Zo onzeker in de paardenwereld....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 18:05

Selina schreef:
Alleen OP gelezen

Voor mij ook herkenbaar.. Ik krijg het paard niet nageeflijk, zijn we ook niet mee bezig, maar daardoor 'schaam' ik me wel als er meerdere in de bak rijden. Of dan heb ik een mindere dag en dan gaat alles lastiger en dan 'schaam' ik me ook weer voor degene die met mij in de bak rijden. Maar vaak is het ongegrond.. Ik keek echt op tegen meisje dat met dressuurpaard mooiste oefeningen deed, zegt ze tegen mij 'goh, wat loopt het paard leuk bij jou,' voor noppes onzeker geweest :P

Dit heb ik ook!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 19:24

amkeVH schreef:
geerke schreef:
standje kameel is alles behalve ontspannen,paard drukt compleet de rug weg,daar is niet op te rijden.
Het is gewoon veel beter voor het paard dat hij zijn rug goed gebruikt.En voor de ruiter ook.En dan heb ik het niet over een valse krul.

okay dan hebben wij een ander beeld van standje kameel :j
ik bedoel gewoon dat ik wel lekker met mijn paard ontspannen rij, ook gewoon goed voorwaarts en voor zover het me lukt op de achterhand, maar daarbij mag hij zijn hoofd wel houden in de positie die hij zelf wil, en dat is vaak gewoon in standje, ja hoe noem je dat dan, naturel? in iedergeval niet mooi aan de teugel op de loodlijn..

edit: weetje wat, nu loop ik weer mezelf te verdedigen omdat ik me onzeker voel door wat jij zei.. 8)7

hoeft niet...zo bedoelde ik het niet ;) Ik had medelijden met je dat je naar mijn idee op een kameel zat :+ Gewoon lol hebben,we zijn niet allemaal Ankies ;)
Alleen ik kan je vertellen dat als je eenmaal voelt hoe het is om op een paard te zitten wat door zijn rug loopt,je nooit meer anders wilt :D

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 21:02

geerke schreef:
standje kameel is alles behalve ontspannen,paard drukt compleet de rug weg,daar is niet op te rijden.
Het is gewoon veel beter voor het paard dat hij zijn rug goed gebruikt.En voor de ruiter ook.En dan heb ik het niet over een valse krul.

geerke schreef:
Alleen ik kan je vertellen dat als je eenmaal voelt hoe het is om op een paard te zitten wat door zijn rug loopt,je nooit meer anders wilt :D

Allereerst: mijn paard drukt zijn rug niet extreem weg en loopt in principe best aardig relaxed, maar niet in de krul. Precies zoals AmkeVH al zegt inderdaad. En ik begrijp natuurlijk ook wel dat het prettig is om op een paard te zitten die écht helemaal over z'n rug loopt! Maar denk je niet dat als dat me zo makkelijk zou lukken, ik dat ook gewoon zou doen? Zou best goed helpen tegen de onzekerheid, denk ik zo.

EDIT: ben me ervan bewust dat dit een beetje gepikeerd klinkt, maar dat komt omdat dit precies het soort 'feedback' is waar ik onzeker van wordt. En dat ligt niet aan jou, want je zegt niks verkeerd, maar ik word er gewoon een beetje gefrustreerd van.

Selina schreef:
Ja, dat zal best, maar dat lukt dus bij de een wat sneller dan de ander.
En tot die tijd blijf je dus onzeker omdat je weet dat je het niet doet zoals het moet.

Dit, dus.

Yvank_ schreef:
Maar vindt je dit nou heel vreemd? Als iemand mij komt vragen om mijn mening dan zou ik ook niet zeggen zag er top uit! Als ik denk nou ik heb nog wel heel wat tips omdat te verbeteren.. Je vraagt er immers zelf om?

Daarom zeg ik ook: had ik NIET moeten doen ;) Ik vind het een erg goede tip die ik hier heb gekregen, om vooral advies te vragen aan de mensen waarvan ik weet dat ik het op een prettige en voor mij goede manier krijg. Aan de andere kant heb je natuurlijk ook gelijk dat het goed is om van verschillende mensen de meningen te horen en niet alleen binnen je comfort-zone te blijven hangen. Daarom lijkt het me belangrijk dat ik hier fatsoenlijk mee om leer gaan, en niet bij iedere blik mijn kant op in de stress schiet :P

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 21:28

Weet je wat nou t dubbele is in dit hele verhaal, de mensen die nou zo hameren op " prestaties" zij lijden zelf zo erg onder hun prestatiedrang lees dwang!! Plezier moet t voornaamste zijn voor zo' n dure hobby!! Anky zullen we niet gauw worden.. Iedereen op zijn eigen manier laten genieten van zijn of haar paard is mijn motto op mijn eigen pensionstal!! mekaar steunen en helpen is toch een Veel betere uitgangspositie!!

hesterve

Re: Zo onzeker in de paardenwereld....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 07:04

Heb niet alles gelezen maar er is 1 ding het belangrijkste: plezier! Ik zou proberen het goed bedoelde advies( t klinkt alsof t antwoord van de vrouw die je tijdens het rijden vroeg hoe zij t eruit vond zien met de beste bedoelingen gegeven zijn) te filteren. Een ander weet niet precies hoe het de keren ervoor is gegaan of wat je aan het doen bent op advies van je instructie. Die zien alleen wat je doet en vergelijken het waarschijnlijk met het ideaal plaatje.tja dan is er altijd wel kritiek. Probeer dus als je een algemene vraag stelt( hoe vond jij het gaan? Ipv hoe vond jij het gaan tov de vorige x?want dan vergelijken ze niet met het ideaal beeld) Het antwoord aan te horen en eruit te halen waar je wat mee kan of wat je lekker langs je heen kan laten gaan.

Succes en laat je niet van de wijs brengen door een ander, geniet lekker van je paard en het rijden!

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 07:16

Ik was en ben nog steeds een beetje onzeker en vooral in het begin toen ik mijn eigen paardje nog maar net had. De mensen die keken...
Nu kan het me niks meer schelen. Ik heb lol, ik vind dat ze goed loopt .
Ik heb een echte band met haar en ik zie hier zo vaak dat mensen die goed kunnen rijden zo niet naar hun paard luisteren (Dat geldt zeker niet voor allemaal!)
Ik vraag ook wel eens om feedback en ja dan krijg ik soms een lading over me heen, maar daar vraag je toch ook om?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 07:38

Ik ervaar het juist andersom, ik vind de 'paardenwereld' zo onzeker.

Ik heb mijn hele leven al paarden gehad en altijd aan huis, dus heb weinig te maken met andere mensen op stal. Ik heb wel professioneel met paarden gewerkt en altijd privé les en veel paarden vrienden/kennissen. Maar met de hulp van de juiste mensen om me heen bepaal ik wel altijd mijn eigen weg en voel me heel zeker over de beslissingen die ik daarin neem.

Het valt mij juist de laatste jaren op dat mensen zoveel vragen hebben en zo weinig zelf durven te bepalen. Vorige week op Equiday besprak ik mijn verbazing nog met een vriendin over het fenomeen bitloos rijden en de vele vragen daarover. Hoe moet je beginnen? Hoe moet ik dat aanpakken? Met welke hoofdstel kan ik dat trainen? Als kind zijnde gingen wij onze pony uit het land halen, maakte een knoop in het halstertouw, sprongen op de blote pony rug en galoppeerde naar stal.

Alles is nu zo'n beladen onderwerp terwijl het vroeger gewoon zo normaal was.

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 10:27

Hesterve, bedankt voor de tip, dat is inderdaad een goed idee. En inderdaad gewoon niet meer vragen wat ik niet wil horen, maar dat had ik in mijn vorige berichten en OP ook al geconcludeerd :P

biscaya schreef:
Weet je wat nou t dubbele is in dit hele verhaal, de mensen die nou zo hameren op " prestaties" zij lijden zelf zo erg onder hun prestatiedrang lees dwang!! Plezier moet t voornaamste zijn voor zo' n dure hobby!! Anky zullen we niet gauw worden.. Iedereen op zijn eigen manier laten genieten van zijn of haar paard is mijn motto op mijn eigen pensionstal!! mekaar steunen en helpen is toch een Veel betere uitgangspositie!!

Ik vind het inderdaad wel opvallend dat hier op bokt zoveel mensen zeggen dat je je niks van kritiek aan moet trekken en dat het gaat om het plezier en dat ze zelf ook onzeker zijn. Dat zegt het merendeel van de mensen hier. Terwijl in real life juist het merendeel zoveel commentaar heeft. Das dus niet helemaal evenredig. Ik ben dan inderdaad wel benieuwd of dat samenhangt... Vinden mensen in het echte leven ook dat het om plezier draait? Of moet het wel om plezier draaien, als het er maar wél precies volgens hun plaatje uit ziet? En zijn de commentaar-leveranciers ook zo onzeker? Ben erg benieuwd hoe de bokt-mening zich verhoudt tot de echte-leven-mening, zeg maar...

linda13paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 14:24

Jessix schreef:
Ik ervaar het juist andersom, ik vind de 'paardenwereld' zo onzeker.

Ik heb mijn hele leven al paarden gehad en altijd aan huis, dus heb weinig te maken met andere mensen op stal. Ik heb wel professioneel met paarden gewerkt en altijd privé les en veel paarden vrienden/kennissen. Maar met de hulp van de juiste mensen om me heen bepaal ik wel altijd mijn eigen weg en voel me heel zeker over de beslissingen die ik daarin neem.

Het valt mij juist de laatste jaren op dat mensen zoveel vragen hebben en zo weinig zelf durven te bepalen. Vorige week op Equiday besprak ik mijn verbazing nog met een vriendin over het fenomeen bitloos rijden en de vele vragen daarover. Hoe moet je beginnen? Hoe moet ik dat aanpakken? Met welke hoofdstel kan ik dat trainen? Als kind zijnde gingen wij onze pony uit het land halen, maakte een knoop in het halstertouw, sprongen op de blote pony rug en galoppeerde naar stal.

Alles is nu zo'n beladen onderwerp terwijl het vroeger gewoon zo normaal was.

Ja dit ervaar ik ook wel heel erg. Ik doe met mn verzorg pony wat ik wil en de eigenaar vindt het allemaal zo tof!! Soms pakt iets minder goed uit en probeer ik wat anders. Zo vindt je zelf je eigen stijl. Inmiddels rij ik ook een jong paard voor iemand en dar werd ik wel even wat onzekerder door. Maar ze zou mij er ook niet op laten als ik echt iets fout deed. En daarbij geeft ze superveel tips en kritiek waar ik heel veel aan heb. Als ik wel iets verkeerd doe, zal ze het direct zeggen en kan ik het weer aanpassen. Prima zoals het nu gaat!

Ik moet wel zeggen dat ik van sommige mensen echt geen kritiek kan krijgen en van anderen wel. Als ik weet dat het helpen is, ipv afkraken, dan is het prima :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 14:37

Als ik op stal ben maakt mij het niets uit wat of hoe ze rijden, al zitten ze er achterstevoren op!

Maar als ze aan mij vragen wat ik ervan vind, dan geef ik ook gewoon een eerlijk antwoord (en nee dat valt niet altijd goed :7 )

De meeste ruiters willen toch alleen maar positieve dingen horen en dat snap ik nu juist niet.
Om beter te worden als ruiter moet je zeer kritisch naar jezelf kijken, ik denk dan ook altijd
in ruiterfouten bij mezelf (en zie die dus ook bij anderen, ook als zaken technisch niet voor elkaar zijn)
Van mijn instructie verwacht ik ook geen goed zo, ik wil graag op mijn plek gezet worden.
De keiharde waarheid en niks anders, aan goed zo heb ik niks....daar betaal ik geen dik geld voor!

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 14:50

Ha Ts
Ik heb het meeste doorgelezen maar denk nog iets anders speelt.
Moderne paardengebruik is gebaseerd op entertainment, zeg maar circus rijden.
Alles moet leuk zijn voor de tv, en iedereen probeert dat na te doen.
Dit is gegeneraliseerd dus paar uitzonderingen wees niet beledigd.
Met het gevolg dat iedereen in de picture probeert te rijden en te trainen.
Maar een enkeling lukt dat en de rest is super gefrustreerd bezig.

Met als gevolg om anderen ook maar af te ......

Ieder paard knapt op met duidelijkheid, en 1 % regel, iedere keer dat je er opzit kan je maar 1 % max verbeteren, en daarmee kan een goede instructeur helpen jou op die 1 % te wijzen waar je aan moet werken en wat je beter allemaal kan laten liggen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 15:13

Ik sta als fanatiek recreatieruiter op een pensionstal waar meerdere mensen starten in het m1, m2, en Z. Zowel qua springen als dressuur.
Mijn ambitie ligt totaal niet bij wedstrijden rijden, maar ik wil wel dat mijn paard en ik blijven verbeteren in de dressuur. Ik heb mijn paard als gekocht als een vierjarige met weinig bespiering en ontzettend staakgedrag. Nu is ze tien, is prachtig bespierd en we hebben allerlei oefeningen onder de knie. Daarbij loopt ze ook nog eens ontspannen en meestal met een fijne aanleuning. Dat hebben we samen toch maar bereikt! Dus als er iemand staat te kijken als ik een mindere dag heb, heb ik gewoon sch*t aan wat ze ervan denken. Adviezen en commentaar mag iedereen hebben, ik luister ernaar en pik eruit waar ik denk dat ik wat aan heb. Daar doe ik dan wat mee.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 20:56

Supervixen schreef:
Ik sta als fanatiek recreatieruiter op een pensionstal waar meerdere mensen starten in het m1, m2, en Z. Zowel qua springen als dressuur.
Mijn ambitie ligt totaal niet bij wedstrijden rijden, maar ik wil wel dat mijn paard en ik blijven verbeteren in de dressuur. Ik heb mijn paard als gekocht als een vierjarige met weinig bespiering en ontzettend staakgedrag. Nu is ze tien, is prachtig bespierd en we hebben allerlei oefeningen onder de knie. Daarbij loopt ze ook nog eens ontspannen en meestal met een fijne aanleuning. Dat hebben we samen toch maar bereikt! Dus als er iemand staat te kijken als ik een mindere dag heb, heb ik gewoon sch*t aan wat ze ervan denken. Adviezen en commentaar mag iedereen hebben, ik luister ernaar en pik eruit waar ik denk dat ik wat aan heb. Daar doe ik dan wat mee.

dat bedoel ik dus...recratie ruiter die gewoon geniet maar die wel moeite doet haart paard correct te rijden!Fijn te lezen! :j

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 21:20

listiglistje schreef:
De meeste ruiters willen toch alleen maar positieve dingen horen en dat snap ik nu juist niet.
Om beter te worden als ruiter moet je zeer kritisch naar jezelf kijken, ik denk dan ook altijd
in ruiterfouten bij mezelf (en zie die dus ook bij anderen, ook als zaken technisch niet voor elkaar zijn)
Van mijn instructie verwacht ik ook geen goed zo, ik wil graag op mijn plek gezet worden.
De keiharde waarheid en niks anders, aan goed zo heb ik niks....daar betaal ik geen dik geld voor!

Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in! Ik wil zeker ook heel graag feedback, probleem is alleen dat het voor mijn gevoel uit balans is (iedereen heeft overal kritiek op, dat gaat te ver) en dat het allemaal verschillend is en dat ik dan daardoor dus niet meer weet wat ik moet doen. Daarnaast is feedback of tips natuurlijk altijd fijn, maar het probleem zit 'm ook in de oordelen die sommige mensen, expliciet of impliciet, naar je hebben. De manier waarop sommige mensen hun feedback brengen, of de manier waarop sommige mensen je aanstaren.....

Rossfechten schreef:
Ieder paard knapt op met duidelijkheid, en 1 % regel, iedere keer dat je er opzit kan je maar 1 % max verbeteren, en daarmee kan een goede instructeur helpen jou op die 1 % te wijzen waar je aan moet werken en wat je beter allemaal kan laten liggen.

Goeie, dit ga ik onthouden!

geerke schreef:
Supervixen schreef:

dat bedoel ik dus...recratie ruiter die gewoon geniet maar die wel moeite doet haart paard correct te rijden!Fijn te lezen! :j

Geerke, ik denk dat iedereen, en sowieso IK, de moeite doet zijn paard correct te rijden. Misschien vat ik het helemaal verkeerd op, maar ik krijg de indruk dat je impliceert dat ik genoegen neem met een paard dat niet lekker loopt. Dat vind ik erg vervelend. Dit topic gaat niet over de manier waarop ik rij; daar leer ik nog dagelijks in bij maar ben ik al best tevreden over. Je maakt mijn onzekerheid op deze manier alleen maar erger. Ik bedoel dit niet gemeen, en nogmaals, sorry als ik je verkeerd begrijp.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 21:26

dit is al de tweede x dat je mij zo ongeveer de schuld geeft van jou onzekerheid...ga eens te raden of die schuld heel misschien niet bij jezelf ligt omdat je je alles persoonlijk aantrekt? ;)

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 21:32

geerke schreef:
dit is al de tweede x dat je mij zo ongeveer de schuld geeft van jou onzekerheid...ga eens te raden of die schuld heel misschien niet bij jezelf ligt omdat je je alles persoonlijk aantrekt? ;)

Volgens mij weet TS wel waar het probleem ligt.
Eerlijk, ik vind het best min om dit in zo'n soort topic te doen. óók al heb je (deels) gelijk.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 21:34

weg gehaald :o teveel wijntjes op, verkeerde post gereageerd....sorry!
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 19-04-15 21:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 21:34

Ik moet zeggen dat ik het ook hetzelfde opvatte als sterretje90. Het klinkt inderdaad alsof je wilt zeggen dat ''wij'' of andere recreatie ruiters maar een beetje op een paard hobbelen en totaal verkeerd rijden en er niks aan doen. Ik denk inderdaad dat elke recreatie ruiter wel zo goed mogenlijk probeert om zichzelf en het paard steeds meer te verbeteren en correct te rijden.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 21:35

listiglistje schreef:
geerke schreef:

Geerke bedoelde dat juist als compliment :D dat het goed is dat je als recreatieruiter je paard dressuurmatig traint!

Ze bedoeld dressuurmatig trainen is in het belang van je paard, goed gebruik van lichaam/spieren en behoud van een fit/gezond paard op lange termijn :)
Ze zegt daarmee dat het alleen maar goed is dat je dat doet!

Onzekerheid schuilt in mensen zelf :j dat is een "eigen" gevoel.

ze bedoelde dat inderdaad positief, maar zegt daarvoor wel: 'kijk, DAT bedoel ik dus!'
alsof ze dus wilt zeggen dat de rest dat niet doet

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 21:37

Geerke, volgens mij heb ik in zo'n beetje ieder bericht al aangegeven dat het MIJN probleem is en niet dat van iemand anders. Ik geef dan ook niemand ergens 'de schuld' van. Dat neemt niet weg dat ik wel mag aangeven dat jouw opmerkingen mijn onzekerheid triggeren. Persoonlijk zou ik zelf dan zo vriendelijk zijn om daar dan een beetje op te letten, zeker in een topic dat nou precies daar over gaat. Ga dan ergens anders kritiek leveren, ofzo. Maar, zoals ik al zei, het is inderdaad MIJN probleem en het is niet 'jouw schuld', dus voel je vrij om mijn (heel voorzichtig en niet onvriendelijk geformuleerde) weergave van mijn gevoel te negeren.

Als het daarentegen bedoeld was als compliment, zoals Listiglistje zegt, dan had ik het geheel verkeerd begrepen. Dat spijt me dan, en dankjewel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 21:41

geerke schreef:

Geerke bedoelde dat juist als compliment :D dat het goed is dat je als recreatieruiter je paard dressuurmatig traint!

Ze bedoeld dressuurmatig trainen is in het belang van je paard, goed gebruik van lichaam/spieren en behoud van een fit/gezond paard op lange termijn :)
Ze zegt daarmee dat het alleen maar goed is dat je dat doet!

Onzekerheid schuilt in mensen zelf :j dat is een "eigen" gevoel.[/quote]

ze bedoelde dat inderdaad positief, maar zegt daarvoor wel: 'kijk, DAT bedoel ik dus!'
alsof ze dus wilt zeggen dat de rest dat niet doet[/quote]

inderdaad...maar ik geef het nu op.Dit is met hele fluwelen handschoentjes typen,daar word ik een beetje draaierig van.Succes verder TS!Hou er in iedergeval plezier in.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 21:42

Maar Geerke plaatst een hele positieve post, TS trekt hem negatief en zo kan ik die post echt niet lezen.

Aan ts wil ik alleen zeggen dat je gewoon moet genieten van het moment, jij vraagt om bevestiging hiervan, maar dat kan niemand je geven zolang jij alles wat gezegd wordt negatief oppakt.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 21:44

Dat negatief trekken komt uit onzekerheid, want ik kan hem ook beide kanten oplezen namelijk :+

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 21:46

Ik ben zelf op sommige momenten ook angstig of onzeker, maar heb inmiddels geleerd dat ik dan bang ben voor wat mensen van mij denken en dit dan ook projecteer op mensen. Dus stel, ik noem maar even wat hoor, je schaamt je voor je houding/zit, dat als er dan iemand naar je kijkt, je gelijk denkt "ooh zie je nou wel, die zit natuurlijk te kijken hoe belabberd ik op het paard zit...". Terwijl die gene in werkelijkheid misschien wel denkt "Jeetje, wat heeft ze dat paard lekker aan het lopen vandaag!", of misschien wel gedachteloos naar je zit te kijken, zonder dat ze specifiek wat over je denkt. Daar ben ik eens op gaan letten en hoe bewuster je je daar van wordt, hoe sneller je die gedachtes op een gegeven moment een halt toe kunt roepen.

Overigens vraag ik aan niemand om zijn/haar mening over hoe ze vonden dat ik heb gereden. Ik volg gewoon de adviezen van mijn instructeur en ga daar mee aan de slag tot aan de volgende les. Mensen weten namelijk niet wat jouw trainingsdoelen zijn. Laatst had ik een filmpje geplaatst van het paardje dat ik rijd en sommige mensen vonden hem te diep lopen. Ja, dat klopt, maar in die fase was dat even nodig, zodat we door konden gaan naar de volgende fase. Ik kon die opmerkingen dus veel makkelijker van me af laten glijden, omdat ik wist waar we gestart waren en waar we naartoe willen.

Dus probeer gewoon lol te hebben, lekker met je eigen doelen bezig te zijn en zolang jij, je paardje, de eigenaar en je instructeur tevreden zijn, moet je de rest gewoon lekker links laten liggen. Als mensen vragen hoe je hebt gereden, kan je altijd zeggen dat het lekker ging, of dat je trots bent omdat een van de oefeningen weer een stukje beter ging en klaar ben je :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 21:47

Je woont in dezelfde plaats als ik. Was je maar mijn verzorger op stal. Want echt meid, iedereen heeft z'n eigen visie en manier van doen en doelen om na te streven. De kunst is juist om JOUW pad te vinden, jouw manier van met paarden omgaan, en dat doe je in de eerste plaats met je gevoel. Als jij je goed voelt bij wat je doet, en als jij voelt dat je paard er happy bij is (want dat is wel de crux) dan doe je het ook goed :)