Tekenbeet

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Puck94

Re: Tekenbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 20:42

Wauw, dit topic heeft me wel even wakker geschud... Had een paar weken geleden een tekenbeet en had net zo'n plek als op de foto van TS, dit is denk ik een week, misschien 2 zo gebleven. De HA zei dat er nog niets te zien was in een test zo snel na een beet en als de plek weer weg ging, dat er dan niks aan de hand was. Denk dat ik me nu toch maar even laat testen.. :=

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 20:50

heb het topic niet verder gelezen, maar acuut naar de ha voor een kuurtje ab.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 20:52

Fijne arts zeg := Dat zo'n kring weg trekt betekend niet 'we zien t niet dus het is er niet', dat betekend dat de bacterie van/uit de huid is, meestal zit het dan dus wel in je. Daarom is het wel idd zo dat testen soms na een paar weken wel positief zijn maar tijdens de kring niet (Volgens mij is Elisa na een paar weken en de Westernblot na een paar maanden) maar een test is onbetrouwbaar, dus je kunt ook vals negatief testen. De testen zijn gericht op antistoffen, je lichaam moet die eerst aanmaken en daarom duurt het even. Ze kunnen regulier dus ook niet zien of het uit je bloed is, omdat antistoffen blijven zitten, terwijl ze hier in Duitsland, Amerika etc. wel gewoon testen voor hebben :\

In wat verder gevorderde Lyme kunnen er wel borrelia ophopingen komen aan bv. een oorlel of tepel, daarbij kunnen ze wel in Nederland actieve bacteriën vinden maar dus niet in je bloed helaas.

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 20:57

Gelijk een ab kuur gekregen
Arts zei gelijk dit is niet goed |o

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 20:58

Gelukkig!! Zo'n arts moet je maar net treffen :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 21:00

Dorien66 schreef:
melody7 schreef:
Dus hier thuis moet iedereen voortaan antibiotica halen na een tekenbeet := Beter het zekere voor het onzekere.

Ze zien me aankomen met mijn minimaal tien tekenbeten per jaar.... No way dat ik evenzo vaak ab zal krijgen (of willen)... -O-

Ik snap je reactie maar jij hebt zeker nog nooit lyme gehad, laat je je wel testen dan na een beet?? ondanks dat ze niet helemaal betrouwbaar zijn?

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 21:00

Heeft wel een kuur voor 10 dagen, ga er wel voor zorgen dat hij deze sowieso kan verlengen.

Maandag eerst voor verlengen bellen, en dan is z'n eigen huisarts aan de beurt ~~}>

Puck94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 21:15

melody7 schreef:
Fijne arts zeg := Dat zo'n kring weg trekt betekend niet 'we zien t niet dus het is er niet', dat betekend dat de bacterie van/uit de huid is, meestal zit het dan dus wel in je. Daarom is het wel idd zo dat testen soms na een paar weken wel positief zijn maar tijdens de kring niet (Volgens mij is Elisa na een paar weken en de Westernblot na een paar maanden) maar een test is onbetrouwbaar, dus je kunt ook vals negatief testen. De testen zijn gericht op antistoffen, je lichaam moet die eerst aanmaken en daarom duurt het even. Ze kunnen regulier dus ook niet zien of het uit je bloed is, omdat antistoffen blijven zitten, terwijl ze hier in Duitsland, Amerika etc. wel gewoon testen voor hebben :\

In wat verder gevorderde Lyme kunnen er wel borrelia ophopingen komen aan bv. een oorlel of tepel, daarbij kunnen ze wel in Nederland actieve bacteriën vinden maar dus niet in je bloed helaas.

Heb inderdaad wel eens gehoord dat er in Duitsland betere testen en behandelingen zijn. Woon zelf vlakbij de grens dus zou me misschien ook in DL kunnen laten testen...

Edit: fijn dat je vriend een AB-kuur krijgt TS!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 21:20

Het probleem van naar het buitenland of ILADS artsen gaan is dat het bijna nooit vergoed wordt. Een test is voor de meeste mensen nog wel te doen maar de behandelingen zijn zo duur :\ Maar als je het geld ervoor hebt is het wel aan te raden om daar een test te laten doen :j

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 21:21

Nachocheese schreef:

Gelukkig, ging al zeggen ik zag wel een lichtere plek in de rode plek.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 21:39

TS welke ab en dosis heeft je vriend gekregen?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 21:49

melody7 schreef:
Nee! Gewoon na een snelle kring vlak na de beet hoeft dat nog niet. Je doxy is wel te weinig (heb je die richtlijnen gezien?) Ik zou dus maandag wel even bellen of het opgehoogd kan worden :j

Ik zelf heb chronische Lyme en ga nu als de testen een beetje meewerken (lumbaal moet positief zijn anders ben ik 'uitbehandeld') aan een zware kuur daar had ik het over, mocht het daar niet lukken over een aantal maanden want dan moet ik eerst weer inschrijven en wachten etc. voor een nieuwe arts (dan dus wel een ILADS..)
Maar bij mij heeft het dus waarschijnlijk eerst 6 jaar zijn gang kunnen gaan. Eigenlijk 8 want ik heb nu 2 jaar de diagnose maar er is nog amper iets gedaan.
En ik kan ondertussen wel vertellen dat Lyme zijn gang laten gaan niet aan te raden is :=

Jou verhaal lijkt wel wat op dat van mij.
Ik heb buiten de reguliere bloedtesten, de Elisa en de western blot positief. Ook een lumbaal punctie, hartfilmpje en hersenscan gehad. Waar ook wat storingen op waren. Ik heb gewrichtspijnen en spierpijnen, doodmoe en psychisch word het ook steeds erger. Ik ben wel na Duitse artsen geweest omdat ik hier uitbehandeld ben. Maar ik reageer slecht op Ab en hun raden me 2/4 jaar antibiotica aan. Dus i kit nu met een Dilemma.
Leuke is dat geen enkele arts me steunt en ik ook niet geholpen word qua werk/privé. Niemand snapt het. Ik raad iedereen dus wel echt altijd een AB kuur aan!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 21:59

Ga je van de AB herxen? Dat lijkt me ook echt klote.. Krijg je eindelijk een behandeling reageer je zo :(:)

2-4 jaar is wel echt heel lang zeg, jeetje!
Ontzettend klote dat jij verder niet geholpen wordt, ik krijg vanuit school heel veel steun gelukkig. -Deels- af laten keuren zal wel moeilijker worden ben ik bang. Ik ken eigenlijk alleen maar lymies die volgens artsen gewoon 40 uur kunnen werken, echt belachelijk.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:49

Nachocheese schreef:

Fijn. En laat je niet afschepen over 10 dagen...nog een paar weken langer AB vragen. En als hij last krijgt van z'n darmen, ook probiotica nemen (yakult of Orthica of zo)

Gelukkig is niet elke teek besmet met de borrelia bacterie, maar het loopt wel op de laatste jaren.
Het is trouwens niet zo dat jij resistent wordt, maar de bacterie wordt resistent.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:59

melody7 schreef:
Ga je van de AB herxen? Dat lijkt me ook echt klote.. Krijg je eindelijk een behandeling reageer je zo :(:)

2-4 jaar is wel echt heel lang zeg, jeetje!
Ontzettend klote dat jij verder niet geholpen wordt, ik krijg vanuit school heel veel steun gelukkig. -Deels- af laten keuren zal wel moeilijker worden ben ik bang. Ik ken eigenlijk alleen maar lymies die volgens artsen gewoon 40 uur kunnen werken, echt belachelijk.

Dan vertel die artsen maar dat de lymies die niet werken ook al uitgedund zijn. Door overlijden of zelfmoord want dat komt veel vaker voor dan mensen denken.

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 23:08

Had een maand geleden ook zo'n rode vlek na een teken beet, kreeg ook gelijk Ab kuur, rode vlek verdween na 2dagen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 23:18

Nog een tipje.. als je een teek hebt en je haalt hem eraf, bewaar hem..
De teken zijn te testen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 01:58

VVDD—> MWS

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 02:10

Gelukkig dat jullie toch een kuur kregen.
Ik zit al 2.5 jaar in de onderzoek en Lyme wordt niet ontdekt. Terwijl ik zo goed als alle symptomen heb. Nooit een teken beet gezien.

Nu 6 maanden aan de antibiotica en in november ga ik naar het buitenland voor een andere behandeling.

Ga altijd naar een ha en vraag altijd om een ab kuur... Des noods schreeuwend want dit is echt geen leven mensen als je het wel heb. Beetje depri misschien, als het maar duidelijk is!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 02:48

Nachocheese schreef:
Nogmaals bedankt voor al jullie reacties.

Maandag bellen wij gelijk de huisarts, er vanuitgaande dat hij natuurlijk meewerkt.

Toch wel vreemd dat de huisarts je zomaar wegstuurt. Nu snap ik natuurlijk wel dat een huisarts ook niet alles kan weten.
Maar dit vind ik toch wel tot de basiskennis horen, en al helemaal nadat ik hier lees dat minder dan 50% de kenmerkende kring krijgt..

Nou ik zal het maandag even laten weten. Wat de huisarts heeft gezegd, en welke antibiotica.

wat erg dat hij julliue wegstuurde hij zou meteen docxycycline moeten voor schrijven voor minstens twee weken , helaas doen ze dat nog steeds niet altijd. ik heb een lymetopic lopen " de ziekte van lyme nummer twee" daar staat ook veel info voor mocht het niet goed gaan. gaan we natuurlijk niet van uit.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 08:26

melody7 schreef:
Zo, dit legt makkelijker uit:
[ [url=m/UIQcsJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dank je! Morgenochtend om 8 uur hang ik aan de telefoon. Zijn er nog specifieke dingen die ik kan noemen om mezelf te verduidelijken?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 08:31

Duijfje schreef:
Gelukkig dat jullie toch een kuur kregen.
Ik zit al 2.5 jaar in de onderzoek en Lyme wordt niet ontdekt. Terwijl ik zo goed als alle symptomen heb. Nooit een teken beet gezien.

Nu 6 maanden aan de antibiotica en in november ga ik naar het buitenland voor een andere behandeling.

Ga altijd naar een ha en vraag altijd om een ab kuur... Des noods schreeuwend want dit is echt geen leven mensen als je het wel heb. Beetje depri misschien, als het maar duidelijk is!

Hier hetzelfde.Aantal jaren geleden zat er een teek in me rug,bij toeval ontdekte ik hem.Geen idee hoe lang die er al zat.Na het verwijderen een grote rode vlek,later jeuk,griepachtige verschijnselen.De H.A. zei toen ook dat het geen kwaad kon,er zat immers geen kring omheen.Na een paar jaar de ene na de andere klacht,vooral neurologisch,en spieren,pezen en botten.Dit jaar in 4mnd. tijd 3 operatie's gehad,Fistel, tennis elleboog en huidkanker in oog.
Ik blijf erbij dat ik Lyme heb,maar na 2 standaard testen niks gevonden.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 10:43

Als je een teek wilt testen kun je hem wel het beste naar ProHealth sturen! Thuistesten schijnen ook niet betrouwbaar te zijn.

Duijfje & Gohya, hebben jullie je al laten testen in het buitenland? Dat kan bv. via Prohealth of Ausburg. Kost wel wat maar dan heb je wel zekerheid.

Sonja, in ieder geval subtiel brengen dat je het wat kort vindt. Mocht hij er niet in meegaan kun je die richtlijnen voorleggen. En vooral niet weggaan voor je hebt wat je wilt :Y)

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 10:59

culaccino schreef:
Dorien66 schreef:
Ze zien me aankomen met mijn minimaal tien tekenbeten per jaar.... No way dat ik evenzo vaak ab zal krijgen (of willen)... -O-

Oei wat veel := Helpt het niet om wat meer te smeren/spuiten met DEET? Ook geen lekker goedje, maar met 10 teken per jaar lijkt me ook niet zo gezond. Immuun worden voor Lyme kan niet, toch?

Nee, helpt toch niet. Ik woon gewoon onhandig (maar wel heel mooi :+ , ben heel veel buiten en heb katten die af en toe heerlijk op schoot komen liggen. Ik schrijf overigens minimaal tien hè, ik denk dat ik dit jaar zeker al op 15 zit.
Ik let wel heel goed op, mijn echtgenoot en ik controleren elkaar dagelijks en ik verwijder een teek z.s.m., ben daar ook heel handig in geworden. Mocht ik vage klachten krijgen, sta ik direct op de stoep bij de huisarts en zal me dan zeer zeker niet af laten schepen. Krijg ik een vlek/ring dan is het natuurlijk echt groot alarm.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 11:01

bigone schreef:
Dorien66 schreef:

Ik snap je reactie maar jij hebt zeker nog nooit lyme gehad, laat je je wel testen dan na een beet?? ondanks dat ze niet helemaal betrouwbaar zijn?

Nope. Zie mijn reactie hierboven. Er is geen huisarts die aan minimaal tien tests per jaar zal willen meewerken.