Waarom eten we keer op keer slecht tegen beter weten in?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 08:52

moonsparkle schreef:
Ik weet niet of het met iets anders te maken heeft of dat het een verslaving is,maar ik kan niet zonder suiker.

Omdat ik dacht dat het een verslaving was probeerde ik de suikers te minderen en gezondere dingen te eten. Echter voelde ik me dan zo leeg/zweten/trillen of ik ieder moment kon flauw vallen dat ik me af vraag of dit wel afkick verschijnselen zijn? Als ik dan iets van een koekje nam was dit gevoel na een kwartier ofzo weer helemaal weg.

Dat komt omdat suikers met een bepaalde snelheid worden opgenomen(GI heet dat). De suikers die in koekjes zitten worden snel opgenomen waardoor je een piek in je bloedsuiker krijgt(dan voel je je weer goed). Je bloedsuiker zal na een tijdje dus weer snel dalen, waardoor je spontaan een suikertekort hebt in je bloed. Hierdoor ga je je zo trillerig voelen.

Beter is dus om suikers te nemen die langzaam worden opgenomen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 08:53

Tillie20 schreef:
moonsparkle schreef:
Ik weet niet of het met iets anders te maken heeft of dat het een verslaving is,maar ik kan niet zonder suiker.

Omdat ik dacht dat het een verslaving was probeerde ik de suikers te minderen en gezondere dingen te eten. Echter voelde ik me dan zo leeg/zweten/trillen of ik ieder moment kon flauw vallen dat ik me af vraag of dit wel afkick verschijnselen zijn? Als ik dan iets van een koekje nam was dit gevoel na een kwartier ofzo weer helemaal weg.

Dat komt omdat suikers met een bepaalde snelheid worden opgenomen(GI heet dat). De suikers die in koekjes zitten worden snel opgenomen waardoor je een piek in je bloedsuiker krijgt(dan voel je je weer goed). Je bloedsuiker zal na een tijdje dus weer snel dalen, waardoor je spontaan een suikertekort hebt in je bloed. Hierdoor ga je je zo trillerig voelen.

Beter is dus om suikers te nemen die langzaam worden opgenomen.

zoals? Ik probeerde dus wel bijvoorbeeld fruit als kiwi, kersen, peer, wortels maar het gevoel kwam dan alsnog tot ik iets met suiker had

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 08:57

moonsparkle schreef:
zoals? Ik probeerde dus wel bijvoorbeeld fruit als kiwi, kersen, peer, wortels maar het gevoel kwam dan alsnog tot ik iets met suiker had

Fruit, volkoren brood, dingen met goede vetten zoals advocado en noten. Op internet is hier ook veel over te vinden hoor ^^

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 08:59

300 gram groente is echt heel veel. Dat red je niet met alleen een avondmaaltijd, als je dat wilt halen dan zul je het ook onderdeel moeten maken van andere maaltijden.

moonsparkle

Tillie20 schreef:
moonsparkle schreef:

Fruit, volkoren brood, dingen met goede vetten zoals advocado en noten. Op internet is hier ook veel over te vinden hoor ^^

De fruit en noten helpen dus niet. Ik kan een hele zak noten op een dan nog steeds slap worden tot ik suiker binnen krijg :o

Nassie

Ik kan niet wachten tot ik op mezelf woon en mijn eigen boodschappen haal!
Dan komt er een grote kist met een cijferslot, die alleen mijn vriend weet, waarin allemaal lekkers zit voor hem.

Ik ben verslaafd aan suiker. En als ik eenmaal los ga, ga ik goed los!
Enige nadeel.. Ik moet een histamine beperkt dieet volgen, anders word ik ziek. Lees; Maagpijn, buikpijn, hoofdpijn, duizelingen, stemmingswisselingen, slaperigheid en eczeem. Handig is het dus niet om los te gaan en geen rem meer te hebben.
Want ja 10 minuten later is er een reactie..

Mijn moeder verstopt vanalles thuis, maar ik heb er gewoon een neus voor. Ik vind het altijd.
De enige optie is als ik straks samenwoon het in een kist met een slot te doen. -O-

Sababber

Re: Waarom eten we keer op keer slecht tegen beter weten in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:00

Dat heeft nog geen zin want dan weet je de sleutel te vinden :')

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:01

moonsparkle schreef:
De fruit en noten helpen dus niet. Ik kan een hele zak noten op een dan nog steeds slap worden tot ik suiker binnen krijg :o

Je moet het ook combineren he. Bovendien moet je hier niet mee beginnen als je al in een dip zit. Misschien dat je in de ochtend gewoon te veel snelle suikers binnen krijgt.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:02

Ach ja wat is slecht. Voor je fysieke gesteldheid is het vast beter om alleen maar gezond te eten, maar voor mijn persoonlijke psychische gesteldheid is het beter om af en toe ook lekker te snacken. Ik ben gelukkiger wanneer ik zo nu en dan iets snack, ik hou gewoon erg van lekker eten. Gelukkig is veel gezond eten ook erg lekker, maar een reep Tony's of een bak B&J's hoort voor mij ook bij het leven, en ja daar ben ik echt een gelukkiger mens bij. Ik probeer zoveel mogelijk gezond te eten en te bewegen, maar ik kan zo nu en dan ook rustig zonder schuldgevoel lekker bankhangen en snacken. Balance is key voor mij.

Nassie

moonsparkle schreef:

Fruit, volkoren brood, dingen met goede vetten zoals advocado en noten. Op internet is hier ook veel over te vinden hoor ^^[/quote]

De fruit en noten helpen dus niet. Ik kan een hele zak noten op een dan nog steeds slap worden tot ik suiker binnen krijg :o[/quote]

Afkicken van de suiker, daar word je slap van.
Ik at vroeger zoveel suiker en op de een op andere dag gestopt. Ik moet zeggen dat was geen pretje. Barstende hoofdpijn, de derde dag stik en stik chagrijnig, na drie maanden weer een terugval en rillen als een rietje. Maar als je er eenmaal doorheen ben, heb je 10x meer energie.

Suikervrij dieet is erg goed voor je.
Mijn zus volgt het dieet en is afgevallen en heeft geen hypo's meer.

Nassie

Sababber schreef:
Dat heeft nog geen zin want dan weet je de sleutel te vinden :')

Hihih dan moet hij de sleutel maar meenemen of een cijferslot :')

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:04

moonsparkle schreef:
Ik kan een hele zak noten op een dan nog steeds slap worden tot ik suiker binnen krijg :o

Je moet ook max een handje noten per dag eten :=

Houd eens bij wat je op een dag binnenkrijgt, daar is al veel uit af te leiden.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:04

Ik ga gewoon op 10 km van de bewoonde wereld zitten :') en dan niks inkopen. Om voor een zak chips naar de winkel te moeten vertik ik dan toch :')

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:06

Heel herkenbaar!!!

En voor 10km, dan fiets ik echt wel naar de supermarkt hoor hahaha.
Snaaien moet ik...

en iedere keer denk ik: dit is de laatste hap. Vanaf nu veranderd alles.
En het is heel raar: maar het werkt niet :Y) het blijft niet hangen...

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:21

Het is ook een kwestie van je smaak die langzaam moet veranderen.
Ik was altijd echt een zoetliefhebber, taart, koekjes, wit brood enz, heerlijk!

Inmiddels ben ik sinds een jaar bewuster aan het eten, gestart met 30 dagen suikerloos om af te kicken (en ja, dat was hel -O- ), daarna over op voedselzandloper. Ik voel me zoveel energieker en beter, en merk dat mijn smaak enorm is veranderd. Nu vind ik veel taart vaak te zoet, vind ik wit brood nergens meer naar smaken, en heb ik met zoetigheid al snel dat ik het veels te zoet vind. Ik proef veel meer de echte smaken, en kan nu ook echt genieten van iets wat helemaal niet zoet is. Ook was ik gek op witte en melk chocolade, en heb mezelf nu aangeleerd om puur te eten en vind dat eigenlijk nu veel lekkerder.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:24

Inderdaad heerlijk herkenbaar! Na vreetbuien idd zo apatisch als wat, misselijk, en de puisten springen spontaan uit mijn voorhoofd, en toch...

Nu ik bij mijn vriend ingetrokken ben is het wel minder, hij eet het gewoon niet, dus kopen we het ook niet, en ik 'schaam' me voor die vreetaanvallen dus wil het niet doen als hij erbij is, en dat doe ik dus ook niet. Op mijn werk zit ik wel vaak alleen, en de supermarkt is 5 minuutjes wandelen dus dan haal ik weleens wat, das ook niet echt handig, maar vooruit, er zit al verbetering in, en ik heb uiteindelijk alleen mezelf ermee als ik me zo beroerd voel. Iets met wie zijn billen brandt enzo ;)

Annuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:24

Ik volg dit topic ook mee :).

Heel herkenbaar, ik ben sinds kort begonnen met Body Support bevalt me prima. Het is een andere levensstijl, bewust worden van wat je eet en wat het met je lichaam doet. Ook heel belangrijk is om de dag te verdelen in vakjes zodat je steeds wat eet, zo eet ik bijvoorbeeld 6 keer per dag een kleinere portie.

Annuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:27

Klopt helemaal anne_bento je moet er aan gaan wennen en dat heeft tijd nodig. De 'zoetaanvallen' herken ik ook, maar dat wordt gelukkig al steeds minder. Zo laat ik al een tijdje drink sappen staan en als je dan eens een glaasje sap neemt is de smaak heel sterk en zoet.

anne_bento schreef:
Het is ook een kwestie van je smaak die langzaam moet veranderen.
Ik was altijd echt een zoetliefhebber, taart, koekjes, wit brood enz, heerlijk!

Inmiddels ben ik sinds een jaar bewuster aan het eten, gestart met 30 dagen suikerloos om af te kicken (en ja, dat was hel -O- ), daarna over op voedselzandloper. Ik voel me zoveel energieker en beter, en merk dat mijn smaak enorm is veranderd. Nu vind ik veel taart vaak te zoet, vind ik wit brood nergens meer naar smaken, en heb ik met zoetigheid al snel dat ik het veels te zoet vind. Ik proef veel meer de echte smaken, en kan nu ook echt genieten van iets wat helemaal niet zoet is. Ook was ik gek op witte en melk chocolade, en heb mezelf nu aangeleerd om puur te eten en vind dat eigenlijk nu veel lekkerder.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:32

Ik denk dat het probleem vooral ligt dat er zoveel aanbod is aan slecht eten.
De mens leert daardoor ook dat slecht eten makkelijk is en lekker.

Bij mij werkt het zo, heb ik 's avonds nog " lekkere trek" en zie ik een tv reclame voorbijkomen, dan is de verleiding groot om eens een kijkje te nemen in de snoepkast.

Probeer de snoepkast zo leeg mogelijk te houden. Neem je tijdens zo'n periode voor dat je die week 1 zak chips mag (of een klein uitdeelzakje en dan er nog wat naast kunnen nemen).
Dat doel is veel makkelijker haalbaar dan dat je tegen jezelf zegt volgende keer doe ik het niet meer.
Als dat eenmaal lukt en je kan je op die manier inhouden, dan kan je misschien over een tijd je sowieso het lekkers ontzeggen. Maar wij vrouwen gaan ons wel goed voelen van chocolade en dergelijke hoor.
Chocolade = activeer je een fijn stofje in je hersenen ;)

En wat je ook kan doen is lekkere gezonde dingetjes halen en bijv. een lekkere gevulde wrap eten met groentes en dergelijke ipv een zak chips. Vult beter en geeft beter gevoel, maar op zo'n moment moet je dan de gezonde dingen wel echt ruimschoots in huis hebben :)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:37

moonsparkle schreef:

Er worden ook geen borrelnoten bedoeld he :')

Zonder gekheid, iemand zei eet dan tomaat/komkommer etc maar het gaat echt om de zoetigheid (althans bij mij) Dadels helpen hier goed tegen. Als ik er twee eet heb ik geen zin meer in zoetigheid.

Overigens heb ik niet alleen trek in lekker ongezond die ene week van de maand :+ , als je dat wel hebt hebt je drie weken waarin je dus gezond eet. Dan zou ik me niet zo druk maken.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:41

LauwtjuhLevi schreef:
Probeer de snoepkast zo leeg mogelijk te houden. Neem je tijdens zo'n periode voor dat je die week 1 zak chips mag (of een klein uitdeelzakje en dan er nog wat naast kunnen nemen).
Dat doel is veel makkelijker haalbaar dan dat je tegen jezelf zegt volgende keer doe ik het niet meer.

Ja dit is een goede tip! Ik mag van mijzelf op vrijdag altijd iets lekkers halen, om het weekend te vieren. Je kan er dan ook echt naar uit kijken en ervan genieten! Verder helpt het denk ik ook om een manier van eten te vinden die bij jou past. Ik voel me heel prettig bij minder koolhydraten en voel me goed in mijn vel. Ook de maaltijden (bijv. salades) en tussendoortjes die daarbij passen (bijv. gekookt eitje, plakjes komkommer met wat rookvlees oid) vind ik erg lekker, wat natuurlijk ook helpt.

Sannanasje

Re: Waarom eten we keer op keer slecht tegen beter weten in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:47

Het is bij mij ook niet alleen die ene week in de maand, maar vooral als ik stress heb en in mijn hoofd druk ben met vanalles en nog wat. Dan denk ik minder na over eten en gaat het makkelijk de verkeerde kant op.

Wij maken een weekschema voor avondeten en ik doe daar de boodschappen naar, dat helpt veel. Maar afgelopen week is dat erbij ingeschoten ivm klussen en verhuizing en dan moet er op de dag zelf besloten worden hoe en wat, en dan ga je dus met honger naar de winkel en komt er veel meer mee dan alleen de spullen voor het avondeten.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:47

Winged schreef:
1 troost: Sonja Bakker is ook maar een hype, zo gezond zijn eierkoeken nou ook weer niet ;)

Als je echt iets wil moet je je eetstijl omgooien en niet op dieet gaan.

Voor mij niet.
Het weekmenu is op elkaar afgestemd. Er zitten inderdaad 'ongezonde' dingen in haar menu wat vervolgens gecompenseerd wordt door de rest van de dag of week de gezonde dingen te eten. De structuur en discipline in haar menu's passen heel goed bij mij en pushen mij net een beetje extra om door te zetten. Ik had niet het gevoel met een dieet bezig te zijn maar met een gezond eetpatroon.
Ik at nooit groenten en veel te weinig fruit. Juist door Sonja Bakker gooide ik mijn eetpatroon om een aantal jaren geleden. Ben toen 6kg afgevallen in 8 weken tijd. Was mooi meegenomen. Vooral als je dan ook nog 's geen last van PDS meer hebt.
Daarna volgde ik haar "behoud je gewicht"-menu's. Maar als je dan vervolgens in een situatie komt waarbij je alleen maar verdriet en te weinig tijd hebt, dan wordt het verdomd moeilijk om de menu's te blijven volgen.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:50

Sababber schreef:
Ik ga gewoon op 10 km van de bewoonde wereld zitten :') en dan niks inkopen. Om voor een zak chips naar de winkel te moeten vertik ik dan toch :')

Er zit een avondwinkel bij mij in de straat -O-

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:51

MissYvette4u schreef:
Maar als je dan vervolgens in een situatie komt waarbij je alleen maar verdriet en te weinig tijd hebt, dan wordt het verdomd moeilijk om de menu's te blijven volgen.

Moeilijk is dat dan he? Maar als het goed is leer je met het verdriet omgaan en kun je iets doen aan het 'te weinig tijd' stukje. Of tenminste, zou voor jezelf niet slecht zijn om iets te veranderen als je chronisch tijd tekort hebt, anders ga je eraan onderdoor.

Wat mij erg helpt in zulke periodes om te denken, ja ach, ik kan niet alles tegelijk, nu gaan verdriet en tijdissues even voor en als dat opgelost is heb ik wel weer de tijd en de aandacht om op mijn eten te letten.
En de positieve dagen tellen. Niet "deze week 5 dagen slecht gegeten GRUMBL!" maar "Ach deze week toch 2 goede dagen gehad, volgende week probeer ik er 3!"