angst/fobie, gewoon nerveus of toch wat anders

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

saddledancer

Re: angst/fobie, gewoon nerveus of toch wat anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 09:51

Goed dat je er wat aan gaat doen hoor! :)
de eerste stap zetten is altijd eng, maar daarna zul je ZO blij zijn dat je toch gegaan bent

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 09:55

Danique schreef:
Ik heb dit als ik bv. met iemand afspreek op een nieuwe plek. Zoals een metrostation, dan weet ik dus van te voren niet aan welke kant ik eruit moet en welke kant ik op moet lopen. Ik vind het idee dat zij mij al zien aankomen en dat ik als een idioot loop te zoeken echt erg vervelend. ''Haha, kon je ons niet vinden!'' Nee, en zo grappig vond ik dat niet...

Of als iemand zegt; ja kom maar naar de *** toe lopen. Dan staan zij daar dus en ben ik heel angstvallig naar die plek aan het zoeken terwijl zij mij dan zien. Dan sta ik voor mijn idee voor gek en daar houd ik echt niet van.

Al heb ik dan niet dat ik naar de WC moet maar ik word heel erg nerveus, 10 keer checken of ik in de goeie trein zit, of ik er al bijna ben etc.

Dit heb ik precies ook!
Daarom ben ik altijd een kwartier te vroeg met zulke dingen, ik vind het echt doodeng dat ik ergens heen moet lopen waar iemand op mij wacht.

Of als je ergens voor het eerst bent en naar de wc moet en dat je dan niet weet waar de wc is. Dat vind ik ook super eng. Ik durf dat dan nooit te vragen en dat resulteert erin dat ik maar helemaal niet ga. Dus altijd als ik ergens kom check ik meteen waar de wc is, want anders durf ik niet.

Ik durf ook niet naar groentewinkels, bakkers en snackbars etc. in mijn eentje (weet niet zo goed waarom, bang dat ik iets stoms doe?).
Met grote evenementen (zoals bijvoorbeeld koningsdag) durf ik ook niet naar buiten, al helemaal niet alleen, omdat ik bang ben dat ik uit de toon val en mensen mij raar vinden.

Ik vind het inderdaad ook eng om op iemands paard te rijden voor de eerste paar keer als diegene erbij is. Ik ben dan bang dat ik dingen fout doe of dat diegene vind dat ik zijn/haar paard niet goed behandel etc.

En zo heb ik nog een behoorlijke waslijst eigenlijk :').

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:56

Maanlicht schreef:
Danique schreef:
Ik heb dit als ik bv. met iemand afspreek op een nieuwe plek. Zoals een metrostation, dan weet ik dus van te voren niet aan welke kant ik eruit moet en welke kant ik op moet lopen. Ik vind het idee dat zij mij al zien aankomen en dat ik als een idioot loop te zoeken echt erg vervelend. ''Haha, kon je ons niet vinden!'' Nee, en zo grappig vond ik dat niet...

Of als iemand zegt; ja kom maar naar de *** toe lopen. Dan staan zij daar dus en ben ik heel angstvallig naar die plek aan het zoeken terwijl zij mij dan zien. Dan sta ik voor mijn idee voor gek en daar houd ik echt niet van.

Al heb ik dan niet dat ik naar de WC moet maar ik word heel erg nerveus, 10 keer checken of ik in de goeie trein zit, of ik er al bijna ben etc.

Dit heb ik precies ook!
Daarom ben ik altijd een kwartier te vroeg met zulke dingen, ik vind het echt doodeng dat ik ergens heen moet lopen waar iemand op mij wacht.

Of als je ergens voor het eerst bent en naar de wc moet en dat je dan niet weet waar de wc is. Dat vind ik ook super eng. Ik durf dat dan nooit te vragen en dat resulteert erin dat ik maar helemaal niet ga. Dus altijd als ik ergens kom check ik meteen waar de wc is, want anders durf ik niet.

Ik durf ook niet naar groentewinkels, bakkers en snackbars etc. in mijn eentje (weet niet zo goed waarom, bang dat ik iets stoms doe?).
Met grote evenementen (zoals bijvoorbeeld koningsdag) durf ik ook niet naar buiten, al helemaal niet alleen, omdat ik bang ben dat ik uit de toon val en mensen mij raar vinden.

Ik vind het inderdaad ook eng om op iemands paard te rijden voor de eerste paar keer als diegene erbij is. Ik ben dan bang dat ik dingen fout doe of dat diegene vind dat ik zijn/haar paard niet goed behandel etc.

En zo heb ik nog een behoorlijke waslijst eigenlijk :').

Daarom ben ik zooo blij met de self-checkout van de AH to go. Tanken vind ik ook eng, helemaal bij bemande tankstations want dan kunnen ze mij zien. Ik stond net ook te hannessen met de tankklep die niet open wilde. Stond aan de verkeerde kant te drukken.

Donderdag ga ik kijken bij een (misschien) nieuw verzorgpaard maar het paard loopt op heel hoog niveau en ik ben nou eenmaal niet zo goed, ook al heeft ze in de advertentie niks over niveau van de ruiter gezegd. Ben nu al nerveus...

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:53

Super meid dat je een afspraak hebt gemaakt bij de ha! eerste stap is gezet :)

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:36

Danique schreef:
Daarom ben ik zooo blij met de self-checkout van de AH to go. Tanken vind ik ook eng, helemaal bij bemande tankstations want dan kunnen ze mij zien. Ik stond net ook te hannessen met de tankklep die niet open wilde. Stond aan de verkeerde kant te drukken.

Donderdag ga ik kijken bij een (misschien) nieuw verzorgpaard maar het paard loopt op heel hoog niveau en ik ben nou eenmaal niet zo goed, ook al heeft ze in de advertentie niks over niveau van de ruiter gezegd. Ben nu al nerveus...

Oh menn, ik lijk zo op jou hierin haha.
Ik heb gelukkig nog nooit hoeven tanken, doet vriendlief altijd. Maar ik zie zo tegen de dag op dat ik dat een keer moet doen.. Self-Checkout vind ik ook super!

Ik heb sinds kort een nieuw verzorgpaard, zelfde verhaal als die van jou. Ook een super goed paard.
Vond het echt heel eng om daar de eerste paar keer heen te gaan. Nu gaat het al iets beter gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 17:21

Ik rijd bewust om naar het pompstation op het industrieterrein zodat ik lekker zelluf alles kan doen... :') Erg eigenlijk he...

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 19:23

Dat zou ik ook doen ja, haha! En het liefste als er niemand is.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 09:01

Net bij HA langs geweest.
Zijn indd paniek en angst aanvallen.
Ik heb medicijnen voor het verlagen van de hartslag wat ook bij examenvrees word gegeven. Ook word ik doorverwezen naar een psycholoog. Ik mag kieze tussen EMDR therapie of cognitieve gedrags therapie.

Die medicijnen mag ik slikken als ik ergens heen ga zoals meetings evenementen en neem ze ook mee naar Kamp denk ik.

Ik twijfel alleen of ik het tegen de kamp groep moet zeggen dat ik dit heb

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:10

Wat is de naam van de medicijnen die je krijgt? ik heb toen die tijd ook medicijnen voorgeschreven gekregen alleen die mag ik alleen gebruiken bijv in een vliegtuig omdat je ze niet mag gebruiken bij inspanningen. dus ben wel benieuwd welke jij dan krijgt :)

Ik zou als ik jou was het tegen ze zeggen als jij je daar prettig bij voelt, dan kunnen ze er enigszins rekening mee houden

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:47

Ik ben echt trots op je dat je dit zo aangepakt hebt. Echt top! Ik weet van mezelf hoe lastig het is.

Ik doe zelf cognitieve gedragstherapie, als je daar vragen over hebt mag je me pb'en. Met emdr heb ik geen ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:50

Goed van je hoor! CGT is in 80% van de gevallen voldoende. EMDR werkt wel sneller maar is mentaal behoorlijk pittig. Lees je goed in zou ik zeggen.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 13:37

Ik heb Betablokkers gekregen.
Ik ga me zeker goed inlezen over beide.
Moet het volgende week laten hore

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 14:10

seriously? betablokkers? mijn pa heeft een ernstige aandoening die zijn hart beinvloed en krijgt die dingen ook xD
Ze zijn idd wel goed om je hartslag laag te houden ;) Psychisch zullen ze weinig invloed hebben, vermoed ik.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 14:13

Klopt heeft HA gezegd ik moet ze alleen slikken zo nodig. En dit is meer symptoom bestrijding daarom ook nog naar psycholoog.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 14:28

Sinds ze er bij mij achter zijn dat ik een histamine intolerantie heb, zijn de klachten flink verminderd. Zo kan ik zelfs bij iemand op bezoek en daar ook eten.
Als je een paar jaar geleden tegen mij had gezegd dat ik ergens moest eten, dan raakte ik helemaal in paniek.

Ik heb hier ook therapie voor gehad. Ze hebben bij mij de RET-methode gebruikt, heeft enorm geholpen.

Goed van je dat je naar de dokter ben gegaan!
Ik ben niet voor medicijnen, hopelijk helpt het iets bij jou.

En altijd in je achterhoofd houden, iedereen schijt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 14:37

JoycexEnya schreef:

Echt? :\

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 14:51

Bizzybijtje schreef:
JoycexEnya schreef:

Echt? :\

Ja om precies te zijn Propranolol HCI accord 10 mg.
Alleen wanneer nodig.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 14:53

En wanneer is nodig?
Lijkt mij iets waarvan je je grenzen steeds lager gaat stellen om er naar te grijpen.
Daarbij vraag ik mij af of het helpt voor je wc-acties!

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 14:59

Om mijn hart te vertragen, omdat die tijdens een aanval sneller gaat kloppen, bijvoorbeeld nodig als ik naar meeting of evenement ga.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:07

Tsja, stress en een hoge hartslag hoort bij elkaar... Ieder ander heeft dat ook (mss in mindere mate). Als t niet tot like 200 ofzo stijgt, zie ik niet in waarom, maar wie ben ik.
Ik hoop voor je dat je snel kunt starten met de therapie die je kiest, en je ze dan niet meer nodig hebt.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 15:18

Begin nu wel te twijfele of ik het moet gaan gebruiken, straks blijf ik het slikken ala ik er rustig van word.

Maar die aanvallen word ik gewoon bijna ziek van.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:26

Je hebt het vast ook niet voor niets gekregen. Ik kan me voorstellen dat bij jou het gevoel van een hoge hartslag mentaal nog weer stress oplevert, wat weer een hoge hartslag... je ziet de visueuse cirkel al ontstaan, denk ik. Een betablokker kan die cirkel wel doorbreken natuurlijk, mits jij gerustgesteld wordt door een lage hartslag.
Waarschijnlijk heeft je huisarts wel gesproken over een dosering, hou je daar goed aan. En bedenk in welke situaties je het écht nodig hebt, en in welke je zonder kunt.

Je krijgt het niet voor niets, maar het is wel verstandig om er iets anders mee om te gaan dan een of andere homeopatische rustgevende kruidenthee.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 15:33

Dat is indd waar.
De ha zei dat dit ook wel eens bij examen stress geeft.
Ik moest het of voor ik ergens heen ga of me hartslag dua hoger word.

Ik had zelfs een aanval tijdens het wachte op de HA was heel vervelend. En leek zo lang te duren voor ik aan de beurt was.

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:35

JoycexEnya schreef:
Klopt heeft HA gezegd ik moet ze alleen slikken zo nodig. En dit is meer symptoom bestrijding daarom ook nog naar psycholoog.

Ja die beta blokkers zijn mij dus ook aangeraden, maar wel sterk af geraden tijdens concerten ect omdat dan je veel inspanning verricht en je hardslag dus niet omhoog kan en de kans op flauwvallen hoog is. ( is mij verteld hoor :+ )

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:37

TS, de arts heeft je gezien en gesproken en weet echt wel wat hij je meegeeft :).

Als ik jou was zou ik het gewoon gebruiken op de manier waarop hij aangeeft en kijk eens of het voor jou werkt. Uiteraard is dan je probleem nog niet verholpen, maar het kan je vast een duwtje in de goede richting geven.

Als het voor jou een opluchting is om voor het kamp in de app aan te geven dat je ergens mee zit, zodat je het niet ter plekke hoeft te vertellen en ze er wel rekening mee kunnen houden, dan lijkt me dat een goed idee. Dat scheelt voor jou waarschijnlijk ook al een boel stress en daarmee zal ook de kans op buikpijn etc. verkleinen.

Super knap dat je de stap hebt durven nemen!