Euthanasie en onmenselijke behandeling

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 09:37

Kan ze niet aan een morfine infuus en dan de dosering steeds opvoeren?

Ik vind dit ook onmenselijk hoor. Dieren mag je zo laten inslapen maar mensen moet lijden.
Ik hoop dat ik later aan een hartstilstand kom te overlijden.

xAntoinettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 09:37

Zo'n lijden heb ik ook van dichtbij meegemaakt, van een jong iemand. Ze was nog wel bij kennis maar het was geen leven meer. Ze is toen in slaap gebracht, ze kreeg nergens meer iets van mee. Geen pijn, niks. En heeft ze de laatste tijd van haar leven doorgebracht. Is dat geen optie?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 09:37

Overigens, mijn moeder heeft gisteren ook twee keer aangegeven of ze haar niets konden geven dat ze rustig ging slapen. Telkens antwoord 'nee, dat gaat niet'.

Mijn moeder heeft zelfs duidelijk (schreeuwend) gezegd dat ze het er echt niet mee eens is en ze het echt niet meer kan aanzien dat oma telkens om drinken vraagt (dit is dus al drie dagen lang dat ze dat de hele tijd doet als je daar bent). En dan wordt steeds maar gezegd 'nee, dat gaat allemaal niet'.

Ze krijgt blijkbaar helemaal nog geen morfine. Enige wat ze geven is wat vocht (heel klein beetje) om medicijnen tegen epileptische aanvallen tegen te gaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 09:39

Laptopmuis schreef:
Overigens, mijn moeder heeft gisteren ook twee keer aangegeven of ze haar niets konden geven dat ze rustig ging slapen. Telkens antwoord 'nee, dat gaat niet'.

Mijn moeder heeft zelfs duidelijk (schreeuwend) gezegd dat ze het er echt niet mee eens is en ze het echt niet meer kan aanzien dat oma telkens om drinken vraagt (dit is dus al drie dagen lang dat ze dat de hele tijd doet als je daar bent). En dan wordt steeds maar gezegd 'nee, dat gaat allemaal niet'.

Ze krijgt blijkbaar helemaal nog geen morfine. Enige wat ze geven is wat vocht (heel klein beetje) om medicijnen tegen epileptische aanvallen tegen te gaan.

Schandalig zeg. Ongelooflijk.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 09:40

Over het van te voren erover hebben. Mijn oma wilde absoluut niet naar een verzorgingstehuis. Dan zei ze steeds 'dan ben ik nog liever dood'. Naar hospice wilde ze ook nooit 'jullie brengen me toch niet naar een sterfhuis!'.
Ze heeft haar hele leven lang daar gewoon waar het dus gebeurd is. Daar is ze geboren als klein kind en heel ze altijd gewoond, ze wilde daar dus absoluut niet weg.

We weten dus zeker dat ze dit al helemaal niet wilde.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 09:41

Mag dit echt wel? Volgens mag he geen medische zorg onthouden...

Een vriendin is bezig met een procedure tegen een ziekenhuis die de verzorging dermate heeft gedaan, dus ook iets heeft onthouden, wat haar vader met kanker heeft doen overlijden...de kans om met medicijnen af te wachten is dus niet genomen...vader op vrezelijke manier gestikt omdat ze ook het zuurstof niet wilden geven...vriendin kwam binnen toen hij blauw was en heeft toen zelf samen met haar zus die medisch opgeleid is vader nog zuurstof gegeven..

Ik zou even de tuchtraad bellen....

Ze mag nl wel aan de morfinepomp...
Laatst bijgewerkt door Indestal op 26-07-15 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 09:42

Dat ze geen drinken geven kan heel goed zijn omdat ze niet meer goed kan slokken. Mijn oma gaf mijn opa per ongeluk drinken, hij heeft zich daarin zo verslikt dat hij erna in coma is geraakt en binnen 2 dagen is overleden.
Maar het zou fijn als de artsen uitleggen waarom het gaat zoals het gaat, jullie kunnen natuurlijk zelf ook extra uitleg vragen.

Denk aan je!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 09:43

marije1109 schreef:
Dat ze geen drinken geven kan heel goed zijn omdat ze niet meer goed kan slokken. Mijn oma gaf mijn opa per ongeluk drinken, hij heeft zich daarin zo verslikt dat hij erna in coma is geraakt en binnen 2 dagen is overleden.
Maar het zou fijn als de artsen uitleggen waarom het gaat zoals het gaat, jullie kunnen natuurlijk zelf ook extra uitleg vragen.

Denk aan je!

Nou dan zou je bijna zeggen; laat dat mensje dan maar water drinken en stikken dan is ze nog beter af dan zo liggen te lijden.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 09:45

Ik zou een second opinion eisen want geen voeding en amper vocht en geen pijnstilling of ontspannende medicatie is onzin.
Voeding en vocht stoppen gebeurt vaker maar dan moet je wel iets krijgen tegen de pijn en iets om te ontspannen.
Ik zou echt op mijn strepen gaan staan en zorgen dat er een andere arts bij komt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 09:48

Ik zou een gesprek aangaan met de persoon die boven de artsen staan. functie weet ik even niet. In dat gesprek zou ik aangeven dat jullie graag een fatsoenlijk gesprek willen met arts erbij en dan door bespreken wat het comfortabelste is in haar positie.

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 09:53

Ik heb pas een soortgelijke situatie met mijn oma meegemaakt. Ze werd opgenomen in het ziekenhuis, werd eerst behandeld en kreeg infuus omdat ze ook niks kon eten alleen kleine slokjes drinken. Toen ze na 5 dagen verslechterde en niks meer kon drinken werd maar de hele behandeling stopgezet en ook het infuus ging eraf. Ze heeft toen nog een week liggen lijden en werd van afdeling naar afdeling gestuurd omdat ze een bed bezet hield. Ze heeft echt vreselijk liggen lijden en we mochten helemaal niks doen. Uiteindelijk na veel aandringen kreeg ze dan toch morfine, ze zeiden telkens van ze geeft geen tekenen van pijn, terwijl ze gewoon niks meer kon aangeven. Het was echt heel naar en onmenselijk om mee te maken, snap niet dat we in zo'n maatschappij leven waarin we dit laten gebeuren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 09:54

Als ze kan gebaren, dan kun je misschien wel communiceren? Kan ze ja of nee gebaren? Kan ze iets aanwijzen op een bord met plaatjes of woorden? Je hoeft niet te 'tekenen', je moet je wil kenbaar kunnen maken. Dat kan op veel manieren, als een arts daar voor open wil staan. Als je

Maar zo te horen moet je echt daar weg, want artsen zonder enig meegevoel, vreselijk. Dit klinkt aan alle kanten als slechte zorg. Een andere arts, een hospice, een ander ziekenhuis, ik denk dat dat verstandig is. Als het erop lijkt dat dit nog een paar dagen gaat duren zou ik het gewoon doen.

Want euthanasie of niet, er zijn beslist manieren om het lijden te verlichten. Zo zijn er bepaalde stoffen die als je uitdroogt maken dat je mond (en je ogen) niet pijnlijk zijn en je de dorst dus ook veel minder voelt, is pijnbestrijding uberhaupt belangrijk, en kan er inderdaad uiteindelijk gekozen worden om iemand in slaap te brengen.
Goede palliatieve zorg gaat niet om het verkorten van iemands leven, maar wel om te zorgen dat het lijden die laatste tijd wordt weggenomen. En dat kan over het algemeen, en zeker beter dan hier gebeurt.

En ik zou na afloop een klacht indienen.

Laptopmuis

Re: Euthanasie en onmenselijke behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 09:58

Ze kan gebaren maken. Gisteren maakte wees ze bijvoorbeeld naar haar onderbroek en kneep toen in haar neus. Dus ze is zeker bij en weet volgens mij goed wat er aan de hand is.
Alleen de behandelende arts zegt dat ze 'niets mee krijgt'. Want me moeder eisde dus een gesprek over haar toestand in een andere ruimte, uiteindelijk ook gekregen. Maar ze zei nog steeds dat patienten niets meekrijgen van gesprekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 09:58

Ik vind het trouwens wel raar dat ze wel haar medicijnen door mag (en kan) slikken, maar geen water?
En inderdaad, kunnen jullie via gebaren niet met elkaar spreken?

Bij mijn oma op de kamer was het juist heel erg warm, oudere mensen kunnen zich al minder goed warm houden, zeker als ze alleen liggen.

Edit. N.a.v je laatste reactie; als het mijn moeder was, had ik haar mee naar huis genomen. :x
Dan krijgt ze in ieder geval nog een beetje liefde in haar laatste uren/dagen.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 10:00

Ik snap het niet eten en drinken wel, ook al lijkt het voor de familie verschrikkelijk:
- bij sedatie wordt het stopgezet omdat het lichaam het niet meer kan verwerken en zou het proces minder aangenaam zijn, maar voor iemand die naast het bed zit is het volgens mij moeilijker om te begrijpen.
- Als de persoon niet meer kan slikken is het ook niet vanzelfsprekend, zelfs als het tot gel is ingedikt.

Maar dan moet wel de bijhorende zorg er natuurlijk bijkomen, ik zou toch inderdaad een gesprek met de dokters houden.

Ik weet niet of ze vroeger soms alcohol dronk? Wat wij of ik vaak aanraden is champagne of cava en daarmee de mond verfrissen. In de palliatieve zorg word dat vaak gebruikt naast lemon swaps of water omdat het eigenlijk net wat frisser is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 10:01

Meteen op hoge poten zeggen dat je de inspectie in gaat schakelen. Dit is geen manier van doen. Mijn moeder is onder vergelijkbare omstandigheden in een verpleegtehuis gestorven, daar weigerden ze ook morfine. Ik heb daar zo verschrikkelijk stennis staan maken dat ze het wel kreeg, wel is waar maar 12 uur voor ze overleed maar dat is in ieder geval pijnloos gegaan. Lang gelden maar kan er nog zo boos om worden. Ts, vraag duidelijk aan oma of ze je verstaat en vraag haar om op vragen bij nee 1 keer met de ogen te knipperen en bij ja om 2 keer. Zo kon ik nog met mijn moeder communiceren ondanks dat ze heel ver weg was.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 10:04

Pfff ik ken het heel goed. Mijn oma zat onder de kanker en alles ging van binnen kapot. Darmen lieten de inhoud er in de buik uitlopen en ze had heel veel pijn. Ze werd geopereerd aan haar darmen en vroeg de arts om haar te laten gaan in de narcose. Natuurlijk mocht dat niet maar ze had zo veel pijn. Toen ze zo snel in bed kwam te liggen was er iets mis met haar euthanasie verklaring omdat ze niet helder genoeg werd verklaard oid.

Ze is uit de operatie gekomen en heeft haar arts geslagen omdat ze nog leefde. Ze mocht niks drinken aangezien alles kapot was natuurlijk van binnen maar ze heeft toen álles geweigerd. Van zich afgeslagen etc etc. Toen mocht ze naar een hospice en kreeg een morfine pomp en is daardoor langzaam in coma geraakt en na 11 dagen geen eten en drinken overleden.

Ze wist precies wat ze deed. Ze wist dat als ze zich zo zou gedragen eerder zou komen te overlijden dan dat ze alles maar toe liet. En ze wilde graag sterven. Zoveel pijn had ze.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 10:16

Heeft nooit alcohol gedronken, ook nooit gerookt. Altijd vrij gezond geleefd. Veel fruit en groentes, dat vond ze lekker.
Maar medicijnen die ze krijgt is enkel voor die epileptische aanvallen tegen te gaan. Is door de verpleegster zelf verteld.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 10:17

Het niet meer geven van sondevoeding is altijd in overleg met de familie. Hetzelfde geldt voor het stoppen van medicatie en het starten van een ander beleid (palliatief beleid, of evt symptomatisch). Dat artsen hier alleen een beslissing over maken dat kan en mag volgens mij helemaal niet.

Maar wil je oma niet meer revalideren? Het lijkt nu misschien een afschuwelijk vooruitzicht, maar in het 7 jaar dat ik nu (als fysio) mensen revalideer na een hersenbloeding, heb ik echt wel verbazingwekkende dingen gezien!
Het is totaal afhankelijk van de grootte en plaats vd hersenbeschadiging wat er nog wel en niet meer terug komt
Maar het begrip is er zo te horen nog.

Is het dan niet veel fijner om rustig de tijd te nemen om te kijken wat herstelt, en evt daarna toch te kiezen voor een palliatief beleid/euthenasie mocht je oma erg ongelukkig zijn.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 10:19

Laptopmuis schreef:
Heeft nooit alcohol gedronken, ook nooit gerookt. Altijd vrij gezond geleefd. Veel fruit en groentes, dat vond ze lekker.
Maar medicijnen die ze krijgt is enkel voor die epileptische aanvallen tegen te gaan. Is door de verpleegster zelf verteld.

Is dit vloeibaar?Weet je hoe het medicijn heet?
Anti-epileptica ontspant de spieren nl dus kan ook pijn tegen gaan

ChaseyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 10:21

He ik denk nu even hardop. Ik heb totaal geen verstand van epilepsie, maar stel dat ze die medicatie niet krijgt. Is er dan niet een kans dat ze 'in zo'n aanval blijft?'

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 10:23

Chasey schreef:
He ik denk nu even hardop. Ik heb totaal geen verstand van epilepsie, maar stel dat ze die medicatie niet krijgt. Is er dan niet een kans dat ze 'in zo'n aanval blijft?'

Die kans is er in extreme gevallen (maar hoe groot die is is niet te zeggen), maar het is heel onaangenaam, en zeker niet de weg om te gaan als je de dood zou willen bespoedigen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 10:24

Wat verschrikkelijk voor je oma en voor jullie.
Raar eigenlijk, euthanasie is niet toegestaan, maar iemand uithongeren en laten verdorsten mag wel. Eigenlijk is dat hetzelfde, je laat iemand moedwillig sterven.
Ik zou heel erg op mijn strepen gaan staan in het ziekenhuis en niet langer accepteren dat er zo gesold wordt met het arme mensje.
Heel veel sterkte.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 10:26

Gillbo schreef:
Laptopmuis schreef:

Is dit vloeibaar?Weet je hoe het medicijn heet?
Anti-epileptica ontspant de spieren nl dus kan ook pijn tegen gaan

Ik heb geen idee wat het is. Ben zelf nog niet bij oma geweest in het ziekenhuis, vind dat te moeilijk. Denk dat ik die beelden nooit meer zal vergeten.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 10:27

Wat een afschuwelijke verhalen komen hier voor bij, náást het intens verdrietige verhaal van TS.
In zekere zin kén ik het.....het gesukkel en gesleep met mensen op leeftijd.
Niet alleen heeft met name mijn moeder vreselijke dagen gehad voor haar dood,ook al mijn zussen zijn werkzaam in de zorg/ oudere zorg.

Het is dan ook niet raar dat onze hele familie zo iets heeft van "geef mij maar een spuitje "
Onlangs is een van mijn zussen daarvoor zelfs via officiële wegen een document laten opstellen bij een notaris.......maar ik hoor hierover toch dat ook dat niet eens afdoende hoeft te zijn.......m.a.w. heeft het dan wel zin om te doen??

Heel veel sterkte TS, jullie hebben absoluut gelijk......dit zou niet moeten mogen wat er nu met je oma gebeurt.
Wat het "drink probleem "betreft, het ziekenhuis moet!!!een soort van watten op een stokje hebben die je nat kan maken waarop jou oma dan kan sabbelen om in ieder geval iets van een vochtige mond te hebben zónder dat ze zich kan verslikken.
Dit mogen ze toch niet weigeren lijkt me?