan dat ik doe.

Ik ben het er mee eens dat liefde en respect (en geduld) heel veel kan doen.
Ben de laatste die hem wil veranderen en toch kan ik zeggen dat hij in de 2 jaar dat we elkaar kennen, wel degelijk is veranderd, ikzelf trouwens ook.
Hij is opener geworden, gaat met meer respect met dieren om en laat duidelijk merken hoeveel hij om me geeft.

Ik heb in mijn leven 3 serieuze relaties gehad en het was een verademing om iemand als mijn vriend tegen te komen.
Iemand die niet oordeelt over hoe je eruit ziet, maar bij wie het gaat om de binnenkant.
Dat negatieve zie ik eigenlijk niet zo, al heeft hij natuurlijk wel een hele milde vorm.

Sorry, maar als aanvulling op mijn vorige post moet ik dit even kwijt...
*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Kijk, jij snapt het.... Iemand in zijn waarde laten en respecteren om wie hij is. Je ziet dat hij dat ook doet en dat is geweldig. Hulde! _/-\o_

Desiree

Re: Partner met autisme, hoe ga jij daar mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:34

Het punt was dat mijn vader mijn moeder totaal niet in haar waarde liet. Hij had ook geen inzicht in haar of mijn zus of mij, en geen inlevingsvermogen, tenzij hij het herkende van zichzelf.
Ons pa kon goed luisteren als je echt goed in de oliebol zat. Maar anders kon hij het niet. Een discussie kon je niet aangaan want goede argumenten overschreeuwde hij zodat hij ze niet hoorde. En mijn moeder bleef discussies met hem aangaan, dat was dom, want nog nooit had ze daar iets mee bereikt. Ik had dingen dan anders aangepakt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:36

KPet schreef:
amandananana schreef:

Ik heb deze discussie even aangekeken en wil met name op bovengenoemd idee inhaken.

Zowel ik als mijn partner hebben asperger met zeer hoog IQ. Bij ons allebei pas ontdekt toen we (jong) volwassen waren. Allebei hebben we onze sociale 'beperkingen', maar onze relatie is geweldig om de volgende reden: geen veroordeling. Beide hebben we in het verleden problemen gehad met vriendschappen/relaties waar we steeds op onze zg beperkingen gewezen werden. Het is bevrijdend als dat niet meer zo is. Wij zien onze asperger niet meer als beperking maar als superpower. Nu zitten wij allebei in de kunsthoek, maar ook voor niet-kunstenaars is het creatieve oplossingsvermogen vaak groot en ondergewaardeerd. Owja, en wij kunnen samen prima een huishouden en bedrijf runnen, goed eten en op tijd douchen enzo :P

Wat ik wil zeggen tegen mensen met een aspergerpartner is het volgende: probeer te luisteren naar wat je aspie geliefde zegt, ipv in te vullen wat hij of zij bedoelt. Wij aspergers zijn namelijk heel simpel. We zeggen wat we bedoelen en bedoelen niets meer dan dat we zeggen. Dat directe komt soms hard over, maar dat is vaak omdat de niet-asperger gaat invullen wat de asperger tussen de regels door wil zeggen. Oplossing: er is geen tussen de regels door en er zijn geen bijbedoelingen. Dit betekent dat je in je communicatie naar je aspie-partner ook duidelijk moet zijn. Hij zal immers jouw bijbedoelingen ook niet oppikken. Wil je iets gedaan hebben? Zeg het letterlijk. Dus geen:"he, als jij een vrije dag hebt gehad is het hier altijd nog zo'n rommeltje", maar:" Kan jij op je vrije dag misschien even de keuken opruimen en de slaapkamer stofzuigen."
Niet omdat hij dat dan moet doen, maar omdat jij hem dat vraagt. De discussie moet je wel aangaan, je bent immers zijn moeder niet. En logica en argumentatie....ja, sorry, ik snap nog steeds niet dat dat een probleem is. Je wilt toch een oplossing voor allebei. Wil je alleen uiten en geen oplossing? Zeg dat er dan gewoon bij.

Verder wil ik even duidelijk maken dat ik van deze quote hierboven ronduit misselijk word. Ik zou zelfs durven beweren dat veel aspergers meer empathie hebben. We weten alleen niet goed hoe we het moeten uiten binnen het sociale framework dat mensen onderling hebben gecreeerd. Verwar problemen in uiten niet met de innerlijke wereld. Die kunnen wezenlijk verschillen. Bewijs hiervan kan je vinden in de manier waarop erg veel autisten met dieren omgaan. Wij zijn alleen beperkt in de omgang met mensen, waar een gebrek aan empatie zorgt voor psychopaten die konijntjes (en mensen) martelen. Autisten hebben een erggroot rechtvaardigheidsgevoel, zeker als het om dieren gaat. Zonder empatie gaat dat niet.

Wat fijn dat je reageert, je zegt precies wat ik bedoelde.
Het is niet dat het ontbreekt maar de beleving is gewoon anders. Een andere golflengte.
En tegelijk is het voor anderen soms onbegrijpelijk hoe ongepast iemand met autisme kan reageren.
Alleen gaat dit wel meer op voor asperger dan klassiek autisme, omdat het hoge iq veel goed maakt.
Autisten kunnen doorgaans heel goed overweg met andere autisten, dat verklaard wel waarom het met jullie zo goed klikt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 22:31

btw, nu op rtl4 diagnose gezocht gaat over autisme.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 23:02

anneliesdj schreef:
KPet schreef:

Wat fijn dat je reageert, je zegt precies wat ik bedoelde.
Het is niet dat het ontbreekt maar de beleving is gewoon anders. Een andere golflengte.
En tegelijk is het voor anderen soms onbegrijpelijk hoe ongepast iemand met autisme kan reageren.
Alleen gaat dit wel meer op voor asperger dan klassiek autisme, omdat het hoge iq veel goed maakt.
Autisten kunnen doorgaans heel goed overweg met andere autisten, dat verklaard wel waarom het met jullie zo goed klikt.

Er zijn ook klassiek autisten met een hoog IQ hoor. Uit jouw post lijkt het net of dat niet kan...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 00:02

Bij Asperger is een hoog iq meer de regel en bij de rest van het autisme spectrum is het meer uitzondering, dat is waar ik op doelde.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 01:18

Het is andersom: Aspergers hebben een normaal tot hoog IQ en kunnen daardoor beter compenseren dan autisten met een laag IQ.

Overigens hebben wij inmiddels ook een vriendengroep bij elkaar gescharreld van vrijwel uitsluitend gediagnostiseerde Aspergers (met hoog IQ). Het is erg vreemd voor mensen die er van buitenaf tussen komen te zitten zeg maar, maar wij hebben de grootste lol. Het is erg bevrijdend om gewoon op je eigen manier zeg maar te kunnen communiceren. Of zoals wij dat inmiddels als onderling grapje beschrijven: "Zitten twee autisten op een bankje. Zegt de een tegen de ander......." :D

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 15:04

Maar niet alléén Aspergers zijn autisten met een hoog IQ. Dat was wat ik probeerde te zeggen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 15:05

@wubwub leuke tips!
@kpet wat houden die testen op latere leeftijd precies in? Verder sluit ik me volledig aan bij jouw post!

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 15:16

Robin_S schreef:
@wubwub leuke tips!
@kpet wat houden die testen op latere leeftijd precies in? Verder sluit ik me volledig aan bij jouw post!

Testen zijn er voor verschillende leeftijden. Het is gewoon diagnostiek bij de psycholoog, zoals dat voor kinderen ook is. De testen worden aangepast op leeftijd en opleidingsniveau.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 23:54

Ja dat weet ik :) maar ik vroeg me af hoe ze dat bij volwassenen testen. Vooral autisten met een hoog IQ, die eea toch weten te omzeilen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 00:37

Van omzeilen is niet echt sprake als je gewoon eerlijk bent, daarnaast val je vanzelf door de mand bij bepaalde vragen. Daarbij speelt ook je verleden een rol, partners en familie ed worden ook bij testen betrokken indien mogelijk.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 00:54

ik heb NLD ( non - verbal learning disabillities)

ook een soort van autisme, met behulp van begeleiding red ik me prima.

:j :j :j

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 09:54

KPet waar soon jij? :+ Mijn man heeft echt mensen zoals jij nodig, dan zou hij zich denk ik een stuk minder eenzaam voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 14:40

anneliesdj schreef:
Van omzeilen is niet echt sprake als je gewoon eerlijk bent, daarnaast val je vanzelf door de mand bij bepaalde vragen. Daarbij speelt ook je verleden een rol, partners en familie ed worden ook bij testen betrokken indien mogelijk.

Dus bestaat zo'n test voornamelijk uit vragen..?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 16:23

Robin_S schreef:
anneliesdj schreef:

Dus bestaat zo'n test voornamelijk uit vragen..?

Uit een interview, vragenlijsten, hetero-anamnese (dus dat de mensen om je heen ook geïnterviewd worden), en als het goed is ook een aantal TOM-testen (er wordt je gevraagd een aantal sociale situaties in te schatten), neuropsychologische testen en projectief materiaal (dat je bijv wordt gevraagd om een aantal afbeeldingen te interpreteren of er een verhaal bij te verzinnen). Deze laatste worden echter niet altijd gedaan.

Het gaat wel een beetje offtopic denk ik :)

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 19:52

Mijn vriend heeft autisme. Geen asperger. Andere vormen.
En het samenwonen gaat prima!!
Maar wat heel veel verlichting geeft is dat we anderhalf uur hulp krijgen in de week.
Nouja hij.
Maar mij ontlast het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:34

Fijn dat dat werkt voor jullie! Gewoon in de vorm van therapie?

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:45

Nee een begeleider die financiën, huishouden, telefoontjes etc met m doet.
Wat inhoudt dat ik m niet achter zn vodden aan hoef te zitten.
En er geen belangrijke dingen blijven liggen.

Wel heeft mijn vriend een redelijk lichte vorm van autisme.

Een partner die een zware vorm heeft lijkt me heel moeilijk.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 13:34

Oud topic, maar toch even een vraagje.

Hoe zijn de ervaringen met jaloezie bij de Asperger?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 15:08

Die van mij heeft geen asperger maar dat is slechts 'net niet' daarom PDD NOS. Maar eigenlijk heeft hij weinig last van jaloezie. Bijna al mijn vrienden zijn mannen en er wordt wel eens een typisch geintje gemaakt wat haast flirterig te noemen is maar daar heeft hij geen moeite mee.

Soms is hij wel wat onzeker in het algemeen. Dan gaat hij overcompenseren (extreem aanhankelijk). Ik merk dat eigenlijk heel snel op en ga dan gewoon een gesprek met hem aan en stel hem gerust. Werkt hier heel goed.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 21:41

Mijn (bijna ex-) man is extreem jaloers :j Tot het je isoleren van je vrienden aan toe.