Op latere leeftijd zwanger worden; de risico's

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 16:37

Riddershow schreef:
Het uitstellen van “het leven” zal niet snel ingrijpende gevolgen hebben. Het uitstellen van kinderen krijgen kan wel ingrijpende gevolgen hebben. En het afbreken van een zwangerschap omdat er iets met de vrucht/baby is heeft ook weer zijn risico’s.

Het leven wat ik leid zou toch wel dégelijk anders zijn met kinderen. En dat kàn voor veel mensen een reden zijn om (nog) niet aan kinderen te beginnen en ik begrijp dat heel goed :o. Ik denk dat je beter eerst kunt leven en dan kunt denken; zo en nu ben ik er klaar voor dan dat je je dromen parkeert en dan tot de conclusie komt dat het toch niet meer zo vanzelfsprekend is als er kinderen zijn :o.

Ik zou bijvoorbeeld de trouwerij die wij gehad hebben niet gehad kunnen/willen hebben als er kinderen waren geweest en zo zijn er wel meer dingen.

fokfanaat schreef:
Jonge ouders hebben is toch veel leuker.

Dit vind echt een hele vreemde uitspraak :? ... Waar baseer je dat op?
Ik heb oudere ouders dan de meeste mensen van mijn leeftijd. Mijn moeder was, zeker voor die tijd, wat ouder dan gemiddeld. Ik heb er nooit hinder van ondervonden. Waarom ook? Wat hebben jonge ouders meer te bieden tov oudere ouders?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 16:40

fokfanaat schreef:
Ik ben nu 40 en heb kids van 13 en 15, vind het heel raar om vrouwen van mijn leeftijd nog met een baby te zien. Zit nu echt in een hele andere levensfase. Moet er echt niet aan denken om nu nog met nachtvoedingen ed te knooien. Jonge ouders hebben is toch veel leuker. Daarbij zou ik niet de risico's willen lopen op een kindje dat niet gezond.

Maar ja je hebt het kwa relatie ed niet altijd voor het zeggen, vind ook wel dat je ene stabiele situatie moet hebben, relatie, werk en financieen om aan kids te beginnen, het is al pittig genoeg.

Leeftijd van de ouders heeft weinig ermee te maken of het leuker is of niet hoor :') Ik ben gezegend met oudere ouders (medisch gezien kon mam onmogelijk zwanger meer raken dus was anticonceptie niet meer nodig. Tadaaaaa *\o/* daar was ik dan toch. Maar mijn geboorte staat wel vermeldt in meerdere boeken omdat het zo uitzonderlijk was), maar ze kregen ook al jongere leeftijd kinderen en raad eens? T is even leuk want mijn ouders zijn gewoon leuke mensen :j
Ze hebben er zelfs nog meer van genoten toen ze ouder waren; carrière was toen al opgebouwd etc terwijl ze bij de eerste kinderen nog begonnen in een flatje en aan het begin van hun carrière. Was meer rust toen ik werd geboren, ze vonden het juist minder pittig!

Hangt echt niet af van leeftijd, maar van de mensen zelf gelukkig!
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 01-09-15 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 16:41

Het leeftijdsverschil is kleiner, dus kwa fysiek en mentaal sta je minder ver van elkaar af.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 16:42

fokfanaat schreef:
Het leeftijdsverschil is kleiner, dus kwa fysiek en mentaal sta je minder ver van elkaar af.

Hoe kom je daarbij? T is geen 80+ die een kind krijgt :')

Mentaal er dichterbij, mag toch hopen van niet :D dan moet je een kind een kind laten krijgen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 16:43

Sees schreef:
fokfanaat schreef:
Jonge ouders hebben is toch veel leuker.

Dit vind echt een hele vreemde uitspraak :? ... Waar baseer je dat op?
Ik heb oudere ouders dan de meeste mensen van mijn leeftijd. Mijn moeder was, zeker voor die tijd, wat ouder dan gemiddeld. Ik heb er nooit hinder van ondervonden. Waarom ook? Wat hebben jonge ouders meer te bieden tov oudere ouders?

Alle 40+ers zijn al nagenoeg dood of minstens zo beperkt door hun aanzienlijke leeftijd, die kunnen geen leuke dingen meer doen :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 16:44

Zoals ik eerder schreef, ik heb jonge ouders als nadeel ondervonden.

Trouwens, met de stijgende kdv kosten kun je wellicht ook maar beter laat beginnen, want anders zit je evt nog met een full-time werkende opa en oma en dus geen oppas.
(Die van ons wonen sowieso te ver)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 16:47

Hoe oud waren jouw ouders dan Sizzle, toen ze jou kregen? :)

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 16:47

Daaronder ook al hoor! Juf, hoe oud bent u? 33. Zooo dat is echt oud!

Heb nooit last gehad van oudere ouders (mijn moeder zou dit jaar 70 geworden zijn) en mij paps wordt 74.

Maar een vriendin haar moeder was echt een stuk jonger, dat vond ik gewoon leuk! Net als dat ik graag bij een vriendinnetje speelde omdat haar moeder veel werkte en zij juist bij mij wilde zijn omdat mijn mams altijd thuis was :+)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 16:57

dorientjuh schreef:
Hoe oud waren jouw ouders dan Sizzle, toen ze jou kregen? :)

Mijn moeder 22, vader 25

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 16:58

dorientjuh schreef:
Ik heb zojuist een interessante (wat oudere) aflevering van Zembla gezien die hier over gaat:
http://www.npogezond.nl/tv-uitzending/V ... e-moeders-

Ik merk, ook op Bokt, dat mensen over het algemeen steeds later willen beginnen aan kinderen, maar dat de meeste mensen niet weten of beseffen wat voor mogelijke gevolgen en risico's hieraan kleven. Dit blijkt ook uit bovenstaande aflevering.

Hoewel ik hierover nooit ben voorgelicht, bijvoorbeeld op de middelbare school, ben ik me wel bewust van deze risico's. Als in: hoe langer je wacht, hoe groter de kans op nare dingen. Ik moet zeggen dat bovenstaande aflevering me wel meer heeft geleerd hierover.

In hoeverre ben jij je hiervan bewust, en zo ja: hoe ga (of ging) je hiermee om?

Voor mij persoonlijk geldt:
Omdat ik het belangrijk vind om rekening te houden met deze gevolgen en risico's, zou ik, als ik moeder zou willen worden (daar ben ik nog niet helemaal over uit), dit graag worden voor mijn dertigste (ik ben nu bijna 27).

ik vind juist vanuit mijn werk gezien dat het juist jonger word allemaal weer. ouders die op jongere leeftijd juist kindjes krijgen

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:02

fokfanaat schreef:

Tja, vind ik echt énorme onzin :o. Dat is zó afhankelijk van de persoon. Ik heb een jongere man en kan donders goed opschieten met (en aansluiting vinden bij) tieners. Ik voel me meer op mijn gemak bij mensen die 8-10 jaar jonger zijn dan bij leeftijdsgenoten.

En fysiek dat ligt toch écht aan jezelf ;).
Laatst bijgewerkt door Sees op 01-09-15 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:04

Dat mensen eerst vanalles willen doen voordat ze een kind krijgen omdat dat een soort blok aan het been zou zijn, kan ik op zich wel begrijpen...je bent toch een stuk vrijer als je nog niet allerlei verplichtingen hebt :j

Ik ben ook geen bijzondere kinderliefhebber, al moet ik wel zeggen dat ik nu ik een kleintje heb, die ukkies wel wat minder stom ga vinden en mijn eigen is natuurlijk sowieso een hele leuke vent :P

Ik wilde juist graag kinderen om als gezin dingen te ondernemen. Dat trekt me veel meer dan in mijn eentje of alleen met manlief op pad gaan :)

Is toch leuk, met je spruit(en) op pad gaan en vanalles (samen) ontdekken :j

Ook reizen naar buitenland enzo, dat zijn dingen die je graag deelt en lijkt me leuk om uk wat van de wereld te laten zien en zo samen op avontuur te gaan en vanalles samen te zien en mee te maken :)

Dat is voor mij tevens ook de reden waarom ik belangrijke zaken zoals carriere en onderkomen graag in de basis voor elkaar wilde hebben voordat er een kleintje zou komen, want als die er is dan wil je DAAR toch graag je vrije tijd in stoppen...? En niet in investeren in je werk en constant klussen in huis....

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 18:45

vuurneon schreef:
fokfanaat schreef:

Hoe kom je daarbij? T is geen 80+ die een kind krijgt :')

Mentaal er dichterbij, mag toch hopen van niet :D dan moet je een kind een kind laten krijgen.

Ouders en kind horen toch ook van elkaar af te staan? Als ouder moet je je kind opvoeden, leren hoe het kan overleven in deze wereld. Daarvoor moet je toch echt mentaal wel een stuk verder zijn. En fysiek.... Een kind leert alles nog, als ouder hoor je die fase allang voorbij te zijn. Dus ik zie het juist als noodzakelijk, niet als nadeel.
En idd, we hebben het hier over 30, niet 80! Alsof je als 30er al achter een rollator loopt.
Ik heb dus ook redelijk oude ouders, mn moeder was 36 toen ze mij kreeg. Echt nooit als nadelig ervaren, nooit raar op aangekeken.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 18:54

Wat een boeiend topic :j

Ik heb globaal de reacties gelezen..

Ik ben nu 31, in december 32, volg een studie en ben 33 als ik klaar ben, dat jaar word ik 34.

Geen kinderen nu, sterker nog, ik moet er werkelijk niet aan denken. :')

Maar ja, straks begint de biologische klok te tikken, misschien blijf ik wel bewust kinderloos maar je weet nooit of de eierstokken ineens gaan rammelen.

Op dit moment heb ik vooral (maatschappelijke) redenen om niet aan kinderen te beginnen, mocht ik wel zanger raken dan komt er sowieso prenataal onderzoek, dit omdat ik geen gehandicapt kind op de wereld wil zetten.. mag hard klinken maar zo is het wel

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:02

Ik ben daar vroeger nooit zo mee bezig geweest welke leeftijd het beste zou zijn (en al helemaal niet met de gevolgen). Ik was 32 toen onze 1e zoon werd geboren. Te oud? Geen idee. Onze 2e kindje kondigde zich aan ik 40 was (na heel veel mee gemaakt te hebben en uiteindelijk via IVF zwanger geworden). Heb toen wel een vlokkentest en vruchtwaterpunctie laten doen (mede ook omdat men op de echo een afwijking zag -> opgezette buik). Alle testen waren goed!!! Helaas is ons zoontje met 24 weken alsnog overleden vanwege een plasbuis die niet functioneerde. Als alle wel goed was gegaan dan was ik 41 toen ons 2e zoontje werd geboren.

Ik heb er altijd moeilijk mee, maar dat is persoonlijk, als mensen zeggen ik wil op mijn zoveelste jaar een kind. We willen allemaal wel maar lukt het ook? Natuurlijk bestaat er een kans dat je op latere leeftijd meer risico loopt maar er bestaat ook een kans (op welke leeftijd dan ook) dat de een meer moeite heeft met het zwanger worden dan de ander.

Lotus83

Re: Op latere leeftijd zwanger worden; de risico's

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:04

Wat vreselijk dat je 2e kindje alsnog is overleden..... Y;(

Het is ook zo, eerst maar afwachten of een kindje krijgen wel zo vanzelf sprekend is.
Ik (en mijn vriend) hebben al min of meer besloten dat als het ooit niet "vanzelf"zou gaan dat het dan niet zo mag zijn en we niet het medische circuit in aan

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:13

Lotus83 schreef:
Wat vreselijk dat je 2e kindje alsnog is overleden..... Y;(

Het is ook zo, eerst maar afwachten of een kindje krijgen wel zo vanzelf sprekend is.
Ik (en mijn vriend) hebben al min of meer besloten dat als het ooit niet "vanzelf"zou gaan dat het dan niet zo mag zijn en we niet het medische circuit in aan

Dat is ook een beslissing.

Ik had geen andere keus. Nou ja geen keus; bij mij hebben ze beide eileiders moeten verwijderen na 2x een EUG gehad te hebben. In het begin wilde ik niets van IVF weten maar ja het bleef maar knagen en na hele goede gespreken met mijn gynaecoloog gehad te hebben zijn we er toch voor gegaan.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:55

En dat is ook zeker ieder voor zich.
Helemaal als er inderdaad geen andere keuze is.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:57

dorientjuh schreef:
lieveli schreef:
Ts heeft zeker niet veel ervaring met kinderen :=

Waarop baseer je dat? :)

Als dat het enige is waar je op wil reageren, ga ik hier niet eens op in :')

Anyway

De discussie jonge ouders/oudere ouders. Hoe iemand is, is toch geheel van iemands persoonlijkheid afhankelijk? Mijn vriend is 33 maar die staat bij ieder technofeestje vooraan mee te springen hoor :=

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:57

Lotus83 schreef:

En vandaar dat ik het ook ieder voor zich vindt op welke leeftijd te beginnen met kinderen ;)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 20:43

lieveli schreef:
Als dat het enige is waar je op wil reageren, ga ik hier niet eens op in :')

Pardon?! Waar moet ik dan nog meer per se op antwoorden van jou? Ik vind je toon niet prettig.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:48

Miranda40 schreef:
Lotus83 schreef:

En vandaar dat ik het ook ieder voor zich vindt op welke leeftijd te beginnen met kinderen ;)

Dat ben ik dan weer niet helemaal eens....
het is moeilijk, als het niet vanzelfsprekend is om zwanger te kunnen worden en mensen gaan het medische traject in kan daar lang over heen gaan.
Maar ik vind het ergens niet helemaal eerlijk naar het kind om bijvoorbeeld na je 40e voor het eerste zwanger te worden...

mijn moeder is 63, ik ben 31 dus zij was 32 toen ze mij kreeg, maar ik heb nog 2 oudere zussen boven mij zitten.

ik heb pas ergens gelezen dat 22-24 de meest ideale leeftijd zou zijn (biologisch)
dat vind ik dan weer erg jong....

ja, ik vind het best een lastige kwestie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:53

lieveli schreef:
Ik ben 28, maar ik ben echt nog niet toe aan het moederschap. Het is toch gek dat ik dan maar zo aan kinderen begin omdat, als ik er wél aan toe ben, de risico's zijn toegenomen?

Ts heeft zeker niet veel ervaring met kinderen :=

Vreemde reactie dit.

ik dacht altijd pas aan kinderen te beginnen als 35+'er, maar ben nu moeder geworden met 26. Ik merk dat mijn lichaam de hele zwangerschap + bevalling echt goed aankon, voor mij toch een reden om niet te lang te wachten met een tweede.

maar eigenlijk valt het haast niet te plannen allemaal dus komt het wel wanneer de tijd juist is, ongeacht leeftijd denk ik :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:57

Heb niet het hele topic gelezen, maar ga puur op de OP in.

Ik ben bewust "jong" moeder geworden, hoewel ik mijzelf al aardig op leeftijd vond: net twee weken 24. Naar mijn mening is het niet meer dan normaal dat je vanaf je 18e moeder wordt, maar ja, misschien ben ik erg ouderwets in mijn opvattingen. Ik vergis me dan ook regelmatig of iemand nou de moeder of de oma van een kind is en heb me inmiddels voorgenomen er maar niets meer over te zeggen (lees: "Ben je gezellig met oma op stap?" en dan te horen krijgen "Ik ben zijn/haar moeder hoor"). Uiteraard moet iedereen dat zelf weten, maar het is zeker niet mijn keuze. Ik had voor mijzelf ook een grens getrokken qua leeftijd: max. 27 jaar, omdat ik me anders te oud zou voelen. Maar dat even terzijde.
Zelf zou ik op de tweede plaats ook niet voor latere zwangerschap hebben gekozen in verband met de gezondheidsrisico's, zoals in de OP aangehaald worden. Die waren mij indertijd ook bekend en nog een reden om niet te lang te wachten.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:12

Mijn moeder was zwanger op haar 18 de.
Heeft me altijd aangeraden voorzichtig te zijn en lang genoeg te genieten van mijn "jeugd".

Op mijn 25 was ik zwanger van de eerste.
Achteraf bekeken was ik er nog niet klaar voor, maar dat is voor iedereen verschillend.
Mijn leven was gewoon te druk op dat moment ...
Elke dag in de zaak staan van 9 tot 18 u, ook op zaterdag ganse dag en op zondagvoormiddag.
Daarbij huishouden, jonge baby enz... was me wat veel.
Maar goed, we hebben het gered.
Mijn man is dan gestorven toen mijn oudste 5 jaar was.

Daarna tijdje geen relatie en dan weer kinderwens.
Lukte niet meteen dus op mijn 34 jaar was ik zwanger van de tweede.
Kon nog net volgens mijn dokter, maar hij wou toch een bloedtest laten doen op down.
Test kwam goed terug, dus geen zorgen op dat gebied.
Kon nog altijd iets anders zijn, maar het is gelukkig goed gegaan.
Van deze zwangerschap en van de baby heb ik veel meer kunnen genieten.
Ik was al wat ouder, rustiger en had meer tijd.
Heerlijk was dat.
Tot er tegen alle verwachtingen in nog een derde op komst was en ik alweer 38 jaar was ...
Weer risico's overwogen want dit was onverwacht. (pil genomen maar ziek geweest)
Dokter vond het nipt qua leeftijd, wou een bloedtest doen op down syndroom.
Test kwam er niet goed uit, kans op een kindje met down was hoog.
Via echo was ook een verdikte nekplooi te zien.
Dan is mij aangeraden om een punctie te laten doen en daaruit zou dan met zekerheid achterhaald worden of ons kindje het syndroom van down zou hebben.
We hebben er even over nagedacht, maar dan de test geweigerd.
Of ons kindje wel of niet down had, bleef ons gelijk, het was even welkom.
Ik wilde het risico niet lopen om de baby te verliezen door de punctie, kans zat er altijd in al was die klein.
Dus kindje is geboren zoals het is.
En heeft ondanks voorspellingen met nekplooi en de bloedtest geen down syndroom.

Ja, ik was me bewust van de risico's, maar ik heb echt geen seconde spijt ervan.
Eerste zwangerschap was voor mij te vroeg, veel te druk, hectisch leven enz... (maar is mijn persoonlijk gevoel)
De twee volgende zwangerschappen waren heerlijk, en heb ik echt van genoten.