Hoe aankaarten; meeroken en zwanger

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Hoe aankaarten; meeroken en zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:42

Je moet je moeder (of ouders) alles kunnen vragen. Maar er is een verschil tussen vragen en zeggen of zelfs eisen, zoals sommige mensen in dit topic.

Gelukkig pakte TS het wel handig aan! Gefeliciteerd TS! Geniet van je zwangerschap.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 08:02

Goed gedaan TS. op zich snap ik haar wat norse reactie wel hoor. Je beperkt iemand in zijn eigen privé ruimte, maar feit dat ze bereid is om bij je aan te sluiten zegt genoeg toch? Mooie tussen oplossing zo

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 08:12

beetje overdreven hoor,

dan ga je toch uit de rook of aan de ander kant vd bank zitten.

denk je nu echt dat het kindje in zijn leven helemaal nooit in de rook zit, niet zo neurotisch en zelf acties ondernemen door het uit de weg te gaan wat zijn nou 4 sigaretjes op een avond.

Ik rook niet, niemand bij ons thuis maar oma's roken een pakje per dag , ik heb zelf altijd ervoor gezorgd het uit de weg te gaan en niet hun regeltjes op te leggen.

heb 4 kids en ben dus wat het roken betreft al wat gewend.

Al we op bezoek waren heb ik gewoon maxi cosy uit de richting vd rook gezet en al sde kids ouder waren zei ik gerust tegen oma's steek dadelijk maar weer een peuk op maar je kunt het zwaar brengen of met een knipoog.

Hoef je ook nooit je kind mee te nemen naar verjaardagen ofzo of zal iedereen zich aan je aanpassen?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 08:30

Gefeliciteerd TS! Misschien een makkelijke oplossing is een goed website opzoeken over meeroken (met evt oplossingen) en deze link naar je moeder sturen? En dan kunnen jullie het je volgende bezoek erover hebben.

Off-topic:
Hoe schadelijk roken is, is een hele andere discussie. Ik vind het sowieso ontiegelijk vies, dus dat helpt het ook niet, maar als het even kan vermijdt ik met mijn kinderen plaatsen waar gerookt wordt. Natuurlijk kan ik niet vermijden om bijv. bij mijn oma in huis te komen (verstokte roker), maar graag doe ik het niet. Omdat het meeroken vanuit de stoffen die in je meubilair zitten ook schadelijk is. En vooral als de longen nog in ontwikkeling zijn (in de buik en eerste weken/maanden) is het erg schadelijk! Ik vind het altijd zo’n drogreden dat de kinderen in hun verder leven ook in aanraking zullen komen met roken en/of schadelijke stoffen. Je kunt ze niet voor alles beschermen, maar zolang je er invloed op hebt doe je dat toch?

Alsof ik ze niet meer opvang als ze vallen, omdat ze toch wel een keer iets gaan breken in hun leven…

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 08:36

Liselot schreef:
Nou Greetje, dat vind ik wel een bijzondere reactie. Mijn moeder is altijd nog baas in haar eigen huis en steekt een sigaret op als ze dat wil. Ik heb zelf ook altijd gerookt en rookte ook gewoon bij mijn ouders is huis.
Ze heeft al wel duidelijk aangegeven dat als straks de baby er is ze absoluut niet bij de baby gaat roken. Dit zei ze trouwens uit zichzelf.

Amable: zo attent is mijn moeder helaas niet :')

Misschien kun je je moeder er op wijzen dat de baby er al is maar dat ze hem of haar alleen nog niet kan vast houden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 08:41

Ik denk dat je wellicht wel meer moet bespreken dan alleen het roken tijdens je zwangerschap. Want wat als straks de kleine geboren is? Het is zelfs al heel slecht en niet fijn voor het baby'tje als je moeder de kleine zou vasthouden als ze net daarvoor gerookt heeft. En als de kleine bij oma op bezoek gaat, zit die kleine in die rooklucht? Zelfs als ze niet roken als je komt met de baby, dan nog hangt daar dan die rooklucht. Ik zou dat ook echt gaan bespreken hoor!

enne, verder. Gefeliciteerd met je zwangerschap en knap dat je gestopt bent met roken!
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 19-05-15 08:41, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 08:41

Eline91 schreef:
Liselot schreef:
Ze heeft al wel duidelijk aangegeven dat als straks de baby er is ze absoluut niet bij de baby gaat roken. Dit zei ze trouwens uit zichzelf.

Dan is de stap toch klein om haar te vragen of ze er nu al zou willen op letten om niet bij de baby te roken? :)

Dat dacht ik ook. Je kan op zoveel manieren iets vragen/zeggen. Je kent je moeder het beste en weet vast wel een goede manier om dat aan haar te vragen.
Aan de andere kant kan je vriend het niet vragen hij zit er denk ik nog meer mee dan jij als ik het zo lees

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 08:42

oh, ik had niet alles gelezen en zie nu bovenstaande quote, niet roken bij de baby dus. Maar hoe zit dat bij van te voren roken? Als ze straks bij je op kraamvisite komt en ze net van te voren een sigaretje heeft aangestoken. Neem aan dat oma kleinkind lief graag wilt vasthouden?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 09:30

Ik vind dat er hier wel lichtelijk overdreven wordt over het passieve roken.
Natuurlijk is het best te vermijden, maar een gezonde persoon elemineert deze stoffen wel in tegenstelling tot iemand die dagelijks veel rookt en zijn lichaam dus geen tijd geeft om te herstellen waardoor de teer en andere stoffen opgestapeld worden.
Heel veel producten bevatten nog meer toxische stoffen en worden dagelijks gebruikt en daar mekkert niemand over net zoals de slechte luchtkwaliteit waardoor steeds meer kinderen allergiën en astma krijgen. Dit is volgens mij een stuk schadelijker als 1x per week 2-3 uurtjes passief mee te roken in een goed geventileerde en ruime huiskamer. Begrijpelijk dat TS het beste wilt voor haar kindje en ik hoop dat haar mama hier begrip voor zal tonen, maar sporadisch eens meeroken is nog een meevallertje tov van alle stoffen die we onbewust inademen of zelfs opeten.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:04

TS, goed dat je het aangekaart hebt. Ben je inmiddels alweer bij je moeder geweest? Meeroken kun je helaas nooit voorkomen maar zoveel mogelijk vermijden is natuurlijk wel goed.

Sommige reacties hier vind ik ook op z'n zachtst gezegd overdreven :o.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:13

Goed dat je het aankaart :j

Mijn broer is een verstokte roker en toen hij niet wilde meedenken heb ik simpelweg gezegd; ik kan jou niet verbieden te roken in je eigen huis en dat doe ik niet. Ik vraag je alleen van te voren te luchten en niet binnen te roken als ik er ben. Toen heb ik helaas wel moeten zeggen; als jij rookt in huis als ik er ben, dan kom ik niet op visite. Toen viel het kwartje :) Let wel, ik heb zieke longen dus t is niet zomaar dat ik het vraag. Nu ik zwanger ben, is het niet anders. Als de kleine er straks is, zal het ook niet anders zijn.

Want ik heb immers wel wat te zeggen over wat ik doe. Als de ander zich niet wil aanpassen, prima. Maar dan pas ik het zelf wel aan wat ik doe :)

(En ja, t is was heel moeilijk om dat gesprek te beginnen)

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:38

Greetje63 schreef:
Liselot schreef:
Nou Greetje, dat vind ik wel een bijzondere reactie. Mijn moeder is altijd nog baas in haar eigen huis en steekt een sigaret op als ze dat wil. Ik heb zelf ook altijd gerookt en rookte ook gewoon bij mijn ouders is huis.

Amable: zo attent is mijn moeder helaas niet :')

Je kunt longkanker krijgen van enkel meeroken, wie wil dat op zijn geweten hebben dat je dat een ander mogelijk aandoet?
En inderdaad iedereen is baas in zijn eigen huis maar iemand die je willens en wetens mogelijk opzadelt met dergelijke gezondheidsproblemen is een bezoek niet waard. En een ouder die in het bijzijn van zijn kinderen rookt vind ik totaal onverantwoord. Of ze nu 6 maanden of 40 jaar zijn. Zoiets doe je niet. Misschien 50 jaar geleden toen we nog niet wisten wat de gevolgen konden zijn maar inmiddels is dat al jaren bekend en tijd genoeg om het gedrag daar op aan te passen.

Je kunt ook longkanker krijgen van de uitlaatgassen om je heen, gaan we dan iedereen verbieden om in de auto te stappen? :') Zelfde situatie, zelfde gevolgen. Je kunt ook morgen bezwijken aan een hartaanval, terwijl er niets mis was met je hart. :j

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:40

Dat is echt een goede reden om geen rekening met de baby te houden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:39

Het gaat er niet om dat het geen reden zou zijn om geen rekening te willen houden met de baby maar je kunt ook overdrijven ;).

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:12

Ik zie geen reden om dit soort makkelijke dingen te vermijden als je zwanger bent. Niet roken in de omgeving van een zwangere vrouw is heel simpel op te lossen, net als geen filet americain eten of bepaalde kazen. Niet meer op straat lopen is een tikje lastig, dus dat is niet te voorkomen.

Ik vind dat dus helemaal niet overdrijven. Ik snap sowieso niet dat mensen roken, dus als ik zwanger zou zijn, zou ik zeker niet bij rokende mensen in de buurt willen zijn. En eerlijk gezegd zou mijn moeder het ook echt niet bedenken om te gaan roken in de buurt van een zwangere vrouw. Vind dat ook een stukje fatsoen, dat doe je gewoon niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:19

Anoeska schreef:
Ik zie geen reden om dit soort makkelijke dingen te vermijden als je zwanger bent. Niet roken in de omgeving van een zwangere vrouw is heel simpel op te lossen, net als geen filet americain eten of bepaalde kazen. Niet meer op straat lopen is een tikje lastig, dus dat is niet te voorkomen.

Ik vind dat dus helemaal niet overdrijven. Ik snap sowieso niet dat mensen roken, dus als ik zwanger zou zijn, zou ik zeker niet bij rokende mensen in de buurt willen zijn. En eerlijk gezegd zou mijn moeder het ook echt niet bedenken om te gaan roken in de buurt van een zwangere vrouw. Vind dat ook een stukje fatsoen, dat doe je gewoon niet.

Het ging ook niet om overdrijven om je kind erbij weg te houden :) maar over de "extreme" schadelijkheid van die ene sigaret in de week die je meerookt als zwangere zonder luchtweg problemen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 08:21

Anoeska, dat je niet bij rokende mensen in de buurt wil zijn als je zwanger bent is jouw keuze en die is te begrijpen. Ik vind alleen dat er hier echt overdreven wordt :o. Schadelijke stoffen in meubels, uren luchten...

JIJ zou zwanger zijn dus JIJ zou geen rauwe kaas e.d. meer mogen maar een ander kiest niet voor jouw zwangerschap dus die kun je imo niet verbieden te roken. Dat je dat aan je eigen moeder vraagt in haar eigen huis à la maar ik zie het al gebeuren dat mensen dan vervolgens ook op het terras gaan vragen of de buurman zijn sigaret uit wil maken omdat ze zwanger zijn :roll: .

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 08:23

Sees schreef:
JIJ zou zwanger zijn dus JIJ zou geen rauwe kaas e.d. meer mogen maar een ander kiest niet voor jouw zwangerschap dus die kun je imo niet verbieden te roken. Dat je dat aan je eigen moeder vraagt in haar eigen huis à la maar ik zie het al gebeuren dat mensen dan vervolgens ook op het terras gaan vragen of de buurman zijn sigaret uit wil maken omdat ze zwanger zijn :roll: .

Sorry maar daar gaat dit hele topic toch niet over? :')

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 08:27

Ik reageer op een post van mijn voorganger over roken en zwanger zijn. Bij mijn weten gaat daar het topic over? heb jij het topic wel gelezen :') ?:

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 08:28

Als je al niet bij "rokers" kunt zitten als je zwanger bent.
Dan kun je net zo goed in een glazen bak gaat zitten waar geen lucht bijkomt :+ al overleef je dat ook niet denk.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 08:31

Nou ja weet je Angeliquee18 zo denk ik er ook een beetje over.

Ik vind het héél begrijpelijk dat je meeroken zoveel mogelijk probeert te vermijden en ik vind dat TS daar heel gezond mee om gaat. Maar sommige posters in dit topic overdrijven imo toch echt hoor :o.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 08:35

Je hebt je antwoord al, maar als ik zwanger ben is dat heel simpel. Ik vraag of er in mijn bijzijn niet meer gerookt kan worden, is het antwoord nee dan zien ze mij ook niet meer. Ze zullen het kind dan ook alleen bij ons kunnen bezoeken want bij ons wordt absoluut niet gerookt. Of het nu in hun eigen huis is of niet, ik wens niet in die stank en ongezonde rommel te leven.

Sowieso zouden mijn ouders daar geen problemen mee hebben, eerder de andere kant van de familie.

Mijn beste vriendin is verloskundige en heeft mij de gevolgen laten zien van zwanger zijn en (mee)roken, ben direct genezen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 08:42

Heel goed van je TS. Ik ben zelf een roker en ik rook ook thuis. Als iemand daar niet in wil zitten moet diegene maar niet op bezoek komen. MAAR: als mijn broer langskomt met de kinderen ga ik wel buiten staan, als mijn moeder komt met astma ga ik ook buiten staan, als er een zwangere langskomt ga ik ook buiten staan.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 08:46

Sees schreef:
Ik reageer op een post van mijn voorganger over roken en zwanger zijn. Bij mijn weten gaat daar het topic over? heb jij het topic wel gelezen :') ?:

Ik wel, daarom hier een quote van TS;

Citaat:
Nogmaals: hier gaat het topic niet over. Het gaat over hoe ik het kan aankaarten zonder dat mijn moeder zich aangevallen voelt.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 08:48

Zwanger zijn en meeroken zal inderdaad niet goed zijn dus het is handig als je partner dan bijvoorbeeld ook stopt met roken of buiten gaat roken, maar af en toe ergens op visite komen waar iemand gerookt heeft en dan bang zijn dat je van de bekleding eventueel schade op kan lopen. Come on :') Overdrijven is inderdaad een vak.

Roken is slecht ja, klopt en dat je dat als zwangere zoveel mogelijk vermijd is dus alleen maar goed, maar kil lees hier een soort verdampbare ebola variant volgens mij