PTSD/PTSS — EMDR

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:48

Bij mij zaten er ook sessies tussen van 1,5 uur en dan weer van 3 kwartier. Was maar net hoe diep ik zat en hoe het ging. Mocht na de eerste sessies niet met eigen vervoer naar huis.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:54

Ik heb borderlijn, add, boulimia en PTSS ik zou EMDR moeten volgen maar ik mag het niet volgen omdat ik te onstabiel ben.
Jaja dat kan ook. Ik vind het onzin al jaren aan het smeken voor de juiste therapien maar ik krijg ze niet, ik krijg alleen nutteloze groepstherapie.
Een groep werkt niet bij mij, via GGZ heb ik wel een behandelaar gehad die zei dat ik dringend EMDR moest doen maar toen werd er weer van behandelaar gewisseld (erg slecht) heb er zo'n 12 gehad al.. Zijn nu aan het knokken om via de huisarts toch bij een juiste instantie te komen om inderdaad trauma verwerking te krijgen.

Anoniem

Re: PTSD/PTSS — EMDR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:57

Ik vind dat eerlijk gezegd helemaal niet vreemd.
Als je niet stabiel bent en je gaat EMDR volgen, kunnen de gevolgen heel erg naar zijn.
Zoals iemand hier al schreef, kun je in een psychose belanden of zelfmoordgedachtes/neigingen krijgen/versterken.
Er is een reden voor dat ze willen dat je stabiel bent.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 10:07

Sucidale gedachtes + pogingen zijn al geweest dus erger kan het opzich niet worden. Ik ben nu stabiel heb compleet andere gedachtes, sta anders in het leven, maar hoe dan ook ze blijven weigeren. Heb 4 maanden in de kliniek gezeten, woon nu weer op mezelf begeleid etc. Ik ben er aan toe om die klote stoornis en de oorzaak eens aan te pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 10:14

Je moet wel wat langer stabiel blijven wil je in aanmerking komen voor EMDR vrees ik :) Bovendien neemt het met borderline wel de nodige risico's met zich mee.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 11:32

Wow wat een verhalen allemaal.

Ik ben dus het bangst voor het feit dat na zo'n sessie je symptomen erger kunnen worden (waarna ze na een tijdje weer afnemen). Ik heb deze week best slecht geslapen, krijg amper eten door mijn keel en voel me ook echt rot, heel moe etc.

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 11:43

Ik heb ook ptss, daarbij nog mcdd, schizoaffectieve stoornis, eetstoornis. Ben al lang bezig met emdr maar het helpt wel goed! Vind het wel loodzwaar elke keer.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 22:57

coldsummers schreef:
Wow wat een verhalen allemaal.

Ik ben dus het bangst voor het feit dat na zo'n sessie je symptomen erger kunnen worden (waarna ze na een tijdje weer afnemen). Ik heb deze week best slecht geslapen, krijg amper eten door mijn keel en voel me ook echt rot, heel moe etc.

Heb dat in het begin ook heel erg gehad. Schijnt we ook bij te horen.

Bij mij is het trauma thuis begonnen waardoor ik er moeite mee had om op die plek te zijn. De dromen bleven maar komen en voelde me erg emotioneel.
Ik moest elke dag opschrijven hoe ik me voelde. Moet zeggen dat mij dat goed heeft geholpen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 23:14

Ik heb Emdr gehad, maar het heeft geen fluit geholpen. Later terig denkende, had ik ook een therapeut die niet tot me door kon dringen (ik deed heel luchtig over dingen waardoor ze dacht dat het allemaal niet zo erg was). Ik heb er niks aan gehad, aan geen enkele psychiater. Heb uiteindelijk zelf moeten knokken om te dealen met mijn problemen met behulp van mijn man.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 00:54

Ik heb PTSD met derealisatie en een zware depressie(soms minder zwaar :) ).
Jaren geleden, toen ik er eigenlijk te jong voor was, heb ik van een psychiater medicatie(lees: cocktail van) gekregen die niet écht nodig was, waar in sommige gevallen weinig over bekend was(qua bijwerkingen en invloed op de ontwikkeling van een tiener) en die heeft volgens een neuroloog hoogstwaarschijnlijk de symptomen van insomnia en migraine aanvallen erger gemaakt. Het is dus moeilijk om altijd te weten of slapeloze nachten,... aan de medicatie te wijten zijn of aan psychische problemen. Maakt de therapie niet makkelijker.
Door ^ ervaring + vele mislukte zoektochten ben ik nu psychiater-/therapeut loos. Ik heb het soort therapeut gehad die alles heeeeeuuul erg vond, op een hele neppe manier waar ik het van op mn zenuwen kreeg... en ook enkele psychiaters die alles vergeten waren op de volgende afspraak :+ Ik weet echt niet wat ze heel de tijd aan het opschrijven waren. Ah! en therapeuten die 3 uur voor mijn afspraak afbelden, want ze dachten mijn problematiek niet aan te kunnen. Dat mogen ze heus vinden van mij hoor, hoewel ik niet denk dat ik zo'n erge verhalen heb vergeleken met andere mensen, maar bel dan ALSJEBLIEFT niet af als ik al op de trein zit. Ik denk wel dat ik mijn zoektocht ga hervatten, omdat ik na een periode van 2 jaar van me vrij goed voelen terug meer last krijg. Voorlopig zijn mijn twee katten mijn therapeuten. :)
Nuja, al die doom en gloom, derealisatie komt soms wel van pas :Y) Als ik iets zie wat zou kunnen 'triggeren' sluit ik me daar automatisch voor af en lijkt het alsof ik nergens van weet. :+ Dat maakt de therapie er niet makkelijker op, vrees ik.

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 04:15

Bij mij is ook PTSS geconstateerd. Had ook last van dissociatie wat steeds erger werd. Had in mijn slechtste periofe zeker wel 3x in de week last van "aanvallen" waarbij ik een soort van knock out ging, (lijkt op een epileptische aanval) wat wel 3 uur lang kon duren voor ik weer bij mijn positieve was. Ben op van alles onderzocht en getest. Moest toen naar het Sein in Zwolle voor EMDR, dat heeft erg goed geholpen wat de dissociatie betreft. Maar merkte dat ik nog steeds niet goed over alles kon praten.
Ben nu aan een tweede EMDR periode begonnen in mijn woonplaats.
In het begin vond ik het ook mega eng maar mijn therapeut let er op dat ik niet in een te ernstige herbeleving schiet, als dat gebeurd haalt zij mij daar direct uit. En aan het eind van elke sessie doen we een ontspanningsoefening.
Zo kom ik steeds een stapje verder.

Heel veel succes met jouw therapie, maak van te voren duidelijke afspraken met je therapeut en laat het daarna maar "gewoon" over je heen komen.