baby zoekt troost. Hoe op te lossen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:49

Herkenbaar, alleen niet in die mate die jij aangeeft maar ook onze kleine meid (nu alweer 5) heeft dat als kleine meid gedaan. De tip waar ik het meeste aan gehad heb is hou ze lekker dicht bij je, ze zijn maar kort zo klein en hebben echt de nabijbeid van 1 van beide ouders nodig. Vooral in de avond en nacht kon ze alleen weer in slaap komen als ze bij 1 van ons op de buik mocht liggen. Maar ook overdag was ze het liefst op schoot. Afwisselen heeft ons heel erg geholpen, dan pak je in ieder geval om de beurt een beetje rust. De eerste periode is gewoon heel intensief en het is heel erg zoeken wat je kindje nodig heeft en wat voor beiden prettig werkt. Wij zijn wel met een speentje begonnen, naast de bv. Dan kon ze rustig bij me liggen, zonder steeds aan de borst te willen. Na een maandje of 2 vond ze haar eigen duim (die is nog steeds favoriet trouwens als ze moe is) en was de speen niet meer nodig.

Ik heb heel veel gehad aan het borstvoedingsforum als ik vragen had. Ook op http://www.borstvoeding.com heb ik veel gekeken en gelezen. Wij kwamen er door borstvoeding.com bijvoorbeeld achter waarom de kleine veel moest spugen en onrustig was na de voeding. Door de tips op te volgen was dit binnen een kleine week helemaal over.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:12

Ik heb dit ook gehad met mn zoon.. die bleef huilen huilen huilen. .

Alles geprobeerd, osteo, inbakeren hele reutemeteut hier bleek het uiteindelijk koemelk allergie te zijn..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:07

kipje kan dat bij borstvoeding?

Iris82

Re: baby zoekt troost. Hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:19

Ja helaas wel. Het is alleen nog vrij onbekend en vereist toch wel een pittige aanpassing in je eigen eetpatroon. Heb het ook gedaan en heb me overigens nog nooit zo gezond gevoeld.

Donna93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:41

Gefeliciteerd met jullie kindje!! :o

Die kleine van mij had ook periodes dat ie vaak aan de borst. Soms wel uren.. Ik heb draagdoek veel gebruikt, had het gevoel dat hij graag dichtbij me wilde zijn. Logisch, hij heeft 9 maanden warm bij me in de buik gezeten. Hij sliep eerste weken ook gewoon bij me op de buik. Ik gaf er ook gewoon aan toe. Als mn vriend thuis kwam, legde ik de kleine man bij hem neer en deed ik nog even de was of even stofzuigen. Het was soms zwaar maar aan andere kant vond ik het ook heerlijk!

Die van mij heeft nooit speen gehad en duimt ook niet. Als ik merkte dat ie zuigbehoefte had legde ik m aan de borst. Dat zorgde soms wel voor rare reacties van : heeft ie nu alweer honger? ik vond het zelf wel een fijne manier om het zo te doen.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:21

spatter schreef:
kipje kan dat bij borstvoeding?

Zeker... zelf melkvrij eten is de oplossing. .

Mijn zoontje zit op kv.. nu met bijvoeding is vreselijk lastig..
Met alles maar zoeken waar hij op reageert en waarop niet..

Ik weet nog dat niemand mij serieus nam.. totdat ik een doorverwijzing naar de kinderarts eiste..
Waar ik eindelijk gehoord werd..

En na 3 maanden non stop huilen eindelijk een vrolijk kind had..

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 21:04

Helaas net toch kv moeten geven. Hij had vandaag te weinig plasluiers en was suffig. Contact met verloskundige gehad. Net flesje op.hopelijk knapt ie op en kan ik de Bv behouden. Maar hij lijkt erg tevreden met de fles.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:06

Anders eens overleg plegen magicmist, mijn zoontje leek ook te weinig te krijgen, uiteindelijk echt gewoon tekort aan borstvoeding ivm missende voedingsstoffen erin. Hopelijk knapt die snel op !

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 21:08

Kan het zo zijn dat ik voedingsstoffen mis Door mijn gastrol bypass. Zal morgen eens informeren bij de arts l. Ik mis zelf nl wel vitamines etc.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:09

Ik wil je alleen even sterkte wensen.
Mijn kinderen zijn nu bijna 5 en 7, maar als ik dit zo lees allemaal dan breekt het zweet me weer uit :')

Het wordt beter!

(Ook ervaring met clusteren, koemelkallergie, te vroeg geboren kindje, reflux, huilen.. veel huilen..)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:14

Jammer dat de kleine man zich niet zo lekker voelde. Het is niet verwonderlijk dat ze het de eerste keer op kv heel erg voldaan zijn want hun darmen moeten keihard werken om dat allemaal te kunnen verteren. De eiwitten zijn heel anders van structuur en daarom moeilijker te verteren.

Dat jij een gastric bypass gehad hebt wil gelukkig niet zeggen dat je daarom geen goede bv zou kunnen geven. Dan zouden bijvoorbeeld vrouwen in Derde Wereldlanden ook geen bv kunnen geven en dat kunnen ze ook. Jij zei zelf dat je dacht dat je voldoende voeding had. Ik zou als ik jou was echt eens contact opnemen met een leidster van LLL (er zitten er ook op Bokt) zij kunnen door een hoop vragen aan je te stellen een goed beeld krijgen van jullie situatie.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:18

Als jij zelf al dingen mist kan je kleine best dingen missen ! Ze zeggen vaak al, wat jij zelf binnen krijgt, krijgt de kleine ook binnen.

Dus als je kindje koemelk allergie heeft,en jij drinkt koemelk kan je kleine er last van hebben. Zelfde met alcohol en dergelijke, dus is helemaal geen gek idee dat je kleine toch iets mist in zijn voeding met borstvoeding!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:22

Mioux met alle respect voor hoe het bij jou gelopen is, vrouwen in Afrika die echt niet elke dag 2 stuks fruit en 200 gram eten kunnen vrijwel altijd probleemloos kun kind voeden en vaak nog langer dan wij dat in Nederland doen.

Magicmist als het goed is zou je net een regeldag gehad moeten hebben, klopt dat? Verder wil ik je de tip geven om even een dagje lekker met z'n tweeen in bed te gaan liggen, veel huid op huid contact en veel aanleggen om de productie een beetje omhoog te krikken. Kan nooit kwaad.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:23

Ik kan je verder geen advies geven, nog geen moeder en nog geen enkele ervaring dus. Maar ik vind het wel interessant om te volgen. :)

En uiteraard Gefeliciteerd, wat een klein frummeltje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:24

Gefeliciteerd met je zoontje!

Ik heb niet alles gelezen, maar ik weet van Nuby dat ze spenen hebben die door de borst geïnspireerd zijn. Deze bewegen net zo als de borst, wat me in jullie geval ideaal lijkt! Lijkt me al handig om even die 4 uur te onderbreken met een momentje voor jezelf.

Lang niet elke baby wil de speen overigens, onze dochter wilde geen enkele speen..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:25

Nee dat is echt niet waar Mioux. Enkel als er tijdens de zwangerschap ook al sprake was van een zwaar tekort aan voedingsstoffen en het kindje al een fikse achterstand heeft dan kan het zijn als de moeder nog steeds veel te weinig of te eenzijdig eet en te weinig drinkt dat het kindje niet voldoende melk binnenkrijgt of te weinig vitamines om zijn eigen tekorten aan te vullen.

Maar het is echt zo dat de melk gewoon goed van kwaliteit is. Zelfs al heb je zelf een flinke buikgriep.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:27

Dan heeft mijn kraam die ook borstvoedingsdeskundige was het destijds heel fout gehad als ik jullie hoor? :) Zij heeft mij dit uitgelegd, mede omdat ik destijds problemen had met mijn borstvoeding. Hier is het ook bij mijn moeder hetzelfde gegaan ;) ook geen voedingsstoffen in de borstvoeding.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:27

Ja. Sorry. Maar ja.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 21:27

De speen die we probeerde gooit hij uit. Eigenwijze drol is het haha. Morgen ga ik iig contact opnemen met de diverse mensen. En jullie adviezen neem ik ook in acht. Het is allemaal lastig.maar de kleine man is het belangrijkste iig. Huid op huid contact doe ik veel. Is ook heerlijk om samen zo te liggen. Geeft je een voldaan gevoel.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 21:30

Het rare vind ik wel als er te weinig voedingsstoffen in de Bv zit dat hij wel uitermate goed groeide.
Misschien dat het te maken heeft met het feit dat ik te snel af val momenteel. Ik eet overigens wel goed en gezond. Ik was 20 kilo aangekomen tijdens de zwangerschap. Maar nu gaat er een halve kilo per dag af. Dit komt Door de gbp.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:32

Hij probeert te doen met die speen wat ie ook met je borst doet. En dat werkt natuurlijk niet. ;)
Dus hij moet maar weg. :+ Neem contact op met Esplendido of Chubby, zij kunnen je echt verder helpen.

Het is echt niet zo dat er te weinig voedingsstoffen in zitten. :) Jouw kindje is nu 2 weken oud. Ze hoeven nu pas terug te zijn op het geboortegewicht. En volgens mij is hij erg goed aangekomen lees ik dus?

Die 20 kilo zullen waarschijnlijk ook veel vocht geweest zijn toch? Ik zou zeker zorgen dat je heel erg veel blijft drinken omdat je afvalstoffen dan door je urine uitgescheden wordt.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:35

Iris82 schreef:
Ja. Sorry. Maar ja.

Vraag ik me toch af of je zelf dan ook borstvoedingsdeskundige bent en de cursussen en dergelijke hebt gevolgd als je dit zo met zekerheid kan zeggen ?

Want vind apart dat dan mij dit allemaal verkeerd is uitgelegd en verteld en geleerd door iemand die de papieren ervoor heeft en ook al jarenlange ervaring heeft in de kraam ?

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:40

Allereerst gefeliciteerd met de geboorte van jullie kindje.

Borstvoeding werkt met een vraag en aanbod systeem. Hoe meer je kindje drinkt hoe meer jij maakt. In de eerste periode zijn 10 a 12 of meer heel normaal. Door vaak aan de borst te drinken regelt je kindje dat jij meer gaat maken.
In de eerste weken is het daarom ook heel belangrijk om bij iedere voeding beide borsten aan te bieden. Niet alleen voor nu maar ook voor de productie op lange termijn.

Je kunt controleren of je kindje genoeg krijgt door de plasluiers te controleren (5/6 per etmaal) en te kijken of je kindje goed alert is tussen de voedingen en slaapjes door en natuurlijk de groei in de gaten houden.
Wat je kunt doen als je onzeker bent is zelf de ondergrens van het aantal voedingen bepalen, bijvoorbeeld minimaal iedere drie uur, maar vaker mag.
Ik begrijp dat je in overleg met de Vk kv hebt gegeven, in bepaalde gevallen kan dit inderdaad nodig zijn.
Maar dit verstoort wel het vraag en aanbod systeem. Het maakt dat hij minder bij jou vraagt en jij minder gaat maken.

Belangrijk is om de oorzaak te vinden waarom hij niet voldoende lijkt te hebben aan jouw melk. Het kan bijvoorbeeld aan de anatomie van zijn mondje liggen waardoor hij niet effectief kan drinken, het kan toch een kwestie zijn van vaker aanleggen.
Vaker aanleggen kan je doen door, zoals gezegd zelf de ondergrens te bewaken en door de hongersignalen goed in de gaten te houden. Als baby's in hun lichte slaap komen hoor je ze vaak wat smakken en gaan ze met hun hoofdje bewegen, daarna gaan ze vaak handjes sabbelen en uiteindelijk huilen. Probeer hem echt bij bet eerste hongersignaal de borst aan te bieden.

Te weinig voedingsstoffen in melk is een fabel. Jouw melk is altijd van goede kwaliteit. De hoeveelheid kan wel te weinig zijn, de kwaliteit is echt altijd goed.
KMA komt voor bij baby's het enige wat dan helpt is een dieet volgen.

Contact opnemen met een vrijwilliger van La Leche League of VBN om even je hart te luchten of te overleggen kan heel fijn zijn. Een IBCLC lactatiekundige mee laten kijken kan in dit geval ook helpen om de oorzaak te achterhalen en een oplossing te vinden.
Laatst bijgewerkt door Esplendido op 17-05-15 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:41

Ik heb deze vraag al heel vaak voorbij zien komen op diverse borstvoedingsfora en beantwoordt zien worden door lactatiekundigen en LLL-leidsters. Daarnaast kun je het ook zelf op Google zoeken. Er is geen enkele site die jou verteld dat het wél zo is, enkel dat het niet uitmaakt. Dan kun je zelf je mening daarop baseren. Het zou kunnen zijn dat jouw kindje een tekort aan borstvoeding gehad heeft, dit kan meerdere oorzaken hebben.

Maar het tekort kan niet ontstaan zijn door een kwalitatief slechte melk. Dat is een helaas hardnekkig bakerpraatje. Vroeger werd dat heel erg veel gedacht omdat er toen nog minder onderzoeken naar gedaan waren. Ondertussen is dus wel bekend dat de melk gewoon altijd goed van kwaliteit is ondanks dat de moeder bijvoorbeeld in erbarmelijke omstandigheden leeft.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:44

@esplendido ben jij ervaren in borstvoeding of deskundige? want heb dan namelijk even wat vraagjes, uiteraard in pb. Want wil nu wel even weten hoe het zit omdat het mij destijds uitgelegd is als géén fabel. Ik maakte overigens genoeg aan, eerder teveel als te weinig, maar mijn kindje kwam niet aan destijds. Dit heeft mij ook moeten doen stoppen ermee, en kregen te horen dat dit ook met het volgende kindje een probleem kan geven... Vond dit zelf erg jammer.

@iris82 dit is mij zo'n 3,5 jaar geleden verteld. Mijn zoontje is nu bijna 4. Weet niet of het intussen ook veranderd is in die laatste jaren en (betere) onderzoek gedaan is? Als je zelf met je eerste kindje net bezig bent, en je kraam die jarenlange ervaring heeft en ook borstvoedingsdeskundige is dan neem je dat wel aan dat die het goed heeft daar ga je dus dan deels blindelings in geloven, en dus ook na dat de flesvoeding begonnen.