vitamine D tekort, zo moe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 18:43

Als ik jou was, zou ik naar het grotere geheel gaan kijken, en dus ook naar je voeding. De site van Jesse van der Velde is bijvoorbeeld een goede start. Vul niet alleen je vit. D aan, maar ga ook eens suikervrij eten/drinken (let op in heel veel producten zit suiker verwerkt), meer eiwitten en minder koolhydraten en minder (ongezonde) vettten. Dan word je lichaam minder belast, de vermoeidheid kan namelijk ook gedeeltelijk door suikers enz. komen. Drink veel water (liefst bronwater) en eet zo veel mogelijk groenten en minder aardappels/pasta/rijst/enz. Vul aan met vlees (geen varkensvlees) en vis. Kijk of je je dan met een maand of 2 beter voelt..... Bij mij heeft het suikervrij eten/drinken enorm geholpen (ook vit.D tekort en vaak vermoeid). (Liefst ook geen brood meer (knäckebröd of zuurdesem)....maar let wel op je jodium inname dan).

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 08:44

geerke schreef:
mystery1980 schreef:
Schildklier is ook getest dacht ik, dan zou een andere bloedwaarde ook niet goed zijn toch?

Hoe bedoel je?Kijk eens op je uitslagen of het echt getest is?
TSH heet dat.

TSH was 1.6 met normaalwaardes 0.35-5

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 08:46

geerke schreef:
Anoli schreef:
Ik verbaas mij er over dat zoveel mensen een vit. D tekort hebben. Mijn moeder ook, en zelfs dusdanig dat mijn moeder een enorme dosis krijgt (ampullen).

Zelf heb ik al een aantal jaar dat ik flink haar verlies, en moe. Maar er is ook veel gebeurt de afgelopen jaren dus bij mij zal het eerder stress zijn :D

Als ik kijk naar de huidige maatschappij, zou de toename van vit D tekort ook een gevolg zijn van het feit dat veel mensen niet genoeg buiten zijn? Kinderen spelen nauwelijks meer buiten, volwassenen sporten in de sportschool in plaats van in de natuur (oeps ik ook :o )

TS: Toch nog weer terug naar de HA? Misschien een hogere dosering of ook andere waarden laten testen.[/quote

Vermoed dat er iets mis is met ons voedsel.Heb ergens een tabel gezien dat het vitamine en mineralen gehalte erg laag is ter vergelijking met 30 jaar geleden.Komt over het algemeen door de teelt met kunstmest.
Daar waar je dus vroeger een portie groenten at moet je nu ,om aan dezelfde vitamines te komen een hele kist opeten....dat doet niemand.

Juist om dat laatste eet ik enorm veel groente, ik eet s avonds zo'n 400 gram groente en een heel klein beetje vlees, geen aardappelen, rijst oid. Op een enkele keer na dat ik bij andere mee eet of uit eten ga.

Ook suikers probeer ik te beperken, maar heb regelmatig een suiker behoefte, vooral als ik heel moe ben, kan ik ze moeilijk laten staan.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:19

mystery1980 schreef:
Juist om dat laatste eet ik enorm veel groente, ik eet s avonds zo'n 400 gram groente en een heel klein beetje vlees, geen aardappelen, rijst oid. Op een enkele keer na dat ik bij andere mee eet of uit eten ga.

Ook suikers probeer ik te beperken, maar heb regelmatig een suiker behoefte, vooral als ik heel moe ben, kan ik ze moeilijk laten staan.

Je vermoeidheid wordt even minder door de suiker, maar snel daarna juist veel erger. Toch proberen dan een appeltje of zo te eten in plaats van snelle suikers......

Djeradalover

Re: vitamine D tekort, zo moe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 23:27

Hoi,

Bij mij is een paar maanden geleden ook een vit. D tekort vastgesteld. Mijn psychiater was verbaasd over het te kort (44) en raadde aan om vit. D pilletjes te halen bij de drogist. Nu was ik vandaag bij de huisarts voor iets anders en heb gelijk gevraagd of ze ook mn vitamines mee konden prikken (moest toch al aardig wat buisjes). Als mn D nog steeds te laag is krijg ik een stootkuur op recept.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 00:14

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 15:51

Ik ben verbaasd over de waardes die ik hier lees :oo
Heb mijn recente bloedcontrole hier bij mij liggen en hier staat als referentiewaarde voor Vit D >20 ng/ml. Ik zit op 20.6, dus geen tekort ! Misschien wordt het in NL in een andere eenheid uitgedrukt :?
Had / heb ongeveer dezelfde klachten als TS, + nog wat meer... :\ .... bloed was verder ook prima in orde, wel positief op Lyme :(

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 16:50

Pandora2 schreef:
Ik ben verbaasd over de waardes die ik hier lees :oo
Heb mijn recente bloedcontrole hier bij mij liggen en hier staat als referentiewaarde voor Vit D >20 ng/ml. Ik zit op 20.6, dus geen tekort ! Misschien wordt het in NL in een andere eenheid uitgedrukt :?
Had / heb ongeveer dezelfde klachten als TS, + nog wat meer... :\ .... bloed was verder ook prima in orde, wel positief op Lyme :(

Bij mij op het formulier is de waarde uitgedrukt in nmol/L.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 17:10

@Pandora, ik denk dat de normen in België belachelijk laag liggen. Optimaal is minstens 30, dus met 20.6 zou ik zeker supplementeren. Ik zat de laatste keer op 45, maar nu de grote hitte voorbij is, begin ik toch weer mijn ampulles te nemen hoor

@TS, je neemt ook pijnstillers lees ik? Die kunnen ook je vermoeidheid veroorzaken denk ik. Ik zou idd nog es laten hertesten om te zien of het tekort bijgewerkt is, en mss aan je HA es vragen om een rustperiode (ziekteverlof) in te lassen, zodat je lichaam kan recupereren? Want zo is de kans natuurlijk groot dat je op een burn-out afstevent.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 18:15

Ja, klopt. Heb net die waardes opgezocht en ik viel bijna van mijn stoel van verbazing...een publicatie uit 2012 geeft 50 als minimum aan... belgische site trouwens :+ Tussen 15 en 32 wordt zelfs aangegeven als '' matig tekort '' .... is mijn bloed naar een voorhistorisch labo gegaan dan of hoe beoordelen die dokters dat ? %)

Halen jullie die ampulles gewoon bij de apotheker ? Want ik las dat B6 en zink ook belangrijk zijn voor een goede opname van vit D....dus een combi-preparaat ? Want je kan slikken tot je een ons weegt, maar als je lichaam het niet kan opnemen, schiet het ook niet op natuurlijk :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 18:25

Maar Pandora2, die waarde van 50 gaat dan wel weer over nmol/l waarschijnlijk en niet over ng/mol.
Ik geloof dat ongeveer 1 ng/mol = 2,5 nmol.

Dus je waarde van 20,5 ng mol is dan 51,25 nmol ( geloof ik hoor ) .

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 18:28

Neenee, ng/ml... zelfde waarde als op mijn bloeduitslag.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 18:31

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 18:31

Pandora2 schreef:
Neenee, ng/ml... zelfde waarde als op mijn bloeduitslag.

Je hoort idd steeds verschillende waardes. Volgens Nederlandse maatstaven zou je net genoeg vit D hebben ( immers > 50 nmol ). Maar je hoort ook van waardes boven de 80 nmol die pas goed zijn.
En dat klopt dan weer met die tabel van de link die je net gaf.

En ergens staat me ook bij dat de waarde die in het bloed vaak wordt gemeten ivm vitamine D niet de juiste waarde is om echt te bepalen of je een tekort hebt.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 18:34

Hier ook vitamine D tekort, ik bleef hangen op 12. Ik moest 2 ampullen met 50.000 eenheden in de week slikken en nu na een half jaar zit ik op 48 en slik ik 1 keer in de maand 50.000 eenheden.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 18:41

ik heb ook al een behoorlijke tijd een vit. D tekort. Erg verbaasd was ik daarover omdat ik in mijn vrije tijd haast altijd buiten bezig ben. Maar goed, sinds neem ik op geregelde basis een ampule vit. D bij. Mijn bloed wordt sowieso om de 3 maanden gecontroleerd (om andere redenen ook). Ik moet zeggen dat ik er toch ook behoorlijk moe van was/ben.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 18:53

In Nederland zijn maar net genoeg zonuren om via die weg aan vitamine D te komen. Als je dus niet 24/7 buiten bent heb je al snel een vitamine D tekort, wat gecompenseerd moet worden via voedsel. Is dus niet raar dat zoveel mensen zo'n tekort hebben.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 19:29

Pandora2 schreef:
Halen jullie die ampulles gewoon bij de apotheker ? Want ik las dat B6 en zink ook belangrijk zijn voor een goede opname van vit D....dus een combi-preparaat ? Want je kan slikken tot je een ons weegt, maar als je lichaam het niet kan opnemen, schiet het ook niet op natuurlijk :D

Ik (en de helft van mijn familie) halen zo'n ampulles bij de apotheek (geen combi). Dosering hangt af van het tekort, varieert denk ik tussen 1 per week en 1 per maand. Overdoseren mag eigenlijk niet voor de lever (is vetoplosbaar, wordt niet uitgescheiden via de urine, maar opgeslagen in de lever), maar ik lees op sportsites ook positieve resultaten bij hoge dosissen, dus ik heb er niet zo'n schrik van.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 19:36

Ah ok, thanks ! Zal ik morgen even achteraan gaan ! Ook magnesium schijnt belangrijk bij toediening van extra vit D, maar daarover moet ik nog wat uitvogelen hoe en wat :+

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 19:51

Houdt wel in gedachten dat vitamine D eigenlijk geen vitamine is maar een hormoon !

Arabiansp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 23:27

Onderzoek UMCG
Helaas hanteren veel huisartsen prehistorische waarden als het om vitamine D gaat. De vastgestelde ondergrens die o.a. door het Universitair Medisch Centrum Groningen wordt gehanteerd is 80 nmol/l. Alle waarden onder deze ondergrens wijzen op een vitamine D tekort, ook al hanteren ontzettend veel artsen 50 nmol/l als ondergrens. Dit is dus niet correct. Een gezond uitgangspunt is volgens moderne literatuur een waarde van tussen de 125 en 175 nmol/l. Onderzoeken tonen aan dat mensen met deze waarden gezonder zijn dan mensen met een lager bloedbeeld. Ook komt er tot wel 60% minder kanker, astma en chronische vermoeidheid voor bij mensen met een een waarde boven de 125 nmol/l.

ringelberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:19

elibeest schreef:
Welke vitamin D slikken jullie? En hebben jullie die allemaal via de huisarts? Of gewoon via de reformwinkel/drogist?

Via de huisarts, word zelfs vergoed ondat het 800 mg is, van Divisun. Heb vandeweek bloedgeprikt, zit nog steeds op de ondergrens van 50 :n

Ik voelde het al..

Hee, maar schrik toch een beetje van die lage waardes, ik had een waarde van 20 en mijn huisarts was echt geschrokken, vandaar dat ik de 800 mg moest gaan slikken..

Wat appart dat de een dat schrikbarend laag vind en de ander niet..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:40

Maris schreef:
Houdt wel in gedachten dat vitamine D eigenlijk geen vitamine is maar een hormoon !

Is dat zo???Slik ik nu dan drie soorten hormonen?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:46

geerke schreef:
Maris schreef:

Is dat zo???Slik ik nu dan drie soorten hormonen?

Volgens mij ben je flink aan de dope zo :D :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:04

D staat voor DOPE!Nou snap ik het!Maar ik blijf doodmoe.Misschien eens speed proberen? :+