Ik wil naar een gynaecoloog, hoe?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 21:28

Emmaa_ schreef:
Ik ben wegens andere klachten aanvullend verzekerd en zoals ik al meerdere malen gemeld heb gaat het hier niet om doorbraakbloedingen..

Nee,...maar ik wel. Het was om aan te geven dat generiek of specialite zeker verschil kan uitmaken. :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 21:30

Shadow0 schreef:
NatasjavE schreef:
Door de onduidelijkheid over de voorwaarden verwijzen huisartsen nu zo min mogelijk door en blijven vaker dan nodig generiek voorschrijven.

Dan hebben die artsen misschien niet helemaal helder wat hun prioriteiten zouden moeten zijn. De zorgverzekeraars gaan zo ver omdat we dat toelaten, en als artsen uit angst voor hun inkomen medisch onverantwoord gaan handelen dan zijn het toch, hoe zeer ik hun zorgen ook begrijp, slechte artsen.

Ohhh zeer zeker mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 21:33

NatasjavE schreef:
Emmaa_ schreef:
Ik ben wegens andere klachten aanvullend verzekerd en zoals ik al meerdere malen gemeld heb gaat het hier niet om doorbraakbloedingen..

Nee,...maar ik wel. Het was om aan te geven dat generiek of specialite zeker verschil kan uitmaken. :)

Oh zo! Ja het kan inderdaad wel degelijk verschil uitmaken, ik merk het ook wel in hoe ik erop reageer. Met mirogynon heb ik nooit last gehad van hoofdpijn die uit het niets kwam opzetten (heb migraine dus heb wel vaak hoofdpijn, maar nooit hormonale hoofdpijn) en sinds ik generieke merken slik heb ik daar steeds vaker last van.

Schemerdier

Re: Ik wil naar een gynaecoloog, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 22:01

Maar als je zegt: dokter, ik wil dat je me een andere pil voorschrijft, kan de huisarts toch niet veel anders doen dan je een andere pil te laten proberen? Of denk ik nou te makkelijk ? :+
Zelf ben ik ook begonnen met de pil wegens veel pijn en bloed elke menstruatie, natuurlijk niet zo heftig als jou, en toen startte ik met Helen. Nu heb ik een lichtere pil, Zoelly, en feitelijk heb ik er bij deze pil nog veel minder last van. Dus misschien is zwaarder niet altijd beter?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 22:08

Ik zou gewoon een keer 'toevallig' gaan as er een vervanger is of in de weekenddienst als deze geen dienst heeft. Huisartsenpost is inderdaad ook een optie. Of overleggen met je verzekeraar. je zou zelfs kunnen overleggen of je niet helemaal een nieuwe huisarts kunt krijgen, want het vertrouwen in deze zal inmiddels wel onder nul liggen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 22:10

LauLauu schreef:
Moet je in NL via je HA doorverwezen worden?! :wow:

Hier BE maak gewoon rechtstreeks een afspraak bij de gynaecoloog zonder doorverwijzing van de HA.

hier in frankrijk ook...vreemd

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 22:12

...en via een Rutgershuis of 'casa' kun je ook bij de gyn terecht komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 22:13

Damned schreef:
Maar als je zegt: dokter, ik wil dat je me een andere pil voorschrijft, kan de huisarts toch niet veel anders doen dan je een andere pil te laten proberen? Of denk ik nou te makkelijk ? :+
Zelf ben ik ook begonnen met de pil wegens veel pijn en bloed elke menstruatie, natuurlijk niet zo heftig als jou, en toen startte ik met Helen. Nu heb ik een lichtere pil, Zoelly, en feitelijk heb ik er bij deze pil nog veel minder last van. Dus misschien is zwaarder niet altijd beter?

Dat heb ik geprobeerd, maar dan moet ik toch echt uitleggen waarom ik een andere wil. Dan geef ik mijn problemen aan (kan er ondertussen een hele simpele opsomming van maken) en dan zegt ze dat het mijn eigen schuld is en dat ik een afspraak kan maken als ik fatsoenlijk met mijn pil omga. Wat ik imo zeker wel doe.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 22:21

Los van alles lijkt het me alleen al goed om een andere huisarts te zoeken. Jeetje dat er zo met je wordt omgegaan, kies voor je gezondheid en ga alsjeblieft naar een ander. Ik had ook buikklachten en had gelukkig wel een huisarts die mij direct doorstuurde naar de gynaecoloog: dat had achteraf echt niet langer moeten duren. Het is belangrijk dat je serieus genomen wordt hoor!

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 22:36

Inderdaad. Dat mens zou echt geen huisarts mogen zijn :')

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 22:40

Ik heb niet alles gelezen, maar slik ook altijd door. Ik ben heel af en toe ongesteld. Mijn huisarts zegt: als je zwanger zou willen worden moet je wel stoppen. haha ja duh! :')

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 22:45

Ik heb ook niet alles gelezen, maar de meest waarschijnlijke verklaring voor jouw tussentijdse bloedingen is juist het pilgebruik. Waarom het nu precies is begonnen toen je overstapte van pilsoort weet ik niet, maar als je jarenlang de pil slikt wordt op een gegeven moment het baarmoederslijmvlies zo dun dat je daar de bloedingen van krijgt. Ik heb het al eerder voorbij zien komen in dit topic, maar de beste manier om dit weer goed te krijgen is om echt een paar maanden volledig met de pil te stoppen, dat het slijmvlies de kans krijgt om zich weer goed op te bouwen. Ik herinner me dat er ook een bepaald ander medicijn is wat je kan nemen om het slijmvlies wat op te laten bouwen maar daarbij moet je dan ook stoppen met de pil.

Is het geen mogelijkheid om een mail te sturen naar jouw huisarts, waarin je uitlegt dat je naar de gynaecoloog wil en waarom? Dan hoef je niet naar het spreekuur en kun je al jouw punten netjes op een rijtje zetten.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 23:01

Blue_Eyes schreef:
Doorslikken is helemaal niet onverantwoord, gynaecologen schrijven het juist vaak voor aan mensen met een hevige menstruatie.

Juist. !

Ik doe het ook. Maar na 3 a 4 maanden moet ik wel een stopweek inlassen.
Anders krijg ik een tussen bloeding die niet meer stopt totdat ik de stopweek achter de rug heb.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 23:16

Kun je met iemand samen gaan en je problematiek duidelijk op papier zetten en meenemen? Als ze je dan alsnog de deur wijst dan zou ik overstappen naar een andere huisarts. Ik kan ook erg kriebelig worden van huisartsen die zeggen ' kijk het maar even aan '.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 23:41

Gewoon de gynaecoloog bellen en uitleggen hoe en wat en dat je ha niet mee wil werken.
Ik laat spiraaltje altijd bij de gynaecoloog zetten en heb daarvoor geen verwijzing.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 23:47

Ik zou gewoon de ha bellen en vragen om een doorverwijzing naar de gyn.
Mochten ze dit blijven weigeren, dan contact opnemen met je zorgverzekeraar.

Ik heb daar ooit ook eens tegenaan gelopen, en kreeg van mijn zorgverzekeraar toestemming om zelf een afspraak te maken. Ik had toen geen verwijsbrief nodig.

Wat betreft je menstruatie verhaal. Ik herken daar heel veel in. Uiteindelijk ben ik toen begonnen aan de mirena. Ik was toen 20 toen die geplaatst werd (werd toen nog niet eens vergoed door het ziekenfonds haha). Was echt een verademing.

Helaas mag ik nu geen enkele vorm van hormonen meer, maar gelukkig is het na 2 kinderen te hebben gekregen wel een heel stuk beter geworden.

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 23:52

..
Laatst bijgewerkt door limilou op 06-02-22 01:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 00:06

Ik moet zeggen dat ik het niet ontzettend lang met haar heb gehad over het laten zetten van een spiraaltje hoor. Ze heeft alleen wel nogal stellig geroepen dat ze die nooit voorschrijft voor vrouwen die geen kinderen hebben gehad en dat ik het op moest lossen met de pil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 00:09

Krijg je de pil niet vergoed uit de aanvullende verzekering? Want dan zou ik mooi bij de apotheek aangeven dat je ivm bijwerkingen de originele moet. Ik kan ook niet met de 'nep' trigynon ivm lange menstruatie. Met de originele nergens last van.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 00:12

Ik snap het anti spiraal verhaal wel, dat kan heel erg per persoon verschillen en kost een hoop geld. Ruim een jaar geleden heb ik een spiraal laten zetten (ik was toen 19). En geen enkele haar op mn hoofd die dat nog eens zal doen. De eerste week heb ik met weeën op bed gelegen, huilend van de pijn. Dit zakte iets weg. Vervolgens had ik 3 weken in de maand last van buikrampen waaronder 1 hele hevige week waarin ik bijna niks kon. 1 week in de maand was ik pijn vrij. Tevens heb ik ook onwijs veel last gehad tijdens het zitten, lees als zo goed als knock out gaan, overgeven, niet meer kunnen lopen.

Ik heb precies dezelfde problemen die jij ook hebt, zonder de pil lijkt het alsof ik aan het doodbloeden ben en heb ik onwijs veel pijn. Ik ben begonnen met dezelfde pil, alleen deze was naar verloop van tijd niet meer beschikbaar in de apotheek en moest ik over op het apotheek merk. Hier was ik onwijs allergisch voor, dus ik ben gaan kijken voor een verdere oplossing. Toen kwam ik bij Nuva-ring, echt onwijs handig ding! En menstruatie ging altijd super. Helaas kreeg ik na enkele maanden een vreemd gevoel in mijn benen (met het nieuws dat bloedpropjes konden ontstaan door ring, met alle gevolgen van dien) en ben ik gestopt.

Vervolgens dus overgestapt naar het spiraal, maar die na een half jaar eruit laten halen. Nu ben ik zeer tevreden!! Ik heb de Jazz pil voorgeschreven gekregen van de gynaecoloog die mij heeft verlost van het spiraal. Eerste 3 maanden had ik nog wel erg veel last de eerste 2 dagen van mijn menstruatie. Maar nu gaat het echt super! De eerst dag nog ik bij het ontbijt pijnstillers in en vervolgens kan ik de hele week door zonder pijn. De eerste 2 dagen is er spraken van daadwerkelijke bloeding, vervolgens lek ik een beetje de dagen erna. (Totale menstruatie zo een 4 a 5 dagen)
Sommige vrouwen worden helemaal niet meer ongesteld met deze pil (ook tijdens de stopweek niet) maar dat gebeurd over het algemeen alleen bij vrouwen die normaal gesproken al vrij weinig bloeden.

Jazz pil zou ik zeker aankaarten mocht je naar de gynaecoloog kunnen.

En om naar de gynaecoloog te kunnen zou ik toch met je vader of moeder naar de huisarts gaan (hoe ongemakkelijk dat ook kan zijn) zij kunnen waarschijnlijk meer druk uit oefenen dan dat jij doet. Jij bent de baas over je lichaam, dus op den duur zal ze moeten luisteren! Blijf komen, blijf vragen, blijf druk uitoefenen. Werkt dit niet (misschien ook als het wel werkt... wat moet je met een huisarts die je niet gelooft), dan zou ik overgaan van huisarts. Dit proces duurde bij mij 1 of 2 weken.

Edit: Ik moet sinds deze maand wel een bijdrage betalen voor de Jazz pill ivm aanpassingen in het zorgstelsel. Maaaaar dit krijg ik dan wel weer vergoed uiteindelijk na declaratie |o

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 03:56

Emma, kun je niet beter een andere huisarts zoeken? Je huisarts moet je helpen, niet afbranden.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 06:16

Tanya schreef:
Ik heb ook niet alles gelezen, maar de meest waarschijnlijke verklaring voor jouw tussentijdse bloedingen is juist het pilgebruik. Waarom het nu precies is begonnen toen je overstapte van pilsoort weet ik niet, maar als je jarenlang de pil slikt wordt op een gegeven moment het baarmoederslijmvlies zo dun dat je daar de bloedingen van krijgt. Ik heb het al eerder voorbij zien komen in dit topic, maar de beste manier om dit weer goed te krijgen is om echt een paar maanden volledig met de pil te stoppen, dat het slijmvlies de kans krijgt om zich weer goed op te bouwen. Ik herinner me dat er ook een bepaald ander medicijn is wat je kan nemen om het slijmvlies wat op te laten bouwen maar daarbij moet je dan ook stoppen met de pil.

Is het geen mogelijkheid om een mail te sturen naar jouw huisarts, waarin je uitlegt dat je naar de gynaecoloog wil en waarom? Dan hoef je niet naar het spreekuur en kun je al jouw punten netjes op een rijtje zetten.

Nooit van gehoord...ik slik al vanaf mijn 13e de pil,ook om medische redenen.Ik heb nooit bloedingen tussendoor.

En TS...gewoon naar de HA en erop staan dat je een doorverwijzing krijgt.Zo niet...andere HA en evt via de Rutgers stichting.Andere optie is een spoedarts bellen als je weer niet weet waar je het moet zoeken van de pijn.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:14

Tinky12 schreef:
Tanya schreef:

Nooit van gehoord...ik slik al vanaf mijn 13e de pil,ook om medische redenen.Ik heb nooit bloedingen tussendoor.

En TS...gewoon naar de HA en erop staan dat je een doorverwijzing krijgt.Zo niet...andere HA en evt via de Rutgers stichting.Andere optie is een spoedarts bellen als je weer niet weet waar je het moet zoeken van de pijn.

Het hoeft ook niet bij iedereen, maar tijdens mijn coschap gynaecologie kwamen er ontzettend veel vrouwen die na lang pilgebruik ineens veel langer bloedden.. Het kwam bijna altijd door de pil. Dus dat je er niet van hebt gehoord hoeft niet te betekenen dat het onzin is :) Juist fijn dat jij er gelukkig geen last van hebt!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:15

Tanya schreef:
Het hoeft ook niet bij iedereen, maar tijdens mijn coschap gynaecologie kwamen er ontzettend veel vrouwen die na lang pilgebruik ineens veel langer bloedden.. Het kwam bijna altijd door de pil. Dus dat je er niet van hebt gehoord hoeft niet te betekenen dat het onzin is :) Juist fijn dat jij er gelukkig geen last van hebt!

Ik doe het ook niet af als onzin....had er alleen nog nooit van gehoord ;)

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:21

Echt belachelijk..
Zou idd eerst een andere huisarts zoeken!

Ik ben ook aan de pil geweest, microgynon 20 en 30. Ik bloedde er ook telkens doorheen, beetje hetzelfde als bij jou. Daarna heb ik een tijdje niks gebruikt, vervolgens een implanon laten zetten. Dat was al helemaal een ramp, 4 maanden lang ongesteld geweest. Vervolgens was ie zoek, ze hebben vier keer in m'n arm gewroet (huisarts, gyn en uiteindelijk chirurg). Dus daar heb ik nog een mooi litteken aan overgehouden dankzij wat lelijke hechtkunsten..

De uiteindelijke conclusie was dat ik niet goed samenga met hormonen, ik heb vorig jaar een koperspiraal laten zetten (toen 17, geen kinderen gehad :D). En ik ben meer dan tevreden!