Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Rossfechten schreef:Klopt HSP is een oorzaak, en jij hebt de keuze of het je geluk of je ondergang wordt.
mirriezz schreef:@TS: neem lekker even de tijd! Je bent nog jong, wat maakt het nou uit op de rest van je leven of je er een jaartje tussenuit gaat? En als je nu een jaartje (of als t nodig is 2) goed voor jezelf gaat leren zorgen, dan heb je daar je hele leven profijt van.
Ja, het is teleurstellend om tegen mensen te zeggen dat je niet aan de verwachtingen voldoet. Ja, je zult je niet bij iedereen vrij genoeg voelen om uit te leggen waarom je een jaartje niet studeert en dat is wel eens vervelend.
Maar wat levert het je op om zo door te gaan? Je voelt je duidelijk niet goed en ziet een opleiding nu niet zitten. Toen ik mij 4 jaar geleden zo voelde, was dat voor mij hét moment om door te zetten. Ik heb anderhalf jaar tijd aan mezelf besteed en begon aan mijn huidige opleiding met veel twijfels. Ook ik dacht dat ik het nooit meer zou kunnen. Nu ben ik 3 jaar verder en begin in september aan mijn laatste jaar
Tuurlijk heb ik elke winter en elke tentamenperiode nog een dipje en eigenlijk vind ik het doodeng dat ik volgend jaar zal gaan afstuderen. Denk nog steeds dat ik t niet kan. Maar het lukt me toch elke keer weer. Dus geef jezelf de tijd.
Joolien schreef:Ik zeg ook niet dat je het zonder medicatie moet doen op dit moment hoor. Ik snap dat dat veel te zwaar is.
Wel zou ik zeggen, geef het niet op, je hebt nog veel om te proberen. Sommige mensen hebben mazzel en vinden in 1 keer de juiste hulp, maar soms is het zoeken.
Kijk ook goed naar jezelf, laat je jezelf wel helpen? Sluit je je af? Blokkeer je? Distancieer je je/
Azmay schreef:Overigens net weer gekeken wat voor therapie ik heb gehad: Cognitieve therapie.
Groot probleem was dat ik precies merkte wanneer de psycholoog zelf niet lekker in haar vel zat en er moeite mee had dat ze alleen maar luisterde omdat ze dat voor haar werk moest. Ze zei zelf dat dat niet echt zo was maar zo voelde het wel voor mij. Kon haar op een gegeven moment zo goed lezen dat ik geen klok meer nodig had om te weten hoe lang de sessie nog duurde
Hannanas schreef:Dan stop je toch met die peut en zoek je een ander?
Wellicht is lichaamsgerichte en gevoelsmatiggerichte therapie beter voor je? Niet banketstaaf maar voelen. Bij een haptonoom bijv.
Hoe eet je daarnaast? Vermijd je je gevoeligheden omtrent eten nog? Ja, dat merk ik ook als ik het niet doe.
Stoppen met tarwe en melk is interessant voor je om te ervaren wat het doet.
Vitaminen? Slik ik bij
Heb je tekorten? Niets bijzonders, vrijwel alles nagekeken
Oa hormonen en andere stofjes.
Is dat alles al gecheckt?
Al eens gecheckt of je echt koorts hebt wanneer jij je zo voelt? Geen koorts, wel iets warmer dan voor mij normaal
Ooit echt ziek geweest? Zo nu en dan, maar al lang niet meer
Pfeiffer? Krijg hopelijk vrijdag de resultaten pfeiffer en lyme
Slik je anticonceptie? Mirena spiraal, afspraak om hem eruit te halen en voor koper te vervangen staat
Wat is rustig aan doen voor jou de laatste 1,5 jaar?
mirriezz schreef:Ik haat het van mezelf dat ik je adviezen ga doen, want ik ben van mening dat je je eigen mening moet vormen over dit soort dingen en zelf moet bepalen wat bij je past.
Aan de andere kant kan ik het niet laten mijn ervaringen te delen, omdat ik je twijfel en angst goed begrijp.
Ik ben mijn behandeling gestart toen ik in een fase zat dat ik echt niet meer om opleiding gaf, dus dat probleem had ik niet echt. Ik heb wel parttime gewerkt tijdens mijn behandeling, onder andere om me nuttig te voelen en mijn gedachten te verzetten (hersenloos werk helpt daar goed mee).
Ik wil je dus even meegeven dat dat wel kan. Houd wel rekening met hoeveel uur je werkt en je moet een baas hebben die ok is dat je bepaalde dagen niet werkt, in die dagen werk je aan jezelf.
Naast mijn behandeling van 2 dagen was het zwaar om structureel 3 dagen te werken, want behandeling kost heel veel energie. Later kon ik ongeveer 2-2,5dagen per week werken, dat ging me beter af. In het werk heb ik wel ook veel plezier en afleiding van mijn dagelijkse problemen gevonden.
Joolien schreef:Hoezo wil je nu perse studeren? Heel simpel, als je je nu niet goed voelt, ga je je zeker niet beter voelen als je gaat studeren. Dan worden er dingen van je verwacht, deadlines, sociale strubbelingen, dingen waarmee je op jezelf aangewezen wordt.
Ik kan enkel adviseren, doe het niet, investeer eerst in jezelf.