Ogen laten laseren, ervaringen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

irisvdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 22:46

Hoi,
Hier een optometrist. Het belangrijkste is dat je je goed laat voorlichten en goed voelt bij het behandelcentrum. In Turkije/ Laserreis zou ik nooit doen, gezien ze daar nog ooit verouderde technieken gebruiken.
Houdt wel rekening met het feit dat met het laseren je vertecorrectie wordt gecorrigeerd. Wanneer je ouder wordt (40+) zal je altijd een leesbril moeten gaan nodig hebben, terwijl je nu (in het geval van een minsterkte) altijd nog zal kunnen lezen zonder bril op de korte afstand op latere leeftijd. En stel heb je op latere leeftijd toch een correctie nodig voor de afstand, zullen contactlenzen een gecompliceerder verhaal worden dan dat nu het geval is.
Wil je voor een minder permanente oplossing gaan zou ik zeker nachtlenzen aanraden, gezien dat proces nog omkeerbaar is.

Whizz

Re: Ogen laten laseren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 06:50

Dat is het gekke, ik heb nu geen leesbril. Maar het idee van nachtlenzen spreekt me ook wel aan.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 13:41

Ik heb een vooronderzoek ingepland :D 20 juli. Ik ben benieuwd!

Hoe is het met de anderen hier die ook al in de molen zaten van vooronderzoek/laserbehandeling etc?

Nachtlenzen is voor mij nu niet echt een optie. Ik wil 'gewoon' goed kunnen zien.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:44

In 2010 mijn ogen laten laseren, bij http://www.lasikcentrum.nl/

Over de kliniek: uiterst vriendelijk personeel en goede gang van zaken. Voor de behandeling duidelijk geinformeerd, na de behandeling super nazorg gehad.

Het ogen laseren: tot dusver een van de mooiste dagen van mijn leven en ik zou het achter elkaar weer laten doen! :D De chirurg legde me precies uit wat hij ging doen tijdens de behandeling, wat ik erg prettig vond. De behandeling zelf was zonder pijn, niet eng en stiekem vond ik het ge-wel-dig (toen het "vliesje" werd teruggeklapt, zag ik duizenden rode en groene sterretjes, was prachtig ).

Daarna: oh wat zijn de letters op bedrijven langs de snelweg duidelijk en ik kan weer verkeersborden lezen, tv kijken, zonder bril of lenzen paardrijden... het is elke dag weer genieten!!! Het was mij het geld dubbel en dwars waard.
Hou je wel aan de regels die je mee krijgt, druppel netjes en neem de eerste dagen rust. Het zijn wel je ogen en je snapt zelf ook wel dat je die maar één paar hebt, maar doe er voorzichtig mee en rustig aan.
Alhoewel... ik mocht 2 weken niet bij de paarden komen. Na een week was ik het zo beu dat niksdoen en ik mistte de paarden zo, dat ik een ski bril heb aangeschaft en met mijn skibril op de paarden ben gaan doen en ook gereden. Voor de zekerheid 2 weken lang opgehouden B-)

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:00

Ik wil een vooronderzoek plannen bij visus oogkliniek in rotterdam ben onwijs benieuwd

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 17:08

Daar heb ik mijn vooronderzoek ook op staan, 20 juli! :D

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 06:52

Weten jullie ik draag zachte lenzen moet je deze uit voor het vooronderzoek

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 09:38

Ja Visus heeft tegen mij gezegd dat ik 2 weken voor het vooronderzoek mijn lenzen uit moet doen en voor de ingreep ook 2 weken van tevoren. Ik heb nml ook zachte lenzen.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:08

Idd net gebeld afspraak staan voor 16 juli!
Spannend

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:35

Ruim 10 jaar geleden Lasik bij min 6, uitgevoerd bij een oogkliniek in Duitsland omdat die het allerbeste bekend stond en nog steeds goed bekend staat. Ik raad Lasik af om talloze redenen. Ik heb wel een reststerkte en de vooruitzichten zijn niet goed wegens vervuiling binnenzijde oog. Tevens druppelen, meerdere keren dagelijks, levenslang wegens droge ogen welke zou samenhangen met vroeger contactlenzen. Tevens jaarlijks dure controles gemiddeld € 400,- per jaar omdat bij -6 je een risico patiënt bent. Dit heb ik schriftelijk door oogarts geschreven. Sowieso vanaf -6 en vanaf 65 jaar is 30% van de Nederlanders blind of zeer slecht ziende dus om nu een extra risico te gaan lopen door Lasik lijkt mij geen goede zaak.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 14:19

HouVanUtopia: spannend! We zijn dan ongeveergelijk aan de beurt. Kunnen we onze ervaringen uitwisselen :)

DirkJohannes: he dat is wel zwaar balen zeg. Wist je toen maar wat je nu weet... Lasik spreekt mij idd ook niet aan vanwege het flapje. Mijn voorkeur gaat uit naar TransPRK. Wat een tegenvaller voor jou. Is het niet meer te verhelpen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 14:40

Ik heb mijn ogen 1,5 jaar geleden laten doen. Het laseren zelf vond ik alles mee vallen, de dagen daarna een ramp.
Nu 1,5 jaar later heb ik regelmatig hoofdpijn, zit ik 's avonds als ik moe ben echt te knijpen voor de TV en ook doe ik de letters op mijn tablet stiekem een tikkie groter. Na een oog test bij de plaatselijke opticien zei de toch dat een bril echt niet onverstandig zou zijn (wat ik ook al een beetje verwacht had). Aangezien ik 2 jaar garantie heb heb ik over 2 weken weer een afspraak bij het oogcentrum waar het toen gedaan is.
Ze adverteren met dat een herbehandeling binnen 2 jaar gratis is, maar ik weet niet of ik dat wel wit mocht het nodig zijn (aangezien ik het herstel vies vond tegen vallen en gewoon aan het werk zal moeten).

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 17:22

Wat voor soort behandeling heb jij gehad Dennis? Inderdaad een tegenvaller op die manier.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:45

Ff van hun site, PRK/ Lasek. Toen zat ik helemaal in alle namen en behandeling, na mijn beslissing is het als een zeef weer uit mijn hoofd verdwenen ;) .

Ik red me nog wel prima zonder, maar het is gewoon niet goed genoeg vind ik. Het is wel een stap voorwaarts omdat ik in de regen enzo prima zonder kan (dat was een van mijn belangrijkste redenen, ben voor hobby en werk veel buiten). Maar bem bang dat ik voor in de auto en met tv kijken toch weer een bril moet.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:52

Ik volg dit mee, mn vriend kan niet tegen lenzen die draagt een bril, maar bijvoorbeeld in het zwembad moet ik een felle bikini en zn hand vasthouden omdat hij niks kan zien. Ik zou het hem heel graag ooit cadeau doen, maar t is wel een hoop geld. Daar zout waard zijn als je iets van minstens 10 jaar ook geen bril op sterkte meer nodig hebt.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 19:09

Ingrid_92 schreef:
HouVanUtopia: spannend! We zijn dan ongeveergelijk aan de beurt. Kunnen we onze ervaringen uitwisselen :)

DirkJohannes: he dat is wel zwaar balen zeg. Wist je toen maar wat je nu weet... Lasik spreekt mij idd ook niet aan vanwege het flapje. Mijn voorkeur gaat uit naar TransPRK. Wat een tegenvaller voor jou. Is het niet meer te verhelpen?

Positief: leesbril kun je voorkomen, zelfs bij 65 plus, als je 1 oog gedeeltelijk nog een reststerkte laat. Dat is bij mij per ongelijk gegaan, echter per ongelijk moet toch gezien worden als een mogelijk probleem. Aanvullend negatief, de pijn die er niet zou zijn was fors. 10 jaar geleden zag ik, na Lasik, volgens arts beide ogen 100 %. Ik kom nu op, let op met bril, 100 en 80%, echter ik zie ook wolken en muggen die er niet zijn. Het is maar de vraag in hoeverre de Lasik alle problemen beïnvloeden. Minimaal 1 keer per jaar onderga ik zeer uitgebreide onderzoeken die de problemen aantonen en resulteren in afwachten, het is geen ziekte, wel slijtage c.q ouderdoms verschijnselen. Operatie reinigen midden van het oog wordt gezien als een te groot risico c.q te grote kans op daarna een oogziekte.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 20:06

moonsparkle schreef:
maar bijvoorbeeld in het zwembad moet ik een felle bikini en zn hand vasthouden omdat hij niks kan zien.

Wat herkenbaar!. Man lief zou tijdens miin laatste zwembad bezoek met bril mij wel in de gaten houden, maar ik was heel blij dat mn zwager een neon groene zwembroek aan had ;) (man had een simpele blauwe aan, maar de helft van t zwembad had een blauwe. ...).

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 20:11

Dirkjohannes schreef:
Sowieso vanaf -6 en vanaf 65 jaar is 30% van de Nederlanders blind of zeer slecht ziende dus om nu een extra risico te gaan lopen door Lasik lijkt mij geen goede zaak.

Deze zin snap ik even niet?

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 20:43

moonsparkle schreef:
Ik volg dit mee, mn vriend kan niet tegen lenzen die draagt een bril, maar bijvoorbeeld in het zwembad moet ik een felle bikini en zn hand vasthouden omdat hij niks kan zien. Ik zou het hem heel graag ooit cadeau doen, maar t is wel een hoop geld. Daar zout waard zijn als je iets van minstens 10 jaar ook geen bril op sterkte meer nodig hebt.

Er bestaan ook zwembrilletjes op sterkte. Die heb ik altijd gehad voordat ik lenzen had en werkte goed genoeg om iemand te kunnen zien en te kunnen spelen met een bal oid in het zwembad en om wedstrijden te zwemmen.

Ik had een afspraak staan binnenkort bij visus in den bosch maar heb de afspraak eraf laten halen en ze gaan contact opnemen wanneer ze de agenda van oktober bij de hand hebben. Heb dit gedaan omdat in nu echt geen 2 weken zonder lenzen kan (motorrijden is voornamelijk het probleem omdat een bril en helm niet goed gaan en ik dan hoofdpijn krijg)
Maar ben nu weer zeer sterk aan het twijfelen, kan prima functioneren met bril/lenzen. Vind het een hoop geld en de nadelen wegen ook zeer zwaar mee dus ben er nog niet over uit of ik dit wel wil.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 09:33

Vriend van mij heeft pas lasik gedaan en zeer tevreden
De opticien vertelde mij dat lasik meest voorkomende is en dat dat tegenwoordig zo goed wordt gedaan dat dat de beste manier is.

De kliniek verschilt heel erg natuurlijk is de lucht schoon waardoor je geen blaasjes krijgt met het laseren etc
Die speciale lucht is niet verplicht maar wel belangrijk voor een beter resultaat bv

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:47

HouVanUtopia schreef:
Vriend van mij heeft pas lasik gedaan en zeer tevreden
De opticien vertelde mij dat lasik meest voorkomende is en dat dat tegenwoordig zo goed wordt gedaan dat dat de beste manier is.

De kliniek verschilt heel erg natuurlijk is de lucht schoon waardoor je geen blaasjes krijgt met het laseren etc
Die speciale lucht is niet verplicht maar wel belangrijk voor een beter resultaat bv

Dat is juist het probleem, wanneer je door gezondheidsproblemen zoals suiker en of hoge bloeddruk vanaf 60 jarige leeftijd mogelijk staar krijgt en die verholpen kon gaan worden door een kleine oogoperatie, dan kan dat niet meer wanneer je Lasik had laten doen.

Ik zou dat er niet voor over hebben.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:47

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:15

Ragdollcat schreef:
Dat is juist het probleem, wanneer je door gezondheidsproblemen zoals suiker en of hoge bloeddruk vanaf 60 jarige leeftijd mogelijk staar krijgt en die verholpen kon gaan worden door een kleine oogoperatie, dan kan dat niet meer wanneer je Lasik had laten doen.

Ik zou dat er niet voor over hebben.

Dat is niet waar hoor. Je kunt na Lasik nog gewoon een staaroperatie krijgen. Ik ken in ieder geval twee mensen die dit hebben laten doen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:34

Of was het een andere methode dan de Lasik methode, waarbij het niet meer kan?

Dat is wat de 2 verschillende brillenwinkels me hadden verteld, ik weet het nu niet zo heel zeker meer of het om de Lasik ging.

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:42

Ik heb een jaar geleden mijn ogen laten laseren bij e.yescan in Utrecht.
Met -5 op beide ogen waren nachtlenzen geen garantie voor de hele dag goed zicht, ik had last van mijn lenzen en met een bril op kreeg ik gruwelijk hoofdpijn met mijn kantoorbaan. Dus dan maar laseren.

Mijn hoornvlies was niet dik genoeg voor de 'flapjes' methode. Hoe sterker de afwijking van je ogen, hoe meer ze af moeten laseren om het goed te krijgen. Ik heb de Trans PRK gehad. De behandeling zelf stelt niks voor, je voelt er niks van, ik heb het zelfs op film :+ Ik ben goed ingelicht en ik zie beter dan dat ik ooit gedaan heb.

De eerste dagen na de ingreep zijn niet bepaald lekker te noemen. Branderig / zanderig gevoel in je ogen en je mag niet wrijven. Veel druppelen helpt.

Het heeft bij mij toch echt wel een week of 4 geduurd voor ik genoeg zag om veilig auto te rijden, maar er was dan ook aardig wat hoornvlies weggelaserd.

Voor een goed resultaat is het wel van belang dat je al geruime tijd dezelfde sterkte hebt in je ogen. Als je ogen ieder jaar nog iets achteruit gaan heb je goed kans dat je over een jaar of 3 al weer met een sterkte van -1 zit.

Bij een staar operatie wordt trouwens een kunstlens geplaatst, dat is iets heel anders dan laseren en is dus gewoon mogelijk na een Lasik of Lasek behandeling.