Pijnstilling bij bevalling; Remifentanil of ruggenprik?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Clau1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:25

Abercrombie schreef:
Clau1981 schreef:
Ik wilde absoluut geen ruggeprik door nare verhalen in mijn omgeving.

Maar na een aantal uren stormweeen zonder rust er tussen en nog maar 2 cm verder heb ik me uiteindelijk om laten praten en toch een ruggeprik gekregen. Voor mij op dat moment de hemel op aarde! Bij 10 cm ontsluiting is hij uit gezet. Vervolgens na de bevalling om te hechten weer aan gezet.

Bij mij in het ziekenhuis laten ze hem tegenwoordig gewoon aan tijdens het persen. Blijkbaar zou het achterhaald zijn om hem uit te zetten? Ik dacht ook dat hij uit moest.

Als ze de ruggeprik aanhouden tijdens het persen heb je te weinig pijn en dus vaak te weinig kracht om te persen.. Ik had, voor mijn gevoel, nu al te weinig pijn om goed te persen, laat staan als je hem aan had laten staan.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:38

dat het uitzetten moet bij het persen is allang achterhaald!!! Pijn is zeker niet noodzakelijk!

op de monitor kun je ook prima zien wanneer de weeen komen en met goede begeleiding van de klinische verloskundige gaat het allemaal prima

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:44

Bij mij is de ruggenprik ook aan blijven staan tijdens het persen. Ik voelde de persweeen heel erg goed, deden geen pijn maar drang was erg sterk en na 14 minuten persen was ze eruit.

Gekozen voor een ruggenprik omdat ik vanaf de eerste wee een weeenstorm had. Ik kon niet meer op adem komen en was erg bang wat ging komen en de verloskundige besloot tot een ruggenprik.

Uiteindelijk was ze er binnen een paar uur en als ik dat had geweten had ik misschien niet voor een ruggenprik gekozen. Maar je weet het niet van te voren en misschien ging het ook zo goed juist door die ruggenprik.

Ik moest eerst een half uur aan de ctg en er werd een elektrode op het hoofdje van het kindje geplakt. Toen de ruggenprik, erg snel en deed geen pijn (of ik voelde het niet door de weeen heen). Katheter inbrengen voelde ik ook haast niet. Ik voelde ondanks de ruggenprik wel de weeen maar de scherpe kanten waren er wel af. Na de geboorte, wat dus erg snel ging, 2 uur na de prik was ze er al, mochten we na 2,5 uur naar huis. Ik had alle gevoel vrijwel meteen na stoppen van de ruggenprik terug.

Bij mij dus positieve ervaring met de ruggenprik.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:51

Monica72 schreef:
Ik ben van mijn beide kinderen thuis bevallen zonder pijnstilling, heb heerlijk m'n ding kunnen doen en heel lang en veel onder de warme douche gezeten. Ziekenhuis op zo'n 5 min afstand dus als het nodig was geweest was ik d'r zo.
De eerste mijn dochter was 7 pond en daar heb ik helaas wel 20 uur over gedaan :(
2de zoonlief ook 7 pond was in 6 uurtjes gepiept.

Onder de douche zitten? Koekjes bakken? Allerlei tips die ik van te voren had gehoord hadden totaal geen zin. Vriendlief had het hele rituals hammam pakket gekocht voor onder de douche. Maar met een weeenstorm kan je niet onder de douche zitten haha. Ik had niet eens tijd om voor de volgende wee weer op de bank te gaan zitten of ik hing alweer voorover voor de volgende wee. Het voordeel was wel dat het bij mij maar 5 uur duurde ipv 20 uur. Zo zie je maar weer, iedere bevalling is anders en gelukkig kan je in Nederland kiezen of je pijnstilling wilt of niet. Beide keuzes zijn prima.

Je kan zo van je verloskundige informatie krijgen over de voor en nadelen van wel en geen pijnstilling. Dan kan je zelf de afweging het beste maken.

Jazzythecorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:04

Hier ervaring met ruggenprik! Helaas wilde mijn weeën niet echt doorzetten en kwam niet verder dan 3 cm :( . Met de weeën opwekkers kreeg ik alleen maar rugweeen die echt niet uit te houden waren. Ze boden aan om een anesthesist te bellen voor een ruggenprik nou haleluja *\o/* wat een verademing. Helaas is onze zoon uiteindelijk nog met een keizersnede geboren hij bleek een sterrenkijker te zijn. Heb helemaal niks hinderlijks ondervonden van de ruggenprik ook naderhand niet. Ik zeg gewoon doen waar je je prettig bij voelt ze hebben het allemaal niet voor niks uitgevonden

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:06

Ik heb mijn eerste bevalling zonder pijnstilling gedaan, en dat duurde lang maar was goed te doen. Ik was helemaal high van de hormonen en heb weinig pijn gehad. Mijn tweede bevalling is dmv inleiding gedaan. Het zette niet door, dus ik kreeg een pethidine injectie om even een nachtje goed te kunnen slapen. Helaas braken 2 uur later mijn vliezen en heb ik mijn bevalling moeten doen door die pethidine heen. Afschuwelijk! Elke wee overviel me, omdat ik steeds weer in slaap gevallen was en ik kon ze daardoor absoluut niet opvangen. Het 'staan' van het hoofdje duurde ook nog eens veel te lang, ik was moe, had geen kracht, en ze wilden maar geen knip zetten. Echt afschuwelijk, krijg er nog de rillingen van als ik er aan denk. Overigens heb ik niet aan mijn dochter gemerkt dat ze heel slaperig was, maar nogmaals: ik was zelf heel slaperig dus misschien heb ik dat niet eens opgemerkt.
Ik weet dat je sowieso niet voor dit middel kiest, maar wilde toch even mijn ervaring delen.

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:08

Ik heb een pompje met remifentanil gehad. Ik zat toen op 5,5 cm dus had geen keus verder omdat ze verwachtten dat het sneller ging. Helaas ging dat niet gebeuren en is het alsnog een spoedsectio geworden. Het pompje was wel even fijn, maar op een gegeven moment hielp het naar mijn idee niks meer. Kreeg ook last van mijn ademhaling. Achteraf had ik liever een ruggenprik gehad. Na de ks nergens last van gehad. Om 2 uur snachts was de ruggenprik gezet en de volgende dag om 10 uur heb ik al even naast het bed gestaan.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:08

studiemiep schreef:
dat het uitzetten moet bij het persen is allang achterhaald!!! Pijn is zeker niet noodzakelijk!

op de monitor kun je ook prima zien wanneer de weeen komen en met goede begeleiding van de klinische verloskundige gaat het allemaal prima

Ondanks dat hij aan stond voelde ik de persweeen nog wel. Die hadden van mij ook echt niet heftiger hoeven zijn :=

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 16:06

studiemiep schreef:
hier een epidurale ruggeprik gehad (werd ingeleid bij 36 weken) ideaal geen pijn gevoeld en een top bevalling gehad! ook met persen bleef ie aanstaan! (op de monitor keken we mee wanneer er een wee was..ging perfect!)

Bij een keizersnede krijg je overigens een spinale ruggeprik!!! dat is echt iets anders ...dan een epidurale.....bij een spinale is echt je hele onderlijf verdoofd en voel je niets meer en kun je ook niets bewegen...(bij een epidurale is er nog wel gevoel en kun je je ook nog bewegen..) puur de pijn word heel sterk onderdrukt.

Ben trouwens bevallen in een academisch ziekenhuis..voordeel hier is altijd een ruggeprik mogelijk en hoef je niet te wachten totdat der een arts uit zijn bed word geroepen nachts

Ik ben dus bevallen met een keizersnede en kon dus wel degelijk mijn tenen en voeten nog bewegen tijdens de keizersnede.

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 16:24

Bij een keizersnede krijg je overigens een spinale ruggeprik!!! dat is echt iets anders ...dan een epidurale.....bij een spinale is echt je hele onderlijf verdoofd en voel je niets meer en kun je ook niets bewegen...(bij een epidurale is er nog wel gevoel en kun je je ook nog bewegen..) puur de pijn word heel sterk onderdrukt.
[/quote]

Ik heb een ks gehad met een epidrale hoor... ben in eerste instantie ingeleid en toen op een gegeven moment om een ruggenprik gevraagd. Uiteindelijk met deze ruggenprik ool de ks gehad.

Liselot

Re: Pijnstilling bij bevalling; Remifentanil of ruggenprik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 18:58

Ik weet inderdaad dat er 2 verschillende soorten ruggenprikken zijn. Die waarbij er een slangetje achterblijft gebruiken ze hier in het ziekenhuis bij bevallingen als ik het goed heb

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 19:05

Oh dat wist ik niet eens! Vandaag nog veel gevoel. Maar niet meer zo pijnlijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 19:17

Normaal krijg je Spinaal bij geplande KS. Dan kun je inderdaad niets voelen en bewegen.
Bij PDA kun je in geval val spoed ks gewoon de dosis verhogen.
Als je geen PDA hebt zijn ze dan noodgedwongen je onder narcose te brengen bij echte spoed.
Zit er lichte spoed achter dan kan het zijn dat ze alsnog spinaal prikken.
Het ligt ook aan de drukte en tijd van de dag.

Ik heb geplande ks gehad, maar had bij een gewone geboorte voor pda gekozen zodat ik in geval van spoed het minst waarschijnlijk onder narcose zou moeten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 19:17

Ts, krijg je dan ook standaard pijnstilling?? Ik ben alle keren thuis bevallen. Ben nogal kleinzerig met sommige dingen dus zag wel tegen de pijn op. Toen de weeen begonnen vond ik het echter heel goed te doen( wel gewone buik- en bovenbeen weeen). Je voelt ze een beetje en net wanneer je denkt, hm, niet fijn meer dan is het al weer weg. Je gemoedssituatie is totaal niet te vergelijken met een normale situatie, er komen inderdaad wat stofjes vrij in je lichaam waardoor het voor mij in ieder geval prima te doen was. Heb één keer flink gevloekt maar toen kreeg ik een forse wee terwijl ik de trap op liep maar verder, de uren gleden weg en je bent helemaal in jezelf gekeerd. Ik vond het wel spannend maar ben gewoon meegegaan in de flow. Persweeën was even wat minder, vooral de eerste vertikte het om er uit te komen maar alleen de laatste twee weeen waren even flink vervelend.
En ja, bij mij gold echt, kind eruit en pijn weg, ik wil je veel succes wensen. Met of zonder pijnstilling, geniet van je bevalling.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 19:23

Liselot schreef:
Ik weet inderdaad dat er 2 verschillende soorten ruggenprikken zijn. Die waarbij er een slangetje achterblijft gebruiken ze hier in het ziekenhuis bij bevallingen als ik het goed heb

Je hebt zelfs de gecombineerde, maar die doen ze niet in alle ziekenhuizen dacht ik. Dan prikken ze "verder" om een kleine hoeveelheid in te spuiten zodat het direct werkt, en daarna trekken ze de naald iets terug en blijft er slangetje achter.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 19:29

Ik heb een prik in mijn been gehad, geen idee wat dat was. Ik werd er helemaal high van in ieder geval. En had niet het idee dat het de pijn weghaalde.
Ik vond de bevalling echt verschrikkelijk. Wat een helse pijn en vond het geen mooie ervaring. Van mij hadden ze de boel open mogen snijden hoor.
Maar goed, ik heb het overleefd zoals zovelen. Maar heb geen aandrang om het nog een keer te doen.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 19:33

Masi1 schreef:

Ik heb een ks gehad met een epidrale hoor... ben in eerste instantie ingeleid en toen op een gegeven moment om een ruggenprik gevraagd. Uiteindelijk met deze ruggenprik ool de ks gehad.[/quote]

dat kan zeker maar is niet gebruikelijk...als de epidurale er al inzit gaan ze meestal niet nog een andere zetten maar spuiten ze extra verdovingsmiddel bij!

Krijg je een ruggeprik omdat ze de baby willen halen met keizersnede en je hebt nog geen epidurale verdoving dan krijg je een spinale hoor (dat is gewoon standaard protocol)

Epiduraal kan wel maar spinaal heeft de voorkeur! (werkt namelijk ook nog eens sneller! en je hebt minder verdovings middel nodig om een volledig pijnstillend effect te krijgen)

Op het moment dat mensen pijn ervaren is de verdoving nog niet voldoende hoog (ieder lichaam is immers anders) maar dat moet je ook meteen aangeven.

Bij mij stond trouwens bij de epidurale de dosis op maximaal :D..ik ga echt geen pijn lijden...ik heb de anesthesist meerdere malen gevraagd om nog wat bij de spuiten :Y) wat ie braaf deed.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 19:42

Suzanne F. schreef:
Ik heb een prik in mijn been gehad, geen idee wat dat was. Ik werd er helemaal high van in ieder geval. En had niet het idee dat het de pijn weghaalde.
Ik vond de bevalling echt verschrikkelijk. Wat een helse pijn en vond het geen mooie ervaring. Van mij hadden ze de boel open mogen snijden hoor.
Maar goed, ik heb het overleefd zoals zovelen. Maar heb geen aandrang om het nog een keer te doen.

horror zeg! ;( dat gun je niemand!..... tegenwoordig begint een ruggeprik wel steeds gewoner en geaccepteerder te worden (en terecht!!!) nederlands liep echt achter op dat gebied....barbaars noem ik dat.

(let er dus wel op voor vrouwen die een ruggeprik willen of erover twijfelen..als je pech hebt en je bevalt in een klein ziekenhuis..dan is er nachts geen anesthesist aanwezig..en die moeten ze dan oppiepen.....en die moet dan vanuit thuis komen...) en dan is het toch best lang wachten (of je hebt pech en er is geen anesthesist aanwezig omdat ie bv al in een operatie zit...)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 19:45

Hier drie keer thuis bevallen. Pijn bestrijding maakte mijn lichaam wel aan, dus kon heerlijk meegaan met de flow.. Waren dus ook drie fijne en pijnloze bevallingen!

Maar dat je je zo verdiept hierin, lijkt mij alleen maar een goede voorbereiding! Zo ga je ook veel beter je bevalling in.

Hoop dat je wat aan alle tips en ideeen hebt?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 19:51

Ik hou van goede voorbereiding, ben nogal een controlfreak en dit soort dingen uitzoeken geeft mij op één of andere manier veel rust.

Ziekenhuisbevalling weet ik al 100% zeker, woon er ook gelukkig maar 5 minuten vandaan.
Wat pijnstilling betreft; ben er nagenoeg zeker van dat ik er wel voor ga kiezen. Maar wil het voornamelijk van te voren al duidelijk aangegeven hebben zodat ik niet straks een fanatieke verpleegkundige aan het bed heb staan die zegt dat het allemaal niet zo nodig is. (Wat dat betreft is de "bevallingspolitie" voor mijn gevoel net zo erg als de "borstvoedingspolitie" :') )
Als ik aangeef dat ik pijnstilling wil gebeurs dat. Punt. :D

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 19:53

ik heb 2 kinderen en twee totaal verschillende bevallingen gehad. Zelf was ik niet zo voor pijnstilling, vond dat ik het zelf moest kunnen. Beetje een gevoel van falen. De eerste lag in stuit, was een klein manneke dus moest lukken. Helaas kreeg ik lage rug weeën en in mijn billen en benen. het aparatuur van het ziekenhuis gaf hierdoor ook niet aan bij de ctg dat de bevalling al was begonnen. In mijn buik gebeurde namelijk niks. Wel had ik al veel pijn en wilde al iets. Dit werd afgedaan als onzin. de nacht was hels, en de volgende dag ook. Ik was als de dood voor de ruggenprik, maar het was zo hevig dat dit voor mij het enige was wat goed voelde. Inmiddels was het echt duidelijk dat ik bezig was met bevallen. De ruggenprik viel mij enorm mee, ja deed zeer maar niet zo erg. Eenmaal terug op de bevallingskamer was ik snel bij de 10 en ging deze uit. Ik kreeg het gevoel niet terug en doordat ik geen buik weeën had was het op de monitor niet te zien wanneer ik moest persen. Op goed geluk moeten proberen maar ging niet goed. Hartslag daalde dermate waardoor het kritiek werd. Het werd een spoedks onder volledige narcose. Mijn grootste nachtmerrie.
Kindje 2 ging heel anders. Ik had thuis 4 cm ontsluiting en dat ging mij makkelijk af, deed niet echt zeer. Ik moest naar het zh. Ritje was niet echt fijn. Daar aangekomen naar de afdeling gewandeld. Eenmaal daar bleek ik al 10 cm te hebben. Even moeten ophouden nog om alles gereed te maken en binnen 2 uur vanaf het aller eerste voor teken is meneer gekomen. Dit keer zonder pijnstilling want nu was het wel god te doen. De hechting voor down under deed nog het meeste zeer.
Voor bereiden is goed maar kijk wat je op dat moment wilt. De 2de bij mij deed maar weinig zeer terwijl de eerste niet te harden was.

Op bovenstaande reactie van de anesthesist. in mijn geval was het nog vroeg en moest ik idd wachten tot hij er was.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 19:56

In mijn ziekenhuis is wel 24h per dag een anesthesioloog aanwezig, kan natuurlijk zijn dat die net even bezig is

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 19:58

Ik heb werkelijk geen idee ik beval in emmen ziekenhuis.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 19:59

Bij Almelo hebben ze alles uitgebreid op de site staan, heb daar dus al een bult informatie vandaan :) met de voorlichtingsavond de rest van mijn vragen neergooien en ik zit goed :D

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 20:09

Dan zijn ze een stuk makkelijker geworden in almelo dan.
Zowel m'n verloskundige als de aanwezige arts wilden geen van beide pijnstilling terwijl ik al 14 uur in de weeën zat en nog maar 1 cm ontsluiting. :(
Na lang zeuren kwamen ze met pethedine aan en ze deden nog chagerijnig ook.
Overigens werkte de pethedine helemaal niet dus goed dat je daar sws niet voor kiest.

Verder heb ik geen ervaring want de andere 2 kids kwamen in sneltreinvaart en had ik überhaupt geen tijd meer om naar het zkh te gaan.
En ook ik woon er maar 3 min vanaf dus wrsl woon je vlak bij mij :)

Lekker doen waar je je goed bij voelt. :j
Voor mij nooit meer bevallen in Almelo zkh.