Koemelk is voor koeien, niet voor mensen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:31

chamion schreef:
Ik wil wel proberen om te kijken of het beter is voor mij om ook zonder melk een maand door het leven te gaan, maar ik heb al in de winkels gekeken maar de vervangende producten zijn best pittig in prijs (moet van 20 euro in de week rondkomen, en dit is inclusief als ik een keer deo enz. nodig heb) Om dat te zien dat ik voor rijstmelk bijna 2 euro moet betalen voor nog niet eens 500 ml is de keuze toch snel gemaakt.

Hier ook een krap budget, maar wij eten bijna helemaal veganistisch en dat is prima te doen.
Sojamelk van het huismerk kost minder dan een euro. Rijstmelk kun je heel makkelijk zelf maken. Je laat een handje rijst twee uur weken, dan kook je de rijst goed gaar met veel water. En dan doe je de rijst in de blender en giet er het afgekoelde kookwater bij totdat de melk de dikte heeft die je graag wil. De melk kun je dan nog op smaak maken met een klein scheutje citroensap en een snufje zout, even proeven hoe je hem het lekkerst vindt. Sommige mensen doen er dan nog wat kokosmelk uit blik bij om hem wat romiger te maken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 11:31

8nnemiek schreef:
Soja yoghurt is erg duur in de winkel, maar het is enorm makkelijk zelf te maken :) je hebt alleen lauwwarme sojamelk en een paar lepels gewone of sojayoghurt nodig. Goed mengen, 12 tot 18 uur lang rond de 35 graden laten staan, en je sojayoghurt is klaar :)

Voor op brood zijn er ook genoeg mogelijkheden over.
Ik hou zelf nog altijd het meeste van pindakaas :P Maar bij oa de AH heb je spreads van Tartex in het bio-schap staan. Allerlei smaken, en erg lekker! En hummus, ook lekker. De vegetarische smeerworst van AH is volgens mij ook vrij van zuivel, en ook érg lekker!
Maar ik doe ook vaak gewoon wat blaadjes sla met plakjes tomaat enzo op mijn brood. Heerlijk!

Ik heb een yohurtmaker inderdaad, even kijken of mijn moeder eens soja yoghurt wil maken, anders moet eerst haar normale spul erin en daarna pas die van mij. :+
Ik doe dan melk aanmengen met die bacteriën, kan dat met soja ook?

Pindakaas is :r helaas. Nooit gelust ook. := Ik zal vanmiddag gaan kijken voor op brood.

Dank WildWings voor de link.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:31

chamion schreef:
Vreemd dat er zoveel mensen klachten krijgen na het drinken van melk. Ik drink per week toch wel een litertje of 4 tot 6 weg en ik heb gewoon geen klachten, oke ik ben te dik maar dat heeft vooral te maken met mijn verkeerde eetprobleem en niet door de melk.

Ik wil wel proberen om te kijken of het beter is voor mij om ook zonder melk een maand door het leven te gaan, maar ik heb al in de winkels gekeken maar de vervangende producten zijn best pittig in prijs (moet van 20 euro in de week rondkomen, en dit is inclusief als ik een keer deo enz. nodig heb) Om dat te zien dat ik voor rijstmelk bijna 2 euro moet betalen voor nog niet eens 500 ml is de keuze toch snel gemaakt.

Dus hoe doen jullie dat (mits jullie ook een kleine portemonnee hebben)

Stoppen met melk drinken zal je goed doen en water uit de kraan is gratis, toch? :)

Tazzey

Re: Koemelk is voor koeien, niet voor mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:34

Is dit weer een nieuwe hype? Ik blijf gewoon lekker mijn melk producten gebruiken en netjes bij iedere maaltijd een glas melk.
Er gaat hier wekelijks behoorlijk wat liter merk doorheen en niemand heeft klachten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:36

magda_90 schreef:
Ik heb een yohurtmaker inderdaad, even kijken of mijn moeder eens soja yoghurt wil maken, anders moet eerst haar normale spul erin en daarna pas die van mij. :+
Ik doe dan melk aanmengen met die bacteriën, kan dat met soja ook?

Yoghurtmaker is ideaal, heb ik ook :j
En je kan er inderdaad ook gewoon een yoghurtcultuur in doen. Zelf bewaar ik altijd een bakje sojayoghurt om de volgende liter weer mee te maken. Dat werkt net zo goed.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:37

Waarom zou het een hype zijn? Omdat jij geen last hebt van melk, hoeft een ander dat ook niet te hebben?

Er zijn heel veel mensen die lichamelijk klachten krijgen van het consumeren van melk. En de lactose intolerantie is gewoon te bepalen. Geen hype, gewoon een feit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:37

Tazzey schreef:
Is dit weer een nieuwe hype? Ik blijf gewoon lekker mijn melk producten gebruiken en netjes bij iedere maaltijd een glas melk.
Er gaat hier wekelijks behoorlijk wat liter merk doorheen en niemand heeft klachten.

Hype? Ik zie nergens een hype, dit is toch wel feitelijk vastgesteld. Snap wel wat je bedoelt, dat je tegenwoordig bijna niks meer kunt eten of drinken zonder dat je er ziek van wordt :')

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 11:38

Tazzey schreef:

Sinds wanneer zijn voedselovergevoeligheden een hype. Als ik mijn huisarts zo net mag geloven dan wordt overgevoeligheid van een scala aan producten overschat.

UhNee

Re: Koemelk is voor koeien, niet voor mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:40

Is inderdaad zeker geen hype. Dat jij er geen klachten van ondervind betekend het nog niet dat het goed voor je is. Het is gewoon bewezen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 11:40

Joolien schreef:
Tazzey schreef:

Hype? Ik zie nergens een hype, dit is toch wel feitelijk vastgesteld. Snap wel wat je bedoelt, dat je tegenwoordig bijna niks meer kunt eten of drinken zonder dat je er ziek van wordt :')

Dat klopt inderdaad. En eerlijk, vanochtend dacht ik ook aan een hype, maar nu ben ik voor mijn eigen denk ik wel overtuigd dat mijn inname gewoonweg te veel is geweest de laatste jaren. Waardoor ik nu met allerlei andere dingetjes erbij overgevoelig ben geworden. In dit geval is het gelukkig een baat het niet, dan schaad het niet geval.
Dingen als superfood zijn een hype, daar ben ik het compleet mee eens.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:41

magda_90 schreef:
Tazzey schreef:

Sinds wanneer zijn voedselovergevoeligheden een hype. Als ik mijn huisarts zo net mag geloven dan wordt overgevoeligheid van een scala aan producten overschat.

Overschat of onderschat? Want ik geloof juist dat het wordt onderschat.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:42

UhNee schreef:
Is inderdaad zeker geen hype. Dat jij er geen klachten van ondervind betekend het nog niet dat het goed voor je is. Het is gewoon bewezen.

Daar ben ik weer,, het is ook al zovaak bewezen dat melk wel goed voor je is dus die onderzoekers kan je ook wel met een korrel zout nemen..

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:44

De laatste tijd wordt je doodgegooid met anti-melk gedoe. Er is zo langzamerhand niets meer wat je nog kunt eten en drinken. Iedere keer is er wel iets nieuws. Ik begrijp dat er mensen overgevoelig voor zijn maar ik geloof niet dat het zo ontzettend slecht is dat er maar mee gestopt moet worden. Sterker nog voor mij is het juist heel belangrijk.

Ik vraag me af wanneer het bericht komt dat we vooral géén water meer mogen drinken. Ik denk dat het een hype is net zoals ze zogenaamde "super foods".

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:46

Wij zijn de enige diersoort op aarde die volgroeid nog melk drinken, en dan ook nog van een andere diersoort ;)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:47

Ah een heel topic met mensen met naar mijn idee erg vatbaar zijn voor geruchten, geesten en allerlei andere nieuwerwetse ideeën. Tja, als je geen melk wilt, kunt of denkt te kunnen drinken: lekker laten staan toch? Zonder melkdrinkende consument geen kalveren. Houden we alleen nog koeien voor dat heerlijke stukje vlees :D en leer etc.
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 31-07-15 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 11:48

Rocamor, het is nog vroeg, en ben ondertussen de was aan het doen, opruimen etc. Onderschat dus. O:)

IvankBacardi, als na drie weken blijkt dat mijn lichaam het beter doet met minder of zonder koemelk, dan is dat resultaat wat voor mij telt. Onderzoek of geen onderzoek. :o

slimmerik, waarom nu weer zo spottend. Als mensen het voor hun eigen lichaam of geest gezonder/beter vinden of zelfs het moeten vermijden ivm allergieën, wie ben jij dan om er mee te spot te drijven.
Wat is er mis mee om te luisteren naar je eigen lichaam mbt zuivelproducten.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 31-07-15 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:48

slimmerik schreef:
Ah een heel topic met mensen met naar mijn idee erg vatbaar zijn voor geruchten, geesten en allerlei andere nieuwerwetse ideeën. Tja, als je geen melk wilt, kunt of denkt te kunnen drinken: lekker laten staan toch? Zonder melkdrinkende consument geen kalveren. Houden we alleen nog koeien voor dat heerlijke stukje vlees :D
Als dat toch eens zou kunnen :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:50

Je wordt nu 'doodgegooid' met het 'anti-melk gedoe' omdat mensen er nu pas goede onderzoeken naar kunnen doen omdat die technologiën vroeger nog niet beschikbaar waren. Nu dat mensen via internet met de hele wereld communiceren wordt pas duidelijk hoe veel mensen er zijn met vage klachten als uitslag en eczeem, waar ze nooit mee naar de huisarts gingen vroeger, en wat nu dus gewoon voor een groot deel door de consumptie van zuivel blijkt te komen.
Dat mensen daadwerkelijk verbetering merken als ze stoppen met zuivel eten/drinken geeft aan dat de nieuwste onderzoeken kloppen. En dat is ook het grote verschil met een hype.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:51

IvankBacardi schreef:
UhNee schreef:

Daar ben ik weer,, het is ook al zovaak bewezen dat melk wel goed voor je is dus die onderzoekers kan je ook wel met een korrel zout nemen..

Wist je dat die zogenaamde "melk is goed voor elk" onderzoeken voornamelijk worden gefinancierd door de grote namen die er baat bij hebben om maar zoveel mogelijk te verkopen.

Brood en pasta eten wordt ook gezien als belangrijk. Maar als je glutenintolerant bent, kun je beter wat anders kiezen.

Je moet in mijn ogen naar het individu kijken. Heb je geen klachten / denk j geen klachten te hebben, ga vooral zo door. Heb je wel klachten, dan kun je verder kijken dan je neus lang is. En daarmee bedoel ik, je kunt heerlijke hormoonzalven blijven smeren op je eczeem tot je een ons weegt, maar als je eczeem weggaat door het elimineren van voedingsmiddel X, dan is dat mijns inziens veel verstandiger.

En over die onderzoeken, dat noemt men voortschrijdend inzicht. Net zoals iedereen vroeger gezellig in asbestplaten stond te zagen, vrolijk keuvelend met de buurman een cigaretje te roken. Asbest moet nu verwijderd worden door mensen die volledig beschermd zijn. Ook onzin omdat het vroeger geen probleem was? Of wat te denken van benzeen. Vroegah maaktje je daar op vrijdagmiddag de labtafels mee schoon bij wijze van. Nu springt iedereen 10 meter achteruit ivm de carcinogene eigenschappen van benzeen. Ach vroeger was dat ook geen probleem, dus stellen we ons nu ook zo aan?
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 31-07-15 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:52

8nnemiek schreef:
Je wordt nu 'doodgegooid' met het 'anti-melk gedoe' omdat mensen er nu pas goede onderzoeken naar kunnen doen omdat die technologiën vroeger nog niet beschikbaar waren. Nu dat mensen via internet met de hele wereld communiceren wordt pas duidelijk hoe veel mensen er zijn met vage klachten als uitslag en eczeem, waar ze nooit mee naar de huisarts gingen vroeger, en wat nu dus gewoon voor een groot deel door de consumptie van zuivel blijkt te komen.
Dat mensen daadwerkelijk verbetering merken als ze stoppen met zuivel eten/drinken geeft aan dat de nieuwste onderzoeken kloppen. En dat is ook het grote verschil met een hype.

Nee, dat geeft aan dat deze mensen zich beter voelen als ze geen melk drinken. Dat is iets heel anders ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 11:53

Rocamor schreef:
Je moet in mijn ogen naar het individu kijken. Heb je geen klachten / denk j geen klachten te hebben, ga vooral zo door. Heb je wel klachten, dan kun je verder kijken dan je neus lang is. En daarmee bedoel ik, je kunt heerlijke hormoonzalven blijven smeren op je eczeem tot je een ons weegt, maar als je eczeem weggaat door het elimineren van voedingsmiddel X, dan is dat mijns inziens veel verstandiger.

Jij beschrijft het beter dan ik dat doe. :D

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:54

Tillie20 schreef:
Verder staat melk bijna altijd als ingrediënt dik gedrukt omdat meer mensen er een allergie voor hebben. In mijn ervaring is het dus niet moeilijk om dit te vermijden, je moet het alleen echt willen.

Mijn dochtertje had bij de geboorte koemelkallergie en ik wilde per se borstvoeding geven de eerste weken dus dat betekende een geheel koemelkloos dieet.
Je vergist je in hoe veel producten melk zit en niet overal staat het met zo veel woorden op.
Heel veel soorten chips of snoepjes zit wel iets van melk of weipoeder in.
Veel broodbeleg, ook boter, valt af en elke dag speciaal brood halen bij de bakker, waar er precies 1 soort zonder melk werd gemaakt.
Gourmetten rond de kerst ging niet want een stokbroodje met kruidenboter of een sausje bij het vlees ging niet.
Het was dus 1 soort brood en alleen alles puur qua aardappels groente en vlees ( ook opletten want dat kon niet in boter gebakken worden )
Na 7 weken moest ik mijn dieet staken omdat ik zelf lijkbleek was en zwarte kringen om mijn ogen had en te snel afviel.
Nou was dit wel een extreem dieet en iemand die alleen kaas/ melk/ yoghurt vermijd zal hier geen last van krijgen, maar als je echt geen enkele vorm van koemelk binnen mag krijgen blijft er weinig over om te eten.
Misschien als je je er in verdiept en je levensstijl veranderd, maar ik vond het absoluut geen makkie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:55

8nnemiek schreef:
Rijstmelk kun je heel makkelijk zelf maken. Je laat een handje rijst twee uur weken, dan kook je de rijst goed gaar met veel water. En dan doe je de rijst in de blender en giet er het afgekoelde kookwater bij totdat de melk de dikte heeft die je graag wil. De melk kun je dan nog op smaak maken met een klein scheutje citroensap en een snufje zout, even proeven hoe je hem het lekkerst vindt. Sommige mensen doen er dan nog wat kokosmelk uit blik bij om hem wat romiger te maken.

Havermelk trouwens ook :j Kan op meerdere manieren. Havermout met water (en evt wat citroensap) een nachtje laten weken, dan afspoelen en de havermout blenderen met wat water + eventueel zoetmakers (ik vind dadels daar lekker voor) en een snufje zout. Dan nog even zeven door een fijne zeef (ik koop hier pantykousjes voor :D :o ) et voila. Je kan het ook doen zonder te laten weken, dan kan je melk wat slijmerig worden, maar daar heb ik nog nooit last van gehad en ik ben lui, dus doe zonder te weken. Dit is trouwens ook lekker met een scheutje kokosmelk erbij!

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:58

Dat kloptrocamor maar ik heb ook nog alleen maar melk is slecht voor je onderzoeken gezien van melk vervangers. Zelfde verhaal.

Ik zeg ook niet dat melk voor iedereen goed is maar sommige mensen in dit topic linken al hun kwaaltjes aan het drinken van melk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:59

Dat klinkt lekker WW +:)+ Ga ik zeker eens proberen!