Paardrijdende mama's met weinig tijd - tips gevraagd !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Paardrijdende mama's met weinig tijd - tips gevraagd !

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:34

Maar je man is toch om 18:30 thuis?
Waarom dan niet het eten al klaar hebben staan en dan 7:30 uur weg?
Dan kan je man hem op bed doen toch?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:59

Als je man om 18.30u thuis is zou je toch prima bijvoorbeeld 2 avonden per week dan naar je paardjes gaan? Dan eet je wat eerder met de kleine, trekt je paardrijkleren aan en zo gauw hij thuis is ga jij weg. Doe ik hier ook wel eens. Heerlijk, de deur achter je dicht trekken en mijn man redt zich wel thuis met de kinderen :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 20:24

Als ik dit topic lees zie ik het somber in
TO je hebt alleen maar maren...ja maar ja maar.

Mijn baby zit nog veilig in mijn buik maar ik ga nu al geregeld pas om 21:00 naar stal omdat ik weinig tijd heb.
Ik ga om 5:30 op en 23:00 naar bed en helaas zal ik 3x pw in de avond het paard doen.

Jullie hebben samen een kind maar jouw partner vind ik nergens terug in het verhaal.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 20:46

Waar heb ik gezegd dat mijn man om 18,30u thuis is? Dat klopt helemaal niet, hij werkt elke dag tot 18,30u (in het allerbeste geval) en dan moet hij nog pendelen.
Hij is normaal tussen 19,00u en 20u00 thuis maar zoals ik al eerder zei is dat nooit op voorhand te voorspellen. Hij heeft zijn meeste verkoopsgesprekken in de vooravond omdat dan de meeste mensen kunnen.

En ja, hij is laat thuis, maar hij is wel de grootste kostwinner, je kan geen geld verdienen zonder er iets voor over te hebben.

@tita, in het begin als beebje pas geboren was ging het makkelijker, dan slaapt hij nog veel. Toen heb ik best nog veel met de paarden bezig geweest, zeker in mijn bevallingsverlof. Hoe ouder het kind werd, hoe moeilijker het werd (hoe paradoxaal dat ook klinkt)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 21:06

Verkeerd begrepen.
Kan hij dan ook niets regelen, hoeft natuurlijk niet iedere dag.

Toen ik met mijn verzekeringsverkoper een avond afspraak maakte gaf hij ook aan dat hij op bepaalde avonden kind-dienst had.

Mijn man moet officieel ook tot na 18uur werken maar op dagen dat ik op kantoor werk (werk deels van huis) dan heeft zijn baas pech maar dan moet hij echt om 17uur weg.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 21:14

En al is je man om 20.00 thuis als je klaar staat in je rij kleding.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 21:14

Sizzle schreef:
Verkeerd begrepen.
Kan hij dan ook niets regelen, hoeft natuurlijk niet iedere dag.

Toen ik met mijn verzekeringsverkoper een avond afspraak maakte gaf hij ook aan dat hij op bepaalde avonden kind-dienst had.

Mijn man moet officieel ook tot na 18uur werken maar op dagen dat ik op kantoor werk (werk deels van huis) dan heeft zijn baas pech maar dan moet hij echt om 17uur weg.

tja daar heb je een punt en we hebben daar al veéél discussies over gehad in de zin van "geld verdienen gaat voor hobby's".
Maar misschien moet ik de discussie wel aangaan. Dan kan ik inderdaad nog naar de paarden.
Ik ben eerder aan het denken aan 1,5 uur vroeger opstaan en nog snel gaan rijden. Dan heeft er niemand last.

Er moeten gewoon meer uren in een dag zitten (of toch in die van mij)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 21:22

Ik heb overigens inmiddels wel gemerkt dat mannen dat gesprek vaak ook gewoon niet aandurven met hun werkgever.
Mijn man werd ook gewaarschuwd dat er geen flexibiliteit mogenlijk was (werkt in een ziekenhuis), maar toen ik een tijd 80% werkte is hij ook 80% gaan werken, heeft geen haan naar gekraaid. Als dat dadelijk weer hetgeval is dan zal hij weer reduceren.
Als je een gewaardeerde werknemer bent willen ze je echt niet zomaar kwijt. Maar daar heerst nog aardig wat schroom.
Beetje vergelijkbaar met vrouwen en salarisgesprekken, dat is ook een lastige combinatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 22:48

Vicky_Belle schreef:
Anoniem schreef:
Jij gaf aan dat het verzorgen van de paarden wel lukt, met je zoontje in de buurt.

Als je nu gewoon plant, (bijvoorbeeld) ik ga van 20:00 tot 21:00 rijden, zorg dan dat er iemand is.
Dan zal je zoontje gewoon het idee hebben dat hij bij je is, want dat ís hij ook en je betaalt iemand 5 euro voor dat uurtje ''oppassen''.

Wat je inderdaad ook kunt doen, is iemand in ruil voor het uurtje met je zoontje ''spelen'' (als je het zo brengt heb je misschien minder het idee dat een ander je zoontje aan het opvoeden is), diegene een keer per week laten rijden.

ja, dit zou misschien lukken op zaterdag, maar in de week gaat kleintje om 20.00u slapen.

Helemaal makkelijk! Hoef je niet eens het idee te hebben dat iemand anders je zoontje opvoedt en het kost je 5 euro. Of een keer paardrijden per week.

En de tijden waren een voorbeeld, je zou ook van 7 tot 8, of van 10 tot 11 kunnen lezen. :)

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 23:27

Hier alleenstaand en kan nooit rijden,maar poets en longeer wel 2 welshjes. Mijn jongste zit dan in een drager op mijn rug. Zij is dit zo gewend dat dit gewoon normaal is. Mijn oudste is een verhaal apart :Y)

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 00:19

Vicky_Belle schreef:
czarina schreef:
Ik had altijd speelgoed op de wei, een campingbedje en een offroad kinderwagen. Ging prima, als ik stallen deed zat zoon in de kinderwagen en zo gauw ik ging rijden zette ik het bedje in de bak, speelgoed er in en zoon er bij.
Legde uit dat hij mocht spelen of kijken en ging meestal prima. Als hij het zat werd deed ik liedjes zingen of kiekeboe spelletjes. Vond hij machtig mooi en als mamma klaar was en hij lief was geweest mocht hij rondje op paard zitten.

bedankt voor de tips !
het campingbedje zal ondertussen wat te klein zijn, maar ik zoek zeker iets in die zin bv een buitenpark voor grotere kinderen. Ik zit ook wel met een ("abnormaal?!") FEL kindje, die op een jaar kon lopen en meedeed met de grotere kinderen. Ik krijg er veel complimentjes over hoe flink en zelfstandig hij wel niet is. En zolang hij me kan zien gaat alles vrij goed, maar eens ik uit het zicht verdwijn is het een gekrijs. Nu is hij dus 22 maanden, hij kan rennen en zinnen maken van 2 a 3 woorden maar echt dingen begrijpen is nog wat te vroeg

Tja wat is fel.
en bepaalde zaken leren ze vlot, zoals dat de pan warm is en je bij deuren je handen klemt.
Zo valt ook te leren dat ze in de afgegrensde ruimte moeten blijven voor een tijdje.
De overige tijd mag hij jou dan helpen met klusjes. Geef hem kruiwagen en schep en vaak heb je er dan geen kind meer aan mits jij duidelijk en consequent bent.

Neem ook aan dat je in de bak of wei rijd dus niet uit het zicht bent.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 07:52

Ik vind ook dat je veel beren op de weg ziet. Daarbij hebben jullie voor een kindje gekozen en daar dien je voor te zorgen.
Er zijn vele mogelijkheden aangedragen en ik denk TS dat je iets moet kiezen waar jij je goed bij voelt. Daar ga je dan voor en het begin zal moeilijk zijn, want de kleine zal moeten wennen. Maar probeer hem over bij te betrekken daar waar het kan en leg uit dat als jij bijv longeert hij even in zijn afgescheiden ruimte moet spelen.
Ik heb het langzaam opgebouwd. Eerst even kort longeren en dan steeds iets langer. Uiteindelijk kan ik dus nu ruim een half uur 3 kwartier rijden.
Ik moet ook zeggen dat ik het heel gezellig vind als ze meegaan. Ze helpen met poetsen, uitmesten enz. Ik geniet echt van die momenten. Ook als ik aan het rijden ben en ze zijn lekker aan het spelen.
Nogmaals TS je moet gewoon even doorzetten, je gaat wel naar de wat makkelijker leeftijd. Niet te veel doemdenken en ervoor gaan!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:50

Is niet alleen genieten voor jezelf lekker tutten met je paard terwijl je kind mee is, onze meid vindt het zelf ook heel leuk om mee te gaan. Gisteren ook weer heerlijk gereden terwijl zij lekker aan het spelen was. Daarna mag zij dan even uitstappen. Oppas hebben wij ook, leuke is dat ze ook paard rijdt. Zo gaat ze geregeld mee op wedstrijd, rijdt ze af en toe ons paard als we zelf allebei niet kunnen en ze past ook wel eens op in huis als we 's avonds beiden weg moeten.

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:34

Ik werk 3,5 dagen en mijn vriend fulltime en is ook geregeld met klanten weg. Ik ga 4-5 keer per week. Doordeweeks als de kleine in bed ligt en mijn vriend thuis is en in het weekend lekker in de ochtend. Mijn zoontje van 3 meenemen is geen optie, dus maak ik savonds tijd. Soms heb ik na een lange dag helemaal geen zin, maar als ik er ben geniet ik toch altijd weer!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:36

maar de dames die in de avond rijden hebben jullie dan lampen en/of een binnenbak. ik kan en dadelijk in de winter al helemaal niet rijden ivm drassige wei (waar ik in moet rijden) en vroeg donker.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:45

Maar hoe vroeg vertrekt papa dan, misschien kan het wel als je erg vroeg opstaat je man nog thuis is en de kleine nog op bed licht, het is momenteel toch al vroeg licht.
dus dat hij de kleine man uit bed haalt en aankleed en samen ontbijt en dat jij het overneemt als papa vertrekt....
hij kan toch ook wel wat met zijn kindje doen? thuis is hij vooral papa en echtgenoot en op zijn werk vez agent en kostwinner! ( en ik vind dat hij daar best bewust van mag zijn) :x

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:56

Wij hebben de luxe van een binnen en buitenbak met lampen. Maar ben verwend, want in de wintermaanden ga ik ook niet graag in het donker rijden. Meestal probeer ik dan in de ochtend te gaan als dochterlief op school is. Voordeel van onregelmatig werken en een schoolgaand kind, plus stal op fietsafstand.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:21

het is erg moeilijk met een jong kind. Ik heb er zelf 1 van 2 jaar, dus weet er alles van. Aangezien je paardjes toch heerlijk buiten staan zou ik bijv. 2 dagen inplannen om te rijden. Misschien kan je een dagje longeren, daarbij kan je de kleine wat makkelijker in de gaten houden. Het is echt wel te om 1x per week eerder op te staan of pas laat in de avond te gaan en de andere x op zaterdag.

Waar is je kindje overdag als jij werkt?
Mijn zoontje zit 1 dag per week op de kdv en dan werk ik zelf tot 15.00 en ga dan meteen door naar me paard. Daarna vlug die kleine ophalen voordat het kdv sluit.

Misschien kan je zelf iets schuiven in je werkuren waardoor je wat meer paarden tijd kan creeren

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:48

StalNollie schreef:
maar de dames die in de avond rijden hebben jullie dan lampen en/of een binnenbak. ik kan en dadelijk in de winter al helemaal niet rijden ivm drassige wei (waar ik in moet rijden) en vroeg donker.

Wij hebben licht.
Dat is voor mij naast groepsstalling sowieso een hoofdvereiste bij een stal. De rest kan me minder schelen.

Ik heb echter wel bij mijn zwangerschap bewust gekozen voor een kleine veilige stal met verlichte rijbak op het erf.
Mijn opvatting was: je moet het niet moeilijker maken dan dringend nodig.
Wordt het te duur, dan verkoop ik 1 paard.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:54

toen ik nog kon rijden reed ik op de kortste dagen niet of voor mijn werk, wij hebben geen lampen
maar als alles zo lastig is gooi het dan over een andere boeg.
eerst je verbouwing klaar en een oppas regelen voor als je weer wel gaat rijden.
misschien kun je ook een paard verhuren dan word die wel verzorgd en bereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:08

StalNollie schreef:

Als je man om 20 uur thuis is , en de kleine ligt in bed. kun je toch prima dan gaan rijden ?

Ik hoor zoveel maren bij je.
ook om 21 uur kun je nog gaan rijden. Misschien niet een heel uur, maar 40 minuten is ook een lekkere training.

Wij hebben inderdaad wel een buitenbak met lampen

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:47

Ik vind het zo'n onzin dat mamma's hun paard verkopen ivm geen tijd. Je hoeft geen 7 dagen per week te rijden. Twee a 3 x is zat om conditie te behouden. Is dat voor je paard te weinig en word hij erg druk neem je een bijrijder. Helemaal als ze lekker 24/7 buiten staan is beweging elke dag geen must.
Is het vanwege geldgebrek moet je gewoon verkopen of afstand nemen.

Mijn pony staat volpension en ik ga 7 dagen per week zelf. Soms pas rond 23.00 uur thuis en iedere dag komt mijn zoontje om 05.30 -06.00 uur eruit. Natuurlijk zou ik soms langer willen slapen en ben ik moe. Naarmate ze ouder worden en naar school gaan word het vast makkelijker

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:57

Toen mijn oude paardje er nog was, heeft mijn oudste heel regelmatig in een draagdoek meegelift op mijn rug op buitenrit. Oudste vond het geweldig en viel vaak in slaap van het gewiebel. Als hij wakker was pakte ik ook wel eens een galopje mee wat hem giga deed schateren.Toen de jongste er was kon dat natuurlijk niet meer dus toen ook alleen gereden als manlief er was. Inmiddels is er sinds 2 jaar een nieuwe pony en zijn de kids alweer bijna 4 en 5.

Bij ons is afgesproken dat de kids niet meer mee gaan naar de wei. Dit ivm het toch wel onberekenbaar schrikachtige karakter van huidige pony-lief. Is al een keer bijna verkeerd afgelopen, hebben toen ontzettend veel geluk gehad dat jongste er nog is.

Ik heb mijn pony op een wei zonder stal, bak of licht. Ik kan ook vaak pas om 20h bij de wei zijn dus tegen dat ik er op zit 20h30. Ik moet ook altijd nog mijn spullen halen op stal. Dat doe ik altijd gelijk als ik uit mijn werk kom zodat ik na het avondeten en op bed leggen gelijk door kan naar de wei. Ik ben vaak rond 22h30 weer thuis (soms eerder, soms later) en moet dan om 6h30 weer op. De dagen dat ik dan eerder thuis ben ga ik ook iets eerder slapen. Kom ik gemiddeld wel aan mijn 8 uur slaap. In het weekend iets langer slapen.

StalNollie: Je hoeft toch niet perse in een wei/bak te rijden? Buiten kan je net zo veel oefenen. Zomer en winter door.

Rond 21h30 wordt het al best donker. Ik heb nu dus ook standaard een hoofdlamp mee om evt bij te schijnen als ik aan het poetsen ben. Voor vertrek hang ik pony al vol met lampjes en reflectoren aangezien ik altijd buiten rij bij gebrek aan een bak. Op stal is er wel een verlichte bak maar dat is ook weer 20 minuten stappen vanaf de wei en dus ook weer terug 20 min. Daarom ga ik bijna altijd wel richting bos en duinen om te oefenen of gebruik ik ergens een open grasveldje om oefeningen te doen. Dat is in mijn ervaring effectiever dan in de bak rijden. Vaak ben ik toch langer dan een uur aan het rijden en is het al donker als ik weer terug kom. In de winter is het al donker als je van je werk komt en moet je dus altijd in het donker rijden.

Trouwens, mijn paarden hebben altijd op een doe-het-zelf-stal gestaan dus mits goed plannen is heel veel mogelijk.
Laatst bijgewerkt door Milord op 21-08-15 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:00

Kind mee op paard zou ik echt niet durven.

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:04

Daarom gaf ik ook aan dat het alleen met mijn oude paardje geweest is. Die was echt door en door bomproof.
Bij mijn huidige durf ik zelf niet eens op te stappen zonder cap. Niet omdat het een kwaaie is maar wel omdat ze een schijterd is. En blinde paniek is dan ook aardig suicidaal af en toe...