Katoenen luiers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Katoenen luiers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 20:06

Ik heb een andere vraag. Er wordt ook veel gebruik van gemaakt door mensen die het beste met het milieu voor hebben. Om goed met energie om te gaan wordt aangeraden om ze op maximaal 40 graden te wassen, zelf samen met spuugdoeken en theedoeken.
Men weet echter ook dat veel schimmels en parasieten pas dood gaan vanaf 60 graden.
Hoe staan jullie daar tegenover?
Ik was sowieso al nooit ondergoed samen met spuugdoeken of keukendoeken, vind het dan een vies idee daar vieze luiers bij te gooien.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 21:32

Ik deed de luierwas altijd apart. Of op 60 graden en soms op 95 graden.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 05:47

Mijn man vond het meteen een heel goed idee.
Ik spaarde de luiers op en deed altijd een aparte luierwas op 60. Evt samen met wat spuugdoeken oid. Sommigen gooien idd alles bij elkaar, maar dat vond ik niks, ik ben sowieso een beetje autistisch mbt scheiden op kleur en temperatuur :o

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 08:23

Ik ben mijn vriend ook al aan het voorbereiden (wij beginnen nog lang niet aan kids). Maar hij vind het een goed plan. Zeker kwa kosten (tja mannen he ;) ).

Ik werk met een tweeling baby, als je ziet hoeveel luiers er hier doorheen gaan :oo

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 08:47

Ik denk dat mannen die twijfelen gewoon een proefpakketje zouden moeten zien. Het is echt niet meer vergelijkbaar met de katoenen luiers van vroeger.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:01

Dat is wel een goed idee Iris! Ken helaas niemand met baby die wasbaar gebruikt. Anders zou hij even kunnen kijken hoe dat nou gaat. Hij heeft het beeld in zijn hoofd van diarree vlekken in zijn shirts en niet kunnen verschonen zonder je handen onder de poep te hebben. Argumenten als kostenoogpunt ('we kunnen het makkelijk betalen'), milieu ('dat kan me sowieso weinig schelen') of fijner voor babyhuidje ('neefjes zijn ook groot en zindelijk geworden met die wegwerp dingen') kunnen daar niet tegenop :=

Ik zou inderdaad wel in ieder geval met enige regelmaat warmer wassen. Of eventueel voorwassen met kokend water. Zijn er mensen die dat doen, luiers in een teil met heet water voorwassen en dan in de machine? Of is dat weer een heel slecht idee.. :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:23

Volgens mij doen veel mensen ze gewoon op 60 graden wassen hoor, ook al "mag" het dan misschien niet. Dan gaan ze maar minder lang mee maar heb je er tenminste wel een fijner gevoel bij :)

Andere doeken erbij vind ik ook geen fijn idee, dat je het mondje afveegt met een doek die met echt vieze luiers mee is gewassen -O- Of dat er een vaatdoek bij de spuugdoekjes zit ofzo, blegh, gewoon het idee :P

In theorie is het natuurlijk zo dat je veelal plasluiers hebt, dan is het heel simpel luier (of alleen inlegger afhankelijk van je soort wasbare luier) er af halen en in luieremmer gooien, en nieuwe luier / inlegger er omheen. Zo'n plasluier is zo vies niet vind ik.

En als je een poepluier hebt dan zou het inlegvelletje dat je er op kan leggen de ergste poep opgevangen moeten hebben zodat je dat zo in de WC kan mikken en de luier verder zonder al teveel smurrie in de luieremmer kan. Of als je toch veel was hebt gooi je hem meteen in de wasmachine :P

Ik weet niet hoor, ik had al voor de geboorte alles klaar staan maar ben er dus nog steeds niet mee begonnen. (nu 4 maanden oud)

Zit er erg tegenaan te hikken. Die paar keer dat ik een wasbare luier er omheen gedraaid heb was ik nog niet bijster enthousiast.... vond het best een dik pak, veel kans op bobbelen / verschuiven van de inlegger + velletje en de pasvorm net niet lekker.

Misschien dat het beter gaat nu die wat groter is :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:29

Met spuitluiers kun zit je kind hoe dan ook tot zijn nek onder de poep, ook met wegwerp :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:40

Spuitluiers okee, maar dan wil ik wel graag dat het bij de "normale" binnen de lijntjes gekleurd blijft :P

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:47

Oh vriendlief is in een klap om. Blijkt dat in onze gemeente luiers apart ingezameld dienen te worden en afgeleverd op speciale punten. Hij zag het niet zitten om wekelijks met zo'n zak luiers over straat te moeten :')

Ik ben alleen zelf nog niet overtuigd. Pasvorm moet wel echt goed zijn. Maar ja meerdere merken aanschaffen om te proberen is ook weer zo wat..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:48

Je hebt her en der van die probeerpakketten met meerdere soorten :)

Bij Kaatje Katoen ook meen ik...?

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:57

Ok dus dan kun je t beste aan paar probeersels in huis hebben en gewoon proberen als de baby er is. En dan bijbestellen? Want kan nu nog moeilijk passen natuurlijk :+

Wel goede tip!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:06

Het euvel is ook een beetje dat zo'n net geboren iniemini nog maar een heel klein luiertje nodig heeft.
Uk van ons is nu net 4 maanden en weegt iets van 6,5 kg en past nu maatje 3.

Begonnen bij 1 heb je steeds na een paar weken alweer een maatje groter nodig.
Dus wat na de geboorte goed past zegt niet zoveel over een paar maanden later...

Ik had zelf een paar verschillende soorten newborn luiertjes gekocht, en dan van die verstelbare meegroei-luiers maar die zijn voor een echt mini nog veel te groot.

Die newborn luiertjes daar is het niet van gekomen dus die heb ik weer op Marktplaats gezet en de helft is daarvan alweer verkocht, je ziet die kleine maatjes niet zoveel :)

Dat is wel het mooie, het is goed weer te via MP verkopen als het nog netjes is (of in mijn geval nieuw.... -O- )

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:07

Sentido schreef:
Ok dus dan kun je t beste aan paar probeersels in huis hebben en gewoon proberen als de baby er is. En dan bijbestellen? Want kan nu nog moeilijk passen natuurlijk :+

Wel goede tip!

Ik ben tijdens de zwangerschap bij een consulente van Kaatje Katoen op bezoek gegaan. Zij had een hele mand vol verschillende merken en maten. Dus lekker even alles kunnen zien en voelen, en vragen kunnen stellen over de voordelen van verschillende materialen enz enz.
De wasbare luiers van nu zijn idd echt niet meer te vergelijken met de katoenen vouwluiers van vroeger (hoewel die natuurlijk ook nog steeds te krijgen zijn). Ze zijn voorgevormd zoals pampers en gaan dicht met klittenband. Dus je doet ze net zo snel aan en uit.
Ohja, vlak na geboorte idd wel wegwerp, na een aantal weken over op wasbaar, want de kleinste maat van het merk wat wij hadden was idd nogal ruim in het begin

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:09

Daarom, als je ook de eerste maanden wasbaar wilt luieren dan heb je i.m.o. echt de newborn maatjes nodig :j

En eigenlijk gaan de eerste maanden verreweg de meeste luiers er door, met die -tig drinkmomenten en daarbij behorende luierverschoningen op een dag, de eerste maanden gebruikten we er makkelijk 2x (misschien wel 3x) zo veel als nu :=

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:12

Maar heb je dat probleem ook niet met wegwerp? Die zijn ook op gemiddelde maten gebaseerd. Al kun je die misschien iets beter passend maken en je gooit het ding natuurlijk weg dus geen probleem als hij lekker vies is :+

Pff komen zo steeds meer dingen die ik moet doen in de zwangerschap bij haha

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:00

Ik heb een stevige baby en die kon in gewone luier op de kleinste stand op zes weken. Dat paste prima toen en opzich niet te dik pak.

Spuitluiers zijn veel handiger met wasbaar. Stevige rekker in de rug (2x als je tweedelig gebruikt) houd eigenlijk alles tegen.

Wassen doe ik op 50 graden (maar 60 kan ook hoor) en ik doe luiers apart. Er zijn mensen die ze samen met handdoeken enzo wassen maar ik vind het zelf frisser apart.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:54

wasbare luiers kun je om ze extra op te bleken en wat extra hygiene ook in het zonnetje hangen , zonlicht helpt hier echt wel bij, hoewel wassen natuurlijk stap 1 blijft :+

verschonen makkelijk maken door papieren inlegger er in te doen, vast materiaal slinger je op die manier zo het toilet in en scheelt een hoop gekledder
(heb een paar keer een katoenen luier verwisseld bij kind van bekende, had ik kinderen gewild/gehad/gekregen was katoen zeker optie 1, mooi systeem het moderne spul

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 21:30

Ik geef dit topic weer even een schop.
Gisteren hebben we een pakketje met 20 pocketluiers gekregen om te proberen, ben er inmiddels achter dat het goedkope Chinese dingen zijn, maar om te testen lijkt dat me niet zo'n groot probleem.
Moet alleen nog even een rolletje inlegvellen halen die je door de wc kan spoelen, lijkt me ideaal voor de poepluiers, maar vroeg me af hoe je dat dan doet met de billendoekjes, die doe ik nu in de luiers rollen en samen weggooien.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 21:38

De katoenen luier mensen die ik ken gebruiken ook geen wegwerpdoekjes maar washandjes en een bak water.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 21:42

Dat verwachtte ik al, ik heb de Cheeky Wipes ook al gevonden. Ergens wel jammer dat ik altijd heb gedacht dat het teveel werk was. Lotte is nu al 16 maanden, maar met een wens voor een tweede en mogelijk derde in de toekomst is het volgens mij niet te laat om nog te beginnen.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 07:40

Ik gebruik wel gewoon billendoekjes en die gaan dan gewoon de prullenbak in :)