Een leven zonder shampoo?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:49

lisa_xxx schreef:
mijn haar is al 5 min na het borstelen weer aan het klitten. Al borstel ik 10x per dag. Dan nog klit het ontzettend. Citroensap is toch juist heel erg slecht voor je haar?

als je je haar helemaal ontdoet van de natuurlijke bescherming (dus wast met shampoo) dan wel..
citroen is een natuurlijke ontvetter.. dus als je een beetje citroen sap op je hand doet en daarmee je haar masseert voor je het warm uitspoelt, dan is net de ergste 'vettigheid' (datgeen wat het 'vet' doet lijken) eruit.

op een compleet schone hoofdhuid en met shampoo van al het vet ontdane haar, zou ik geen citroensap gebruiken nee.. dan valt er niets te ontvetten, dus zal het alleen maar 'inbranden' op je huid zelf die niet langer beschermd is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:50

LidyK97 schreef:
jaa en wordt het door citroensap niet gebleekt?

nooit last van gehad.. ik gooi er ook geen liters is..
ik gebruikte gewoon een dikke schijf citroen waarmee ik mijn haaraanzet masseerde en daarna uitwassen. op z'n kop in een emmer citroensap hangen heb ik nog niet uitgeprobeerd ;)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:55

Ik was echt gewoon 1 keer per week.
andere dagen maak ik niet nat.
Gebruik speciale shampoo voor de gevoelige huid daarna een masker en soms nog wat olie van wella.

Afbeelding

Mijn haar

minikatje

Re: Een leven zonder shampoo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:58

ipv citroensap kun je ook lepeltje appelazijn aanlengen met water en daar je haar mee spoelen :)

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 18:10

Ik was mijn haar iedere dag, omdat ik me anders echt smerig en mwah voel. Ik begin 's ochtends met een heerlijke warme douche met shampoo en conditioner op de puntjes, kam het vervolgens met een plastic kam (wel een douchekam) terwijl het nog nat is, en föhn het dan :+ alles wat vreselijk slecht is voor je haar. Ik keek gisteren naar foto's van vorig jaar zomer en baalde echt, want mijn haar was daar echt vele malen mooier. Glanzend, gezond, vol en superlang. Het is nu zeker de helft dunner geworden door al het uittrekken en het glanst ook niet meer zo. Ik wil nu kijken of ik het minder kan gaan wassen maar ik ben benieuwd of ik t volhou :)) ik heb er nogal moeite mee namelijk, vet haar vind ik vreselijk :=

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 18:14

xEline schreef:
Oh ik ga dit volgen! Ik wil ook zo graag mijn haar niet meer wassen met shampoo.
Ondanks dat er geen jeuk meer is enzo ziet het er ook echt mooier uit?
En de gene die het 1x in dr week wassen maken die het haar wel nat de andere dagen?

Ik vind van wel, er zit nu veel meer slag en volume in ;)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 18:26

purple schreef:
xEline schreef:
Oh ik ga dit volgen! Ik wil ook zo graag mijn haar niet meer wassen met shampoo.
En de gene die het 1x in dr week wassen maken die het haar wel nat de andere dagen?

Ik had dus echt van dat typische hele dunne blonde haar, stijl en geen enkel volume. Wel mooi glanzend en vreselijk glad, niks bleef zitten. Dat glanzende en gladde ben ik nu dus echt kwijt, dat was puur effect van al die chemische zooi in shampoo en andere producten. Doordat het niet meer zo glad is, heb ik veeeeeel meer volume gekregen. Het voelt ook fijner aan, lichter.
Ik was het nu dus wel zo min mogelijk, gemiddeld 1 a 2 keer per week, sowieso niet vaker dan dat. Verder alleen met water indien nodig, als ik veel heb gezweet bijvoorbeeld. Zeker niet dagelijks.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 18:27

Veulen84 schreef:
Rebeccaa schreef:
Ik snap echt niet waarom je het jezelf aan zou doen om een paar weken met een hoofd met vet haar rond te lopen.

Omdat het slecht is voor het milieu, niet altijd goed voor je haar en vaak overdoen we het ook nog eens heel erg. Besef even dat er heel veel rommel in shampoo zit. Dat lekkere ruiken komt meestal niet omdat iemand er ene paar roosblaadjes heeft ingegooid. Daarnaast al die verpakkingen, transportkosten... Dat is echt een vreselijke belasting voor het milieu.

Ts, kijk eens in dit topic: [MWS] Ecovriendelijk / groen / consuminderen en besparen, wie ook? Hier praten ze veel over de no poo methode en er zitten verschillende mensen die het doen.

Leven is slecht voor het milieu...

Ik moet er trouwens ook niet aan denken. Vet haar vind ik smerig om aan te zien, onverzorgd, ongezond.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 18:31

Maar dat vette is maar een periode, daarna wordt het gewoon niet meer vet. Omdat je niet steeds de natuurlijke vetten eruit wast met chemische zooi, hoeft je lichaam ook niet als een malle nieuwe aan te maken...

Maar ieder zijn eigen keus. Als ik wel tegen shampoo zou kunnen, had ik misschien hetzelfde gereageerd ;)

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 18:38

Ik zou het echt heel erg handig vinden om geen shampoo meer te gebruiken, maar durf niet zo goed aangezien mijn haar heel erg snel vet wordt. Ga het zeker nog wel overwegen, lijkt me erg gaaf om geen shampoo meer te hoeven gebruiken :j

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 18:45

Oke, ik ga het proberen. Donderdag heb ik een sollicitatie. Dus dan was ik het nog even met shampoo. En daarna niet meer. Ik ben erg benieuwd. Maar dan moet ik dus onder het douchen mijn haar borstelen?

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 18:47

Ik borstel mijn haar als het droog is, met zo'n borstel met haartjes, zodat ik het "vet" over mijn haar verdeel. Maar ga het ook wel eens onder de douche proberen :j

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:25

Ik ben om, ik ga dit proberen! Wel in de zomervakantie, en dan de ergste eerste weken als ik in de bergen in frankrijk zit, ik bind wel een doekje in mijn haar om het er iets minder ernstig uit te laten zien. :')

Ik was al bezig met het steeds verder oprekken, kan nu ruim een week zonder mijn haar te wassen (en het natuurlijk niet vies/vettig te hebben), behalve dat ik telkens na de 2e keer hardlopen in een week een vette kop heb dus dat is altijd het punt geweest waarop ik het maar ging wassen haha.
Altijd al een hekel gehad aan al die chemische zooi, en mijn haar en huid is er nooit beter op geworden. Na wassen zit het altijd 2 dagen futloos, droog en pluizig. O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:31

Zouden mensen die dit uit gaan proberen misschien een voor en na foto willen maken van hun haar? Dus 1 van wanneer je begonnen bent, en 1 na een aantal weken/maanden geen shampoo gebruikt te hebben. Ik ben namelijk heel benieuwd of je echt verschil gaat zien.

LauraSaskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:33

Na hardlopen hoef je je haar niet te wassen als het goed is, wat je dan op je gezicht zweet is zout water en geen vet. Zout water geeft juist meer textuur aan je haar.

Ik ben ook heel benieuwd, had het artikel wel eens eerder gelezen. Borstel sindsdien m'n haar beter uit en kan op die manier best een dagje die shampoo uitstellen (alleen ben ik nu m'n borstel kwijt, zul je net zien :+ ) maar kan ook echt genieten van een flinke wasbeurt, conditioner, masker, de hele mikmak. Ik twijfel nog!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:37

LauraSaskia schreef:
Na hardlopen hoef je je haar niet te wassen als het goed is, wat je dan op je gezicht zweet is zout water en geen vet. Zout water geeft juist meer textuur aan je haar.

Ik ben ook heel benieuwd, had het artikel wel eens eerder gelezen. Borstel sindsdien m'n haar beter uit en kan op die manier best een dagje die shampoo uitstellen (alleen ben ik nu m'n borstel kwijt, zul je net zien :+ ) maar kan ook echt genieten van een flinke wasbeurt, conditioner, masker, de hele mikmak. Ik twijfel nog!

Borstel je het uit onder de douche of gewoon droog? :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:38

purple schreef:
xEline schreef:

hier ook,

ik heb heel stijl en veel (niet dik, dus het is net een rattenstaart) haar..
hierdoor viel het altijd stijl en vlak naar beneden.. letterlijk een rattenstaart.

nu heb ik er wel enkele grove slagen in.. waarom dat is geen idee, maar ze kwamen direct nadat ik stopte met het gebruik van shampoo..

shampoo gebruik ik heeeeeel sporadisch dus nog wel even, als het echt snel goed futloos moet worden maar wel ontdaan van iedere onregelmatigheid.. of als ik een keertje mijzelf even lekker wil vetroetelen (want je kop vol shampoo lekker maseren is af en toe best lekker).. maar dan zijn mijn slagen gelijk weer weg en valt het weer plat tegen mijn rug.

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:39

Ik heb hier ook al een aantal keer over nagedacht, maar de twijfel blijft.
Het punt is dat mijn haar heel pluizig wordt als ik het borstel als het droog is, waardoor ik in de weer moet met maskers en serums om die pluis eruit te krijgen. Dit resulteert in vettig haar...
Voor de rest is mijn haar al veel minder vet, eerst moest ik elke dag mijn haar wassen, nu is het 2-3x per week. Ik zou het fijn vinden om nog verder af te bouwen, maar ik zit er dus mee dat ik na 3 dagen echt niets meer met mijn haar kan, behalve vast in een knot. Ik ga het dan wassen, terwijl het nog geen eens echt vet is.

LauraSaskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:06

EskeGirl schreef:
LauraSaskia schreef:

Borstel je het uit onder de douche of gewoon droog? :)

Gewoon droog werkt ook voor mij! Onder de douche nog niet geprobeerd, als ik m'n haar niet persé hoef te wassen hou ik het liever gewoon droog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:13

Ik lees mee! :)
Was mijn haar ook maar 1 keer in de week met John Frieda Shampoo (Dream Curls) en Conditioner (Frizz Ease) (zorgt er gelijk voor dat mijn haar veel minder pluist)

Ik borstel eerlijk gezegd mijn haar ook niet al te vaak, vaak voor het douchen. Dan zorgt het water (of eventueel de shampoo en conditioner) ervoor dat het glad blijft en er geen knopen in komen.

Mijn haar ruikt op een of andere manier naar kokos :+

No_Fears

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:30

Misschien ga ik het ook maar is proberen. Ik was het nu ook maar 1 á 2 keer in de week, dat gaat prima terwijl mijn haar best snel vet is. Aangezien ik een hekel heb aan nat haar en aan mijn haren wassen, plus dat het goed is voor je haar en het milieu lijkt het me best een goed idee! Was je je haar dan gewoon alleen met water of ook nog iets extra's? Citroen las ik, ik kwam op internet baksoda tegen? :)

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:37

Wendy_Chewie schreef:
Ik wil het altijd wel proberen, maar vind het zo lastig in combinatie met m'n werk. Dag 1 was ik m'n haar, dag 2 is het overdag alweer vet. Als ik 's avonds dan nog ergens heen moet, ga ik de douche onder...
Laatst bij de kapper stond de beste man te kijken toen ik zei dat ik de dag ervoor pas gewassen had...

Daarbij heb ik ook nog heel fijn en weinig haar. Als het vet wordt lijkt het helemaal niets meer te zijn.

Durf het niet aan, dus!

Ik heb precies het zelfde. Daarom was ik het 3x in de week en meer gewoon niet. Dit houdt wel in dat er altijd een paar dagen zijn waarop ik met vet haar rondloop. Ik ben jaloers op mensen die genoeg hebben aan twee keer in de week.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:40

@[***], ik zou best een voor- en nafoto willen maken, het enige probleem is dat ik mijn haar weer wil laten groeien (het is nu halverwege mijn nek) en dan weet ik niet of dat heel erg verschil maakt in hoe het eruit ziet. :\ Maar tegen de zomer zal het al een stuk langer zijn, en zal dan de lengte misschien niet zoveel uitmaken (mijn haar valt kort namelijk heel erg anders), maar misschien dat ik tegen die tijd een topic zal openen! Ben ook wel benieuwd naar andere mensen hun ervaringen als ze het tegen die tijd ook geprobeerd hebben.

@LauraSaskia, om de een of andere reden is mijn haar na de 2e keer hardlopen (ik hardloop 2x in de week, en was dan mijn haar na de vorige 2e keer, dus 1 week geleden, als je me nog volgt) de volgende dag altijd ontzettend vet. -O-

@Vanessa24, dat is echt een kwestie van uitrekken! Ik had een jaar geleden ook om de dag al vet haar, als je het telkens verlengt met een halve of een hele dag kom je er vanzelf. Voor de rest zo min mogelijk spul in je haar stoppen als wax en dergelijke, en niet te vaak met je handen door je haar gaan, dat laatste scheelt ook al heel veel. :)

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:44

Ik gebruik nooit stylingsproducten of iets dergelijks. Draag mijn haar negen van de tien keer in een staart waar ik de rest van de dag ook niet meer aanzit. Wanneer mijn haar los hangt, dan zit ik er wel veel aan, maar alleen aan mijn lokken en die worden nooit vet. Ik produceer gewoon veel talg geloof ik. Het is al veel beter hoor, een aantal maanden geleden waste ik het iedere dag en had ik halverwege de dag al vet haar.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:01

Ik merk wel dat als ik mn haar te veel was het ook sneller vet word.
Ik probeer het zelf bij 2x per week te houden, maar het is toch vaak 3x. Ik heb bijna vakantie, ik ga het denk ik langzaam aan wat minderen. Helemaal geen shampoo lijkt me ideaal, ik heb verschrikkelijk dik haar en ik gebruik daardoor eigenlijk altijd te veel shampoo wat ook weer z'n gevolgen heeft. Maar helemaal geen shampoo zou ik denk ik niet kunnen.