Mijn opa eet niet meer ...

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Azara71

Re: Mijn opa eet niet meer ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 10:31

En dan vergeet ik nog mijn oudere broer en zus die niet meer naar hem om hebben gekeken sinds mijn oma is overleden ... Ze vragen niks, ze weten niks. Heb nog aan mijn moeder gevraagd hier over maar mijn vader had gezegd dat als ze iets hadden willen weten ze zo even bij hem langs hadden kunnen gaan of even hadden kunnen bellen en dat doen ze niet...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 10:43

Ik heb nog maar eens even je openingspost gelezen, TS. Je vraagt ook niet om advies, maar wil de situatie van je afschrijven.

Ik heb ook het gevoel dat in elk geval voor jou en je moeder de keuze al gemaakt is, je vader twijfelt nog.
Dus is het de vraag of jullie wel zitten te wachten op alle goedbedoelde adviezen ....

Zelf vind ik wel dat er erg zinnige dingen hier worden opgemerkt, waar ik persoonlijk zeker wat mee zou doen. Daarnaast denk ik dat je niet alleen maar naar het belang van je opa moet kijken, maar ook van jullie als gezin.
En daar lees ik eigenlijk niks over.

Het is niet niks om een oud en ziekelijk familied dag en nacht in huis te hebben. Die zal aandacht en verzorging nodig hebben, en dat kan heel intensief worden. Dat is wat anders dan een weekje op vakantie bij je hebben, in huis nemen is echt een concessie die je uit liefde doet en heel ingrijpend, voor alle betrokkenen.
Het kan best dat hij nog jaren leeft, al die tijd zijn jullie als gezin dan wel gebonden aan hem, je kunt nooit weg want hij kan niet voor zichzelf zorgen.
Daar zit de bezorgdheid van veel mensen die hier reageren en daar lees ik niks over dat jullie als gezin ook die afwegingen hebben gemaakt en besproken.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 11:08

Mijn ouders praten daar samen over, hoe het zal gaan ...

Ik ga als alles goed gaat tegen het eind van het jaar het huis uit dus heb zelf verder niet veel meer in te brengen.

Maar ga er maar van uit dat mijn ouders alles in overweging nemen, impulsief zijn ze wat dat betreft absoluut niet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:55

Wellicht heeft jou opa geen zin meer in een verder leven zonder zijn geliefde.
je hoort wel vaker dat dit gebeurt na overlijden van een partner op hoge leeftijd.

bryce27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:03

Toen mijn oma 13 jaar geleden is overleden had mijn opa nergens zin meer in at slecht, zat dagen alleen thuis en had er geen zin meer in.
We gaan altijd erg veel op vakantie maar ook dat zag hij niet meer zitten. Hem toch gezegd dat die gewoon mee moest gaan en hem toch weer de dingen laten doen dij hij altijd leuk vond.

Ik weet niet of hij nog oude vrienden heeft ofzo om leuke dingen mee te doen. Maar ik denk dat hij gewoon weer moet inzien dat de dood niet meer terugkan en hij toch verder zal moeten.

En oude mensen zijn vaak erg eigenwijs (mijn opa wel) wat het ook vaak wat lastig maakt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:16

Ik vind de opmerking je opa heeft zijn keus gemaakt wel heel rechtlijnig. Mijn opa heeft wel eens tegen mij gezegd ik geef het op heb er vrede mee. (lag in het ziekenhuis met hartklachten) Was toen best verontwaardigd en heb hem ook gezegd dat ie gek was en dat hij moest vechten om geboorte van kleinkind te zien enz. Daarna is hij toch gaan vechten en heeft hij nog een jaar of 7 een goed leven gehad totdat hij op een dag zo ineens dood in de badkamer lag.

Ik zou kijken of je opa geestelijke ondersteuning kan krijgen. Dit is duidelijk mentaal, hij geeft het op, als de reden daarvoor is dat hij eenzaam is dan zou daar wat aan gedaan kunnen worden. Of hem naar Frankrijk halen effect heeft denk ik wel, maar of dat langdurig oplossing bied is vraag 2.

Sterkte!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:22

Suusje1986 schreef:
Jeetje wat een hoop negatieve reacties weer zeg... Dus als iemand niet meer wil moet je diegene maar lekker laten weg laten kwijnen? Waarom er niet voor zorgen dat die man weer zin in het leven krijgt? Waarom niet die man laten voelen dat er nog mensen zijn die van hem houden en dat het leven ook zonder oma nog mooie dingen te bieden heeft? TS geeft al meerdere keren aan dat opa graag naar Frankrijk wil. Ook oudere mensen kunnen en willen nog steeds gewoon op vakantie hoor. Ik vind het een topinitiatief van TS, zo zouden meer mensen moeten zijn +:)+

Negatief? Dat lees ik er niet in.
Als iemand echt niet meer verder wil leven, heeft het geen zin om te proberen dat te veranderen. Dat is niet weg laten kwijnen, maar eerder zorgen dat iemand rustig, netjes kan versterven.
Familie er zo mogelijk bij, mondverzorging, pijnbestrijding. Dat soort dingen regelen valt imo óók onder goede zorg.

Maar in het geval van ts; een vakantie aanbieden klinkt prima.
Alleen zeggen 'als het qua verzorging niet meer bij ons kan moet hij terug naar NL naar een verzorgingshuis' ... daar zie ik de nodige haken en ogen.
Je komt niet zo heel makkelijk meer aan een (zwaar genoege) indicatie, en al helemaal niet binnen termijn x. En zou hij zich dan niet afgewezen kunnen voelen?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:26

Nog even twee zorgpuntjes hoor...

Spreekt hij eigenlijk Frans? Als hij in Frankrijk zorg nodig heeft, kan hij daar dan mee communiceren? Lijkt mij heel frustrerend als je bijvoorbeeld elke dag gewassen wordt door iemand die je niet verstaat. Psychische zorg wordt dan ook wel heel lastig.

En hebben jullie uitgezocht hoe het euthanasiebeleid is in Frankrijk? Stel dat opa echt niet meer wil eten omdat hij wil sterven, mag een Franse arts dat dan toestaan of is hij verplicht in te grijpen met dwangvoeding etc?
Ik heb geen idee hoe het in Frankrijk is hoor, maar ik weet wel dat het beleid in Nederland over het algemeen ruimer is dan in andere landen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:31

Suusje1986 schreef:
Jeetje wat een hoop negatieve reacties weer zeg... Dus als iemand niet meer wil moet je diegene maar lekker laten weg laten kwijnen? Waarom er niet voor zorgen dat die man weer zin in het leven krijgt? Waarom niet die man laten voelen dat er nog mensen zijn die van hem houden en dat het leven ook zonder oma nog mooie dingen te bieden heeft? TS geeft al meerdere keren aan dat opa graag naar Frankrijk wil. Ook oudere mensen kunnen en willen nog steeds gewoon op vakantie hoor. Ik vind het een topinitiatief van TS, zo zouden meer mensen moeten zijn +:)+

Enige dat ik de ts op het hart wil drukken dat opa zelf de regie over zijn leven heeft. Wil hij niet meer naar het ziekenhuis? Dan is dat oke. Wil opa mee naar Frankrijk? Is dat oke. Wil hij echt niet meer eten? Dan is dat ook oke. Het is een volwassen man. En dat is lastig, want wat wij het beste vinden voor een geliefde, is niet altijd wat de geliefde voor zichzelf het beste vindt en dan moet je het loslaten en dat is heel moeilijk.
Maar het opa die het eindwoord heeft. T is niet negatief bedoeld, absoluut niet maar meer een waarschuwing van opa heeft de regie over zijn leven en blijf dat wel in het achterhoofd houden.

Het is goed ts dat jullie als gezin het er zo over hebben :j

En qua zorg in Nederland, je kan ook vaak ook wel een kamer in een verzorgingstehuis huren en dan de thuiszorg langs laten komen (want thuiszorg krijgt hij al toch?). Als aansterkplek/revalidatie om vanuit daar te kijken wat er mogelijk is. Echter is dat dus wel tijdelijk.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:43

bryce27 schreef:
En oude mensen zijn vaak erg eigenwijs (mijn opa wel) wat het ook vaak wat lastig maakt

Soms lijken oude mensen net gewone mensen :D

Volgens mij is opa nog gewoon wilsbekwaam en naast oud niet zo eer erg ziek of niet in staat zichzelf te verzorgen of niet?
Als ik het verhaal zo lees heeft opa voornamelijk psychische klachten en wil daardoor niet eten. Kan ik mij voorstellen als hij weinig visite krijgt, geen sociaal netwerk heeft en veel alleen is.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:52

vuurneon schreef:
Suusje1986 schreef:

Enige dat ik de ts op het hart wil drukken dat opa zelf de regie over zijn leven heeft. Wil hij niet meer naar het ziekenhuis? Dan is dat oke. Wil opa mee naar Frankrijk? Is dat oke. Wil hij echt niet meer eten? Dan is dat ook oke. Het is een volwassen man. En dat is lastig, want wat wij het beste vinden voor een geliefde, is niet altijd wat de geliefde voor zichzelf het beste vindt en dan moet je het loslaten en dat is heel moeilijk.
Maar het opa die het eindwoord heeft. T is niet negatief bedoeld, absoluut niet maar meer een waarschuwing van opa heeft de regie over zijn leven en blijf dat wel in het achterhoofd houden.

Het is goed ts dat jullie als gezin het er zo over hebben :j

En qua zorg in Nederland, je kan ook vaak ook wel een kamer in een verzorgingstehuis huren en dan de thuiszorg langs laten komen (want thuiszorg krijgt hij al toch?). Als aansterkplek/revalidatie om vanuit daar te kijken wat er mogelijk is. Echter is dat dus wel tijdelijk.

Dat laatste kan helaas niet meer. Sinds dit jaar zijn bejaardenhuizen opgehouden te bestaat.
Mensen met zzp4 of lager kunnen alleen in een eigen wonen zorg laten komen. Voor opname in een tehuis is minimaal zzp5 nodig.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:54

En juist om die reden kun je tegewoordig de kamers van het voormalig verzorgingshuis huren met thuiszorg. Soort aanleunidee dus :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:56

Kan prima hoor cam :) maar met huren bedoel ik wel; je moet het zelf betalen je dagelijkse/wekelijkse/maandelijkse ehh liggeld. Zorg komt dan via de thuiszorg (die mensen vaak al hebben of indicatie voor hebben iig)

Dat bedoelen ze dus met wonen en zorg gescheiden en dat kan ook prima binnen een verzorgingstehuis.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:58

secricible schreef:
En juist om die reden kun je tegewoordig de kamers van het voormalig verzorgingshuis huren met thuiszorg. Soort aanleunidee dus :)

En die hebben een wachtlijst van soms jaren.
Vaak kun je alleen zo'n woning krijgen als je al inwoner bent in die betreffende gemeente en moet je daarvoor op de (wacht)lijst staan.

Mijn opa heeft 3 jaar moeten wachten op een (eigen) appartement in een zorgcomplex en dit kon zo snel omdat het nieuwbouw was.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:03

Wachtlijst? Waar? Als ze bellen kunnen ze zo bij ons terecht :j nu in het ziekenhuis en morgen al in het bejaardentehuis een kamer huren :D

(Doordat het overgrote deel van de verzorgingstehuizen leegloop heeft en dat wordt slecht opgevuld door mensen met indicatie blijven er genoeg kamers over voor de verhuur en ze moeten ook wel omdat ze anders geen bestaansrecht meer hebben als de kosten hoger worden dan de inkomsten) en ken er genoeg die zo plek hebben :j )
Tegenwoordig is het anders en hebben veel juist geen wachtlijsten maar een tekort aan cliënten/huurders.

Maar het is wel optie om open te houden voor je ts als opa er achter staat natuurlijk.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:10

Wat een lastige situatie TS! :(

Maar het komt nog voor dat een heel zwaar verlies dit soort reactie teweegbrengt. Een buurvrouw van mijn oma stopte ook met eten nadat haar man overleed, tot uiteindelijk haar kinderen ervoor gezorgd hebben dat zij naar een psychiatrische instelling kon. Daar heeft ze therapie gekregen om met het verlies te leren omgaan, en inmiddels woont ze weer thuis en redt ze het weer alleen.
Mijn grootvader is ook overleden, dus zij komt nu vaak bij mijn oma over de vloer zodat ze allebei minder eenzaam zijn.
Ik weet bijvoorbeeld ook dat mijn buurman, die zijn vrouw verloren is, bij een vereniging voor weduwen en weduwnaars gaat om de eenzaamheid te doorbreken.

Er zijn allerlei manieren om je opa op te vangen, maar ik denk dat het nu wel goed zou zijn voor hem als hij even bij z'n familie kan zijn. Jullie hebben je oma tenslotte ook gekend en kunnen hem misschien beter ondersteunen in dit verlies. Ik hoop dat het lukt om hem een tijdje naar jullie toe te halen!

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:12

Ik vind het een nobel plan wat je hebt bedacht, maar lees de andere reacties hier nog eens goed door en denk even goed na voordat je deze behoorlijk grote stap gaat nemen.

Zo'n oud iemand nog uit zijn vertrouwde omgeving halen kan erg verkeerd uitpakken. Je opa zou daar erg verward van kunnen worden. De zorg voor een ouder iemand kan erg zwaar zijn. En zoals hier ook al gezegd, je kunt echt niet zomaar terecht in een verplegingstehuis. Daar heb je een indicatie via het CIZ voor nodig en die krijg je niet zomaar. Ook kunnen de wachttijden bij de betere/leukere tehuizen best nog wel oplopen. Voor een verzorgingstehuis heb je geen indicatie nodig, dat mag je op eigen houtje regelen en betalen tegenwoordig. Maar er zit wel een behoorlijk verschil qua zorg tussen een verzorgingstehuis en een verplegingstehuis.

Hebben jullie wel de tijd om continue voor je opa te zorgen en op hem te letten? Wat als hij op eigen houtje een wandeling gaat maken en verdwaalt? Hij kent het land niet, hij spreekt de taal waarschijnlijk niet. En stel je voor dat je opa echt aftakelt, ga jij hem dan helpen met bijvoorbeeld douchen?

Nogmaals, het is een mooi en lief plan wat je hebt bedacht. Maar bedenk je wel waar je aan gaat beginnen en wat de gevolgen zullen zijn. Wat wil je opa nog, wil hij al die heisa wel? Praat met hem, leg hem uit wat er gaat gebeuren en wat er zou kunnen gebeuren en overleg ook met je familie. Je neemt een hele hoop verantwoordelijkheid op je schouders op die manier. Denk hier niet te makkelijk over. Voor jezelf niet en al helemaal niet voor je opa.

Heel veel sterkte...

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:24

vuurneon schreef:
Kan prima hoor cam :) maar met huren bedoel ik wel; je moet het zelf betalen je dagelijkse/wekelijkse/maandelijkse ehh liggeld. Zorg komt dan via de thuiszorg (die mensen vaak al hebben of indicatie voor hebben iig)

Dat bedoelen ze dus met wonen en zorg gescheiden en dat kan ook prima binnen een verzorgingstehuis.

Oké. Hier in de buurt gaan alle bejaardenhuizen tegen de vlakte en er komen nieuwe verzorgingshuizen voor in de plaats.
En omdat de gemeente de kosten voor de verplegingskosten betalen komen er ook steeds meer regels waar je aan moet voldoen. Inwoner zijn b.v. Of er moet familie wonen in de plaats die mantelzorger is voor de client.
Het is allemaal veel compexer en dus moeilijker geworden en er komen ook steeds meer mensen die zorg nodig is.

TS weet je zeker dat je opa niet dement is.
Mijn vader at ook slecht onder het mom van ach ik hoef burt zo veel enz.
Maar hij was dement en vergat gewoon te eten omdat dementerende niet echt meer honger ervaren of herkennen.
Mocht dat het geval zijn is het misschien niet slim om hem in huis te nemen zonder dat je weet wat er allemaal aan zorg nodig gaat worden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 14:11

Brainless schreef:
secricible schreef:

En die hebben een wachtlijst van soms jaren.
Vaak kun je alleen zo'n woning krijgen als je al inwoner bent in die betreffende gemeente en moet je daarvoor op de (wacht)lijst staan.

Mijn opa heeft 3 jaar moeten wachten op een (eigen) appartement in een zorgcomplex en dit kon zo snel omdat het nieuwbouw was.

Dat is dan regiogebonden. Rondom mijn werkomgeving kampt men met enorme leegstand.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 15:01

Ik zou nog veel meer op de korte termijn denken: hoe gaan jullie eventuele problemen te lijf als opa eenmaal in Frankrijk is?
Wie verzorgt hem daar? Hoe is zijn verzekering? Hebben jullie 24/7 tijd, aandacht en verzorging voor hem, wat ga je doen als hij daar ook niet eet of ziek wordt ...?
Nogmaals, ben heel benieuwd hoe je ouders dat zien. Dit kun je alleen maar doen als je er als heel gezin 300% achter staat en bereid bent om je leven in te richten naar deze persoon.
Zelfs al neem je opa voor maar 2 weken mee, als er in die weken iets gebeurt wat niet ondenkbaar is gezien zijn toestand, dan zit je daar met hem en zullen jullie daar wel een plan voor moeten hebben.

Het feit dat verschillende mensen hier de ervaring hebben dat hij na terugkomst niet zomaar in een verzorgingshuis kan geeft op zijn minst aanleiding om dat eerst heel goed uit te zoeken.

Kan opa wel tegen de temperatuur die in Frankrijk wellicht veel hoger is dan hier (de komende week uitgezonderd :P )? Past opa in jullie dagelijkse ritme?

Ik hoop van harte dat je opa opknapt bij jullie en jullie nog lang van elkaar mogen genieten, maar hopelijk denken je ouders hier echt heel goed over na.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 11:21

Nog weer er over gehad met mijn ouders en nu blijkt hij zichzelf ook niet meer schoon te maken, gaat niet op tijd naar de WC ...

Dus ze willen hem nu zo snel mogelijk in een tehuis krijgen maar de GGZ heeft gisteren tegen mijn oud oom en tante gezegd dat hij met 6 keer hulp in huis nog wel een poosje zo door kan blijven gaan wat dus idioot is ! Hij eet niet genoeg, alleen s 'morgens een hapje + wat yogi. Voor de rest helemaal niks !

Gisteren is hij weer onder uit gegaan alleen al toen had wat op wilde rapen en toen hij weer recht op wou komen is hij achter over geklapt.

Dus heb mijn ouders nou maar een beetje geforceerd om in mijn plaats naar NL te gaan, met z'n tweeën en dat ik de boel hier in Frankrijk wel waarneem want er gebeurd dus echt zo min mogelijk voor hem !!

Over twee en een halve week heb ik twee week vakantie en dan ga ik wel heen ...

Maak me toch zo'n zorgen nu ...

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:28

Vervelende situatie Azara! Balen om te horen dat het minder goed gaat dan je dacht.

Wel heel fijn dat je ouders samen naar je opa toe gaan. Ik denk dat zij samen meer kunnen dan jij alleen.
De -nog beschikbare- zorg voor ouderen is inderdaad idioot. Ouderen worden geacht thuis te blijven wonen en de maatschappij wordt verwacht mantelzorg te leveren. Wie dat dan moet zijn, vind de overheid niet hun probleem. Bij jullie ligt het niet zo makkelijk als dat je ouders even elke dag gaan buurten bij je opa, helaas.

Ik wil je veel sterkte wensen de komende tijd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:18

Tja, als hij niet wil eten is het ook niet aan een ander om hem dat wel te verplichten natuurlijk. Het is ook voor de zorg niet makkelijk als iemand weigert te eten en drinken. Dat kan in een tehuis evengoed zo gaan natuurlijk. Als hij niet wil, wat moet je dan?

Is de huisarts al ingelicht? Want die kan helpen met de indicatie.

Buiten dat, als opa het wil blijft altijd nog een optie om een kamer te huren in een zorginstelling. Geen indicatie voor nodig, thuiszorg neemt hij gewoon mee en er is wel meer aanloop dan. Bij ons krijgen ze ook ontbijt, lunch en diner erbij en tussendoor nog koffie/thee en koekje (is niet in elk huis zo natuurlijk) en ze kunnen meedoen aan de activiteiten.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:21

Misschien een hele stomme vraag, maar is hij niet aan het dementeren?

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:22

vuurneon: die zorginstelling is natuurlijk alleen een optie als dat in de regio mogelijk is. Ik heb gezien dat je er verschillende keren naar refereert, en het is natuurlijk super dat je het oppert!
Maar ook ik ken dat systeem totaal niet. Bij ons in de regio is dit niet mogelijk. TS haar ouders kunnen misschien uitzoeken wat de mogelijkheden zijn bij hun in de buurt. Ik kan me voorstellen dat opa liever niet te ver verhuist.