Tandenpoetsen voor of na het eten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Poets jij je tanden voor of na je ontbijt?

Voor
94 (26%)
Na
235 (66%)
Ik poets 's ochtends mijn tanden niet
27 (7%)

Totaal aantal stemmen: 356

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 07:34

Ik snap het nut niet zo goed van ervoor poetsen. Dan eet je daarna een broodje met bijvoorbeeld hagelslag en zit je halve ontbijt nog tussen je tanden. Dat lijkt mij dan weer niet zo fris. :=

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 07:36

moonsparkle schreef:
Het beste is om te poetsen ongeveer een half uur na het eten. Als je het voor het eten/drinken doet poets je als t ware ook een beschermend laagje van je tanden, als je gelijk daarna iets met zuren of suikers eet beschadigt het sneller je tanden. Als je gelijk na het eten poetst poets je het zuur en suiker en weer in.

Ik heb pasgeleden bij de mondhygiëniste gezeten en dit nagevraagd. Dit blijkt dus onzin te zijn en je kan direct na het eten als je wil je tanden poetsen. Sowieso eigenlijk direct na het eten je tanden even stokeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:48

Nayomie schreef:
Ik snap het nut niet zo goed van ervoor poetsen. Dan eet je daarna een broodje met bijvoorbeeld hagelslag en zit je halve ontbijt nog tussen je tanden. Dat lijkt mij dan weer niet zo fris. :=

Dat is echt zo'n onzin.. Als je je tanden hebt gepoetst zijn ze glad en plakvrij, dan blijven je tanden echt wel schoon. Poets jij dan na iedere maaltijd je tanden? Want na je lunch en avondeten heb je dit toch ook?

Nayomie

Re: Tandenpoetsen voor of na het eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:55

Ja, dat moet sowieso in verband met mijn beugel. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:05

Nayomie schreef:
Ja, dat moet sowieso in verband met mijn beugel. :)

Ja hehe een beugel maakt het verhaal wel ff wat anders :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:35

Toen ik mijn beugel had, poetste ik ook niet na elke maaltijd hoor. Ik brak al mijn stukjes in eten af en op die manier had ik eigenlijk nooit wat tussen mijn beugel zitten. Alleen na de avondmaaltijd wel.

Ik poets dus ook altijd voor het ontbijt (half uurtje), dat is dus beter voor je tanden? Gelukkig. :D

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:49

RedPassion schreef:
Poiuytrewq schreef:
Hebben jullie niet liever een gezond gebit dan?
Als je je tanden poetst nog voor het douchen en klaarmaken smaakt die sinaasappel al minder vies.

Ik douche 's ochtends ook niet. Dat voelt net zo nutteloos als tanden poetsen voor het ontbijt. :+ Ik douche altijd 's avonds, lekker fris naar bed. In de loop van de dag word je toch vies/bezweet, dan vind ik 's ochtends douchen zo zinloos. Tanden poetsen doe ik dus ook na het ontbijt. Anders wordt het weer 'vies' van het ontbijt en ik neem ook meestal fruit bij het ontbijt en dat is zo vies na tandenpoetsen.

Dit dus :D

Mijn oom is tandarts. Hij zegt altijd: Je gaat toch ook niet eerst je handen wassen en dan in de tuin wroeten?!
Eerst dus eten, dan tandenpoetsen. Hij zegt dat je dan de etensresten weg haalt waar de bacteriën graag zitten, zodat die dus geen poepjes op je tanden leggen wat je tanden aantast.
Dus = schone tanden, minder snel aantastende poepjes.
vieze tanden = bacteriën die de voedselresten opeten en hij poepjes op je tanden leggen.

Bovendien schijnt het zo te zijn dat je tanden het kwetsbaarst zijn binnen een half uur tandenpoetsen omdat dan de gezonde mondbacterie ook een stuk verminderd zijn door het poetsen.
Mondwater zou ook de gezonde bacteriën doden.
Maar ik ben geen tandarts, ik poest 's morgens na het eten mijn tanden en s avonds voor het naar bed gaan

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:19

Ik poets 's ochtends mijn tanden voor het eten. Ik kleed mij boven om, poets mijn tanden, wandel naar beneden, pak mijn spullen en ik ben weg. Meestal eet ik dan ongeveer een uur na vertrek op het werk of school.
Na het eten poetsen komt voor mij niet uit omdat ik meteen weg ga en niet thuis ontbijt. :=
's Avonds poets ik wel net voordat ik naar bed ga!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:54

Ik poets voor mn ontbijt. Ik vind die ochtendsmaak zoooo ranzig, die wil ik het liefst meteen wegwerken. Mijn ontbijt smaakt dan dus juist voor geen meter. Die tandpastasmaak ben ik na een slokje drinken (ok, geen sinaasappelsap idd, maar wel koffie!) of een hapje eten al wel kwijt, dus dat stoort me niet.

En ik weet niet wat voor eetgewoontes jullie hebben, maar ik heb geen half ontbijt op/tussen mn tanden zitten na het eten hoor. Vrijwel alles kan ik weghalen met mn tong en even een ragertje of stoker gebruiken verwijdert overige stukjes. Dus een schoon gebitje zonder nog een keer te hoeven poetsen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:59

Ik poets na m'n ontbijt, anders heb ik zo'n tandpastasmaak die m'n ontbijt verpest.

Ik heb overigens een gezond gebit.
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 24-04-15 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:59

Ik poets mijn tanden 's ochtends nooit. Voor dat ik naar bed ga poets ik wel mijn tanden. Ik heb ook nog nooit gaatjes gehad. Vind het 's ochtends gewoon niet lekker om mijn tanden te poetsen zeker niet voor mijn ontbijt. dat heeft toch helemaal geen nut? De avond daar voor heb je je tanden al gepoetst en dan ga je het 's ochtends voor je ontbijt weer doen. Kan je het er beter na doen want dan zitten er allemaal restjes in je mond. Maar dat vind ik vies smaken. Ben niet zo'n fan van tandpasta smaak. Als ik veel gaatjes zou hebben zou ik misschien wel overwegen om ook 's ochtends te gaan poetsen. Maar vind het nu niet nodig.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:01

Voor het ontbijt ivm vieze ochtendsmaak.
Ik ontbijt pas 2 uur later op mijn werk (kan dan pas er rustig voor gaan zitten) en heb altijd een minitandenborstel bij waarmee ik even snel een mini poetsbeurt uitvoer :Y) Zo ook na de lunch.
Na het avondeten gaat een tandenstoker of flos aan het werk, en 's avonds voordat ik naar bed ga poetsen.

Heb mijn ochtendritueel 's een keer omgegooid maar vond mijn ontbijt niet te eten met die tandenpastasmaak

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:01

Thats_Me schreef:
Op avies van de mondhygiëniste poets ik voor het ontbijt. Is beter voor je tanden.

ik ook, als ik een half uur moet wachten na mijn ontbijt, zou ik een half uur eerder op moeten staan en ik moet al om half 6 m'n bed uit.
Ik ontbijt met behangplaksel, o nee, havermoutzooi (dieet) en dat smaakt altijd ranzig, of je nou je tanden gepoetst hebt of niet.

Er is overigens ook tandpasta zonder die gore mintsmaak, ik kreeg de laatste keer proeftubetjes mee van de mondhygiëniste, ben alleen vergeten hoe het heet.

Fearlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:03

Ik poets 4x per dag waarvan in de nacht met mondspoeling :)
Ik poets na elke maaltijd (tussendoortjes uitgezonderd) en als ik naar bed ga.
Ook na elke maaltijd een soort van rijgertje dat ik tussen mijn beugel doe zodat het eten er niet tussen blijft zitten :+ Als ik naar bed ga nog wat flosdraad.
Laatst bijgewerkt door Fearlien op 24-04-15 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Selena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:04

Erna, tandpasta smaak met eten/drinken, bah! :\

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:10

erna en pas net voor ik wegga..

direct voor of direct na het eten je tanden poetsen is niet heel erg goed.

het 'plak' dat zich s nachts vormt is ook een bescherming van je tanden.
als je deze beschermlaag weghaalt moet je oppassen met het zuur en suikergehalte van wat je eet.. met name zuur tast het glazuur van je tanden aan.

direct na het eten je tanden poetsen heeft stiekem ook hetzelde effect. je verwijderd je bescherming terwijl het zuurgehalte in je mond nog hoog is. met flink poetsen werk je het ook nog even extra op je glazuur in)je mond is redelijk zelfreinigend (ochtendadem verdwijnt ook als je niet poetst, al is het idee jakkie) beter is daarom een half uurtje tot een uurtje (richting uur is beter) te wachten na het poetsen tot je wat gaat eten, of na het poetsen om wat te eten.. beide zijn prima, belangrijk is dat je het niet net voor en niet na doet.

ik poets zelf na, omdat ik lekker met een frisse mond weg wil.. voor het eten spoel ik gewoon even mijn mond met water smorgens.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:53

Gydja schreef:
Ik poets mijn tanden 's ochtends nooit. Voor dat ik naar bed ga poets ik wel mijn tanden. Ik heb ook nog nooit gaatjes gehad. Vind het 's ochtends gewoon niet lekker om mijn tanden te poetsen zeker niet voor mijn ontbijt. dat heeft toch helemaal geen nut? De avond daar voor heb je je tanden al gepoetst en dan ga je het 's ochtends voor je ontbijt weer doen. Kan je het er beter na doen want dan zitten er allemaal restjes in je mond. Maar dat vind ik vies smaken. Ben niet zo'n fan van tandpasta smaak. Als ik veel gaatjes zou hebben zou ik misschien wel overwegen om ook 's ochtends te gaan poetsen. Maar vind het nu niet nodig.

Foute aanname doe je hier. Niet iedereen poetst ook voor je naar bed gaat. Ikke dus niet. Ik weet dat tweemaal daags veel beter zou zijn, maar ik ben er nogal lui in. Ook nooit problemen gehad, altijd een mooi sterk gebit zonder gaatjes en daar ben ik lui door geworden. Smorgens fris starten vind ik belangrijk, daarom poets ik in de ochtend dus altijd wel.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:54

Ik mis de optie 'tijdens'

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 13:00

Benfan schreef:
Ik mis de optie 'tijdens'

:') :')

noteert 'tijdens' voor Benfan..

you just made my day.. filmpje ervan graag?
ook van wat er zich dan in je mond afspeelt..

lijkt mij enorm interessant in vertraging, van het ontstaan van schuim waar dan op rustig tempo brood en kaas doorheen gekauwd wordt..

maar dan is de vraag.. slikken of uitspugen?

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 14:03

Ew ik heb beeld :')

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 14:08

Smaakt naar 'after dinner mints' als je nutella op brood hebt Elena. Erg smakelijk! Ik wil er best een filmpje van maken, maar niemand zit te wachten op mijn smoelwerk op het internet.

Tess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 14:16

Na het ontbijt, want ik vind niets zo smerig als melk drinken nadat ik net mijn tanden gepoetst heb...

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 14:37

Ervoor. En poetsen met paradontax, daar zit weinig nasmaak aan. 1 hapje brood/yoghurt en het is weg.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 15:18

badeendje schreef:
En poetsen met paradontax

:r

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 18:36

Zwerte schreef:
Ik poets voor mn ontbijt. Ik vind die ochtendsmaak zoooo ranzig, die wil ik het liefst meteen wegwerken. Mijn ontbijt smaakt dan dus juist voor geen meter. Die tandpastasmaak ben ik na een slokje drinken (ok, geen sinaasappelsap idd, maar wel koffie!) of een hapje eten al wel kwijt, dus dat stoort me niet.

En ik weet niet wat voor eetgewoontes jullie hebben, maar ik heb geen half ontbijt op/tussen mn tanden zitten na het eten hoor. Vrijwel alles kan ik weghalen met mn tong en even een ragertje of stoker gebruiken verwijdert overige stukjes. Dus een schoon gebitje zonder nog een keer te hoeven poetsen.

dan zijn de 'stukjes' weg inderdaad.. maar niet de stoffen in de voeding en de veranderde zuurgraad van de mond.. het gaat juist om wat je niet ziet.. dat je geen spinazie tussen je tanden hebt zitten, wil niet zeggen dat je mond en tanden schoon zijn..