Last van gewrichten en heel moe.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MaraYvette

Re: Last van gewrichten en heel moe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 23:34

nou succes met nieuwe bloedtest en de keuze erna wat was de waarde dan? heb je die ook doorgekregen ?

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 00:10

Crypto schreef:
nou succes met nieuwe bloedtest en de keuze erna wat was de waarde dan? heb je die ook doorgekregen ?

Ik snap je niet helemaal?

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 00:14

nou je huisarts keijgt n blaadje met waardes bijv vir d= 45 en dan pijltje naar beneden betekent verlaagd :) dus heeft ze jou ook de waarden in vcijfers gegeven ? zo nee wanneer je dr ben ff n uitdraai vragen van al je keren dat je bloed geprikt heb is gratis en heb je recht op

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 16:30

Nee die heb ik idd niet gekregen. Zal er volgende week naar vragen :)

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:53

ierusju schreef:
Nee die heb ik idd niet gekregen. Zal er volgende week naar vragen :)

niet vergeten :) :)

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 19:57

Vandaag de uitslag.van de uitgebreide bloedtest gehad. Ik neem vitamine b12 niet goed op, waardoor ik dus blijkbaar ook b11 tekort heb. Moet nu 5 weken lang, 1x per week b12 prik krijgen, maar de assistente had de komende weken geen tijd, dus dat mag mn moeder doen. Daarna moet ik elke dag pillen slikken. Voor hoe lang weet ik nog niet. De uitslagen liggen klaar, maar ik heb nog geen tijd gehad om langs te gaan en ze op te halen.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:01

Oké, fijn dat er in ieder geval iets tastbaars uitkomt. Heb je zelf het gevoel dat een vitamine B12/11 tekort voldoende verklaart waar je last van hebt (gehad)? Weet je ook vanaf welke periode je verbetering mag verwachten? Veel "beterschap" toegewenst!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:16

nou er is mischien iets aan te doen ik duim voor je hoor! (onze nicht had hier veel baat bij, ik hoop jij ook!)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:09

Fijn dat er iets uit is gekomen!
Van een b12 tekort kun je veel klachten krijgen.
En je vitamine D?
Wat was je b12 waarde?

De behandeling die je krijgt is wel wat karig en onvoldoende.
Tenzij je 10.000mcg spuitjes krijgt ipv 1000mcg.

http://stichtingb12tekort.nl/vitamine-b ... handeling/

Daarbij zijn pillen alleen effectief wanneer het zuigtabletten zijn, anders blijft het je leven lang aan de injecties.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:22

Vitamine B12 opnemen is idd een apart verhaal: de factor van buitenaf (extrinsic factor, voor de volledigheid) moet in je voeding zitten
en je maag moet een stofje aanmaken ("intrinsic factor")
en die samen vormen een verbinding die je op kunt nemen.
(Met zuigtabletten kan het ook, de intrinsic factor verkort de tijdsduur.)

En er kunnen allerlei redenen zijn waarom je te weinig intrinsic factor aanmaakt, (boven de 50 zijn, lelijke maagzweren oid gehad hebben) - heeft je arts daar iets over gezegd?

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 22:43

Hannanas schreef:
Fijn dat er iets uit is gekomen!
Van een b12 tekort kun je veel klachten krijgen.
En je vitamine D?
Wat was je b12 waarde?

De behandeling die je krijgt is wel wat karig en onvoldoende.
Tenzij je 10.000mcg spuitjes krijgt ipv 1000mcg.

http://stichtingb12tekort.nl/vitamine-b ... handeling/

Daarbij zijn pillen alleen effectief wanneer het zuigtabletten zijn, anders blijft het je leven lang aan de injecties.

De uitslag was laag-normaal. De exacte waarde weet ik niet. Ik kon kiezen tussen injecties of tabletten, maar omdat ik er graag vanaf wil, heeft ze eerst de injecties en daarna de tabletten voorgeschreven. In jouw link staat ook dat 1000mg het max is.
Ik heb gevraagd hoe het kan, als ik het uit mezelf niet goed opneem, dat de tabletten dan welzouden werken, maar ze zei dat de waarde daarvan zo hoog is, dat je daar 1% van opneemt en dat dan genoeg is. Dus ik ga er van uit dat ze wel weet wat ze voorschrijft?

Daarbij denk ik persoonlijk dat ik sowieso lang aan die tabletten moet zitten, omdat ik het van mijzelf niet goed opneem, niet omdat ik het niet eet.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:45

Tip: Als je aan de pil bent; stop daar dan eens een tijdje mee.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:45

Ja je hebt echt een heel goede keuze gemaakt met injecties!

Ik heb een tijd drie x per week 10.000mcg m'n been in gejast. Voelde kwa klachten veel beter dan minder.
Incl cyano, methyl en hydroxo b-12 afgewisseld.

Beste is je eerst goed inlezen! De stichting heeft ook een fijn forum.
In de link staat 2 x per week 1000mcg minimaal 5 weken lang de minimum start is.

Een goede b-supplement met alle b-thes is ernaast aan te raden.
Basic-B van "thorne research" is echt rete goed. Pas op met b6.

Janneke vraagt belangrijke achtergrond info!
Heb je last van je buik?

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 23:03

Maar volgens mij heb ik nu de injecties om eerst op pijl te komen en dan door te gaan met die tabletten.
50 ben ik nog lang niet en maagzweren heb ik nog nooit gehad. Er is mij verteld dat ik het niet goed op kan nemen, waardoor ik denk dat ik dat mijn maag dat stofje niet aanmaakt.
Buiten vermoeidheid en reumatische klachten heb ik nergens last van eigenlijk.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 23:15

De maatstaf zijn wel je klachten vermindering.
Eens aan de injecties blijven je waarden torenhoog voor een tijdje.
Na die 5 weken of over twee maanden je waarde weer checken is volstrekt nutteloos. Das wel n belangrijke..

Ik hoop dat je gaat opknappen!
De injecties zijn lastig, kan pijnlijk zijn en sommige vinden bil fijner dan been en langzaam inspuiten fijner dan snel.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 23:33

Dat ze best pijnlijk zijn zei de huisarts ookal, maar het voordeel ervan is, is dat ze snel werken. Dus daarom er wel voor gekozen. En de tabletten omdat ze makkelijker zij :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 23:38

Ik vind b12 injecties niet pijnlijk. Zolang ik vloeistof maar op lichaamstemperatuur heb en langzaam inspuit.

Ik injecteer mijzelf alweer 4 jaar. 1 x per maand.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 23:41

Ik heb destijds tien injecties gehad en 4 maanden later een bloedonderzoek, toen was mijn B12 keurig. (Hoe t nu is, geen idee. Boven de 50, lelijke maagbloeding gehad en vegetariër op t randje van veganist - over een tijdje weer eens laten prikken.)

Mbt de pijn: de plek wisselen (bil, schouder, links, rechts) en de laatste tien minuten voor de prik de ampul in je broekzak, zodat hij warm is. Snelheid kan soms ook verschil maken.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 23:48

Janneke2 schreef:
Ik heb destijds tien injecties gehad en 4 maanden later een bloedonderzoek, toen was mijn B12 keurig. (Hoe t nu is, geen idee. Boven de 50, lelijke maagbloeding gehad en vegetariër op t randje van veganist - over een tijdje weer eens laten prikken.)

Mbt de pijn: de plek wisselen (bil, schouder, links, rechts) en de laatste tien minuten voor de prik de ampul in je broekzak, zodat hij warm is. Snelheid kan soms ook verschil maken.

Dat kon ook niet anders dan torenhoog! (Boven de 1000)
Na 4 maanden "prima" riekt naar tussen de referentiewaarden? Dat zou toch iets geks zijn.
Ben wel benieuwd naar je waarde bij herhaling check.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 09:52

Kwam dit topic weer tegen en dacht, laat ik even updaten hoe het gaat. Ik heb mijn injecties gehad en slik nu nog steeds vitamine b12, maar mijn klachten zijn er nog steeds en vooral mijn gewrichten zijn een hel. Gister naar de huisarts geweest en die heeft me doorverwezen naar de reumatoloog en dan gaan we verder zien wat het is. Hopelijk dat het verholpen kan worden, want wordt er nu wel een beetje moe van, die constante pijn...

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:08

Wat rot dat je nog steeds klachten van je gewrichten hebt. Ik was/ben ook extreem moe en heb last van mijn gewrichten, na lang zoeken en dokteren kwam er bij mij uit dat ik de autoimmuunziekte lupus heb. Misschien heb je hier wat aan om het ook aan de arts/reumatoloog te vragen als je weer heen moet?

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 16:12

De reden dat ik ben doorgestuurd naar een reumatoloog is omdat er uit het bloedonderzoek geen reuma kwam. En ook omdat mijn gewrichten niet dikker of warm zijn. Hij gaf dus eerlijk toe dat hij niet weet wat het is en dat reumatologen mij beter kunnen helpen. Ik moet dus nog afwachten wat ze daar gaan onderzoeken. (Ha had het over röntgenfoto's maken en ook bloedonderzoek)
Moet wel zeggen dat ik toch een beetje schrok van het feit dat het mogelijk reuma is. Klinkt toch wel heftig.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 20:26

Afspraak is gemaakt, 21 september kan ik terrecht :)

Zijn er nog bokkers die willen dat ik updates plaats? :)

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 20:33

Bij mij werden dezelfde klachten veroorzaakt door een allergie.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 21:06

Wow, wat toevallig. Ik ben ook 15, 5vwo en heb vergelijkbare klachten, waar we na heel veel onderzoeken nog steeds niet uit zijn wat het is. (oa heel veel bloedonderzoek, emg, echo's, scans, foto's, etc. Ik heb alleen ook heel veel last van spieren, eigenlijk is dat mijn voornaamste klacht, spierkrampen en slapte). Ik zou het dus wel fijn vinden als je blijft updaten!

Mocht er verder iemand dus nog suggesties hebben voor mij hoor ik het ook graag. Heb zo ondertussen bijna alles wel gehad, ook in ander ziekenhuis, maar nog steeds geen diagnose (alleen fybromialgie, maar dat was meer om er vanaf te zijn)