Meer jongeren met kunstgebit?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:37

Cayenne schreef:
Janregelaa, nee hoor. Ik heb klikimplantaten zonder steg.
Deze constructie:
[ Afbeelding ]

Dit is nou juist my worst nightmare :D

Ook zit ik veel te vaak in de stoel van de tandarts, mondhygienist en paradontoloog.
Ik heb geen vrees, maar naar tandflapoperaties en andere behandelingen kijk ook ik niet bepaald uit.
Ik haat het dat het ondanks een zeer goede zorg alleen maar verder achteruit gaat en de bezoeken niet ophouden.

Ik vind het idee van mijn eigen tanden kwijtraken heel erg naar. Ik verlies steeds meer kiezen, het is voor mij echt een doembeeld. Ik snap wel dat het voor anderen een soort verlossing is. Maar voor mij voelt het dus tegenovergesteld.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:47

Waarschijnlijk ben ik een gevalletje mazzel. Ik heb nu sinds februari de klikkers zonder problemen.
En ook ik promoot een klikgebit waarom? Mijn kaak is in de jaren zo geslonken omdat ik alleen nog ondertanden had. Een gewoon kunstgebit moest ik 2 x daags met een flinke laag vastplakken. Zelfs toen er een nieuwe laag in zat. Een boterham met korst kon ik niet eens eten zonder onder los te trekken na 2 uur ervoor geplakt te hebben. Nu kan ik normaal eten, geen tube meer in mijn tas om te plakken, geen blaren noem maar op.

Wel is mijn vraag hoe je pennen uit de kaak kan vallen/trekken. Groeien die dan niet vast bij sommige? Ik heb een half jaar moeten wachten ipv 3 maanden voor ze mij de klikkers zelf in de mond wilde draaien. Dit ivm te weinig kaakbot, nu zit er meer dikte rondom de pennen merk ik.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:53

janderegelaa schreef:
Cayenne schreef:
Janregelaa, nee hoor. Ik heb klikimplantaten zonder steg.
Deze constructie:
[ Afbeelding ]

Maar die implantaten groeien helemaal vast in je kaak (als je genoeg tijd gehad hebt), dus wel raar dat je ze los kunt trekken.

Ja, dat klopt. Ze zijn er op hetzelfde moment als het kunstbot ingezet. Daarna moeten ze minstens een half jaar aanhechten.
Op zich is het niet vreemd dat ze los gaan: mijn kaakbot was dusdanig geslonken dat zelfs met kunstbot het nog een hele opgave was om de implantaten erin te krijgen. Daarom hebben mijn implantaten zelfs 10 maanden de tijd gekregen om aan te hechten. De klikprothese en implantaten passen zo goed op elkaar dat de prothese echt muurvast zit en ik erg veel kracht moet zetten om hem los te krijgen. Door die kracht krijg je een soort hefboomwerking en komt er teveel druk op de achterste implantaten te staan, waardoor ze los kunnen schieten. De eerste keer schrok ik me dood van het gekraak. Bij de tweede keer stond er een implantaat rechtop in m'n prothese toen ik die losmaakte :=
Ik heb dus al drie keer gehad dat er een losschoot en dan zit je zo weer een dik jaar verder voor die weer goed is aangehecht. Naast dat het een enorme belasting is voor je kaak om ze er steeds weer in te zetten, werd mijn angst er alleen maar erger van. Daarom is een stegconstructie voor mij hopelijk de oplossing. Inmiddels heb ik nog aan beide kanten implantaten zitten die al dik een jaar onder m'n vlees zitten om aan te hechten, maar ik wil niet dat ze worden blootgelegd voor de stegconstructie klaar is, anders blijf ik bezig :\

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:00

janderegelaa schreef:
Casarell schreef:
Ik (39) sta op het punt om een afspraak te maken bij de tandarts.
Nog even afwachten tot mijn belastinggeld er is, en dan moet het maar gaan gebeuren.. :j

Aantal jaren terug van een jong dier afgeklapt en slecht weg gekomen.. waaronder ook kiezen die in stukken lagen.
Niet naar de tandarts gedurft en je begrijpt het al.. de boel werd slechter en slechter.

Een jaar of 4 geleden de moed bij elkaar geraapt en onder narcose gegaan om de stukken te verwijderen en de rest te repareren.
Maar helaas gaat de rest nu toch ook verder aftakelen.. en nu zit ik dus al een week of 2 aan de ibuprofen.
Voor zover ikzelf kon zien (dmv veel licht en wat spiegeltjes) kon ik zien dat er nog 4 ongemoeid zijn gebleven (alle 4 mijn hoektanden).

Ik wil dus ook de overstap gaan maken.. :o

Voor iedereen die door een ongeval zijn of haar gebit beschadigd; dit valt niet onder een tandheelkundige verzekering maar zit in de basis.

Ik ga er maar vanuit dat ik het trekken zelf zal moeten betalen, aangezien dit al jaren geleden is.. :o

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:03

BlueStar schreef:
Waarschijnlijk ben ik een gevalletje mazzel. Ik heb nu sinds februari de klikkers zonder problemen.
En ook ik promoot een klikgebit waarom? Mijn kaak is in de jaren zo geslonken omdat ik alleen nog ondertanden had. Een gewoon kunstgebit moest ik 2 x daags met een flinke laag vastplakken. Zelfs toen er een nieuwe laag in zat. Een boterham met korst kon ik niet eens eten zonder onder los te trekken na 2 uur ervoor geplakt te hebben. Nu kan ik normaal eten, geen tube meer in mijn tas om te plakken, geen blaren noem maar op.

Wel is mijn vraag hoe je pennen uit de kaak kan vallen/trekken. Groeien die dan niet vast bij sommige? Ik heb een half jaar moeten wachten ipv 3 maanden voor ze mij de klikkers zelf in de mond wilde draaien. Dit ivm te weinig kaakbot, nu zit er meer dikte rondom de pennen merk ik.

Het grootste deel heeft volgens mij weinig problemen. Moet ik er wel eerlijk bijzeggen dat de problemen van de mensen die ik ken pas na een jaar begonnen. Bij de kliniek waar ik loop moet je overigens een jaar wachten voordat je het klikgebit krijgt. Drie maanden is wel erg snel?

Als je kunstgebit zo slecht past zegt dat imho ook wel iets over de maker er van. Je hoort geen kleefpasta's nodig te hebben, dan moet je gewoon weer terug en maken ze je kunstgebit weer goed pas.

Verder begin ik het gevoel te krijgen dat behandelaars bewust patiënten richting klikgebit praten/behandelen (levert z heel veel geld op). Mijn beide ouder hebben vanaf jonge leeftijd tot hun overlijden kunstgebitten gehad en die hadden nooit problemen en aten echt alles. Kluiven geen enkel probleem en zelfs een appel afhappen niet.
Als je nu komt dat je ondergebit wat te los zit beginnen ze gelijk over een klikgebit en kan volgens hun een ondergebit nooit goed ziiten. Ik ben nu zelf het levende bewijs dat het makkelijk kan, je moet alleen wel doorzetten en zeuren bij je behandelaar :D

FriesWytske

Re: Meer jongeren met kunstgebit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:16

Hier hetzelfde harbourlight. Kan er ook gewoon alles mee eten wat ik wil eten

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:27

Casarell schreef:
Ik ga er maar vanuit dat ik het trekken zelf zal moeten betalen, aangezien dit al jaren geleden is.. :o

Dat ligt er maar aan. Ik was aanvullend verzekerd voor de tandarts en de praktijk had een contract met mijn zorgverzekering waardoor het trekken helemaal vergoed werd. Niet onder narcose, dat had ik wel zelf moeten betalen.
Ik was alleen het eigen risico kwijt.

@Frieswytske Dat zijn er al twee nu. Helaas krijgen de meeste mensen niet eens de kans om dat te proberen. Na het noodgebit wordt gelijk over gegaan op een klikgebit. Er is ook heel wat op mij ingepraat om maar vooral een klikgebit te nemen en ze vinden mij geloof ik maar dom en eigenwijs.
Ik vind het wel prima, ben blij nu eindelijk van de pijn af te zijn en in mijn kaken geen geboor meer.

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:37

Ik heb zelf geen kunstgebit maar mijn vriend (28) heeft 3 weken geleden alles operatief laten verwijderen en een gehele prothese genomen.
Voor vragen kan je mij ook pben

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:46

Houden jullie er wel rekening mee dat je eigen bijdrage wel gewoon betaald moet worden!!!? Hier gaan heel veel patienten aan voorbij.

Over implantaten. Vanaf 1 juli gaan de tarieven met betrekking tot implantaten met 19% naar beneden. Mocht je ze overwegen, doe dan nog even rustig aan.

Na een noodgebit gelijk over op een implantaatgedragen prothese kan alleen als er zeer veel kaak weg is. Normaal gesproken moet je ook een jaar "tandeloos" zijn, voor de verzekering toestemming geeft om een nieuw gebit op implantaten te mogen maken.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 23:06

Mij is idd verteld, eigen risico en eigen bijdrage prothese en narcose betalen, de rest werd vergoed door zorgverzekeraar. Ik heb meer dan 1 jaar zonder tanden gelopen met kunstgebit, na de implantaten iets meer dan een half jaar moeten wachten voor het opengelegd werd en klikkers geplaatst zijn (1 week later)

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 23:32

Eigen bijdrage werd bij mij volledig vergoed door de zorgverzekeraar. Trekken van alle tanden en kiezen, noodgebit, vaste kunstgebit, drukplekjes en rebasen heeft mij alleen het eigen risico gekost.

Als ik nu voor een klikgebit zou kiezen betaald de praktijk de eigen bijdrage en ben ik dus ook alleen eigen risico kwijt, narcose doen ze daar niet. Gewoon plaatselijke verdoving.
Na het plaatsen van de implantaten mag je een aantal weken alleen zacht voedsel en na een jaar plaatsen ze het klikgebit.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 23:58

Ik heb al vanaf jongs af aan een kunst gebit.
Of nouja, een poging tot. Ik kon er echt nooit mee omgaan.
In december 2013 zijn ze begonnen met botopbouw en inplantaten.
Boven is onderhand klaar, en bevalt me echt super !
Onder is even stil gelegd wegens zwangerschap. En daarna weer verder a

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:23

FriesWytske schreef:
@ janderegelaa Ben jij soms tandtechnicus? Omdat jij een klikgebit zo zit te promoten. Wilde die van mij nl. ook een paar jaar terug doen. Terwijl ik gewoon alles kan doen met mijn gewone kunstgebit.

Welnee, ik verkoop tandheelkundige lasers. Waar je parodontitis wél mee oplost. En niet alleen oplost, de laser zorgt ook voor aanmaak van het tandvlees waardoor tanden en kiezen weer enigszins vast komen te staan. Jullie vraag is dan waarschijnlijk waarom er zo weinig tandartsen en mondhygienisten zo'n laser hebben. En dat is heel simpel en ook schrijnend: er is geen code voor laser dus kunnen ze het niet declareren. En helaas gaat bij de meeste tandartsen en mondhygienisten de portemonnee voor jouw mondgezondheid.

Hier een linkje naar een video http://youtu.be/2tF25-tGGTE

Mocht je paro hebben en willen laseren, stuur me een pb en ik geef je het adres van de dichtstbijzijnde.

Terugkomend op het klikgebit. Het enige waar ik voor pleit is behoud van het kaakbot. Dat gaat weg als je een gewone prothese hebt. Is niet erg als je 75 bent maar wel als je 25 bent. Je krijgt er een heel ingevallen gezicht van en de prothese moet daar steeds op aangepast worden. Als je implantaten hebt voorkom je dat.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:28

Mijn kaak zit nog vol tanden, dus dat is bij mij geen probleem. Klikgebit kan daardoor weer niet. Maar goed, zijn nu aan het kijken of we die tanden die in de kaak zitten kunnen gebruiken zonder dat het een 10 jarenplan wordt met allerhande beugels en met veel pijn...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:41

janderegelaa schreef:
Een kunstgebit zit volgens mij in de basis dus wordt altijd vergoed. Het trekken etc. alleen niet.
Het nadeel van een kunstgebit is dat je kaakbot slinkt en zeker als je nog heel jong bent heeft dat grote gevolgen als je ouder wordt. Daarom kun je beter kiezen voor implantaten waar je het gebit opklikt want dan slinkt je kaak niet.

Ik begrijp niet dat ik soms mensen zie met een echt slecht gebit door een slechte mondhygiëne en dan geven ze als reden dat ze bang zijn voor de tandarts maar als ik bang zou zijn voor de tandarts zou ik me helemaal de rambam flossen, stokeren en poetsen...

vind dat persoonlijk ook nogal een pijnlijke opmerking.

ik ben van beide kanten van mijn ouders gezegend met een baggergebit en ook nog eens een gebit dat snel brokkelt (om de haverklap splintert er wel weer eens iets af). Daarbovenop schijnen mijn wortels maar niet dood te willen gaan, ook niet als een tand al volledig stervende is.

ik had een prachtig melkgebit nooit ook maar 1 gaatje.. nog geen jaar na het wisselen begon de ellende al en had ik de eerste gaten al te pakken. op mijn 15e werd ik smorgens wakker, ik gaap en als mijn kiezen op elkaar gaan voel ik iets knarzen.. dat was een chip uit het glazuur van mijn voortand (en nee, ik ben geen knarser.. dus die was er gewoon afgesprongen). op mijn 25 is precies op die plek dan ook het complete topje van mijn tand verloren gegaan (altijd een zwakke plek gebleven en omdat het geen 'gat' was hoede er niets mee te gebeuren).

kronen, houden maar een paar maanden tot een jaar, als ze eruit vallen nemen ze standaard weer een extra stukje kies mee..

tandenstokeren gaat hier niet, met regelmaat was juist dit de reden dat er weer ergens een stukje afbrak.. daarnaast heb ik een tweetal ontblootte tandhalzen, waar je dus echt niet wilt gaan stokeren..

flossen, zelfde verhaal, omdat mijn gebit snel brokkeld zijn, is het glazuur niet volkomen egaal, maar heeft hoekjes, en scherpe stukjes. als je geluk hebt, loop je slechts even voor banketstaaf voor de spiegel om te proberen om de restjes draad (die dus helemaal rafelen) weer los te peuteren.. maar heb ook een aantal maal gehad dat het net om een dun stukje blijft haken en hopla weer een brokje eraf..

flossen en stokeren zijn dus hier uit den boze, hoevaak kun je iets eraf tikken/stoten, voor er niets meer over is.

daarbij ben ik ook nog eens slecht verdoofbaar en lijken mijn tandwortels niet dood te gaan, ook al lijkt een tand dood.. zelfs bij het vernieuwen van een kroon jaren terug.. ik gaf aan dat de zenuw klopte en de rest van de kies waarop de kroon stond extreem pijnlijk was.. Kon niet volgens de tandarts was omgevingspijn.. Dus mond open en hij zou de kroon wel even vernieuwen, wortelkanaal uitboren en opnieuw vullen.. En ja hoor.. boort het wortelkanaal uit, niets aan de hand, vulmiddel kwam er braaf uit.. tot hij dus het raggertje pakte en in het uiteinde van het kanaal kwam.. Daar bleek nog echt wel wat te leven.. het was dat ik geen kat was, anders had ik aan handen en voeten aan het plafond gehangen.

ik doe wat ik kan om de boel netjes te houden en de schade te beperken, maar vertrouwen in tandartsen ben ik al lange tijd geleden verloren.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:05

Je moet lezen, ik zeg een slechte mondhygiëne én ik heb het ook al toegelicht een stukje terug.

Tot nu toe iedereen hier met een slecht gebit wél een goede mondhygiëne. Toppie.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:30

nah,

je zegt een slecht gebit door slechte mondhygiëne..
helaas, als een gebit grauw en gebrokkeld is, dan gaat men al vaak niet meer zitten staren of er ook etensresten zijn, of tandsteen, maar wordt al snel de conclusie getrokken: brokkelig en grauw dus slecht verzorgd.

immers als je kunt niet zomaar zeggen of een gebit slecht is door slechte hygiëne of door gewoon een snertgebit, tenzij je van dichtbij er naar gaat zitten staren.. wat al vaak niet lukt, omdat mensen met een slecht gebit vaak niet breeduit zullen lachen met tanden schitterend in het felle zomerzonnetje. Nu kan dat bij mij fysiek niet eens (fysiek afhangende mondhoeken, dus mijn lach ontbloot sowieso mijn tanden niet).. maar een glimp van mijn voortand waar 1/4 van de zijde is afgebroken en zwart is en mensen denken al dat je het aan jezelf te wijten hebt.

En helaas, ik kan geen complete hygiëne toepassen zoals ik al aangegeven heb..
of je ziet mij met een voorraadje flostanden tussen mijn lippen door naar buiten rondlopen omdat ze vastzitten aan onregelmatigheden lol. Ik moet het helaas echt alleen met poetsen en spoelen doen.. En met een spalkje nog achter mijn tanden van een oude beugel, kan ik je vertellen dat tandsteen er dan toch altijd wel zal gaan zitten. wat ik dan zodra het voelbaar is, heel voorzichtig probeer te verwijderen.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:38

Ik dacht bij jongeren echt jongeren :Y)

Ik ben door een hele harde val een groot stuk van mijn beide voortanden en hoektand kwijt geraakt.
Dit is later gemaakt en dit zit nu nog steeds zo, echter is het aangezicht niet heel mooi meer en wilt mijn tandarts mij een plaatje geven. Ik en pas 26 dus tja, ik vind het nogal wat.

Verder ook erge angst trouwens! Laatste keer weer van alles laten doen en was weer een hoop geld kwijt.

Ik ga trouwens elke 3 maanden zodat mijn angst niet erger kan worden. Maar of ik dat plaatje wil.. geen idee... Vind het nogal wat op je 26ste.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:06

Ik had op mijn 13e al een plaatje.
Mijn voortanden kwamen niet door. En zijn nog niet door.
Hoe jong wil je het hebben.. :+

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:07

Jeetje Lante, dat is ook vroeg!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:08

Was 5 jaar te laat. Ben vanaf mijn 8e best wel gepest met mijn melkgebit.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:08

Bestaat er een kans dat ze ooit nog spontaan door zullen breken, lante?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:10

Spontaan echt doorbreken nihiel, hooguit een puntje. Met wat hulp kunnen ze het misschien nog wel zo maken dat ze ze naar beneden trekken en vast zetten met een beugel.
Er zijn wel een aantal kiezen, hoektanden boven en mijn onder snijtanden spontaan gekomen.
Laatst bijgewerkt door Lante op 18-06-15 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:11

Vanaf je achtste al? Is het dan met je 'grote mensentanden' niet goed gegaan? :(:)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:12

Nee, de meeste liggen nog in mijn kaak. Er is wel wat door, maar het meeste niet.