Zwanger en stuitligging wie ervaring met versie of bevalling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:33

Ks zelf ging heel snel en goed, maar ik vond het erg eng en moest ook huilen.
De eerste 2 dagen erna vond ik een hel, maar daarna ging het snel goed. Kon ook redelijk snel weer op het paard stappen al heb ik wel gewacht tot de na de kontrole.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:38

Ik zou wss ook voor ks gegaan zijn eerlijk gezegd :j als ik al zie hoeveel problemen wij hier hebben met dieren in stuit... Nee, bah, risico is mij Te Groot :n

veel succes met de geboorte en heel veel geluk gewenst met je kleine gup :D

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:52

Alvast sterkte gewenst met aanstaande bevalling. Mijn tweede kindje lag in stuit en dat heeft de vk nooit gemerkt. Zij dacht een hoofdje te voelen, maar dat waren billetjes. Bij een pretecho met 36 weken ( of zo) kwamen we erachter. Ik had al een afspraak bij de gyno staan maar moest eerst een echo laten maken. En wat was er gebeurd? Spontaan gedraaid met 38 weken! Niks van gemerkt en gelukkig mocht ik toch thuis bevallen. Anders was het wel een KS geworden aangezien het een lekker mollig kindje was. Dit was alweer 25 jaar geleden. Dochter is bijna jarig.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 21:10

Mijn eerste lag ook in stuit met voetjes bij zijn oren, weinig vruchtwater dus draaien was niet meer mogelijk.
Na bekkencontrole bleek ook dat ik te smal was en het kind daarom in stuit lag.
Pieter werd ks en de 2 meiden daarna ook vanwege mijn bekken.

Was bij alledrie zo weer op de been en reed ook weer vrij snel paard.

De bevalling is zo gepiept, de naweeen(had ik heel erg ) zijn een stuk minder net als wanneer je darmen weer op gang moeten komen maar na dag vier kun je al weer redelijk vooruit.

Ik heb ze trouwens zonder problemen alledrie borstvoeding gegeven.

TS sterkte, komt vast allemaal goed.
Ruggeprik was bij mij ook een fluitje van een cent.

Esplendido

Re: Zwanger en stuitligging wie ervaring met versie of bevalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 21:51

Mijn kinderen zijn ook alledrie middels ks geboren. Ik was alledrie de keren weer snel op de been.

Voor de bv hoeft een ks niet nadelig te zijn. De bv hormonen (oxytocine en prolactine) komen in grote hoeveelheden vrij tijdens de geboorte van de placenta en dat gebeurt ook gewoon bij een ks. Wel kan het lastiger zijn om een fijne voedingshouding te vinden. Maar er zijn zoveel houdingen dat het zeker gaat lukken om een fijne houding te vinden.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 05:24

Wat fijn al die verhalen! Geeft toch wat rust.. Ik vind het vooral lastig voor te stellen hoe die eerste dag zal gaan. Als het goed is wordt ik donderdag ochtend vroeg geholpen. Van de ruggeprik wordt je niet duf maar van pijn medicatie misschien wel? Ik heb wel een beetje mazzel, ik mis zo een groot deel van de hittegolf :+

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 06:15

Houdt er wel rekening mee dat ze met een geplande sectio de spoedgevallen eerst laten gaan en het dus zo maar kan dat je toch later aan de beurt bent dan je in je hoofd hebt :)

Het lijkt me echt een gek idee als je van te voren weet wanneer je kindje er gaat zijn :P
Ik hoop dat de ks je alles gaat meevallen en je snel op een roze wolk kan gaan genieten!
Succes!

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 06:56

Na een ks kun je morfine krijgen als pijnmedicatie. Omdat ik de eerste twee keer daar heel high van werd en dus idd suf heb ik dat bij de derde ks niet gedaan en alleen duclofenac en PCM als pijnstilling gebruikt. Dat ging prima en dat zou ik zo weer doen. En het duurde echt niet langer voordat ik weer op de been was.

Heb je in het zkh de mogelijkheden besproken van een gentle sectio? In veel zkh is dat tegenwoordig mogelijk.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 07:28

Mijn kleintje lag eerst prima....en toen dacht ze midden in de nacht ik draai eens om...
Ik heb hem net zo geknepen als jou! Maar ze is toch weer terug gaan liggen met het hoofdje eerst.dat was echt geen pretje maar dus hier een gewone bevalling (gelukkig maar) *\o/*

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 07:35

We krijgen idd een Gentle KS :j Dat doen ze 2 dagen per week in dit ziekenhuis en ik heb geluk gehad dat we konden worden ingepland op 1 van die dagen. En nog meer mazzel voor mij, al die tijd dat ik aan de ctg ben gelegd was dat steeds door dezelfde VK in opleiding. Zij kan alles heel fijn uitleggen en heeft gewoon iets heel prettigs over haar. Ik heb haar gevraagd om bij de KS te zijn en dat is gelukt! Ze is dan aanwezig ipv een extra co assistent, dat maakt het voor mij wel een stuk beter te behappen..

Wat ik begrepen heb hebben ze 2 OK's 1 voor de afspraken, 1 voor spoed. Dus dan neemt de kans op spoed wel af. Het kan natuurlijk altijd, maar het is geen mega druk ziekenhuis normaal gezien. Ik ken drukkere (of slechter geregelde) ziekenhuizen hier in de buurt ;)

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 07:43

in ons ziekenhuis had ik met stuit geen keus hoor.

Bij 38 weken te horen stuitligging en eigenlijk meteen te horen gekregen ks, ook omdat me dochter toen al tegen 8 pond aan liep ( verwachting dan, bleek stukkie minder te zijn)

Ik zou geen risico nemen en gewoon de weg kiezen waa rjij en e je kind het minste mee lijden.

een stuitbevalling voor je kind is echt geen pretje.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 07:45

2 ok's is logisch, het duurt namelijk best even voor een ok weer gereed is voor een andere operatie. Echter loopt er wel vaak maar 1 dienstdoende gyn rond die dus weggeroepen kan worden op spoed.

Wel fijn dat jouw vertrouwde VK er bij is! Kan me voorstellen dat dat een fijn en rustig gevoel geeft :j

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 07:56

Ik heb de keuze heel kort gehad, maar eigenlijk werd het vriendelijk door de Gyn van de tafel gehaald. Overiens hebben ze ruime ervaring met stuit bevallingen in dit ziekenhuis dus dat was het punt niet. Ik had wat te weinig vruchtwater en ze zit qua groei op de P15 lijn en is dus wat klein. Vandaar ook de CTG's 2x per week. Als ik het echt perse had willen proberen had dat gemogen maar gezien mijn fysieke staat en de combi hierboven beschreven was dat gewoon niet handig.

florentine1 schreef:
in ons ziekenhuis had ik met stuit geen keus hoor.

Bij 38 weken te horen stuitligging en eigenlijk meteen te horen gekregen ks, ook omdat me dochter toen al tegen 8 pond aan liep ( verwachting dan, bleek stukkie minder te zijn)

Ik zou geen risico nemen en gewoon de weg kiezen waa rjij en e je kind het minste mee lijden.

een stuitbevalling voor je kind is echt geen pretje.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 08:01

TS, veel succes alvast! Straks lekker je kleine mopje in je armen, heerlijk hoor.

RoyceMack schreef:
Mijn advies: geen natuurlijke bevalling. Ook met het oog op jouw ongemak op latere leeftijd..

Hier wil ik toch nog even op inhaken :) Ik heb dan wel geen wetenschappelijk bewijs, maar ik ben wijkverpleegkundige en het grootste deel van ons cliëntenbestand zit in de leeftijd 75-90jr. Daar zitten héél veel vrouwen bij. Sommigen hebben helemaal geen kinderen, sommigen maar één, sommigen hebben er zelfs 10 of 11 op de wereld gezet (allemaal 'gewone' bevallingen).
En ze hebben stuk voor stuk, in meer of mindere mate last van (urine)incontinentie. Toevallig degene die nog nooit zwanger is geweest, het heftigst van allemaal.
Ik denk zelf eerder dat dit te maken heeft met leeftijd, lichamelijke veranderingen agv de overgang, mogelijk medicijngebruik en/of een dementieel probleem, dan met hoeveel kinderen er uit iemand zijn gekomen :)
Net zoals uiteindelijk alles gaat hangen :') of je nu nog nooit borstvoeding hebt gegeven, of een halve schoolklas. Over pak 'm beet 50jr maakt het echt totaal geen verschil :D

Ik heb zelf in 14mnd tijd 2 kinderen gebaard en bij mij is er op geen enkel vlak ook maar iets veranderd daar beneden, in vergelijking met de situatie vóór de zwangerschappen. Maar ik ga me ook geen illusies maken dat ik dan bespaard blijf van dergelijke ongemakken als ik 80 ben ;)

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 09:48

Wat heerlijk om te weten wanneer je gaat bevallen. Mijn eerste keizersnede was na 30 uur weeën en 7 cm ontsluiting, de herstelperiode duurde toen echt veel langer. Kon na 4 dagen mijn bed pas uit. Mijn tweede keizersnede was gepland en een dag later kon ik mijn bed weer uit, nog niet heel soepeltjes, vanwege de wond, maar een enorm verschil. Ik heb nadat de ruggenprik (gingen allebei ook prima!) was uitgewerkt alleen nog paracetamol gehad en dat ging goed. Mijn grootste tip is dat je goed oplet dat ze je katheter aan je been vastplakken zodat als ze erachter blijven hangen ze dat ding niet lostrekken. Én dat ze de zak die aan je katheter vast zit van het bed losmaken als ze je verplaatsen anders trek je dat ding ook los. Beiden zijn geen pretje en geven nu 10 jaar later eigenlijk de meeste klachten.

Mijn overige klachten bestaan uit af en toe kriebels onderhuids aan het litteken. Wat best gek is want de huid daaromheen is gevoelloos. Dat maakt krabben een beetje doelloos maar die jeuk is dan wel heel irritant. Verder verklevingen in mijn buik (mag ook geen derde zwangerschap meer) maar mijn beide kinderen zijn gezond en wel geboren en dat is het me meer dan waard!!!

Heel veel succes gewenst en voor je het weet heb je je kleine vast!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 10:31

Ik heb prima gevoel op mij huid en dat na 3 x.
Hechtingen zijn wat strak gezet dus mooi slank daar beneden.

Ik heb ook heel weinig medicatie gehad naderhand.

Geef wel goed aan als je misselijk wordt tijdens de operatie, kunnen ze namelijk iets toedienen waardoor dat weg gaat .

Enige nadeel wat ik ondervonden heb is dat ik sexueel minder voel, toch wat zenuwtjes geraakt ergens, denk ik.

En weten wanneer de bevalling is , is het allergrootste pluspunt van een ks!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 11:43

Ze zetten nietjes hier in het ziekenhuis....Lijkt me ook raar :P Vooral het eruit halen lijkt me raar :j

We zijn weer helemaal goed gekeurd! Ctg was weer keurig en ik heb nog even de laatste vragen kunnen stellen voor donderdag :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:46

Jeetje, wat is er mis mee om het onderhuids te hechtingen?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 11:51

Schijnt mooier te genezen }:0 maar het klinkt zo tegenstrijdig. Nietjes horen in papier :+ 8-)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:59

MM, niet mooier kwa litteken.
Als ik naar de jaap op mijn zoons buik kijk van een zware buikoperatie, zie je nog precies waar de naad en de nietjes hebben gezeten terwijl bij mij alleen de snijrand is te zien.

Nouja, mooier wordt je er toch niet op na zwangerschappen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 12:10

Nouja het zal wel een reden hebben :P Ik zie het wel, kan er toch weinig meer aan veranderen.. Ik ga het vanaf nu maar allemaal over me heen laten komen :j Inclusief nietjes en catheters :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:12

Heel veel succes! :)

Hihi zolang ze maar niet je hand oid aan je buik per ongeluk vast nieten :')

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 12:58

Mijn rechterhand zit in een dikke gipsspalk vanwege postraumatische dystrofie, die zullen ze niet snel vast nieten :P :+ En de andere arm hangt een infuus aan, dus gok dat mijn armen wel veilig zijn hihi

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:19

Hihi ja dan moet het goedkomen :D

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:44

Ik heb ook een (spoed) KS gehad, KS zelf is mij heel erg meegevallen, en het herstel ook.
Bij mij hebben ze de huid ook met nietjes gehecht, is bijna niets meer van te zien 22 maanden na de bevalling.
Waar ik wel mee zit is het eerste stukje na de KS tegenover een natuurlijke bevalling, maar daar zal jij met een gentle C-section minder last van hebben denk ik.

Wil nog even op twee berichtjes op de eerste pagina inhaken;
Over incontinentie etc, van de zwangerschap kunnen je bekkenbodemspieren oprekken, dit komt niet door de bevalling.
Hier in Frankrijk is trainen naderhand (met huiswerk en iets van 10 afspraken bij de VK hiervoor) heel normaal, en heb ik dus met mijn KS ook moeten doen.

Over dat het litteken pijnlijk blijft, ook niet waar, heb nergens meer last van.