Reactie huisartsassistente normaal?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 12:46

Charaz schreef:
Maar je hebt toch een afspraak gekregen, zelfs voor vandaag al, het lijkt me heel normaal dat de assistente beoordeeld of het nodig is om je vandaag te zien of dat iemand anders je wellicht beter kan helpen. Ik begrijp dat haar toon niet al te vriendelijk is geweest en dat hoort uiteraard niet.

Ja ik heb een afspraak gekregen maar dat ging zeker niet vanzelf. Heb meerdere malen gezegd dat ik echt een afspraak wilde bij de huisarts en niet POH. Het gaat ook om de manier waarop. Dit is de eerste keer dat ik een afspraak maak bij deze huisarts en geeft mij niet bepaald een goede indruk.

Ik ben mij er van bewust dat er gevraagd wordt naar de klachten, zodat men kan inschatten wat de spoed is, dus dat vind ik niet gek. De toon waarop wel.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 12:49

Dat soort verhalen zijn altijd erg zuur, maar hebben jullie enig idee hoeveel mensen met 1 dag koorts, buikgriep, hoofdpijn sinds een uur, 1 keer overgegeven vanochtend bellen? Dat zijn er echt enorm veel, als een patiënt in eerste instantie akkoord gaat met telefonisch advies en erna terug belt is dat vaak niet voor niks en worden deze mensen uiteraard alsnog gezien. Telefonisch adviseren en triageren hoort bij de taken van een assistente.

Over de toon zou ik ze dan ook zeker aanspreken, ik vind dat je als assistente mensen hoort te behandelen zoals je zelf ook behandeld wilt worden.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 12:59

Charaz schreef:
Dat soort verhalen zijn altijd erg zuur, maar hebben jullie enig idee hoeveel mensen met 1 dag koorts, buikgriep, hoofdpijn sinds een uur, 1 keer overgegeven vanochtend bellen? Dat zijn er echt enorm veel, als een patiënt in eerste instantie akkoord gaat met telefonisch advies en erna terug belt is dat vaak niet voor niks en worden deze mensen uiteraard alsnog gezien. Telefonisch adviseren en triageren hoort bij de taken van een assistente.

Over de toon zou ik ze dan ook zeker aanspreken, ik vind dat je als assistente mensen hoort te behandelen zoals je zelf ook behandeld wilt worden.

Ik begrijp zeker dat er mensen zijn die al bellen als ze 1 dag keelpijn hebben of een klein griepje. Dit zijn dingen waar ik zelf ook zeker niet voor bel. (Ik heb bij de vorige huisarts zelfs op mijn kop gekregen, omdat ik pas na 3 weken belde met een blaasontsteking, wat al over was geslagen naar een nierbekkenontsteking.) En het zal voor een assistente ook uiteraard erg druk zijn en soms lastig om vanaf de telefoon advies te geven.

Ik vond het ook zeker niet erg dat zij vroeg of ik niet bij mijn therapeut terecht kon, maar als ik aangeef dat dat geen optie is, en de mevrouw in kwestie blijft zeggen 'dat de huisarts toch niets voor mij kan betekenen, maar vooruit ik heb nog wel een plekje voor vanmiddag', dan wordt ik daar heel onzeker van. De dokter kan inderdaad niets veranderen aan mijn stress zelf, maar hij kan mij wel ondersteunen/verlichten d.m.v. (tijdelijke) medicatie. Het is de toon die de muziek maakt.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 13:23

Ik kijk er van op dat mensen t 'vreemd' vinden dat de assistente vraagt waarom ze willen komen.
Het kan echt gigantisch druk zijn.
Daarbij als patiënten met klachten van 1 dag keelpijn gelijk komen op t spreekuur dat het gelijk in de soep loopt en je dus geen plek meer uiteindelijk hebt voor serieuze gevallen.
Een assistente vertelt niks verder ofzo of kijkt ook nergens meer van op.
Vind dat er soms een beetje minderwaardig over assistentes word gedaan of tegen assistentes worden gedaan.
Want soms is het echt niet leuk aan de telefoon hoe sommige patiënten tegen de assistentes doen. De meesten hebben ook t beste met je voor en doen ook waar hun hebben voor geleerd.
We moeten tegenwoordig ook super goed leren triageren dus vragen stellen. Op school was dit heel streng.

Maar dan nog moet de assistente altijd vriendelijk zijn. Daar ben ik het zeker mee eens. Maar ze mag ook gerust zeggen als ze gedrag van een patiënt ongepast vind.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 13:43

Ruby1995 schreef:
Ik kijk er van op dat mensen t 'vreemd' vinden dat de assistente vraagt waarom ze willen komen.
Het kan echt gigantisch druk zijn.
Daarbij als patiënten met klachten van 1 dag keelpijn gelijk komen op t spreekuur dat het gelijk in de soep loopt en je dus geen plek meer uiteindelijk hebt voor serieuze gevallen.
Een assistente vertelt niks verder ofzo of kijkt ook nergens meer van op.
Vind dat er soms een beetje minderwaardig over assistentes word gedaan of tegen assistentes worden gedaan.
Want soms is het echt niet leuk aan de telefoon hoe sommige patiënten tegen de assistentes doen. De meesten hebben ook t beste met je voor en doen ook waar hun hebben voor geleerd.
We moeten tegenwoordig ook super goed leren triageren dus vragen stellen. Op school was dit heel streng.

Maar dan nog moet de assistente altijd vriendelijk zijn. Daar ben ik het zeker mee eens. Maar ze mag ook gerust zeggen als ze gedrag van een patiënt ongepast vind.

Het vragen is ook het punt niet. Dat zie ik bij meerdere gewoon staan dat ze dat snappen, ik ook. Het gaat om de onvriendelijke toon.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 13:46

Ook ik ben doktersassistente. En ja ook wij moeten triageren (sjiek woord voor uitvragen).
Vanwege drukte maar ook omdat mensen hun eigen lijf niet kennen... De ene belt voor 2 dgn verkoudheid, de ander staat rustig 20 minuten inde wacht met een acute pijn op de borst.

Sleutelwoord in alles is communicatie. Twee richting verkeer dus. En daar wordt op de opleiding veel te weinig aandacht aan besteed. Echt tenenkrommend om sommige dames te horen aan de telefoon.

Deze dame had meer kunnen vragen aan je waardoor je situatie duidelijker was geworden voor haar en ze eventueel had kunnen overleggen met de huisarts.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 13:48

Ik heb anders vaak genoeg mensen aan de telefoon gehad die dat belachelijk vonden en liepen te zuchten. Maar goed dat is inderdaad waar het hier niet over gaat maar is een dingetje van m'n zelf waar ik dan af en toe tegen aanloop.

Klopt, ik vind echt zeker wel dat een assistente proffesioneel moet blijven. En zeker niet voor een arts gaat denken. Doktersassistenten mogen ook helemaal geen diagnoses stellen.

Bullebeest

Re: Reactie huisartsassistente normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 13:54

Ik vind het niet meer dan normaal hoor Ruby dat er gevraagd wordt waarvoor je komt. Iemand die komt met een ingegroeide teennagel kan later komen dan iemand die acute pijn op de borst heeft. Dus daar heb ik alle begrip voor. Daarentegen denk ik dan weer bij diegene met acute pijn op de borst, waarom bel je dan niet via de spoedlijn als het echt acute erge pijn op de borst is waarbij je zeer grote vermoedens hebt op een ernstige diagnose. Dan wordt het in mijn ogen weer spoed. Of bij kenmerken beroerte. Lijkt mij dat de spoedlijn daar voor is. Gelukkig zelf nog nooit gebruik van hoeven te maken en wel keurig geholpen toen ik mijn dochter op 1,5 jarige leeftijd uitgedroogd uit bed had gehaald ivm ernstige buikgriep. Kon ook gelijk komen toen, daarna gelijk door naar ziekenhuis.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:00

Ik zeg toch ook dat het normaal dat de da het vraagt. En ik zeg ook niet dat jij het niet normaal vind. Maar er bestaan ook veel mensen buiten bokt om die er zelfs geïrriteerd om worden als doktersassistenten het vragen. Vind ik altijd een beetje vreemd, we hebben ook beroepsgeheim en willen het beste voor de pt.

Om nog even in te haken over de spoedlijn. Er zijn veel patiënten die denken dat het allemaal wel mee valt en de stap naar de spoedlijn is dan groter.
Laatst bijgewerkt door Ruby1995 op 29-07-15 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:01

@ruby1995 : mensen protesteren vaak doordat ze het of niet gewend zijn uit een andere praktijk, of omdat de manier waarop de vraag gesteld wordt tegen de haren in strijkt.

Op de opleiding wordt wel veel tijd besteed aan wat je moet vragen, maar niet hoe. Wij hebben ruim 9000 patiënten en komen hooguit 2 maal per maand tegen dat ze niet willen antwoorden. Wat prima is... Dan zeg ik altijd dat ik graag even wil weten hoeveel spoed het heeft. Vaak steken ze dan alsnog van wal :-)

@martine0503: vast weten mensen in acute situaties niet wat hun overkomt. Als je nooit eerder acute pijn op de borst heb gehad kan het je dusdanig overvallen dat ze niet denken aan een spoedlijn. Het is heel apart hoe de menselijke geest werkt. Ik heb ooit een dame gesproken die voor drie kinderen medicatie bestelde en er op het laatst doodleuk aan toevoegde dat haar man naar zijn borst greep toen hij 7 min terug de trap af kwam....

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:04

@an_j, ja klopt het ligt er ook aan hoe je het vraagt. Ik ben dan net pas klaar met school en moet soms m'n weg er nog in vinden maar ik vraag vaak; wat voor klacht mag ik voor de dokter noteren.
Als ze het niet vertellen dan vraag ik idd of het spoed is en of ze extra tijdig nodig hebben.

Op school lag het bij ons aan de lerares. De ene lerares schonk meer aandacht aan hoe je de vraag kon stellen en de anderen vond t belangrijk wat je vroeg. Verschilt ook best erg.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:08

Denk ook voor merendeel dat het niet de vraag zelf is, maar of de toon waarop hij gesteld wordt. OF. Het antwoord welke volgt.

Als ik meen de HA nodig te hebben, dan wil ik de HA en niet iemand die na max. 5 vragen een waarde oordeel heeft :n Dat geldt trouwens ook voor de HA in kwestie.. Daarvan wil ik ook eerst een onderzoek en niet een "het zal wel ...zijn ". Alleen ben je als assistente een wat makkelijker richtpunt, mensen spreken jullie immers als eerste :j

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:10

GrumpyCat schreef:
De therapeut in kwestie heeft vakantie, dus de eerst volgende afspraak is pas over 6 weken. In principe ga ik 1x per week naar deze therapeut. Ik heb een telefoonnummer gekregen van een waarnemend therapeut, maar dit is voor noodgevallen. Ik vond dit nou weer niet een noodgeval, maar meer iets voor de huisarts eigenlijk. Het gaat om een zelfstandig werkende, particuliere psychotherapeut.

Ik ben ook een zelfstandig werkende particuliere oefentherapeut. Maar zo lang ik aangesloten ben bij de zorgverzekeraars ben ik verplicht om te zorgen dat een patient elke week bij mij , of als ik er niet ben bij een waarnemer/vervanger terecht kan :o Dus als ik met vakantie ga moet ik dat regelen :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:10

Vergissing!!
Laatst bijgewerkt door BigOne op 29-07-15 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:11

Klopt hoor! Voordat ik de opleiding deed en ik wilde naar de dokter dan zat ik daar ook echt niet op te wachten.
Maar nu ik het zelf geleerd heb begrijp ik gedachte erachter beter.
Maar vind het zelf ook niet super leuk om die vragen te stellen hoor, voel me dan soms echt zo'n bemoeial.

Maar goed, we dwalen misschien een beetje af :)

Succes bij de dokter ts!

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:11

Citaat:
De therapeut in kwestie heeft vakantie, dus de eerst volgende afspraak is pas over 6 weken. In principe ga ik 1x per week naar deze therapeut. Ik heb een telefoonnummer gekregen van een waarnemend therapeut, maar dit is voor noodgevallen. Ik vond dit nou weer niet een noodgeval, maar meer iets voor de huisarts eigenlijk. Het gaat om een zelfstandig werkende, particuliere psychotherapeut.

Citaat:
Ik ben ook een zelfstandig werkende particuliere oefentherapeut. Maar zo lang ik aangesloten ben bij de zorgverzekeraars ben ik verplicht om te zorgen dat een patient elke week bij mij , of als ik er niet ben bij een waarnemer/vervanger terecht kan :o

Vind ook zeker in de medische hoek dat dat wel belangrijk is. Rugklachten, KANS etc. kan je met een week nog "makkelijker" een week overslaan. Iemand die psychisch in de knoop is, vind ik eigenlijk zelfs gevaarlijk en daarbij dus onverantwoord.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 14:13

bigone schreef:
Vergissing!!

Ik wilde net reageren op je post met grote vraagtekens erbij, maar zie dat je je bericht al hebt aangepast. :+ Ik ben niet van huisarts veranderd, maar van praktijk, en de reden daarvan was omdat zij een aantal medische missers hebben gemaakt en ik niet overweg kon met de huisarts. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:15

Fantabulouss schreef:
GrumpyCat schreef:

Ik ben ook een zelfstandig werkende particuliere oefentherapeut. Maar zo lang ik aangesloten ben bij de zorgverzekeraars ben ik verplicht om te zorgen dat een patient elke week bij mij , of als ik er niet ben bij een waarnemer/vervanger terecht kan :o Dus als ik met vakantie ga moet ik dat regelen :)

Fijn voor je, maar hier gaat het om mentale gezondheid en dan is het wel behoorlijk link om zomaar een vervanger te regelen!

Succes bij de dokter ts!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:16

Fantabulouss schreef:
GrumpyCat schreef:

maar met een psychotherapeut werkt dat toch net even anders....
ik heb ook ooit eens langere tijd therapie gevolgd om oa met een aantal problemen uit het verleden te leren omgaan, maar met mijn therapeut klikte het, had ik een vertrouwensband mee opgebouwd, zij wist van de hoed en de rand zeg maar
, even naar een waarnemer is met psychische issues best nog een flinke stap waarbij wachten op de eigen therapeut best nog wel eens fijner kan zijn , ook als dat betekend dat je idd via de huisarts iets van een lapmiddel moet gaan vragen ter overbrugging.
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 29-07-15 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 14:17

Ik wist niet dat psychotherapeuten een vervanger moesten regelen dan. Maar ik persoonlijk wacht liever 6 weken, dan dat ik met een wildvreemde midden in het therapeutische proces instap en vanuit daar verder ga. Ik vertrouw volledig op mijn eigen psychotherapeut, maar dat heeft ook eventjes geduurd. Een ander is dan voor mij dan ook geen optie, dan maar even overbruggen op een andere manier. :)

Edit: Jij zegt precies hoe ik er over denk/voel, Sonja. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:17

GrumpyCat schreef:
Ik wist niet dat psychotherapeuten een vervanger moesten regelen dan. Maar ik persoonlijk wacht liever 6 weken, dan dat ik met een wildvreemde midden in het therapeutische proces instap en vanuit daar verder ga. Ik vertrouw volledig op mijn eigen psychotherapeut, maar dat heeft ook eventjes geduurd. Een ander is dan voor mij dan ook geen optie, dan maar even overbruggen op een andere manier. :)

Edit: Jij zegt precies hoe ik er over denk/voel, Sonja. :j

Nee, dat moet niet. Sterker nog, ik betwijfel of dat zomaar mag.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 14:19

Bizzybijtje schreef:
Nee, dat moet niet. Sterker nog, ik betwijfel of dat zomaar mag.

Lijkt mij in het geval van psychische klachten ook niet logisch eigenlijk. Zou het niet eens willen, dat een andere psychotherapeut zo mijn dossier zou krijgen zonder toestemming, en maar even over zo nemen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:20

als back up , just in case, in het geval van acute crisissen , is het heel fijn dat er een waarnemer is geregeld...
just in case :j
mogen zal het ook vast wel,(in overleg met de cliënt) maar ik vermoed dat heel veel cliënten er geen gebruik van maken , maar liever wachten op hun vertrouwde therapeut.

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:24

Het is dan ook niet verplicht om naar die andere therapeut te gaan :o dat zeg ik ook niet ..
Maar ik dacht wel dat de mogelijkheid er moet zijn mocht je het wel willen :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:26

Bij GGz Centraal krijg je een vervanger toegewezen waar je afspraken mee mag inplannen, maar ook mag kiezen om die enkel als back-up te houden voor bijv een crisis oid.
Diegene krijgt iig een kort verslagje over jou en je problematiek, de beste manier van omgaan met jou etc en mocht het nodig zijn wordt je (elektronische) dossier er even bijgepakt.