Rug gebroken, 12 weken korset. Iemand tips/ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 23:54

Hoe gaat het nu, TS?

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 17:22

Lief dat je het vraag, het gaat hier redelijk :) De ene dag gaat het beter dan de andere. Ben sinds vorige week bezig met het afbouwen van het korset, maar daar komt nog wel aardig wat pijn bij om het hoekje kijken helaas. Heb volgende week intake bij het revalidatiecentrum, ben benieuwd wat ze met me van plan zijn. :Y)

De pijn komt waarschijnlijk door de kapotte tussenwervelschijf. De orthopeed hoopt dat de wervel boven de kapotte wervel er als het ware op gaat zakken, zodat ze als één wervel gaan bewegen en daardoor de tussenwervelschijf ontlasten, maar dat is iets voor de lange termijn. Moet het nog sowieso een halfjaar de tijd geven (maar ben de pijn aardig zat ondertussen :Y) ). Al met al ben ik inmiddels wel wat mobieler, dat is wel heel fijn. :)

ierr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:24

Hoi!

Ben je onderhand al weer genezen en rijdt je al weer paard? :)
Aangezien je het een half jaar de tijd moest geven.

goldith

Re: Rug gebroken, 12 weken korset. Iemand tips/ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 21:03

Lief dat je het vraagt Ierr! Het gaat langzaam de goeie kant op, maar ben er nog (lang) niet. Heb nog veel last van m'n rug, en heb ook nog niet paardgereden. Als alles goed gaat dan hoop ik dat deze zomer weer te kunnen proberen, maar dat is nog afwachten. Mocht van de orthopeed sowieso een jaar niet paardrijden, dus daar ga ik me maar aan houden. :Y) Ik ben nog aan het revalideren bij de fysiotherapeut en hoop dat de pijn binnenkort eindelijk eens iets gaat zakken, dat zou enorm schelen. :) Hoe gaat het nu met jou?

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 21:21

TS; neem zoveel tijd als je nodig hebt en echt het gevoel hebt dat je in het dagelijkse leven weer veel dingen kan doen en vol kunt houden, zonder (meer) pijn te krijgen. Pas als dat goed gaat, zou ik je adviseren weer te gaan rijden. Ik heb er meer dan 2 jaar over gedaan (werd gezegd dat het met 3 maanden wel goed zou zijn) en ben nu (als ik goed rekening houd met mijn rug en welke dingen ik echt niet meer kan doen) vrijwel pijnloos. Ik kan echt niet meer iedere dag rijden, maar als ik rijd, houd ik er niet lang pijn aan over.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 21:23

Vervelend dat t nog steeds zo moeizaam gaat. Is de breuk wel goed hersteld en is je rug stabiel nu?

De pijn herken ik heel goed. Heb op m'n 16e m'n rug gebroken (toen weinig problemen overigens, ook daarna weinig klachten gehad) en nu 7 weken geleden weer m'n rug gebroken (maar deze keer tijdens een operatie). Bij deze laatste operatie zijn meerdere wervels (open) gebroken, maar daardoor is mijn rug ernstig instabiel geworden (wervels schuiven van elkaar af).

Nu zitten mijn breuken wel wat lager dan bij jou, maar de pijn is behoorlijk, op dit moment erg hoge doseringen morfine en nu is t eindelijk iets te doen.

Ben heel erg benieuwd als je straks weer gereden hebt hoe dit gegaan is! Hoop namelijk ook weer ooit te kunnen rijden, maar m'n neurochirurg heeft hier nog niets over gezegd. Dus heb nog geen idee... Eerst zien of de rug nu op elkaar blijft staan of vast gezet moet gaan worden.

Hou je ons hier op de hoogte? Ben wel benieuwd. :)
Laatst bijgewerkt door Quir op 01-05-16 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 21:51

Wat een topic, wat een herkenbaarheid, wat een herinneringen. ;(

Ikzelf ben geboren met spina bifida occulta (gesloten open rug) die pas ontdekt werd toen ik 15 jaar was. Zelfde verhaal als hierboven bij Quir: Verschuivende ruggenwervels in het gedeelte L5-S1. Op mijn 16de geopereerd, waarbij L4, L5 en S1 gefixeerd werden. 3 Maanden gipscorset en nog eens 3 maanden revalidatie met plastieken corset.
Ik kan jullie zeggen, zowel fysisch als psychisch niet mis op je 16de. -O-

Nu, 24 jaar later, kan ik zeggen dat ik er veel van heb geleerd, dat de emoties nog steeds aanwezig zijn (merk ik door het lezen van dit topic) en dat de keuze om te opereren een goede keuze geweest is, ondanks de consequenties.
Wat de lichamelijke klachten betreft: ik heb er mee leren omgaan. Paardrijden gaat soms goed, soms minder goed. Ik heb regelmatig pijn maar meestal goed te verdragen; eerder een soort zeurende pijn. Ik houd rekening met mijn rug en doe dingen niet die andere mensen wel doen.

Wel ben ik wat bang voor de toekomst, omdat ik merk dat ik toenemend last krijg van compensatiepijn op andere plekken (benen, bovenrug, nek) en ik vrees dat dat in de loop van de jaren met het ouder worden steeds vaker zal voorkomen. Daardoor word ik steeds voorzichtiger en ik denk dat ik ook volledig stop met paardrijden als mijn 20-jarige haf er de brui aan geeft.

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 19:00

Bedankt voor jullie reacties! Pittige verhalen zeg, jeetje. Ik probeer me er niet op vast te zetten om deze zomer weer te paard te kunnen, maar ik wil zo graag. :Y) Maar het moet wel verantwoord zijn.

@ Quir: Ik volg je topic al een tijdje, heftig zeg. :\ Ik hoop dat het nou toch eindelijk eens beter met je mag gaan!
Ik zal hier posten als er vorderingen zijn. De laatste foto's zijn in oktober gemaakt als ik me niet vergis, op dat moment was de situatie op de foto's stabiel. Heb de laatste tijd wel meer pijn, ik hoop dat dat komt doordat ik meer doe dan eigenlijk kan. O:) Dus even wat rustiger aan, en anders toch maar aan de bel trekken misschien.
Jij bent ook MBB'er toch (of in ieder geval in opleiding)? Heb zelf MBRT vorig jaar afgerond en vind het nu wel een voordeel om wat zinnigs over m'n eigen foto's te kunnen zeggen. :Y)

@ soesita: Wat een narigheid op jonge leeftijd al zeg! Kan me voorstellen dat dat veel indruk heeft gemaakt. Begrijpelijk dat je steeds voorzichtiger wordt nu! Ik hoop dat je nog lang van je haflinger kunt genieten. :)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:02

Mijn moeder heeft dit gehad. (Van het paard gevallen).

6 weken zoveel mogelijk liggen en daarna rustig opbouwen met het korset af.
Sterkte!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:47

Ben heel benieuwd hoe t straks gaat! Hou je topic in ieder geval in de gaten. :)
En dat snel de pijn minder wordt. :(:)

Inderdaad doe ik ook mbrt, niet helemaal zoals zou moeten gaan... :+
Maar volgend jaar duaal in Zweden (maar wel de theorie (en dus diploma) in Nederland). Waar heb jij de opleiding gedaan?

Wel fijn dat je inderdaad zelf ook iets zinnigs kunt zeggen over je foto's. M'n vriend is radioloog, dus helemaal ideaal haha.

Heb je misschien de foto's? Ben wel benieuwd eigenlijk. :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 23:42

Ik mocht zo'n 7 maanden na mijn rug operatie's (vast gezet ivm wervel afglijding, cage geplaatst en 3 mnd gipscorset) van de orthopeet weer langzaam aan gaan proberen paard te rijden.
Binnen 10 minuten was ik alweer afgestapt omdat ik gevoelloze benen kreeg.

Pas na ruim een jaar ging het langzaam aan weer een beetje. Nu zo'n 7 jaar later kan ik nog steeds niet dagelijks rijden omdat ik dan gewoon best veel pijn krijg.

ierr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 09:27

goldith schreef:
Lief dat je het vraagt Ierr! Het gaat langzaam de goeie kant op, maar ben er nog (lang) niet. Heb nog veel last van m'n rug, en heb ook nog niet paardgereden. Als alles goed gaat dan hoop ik dat deze zomer weer te kunnen proberen, maar dat is nog afwachten. Mocht van de orthopeed sowieso een jaar niet paardrijden, dus daar ga ik me maar aan houden. :Y) Ik ben nog aan het revalideren bij de fysiotherapeut en hoop dat de pijn binnenkort eindelijk eens iets gaat zakken, dat zou enorm schelen. :) Hoe gaat het nu met jou?

Oehh.. duurt dus nog allemaal wel een beetje lang. ;( Ik heb er gelukkig weinig last van. Begin het alleen te voelen als ik meerdere dagen spring in de week, en kan alleen geen hele zware dingen tillen, dan voel ik me de dag erna net een oma. Verder niks te klagen gelukkig..

Wordt je de fysio onderhand niet al zat? Ik heb het er 4 keer uitgehouden, alleen maar oefeningen doen.. :O