Hoogbegaafd (en HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:46

Ik wil er verder niet dieper op ingaan want je weet hoe ik erover denk. Wil nogmaals benadrukken dat ik intens trots op je ben, Selien. :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:47

upendo schreef:
_O-

Zin om een keer mee te gaan larpen? Je eigen verhaal maken is veel mooier dan LOTR joh!

Larpen? :')

Ik word oud :')
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 09-04-15 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 22:48

Ik stuur je even een PB'tje! 8-) Iets met offtopic!

Haha, ik weet donders goed hoe je erover denkt Jetje.
En ik ben net zo trots jou!
Ik hou van je, man!!!!!!

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:48

LARP is niks meer dan Live Action Role Playing game. Oftewel je gaat elkaar te lijf met schuimrubberen wapens in kostuums uit dus bijvoorbeeld Lord of the Rings :Y)

En ja goed plan :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:49

xPabloBokt schreef:
LARP is niks meer dan Live Action Role Playing game. Oftewel je gaat elkaar te lijf met schuimrubberen wapens in kostuums uit dus bijvoorbeeld Lord of the Rings :Y)

Ahhhhh,...

Ik word inderdaad oud. :')

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 22:50

NatasjavE schreef:
upendo schreef:
_O-

Zin om een keer mee te gaan larpen? Je eigen verhaal maken is veel mooier dan LOTR joh!

Larpen? :')

Ik wordt oud :')

Live Action Role Playing!
En Robin, het is iets meer dan dat! :P
Het kan ook rollenspel inhouden met flink veel diepgang en een heel verhaal waarbinnen een hele eigen wereld wordt opgebouwd!

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:50

Ik ben nog nooit officieel getest, maar ik heb al wat langer mijn vermoedens.
Ik kan me heel erg vinden in veel punten en roep al jaren dat ik een andere manier van denken heb. Het sociale gedeelte heb ik gelukkig wel, al denk ik dat als het niet aan mn moeder had gelegen het misschien anders was geweest. Ik merk wel dat dat achteruit gaat, nieuwe mensen geen probleem, totdat nieuwe mensen bekende mensen worden maar (nog) geen vrienden zijn.

Ik denk niet dat veel mensen van mij zouden denken dat ik misschien wel hoogbegaafd zou kunnen zijn, doe maar havo, cijfers zijn hoger dan gemiddeld maar niet zo hoog. Maar ja goede cijfers en hoog niveau is wel waar aan wordt gedacht als je denkt aan hoogbegaafdheid.
Uitdaging moet ik wel hebben, maar ik vind het ook al leuk als ik eerst iets niet snap en een minuut later het aan anderen kan uitleggen. Uit boeken leren is niks voor mij, ik heb liever iets wat je moet snappen om te kunnen begrijpen. Het liefst met de theorie erachter waarom iets zo is, en dan vergeet ik het nooit weer.
Wat ik ook erg merk is dat ik de motivatie voor minder uitdagende dingen uit anderen kan halen. Ik heb in de derde klas een aantal leraren gehad waarmee ik goed kon opschieten, waardoor ik het bijvoorbeeld al minder erg vond om uit boeken te leren. Ik liep dan vaak voor met de opdrachten, maakte meer dan nodig was en dat resulteerde ook in erg goede cijfers.
Ik zie snel de logica in dingen, soms te snel. Om wiskunde als voorbeeld te nemen, ik had op een toets de hele toets geen enkele fout behalve 1 ding: 11:2=4,5 . Dan denk ik te snel, ben te enthousiast dat ik het snap (en een 10 kan halen) en dan maak ik echt domme fouten.

Ik twijfel een beetje om zo'n test te gaan doen. Ten eerste omdat ik niet zo goed weet hoe en wat met zo'n test en ten tweede omdat ik niet zo goed weet hoe dit te brengen aan mijn ouders. En dan weet ik ook nog niet of het wel verstandig is voor mij om te doen, het zou me rust kunnen brengen maar het zou me ook juist meer stress kunnen geven.

Ik vind het heel fijn dat je dit zo plaatst en vind oprecht dat meer mensen, met name leraren misschien, zouden moeten weten hoe hoogbegaafdheid precies in elkaar zit. Ik heb me pas een jaar terug echt verdiept in hoogbegaafdheid en ik had echt gewild dat ik het eerder had geweten dat het meer inhoud dan alleen IQ.

Sadira

Re: Hoogbegaafd (en HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:53

Tsja, weetje... veel hoogbegaafden zitten juist niet op het gym ofzo omdat ze juist onderpresteren, dus ik vind dat helemaal niet gek. Eerder juist heel begrijpelijk :j

Mij gaf het heel veel rust om gewoon te weten 'wat er scheelt', want dan kun je anticiperen en zo leer je jezelf ook beter kennen.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:55

Klopt Aleeneh, het heeft mij ook echt een houvast geboden, vooral is het voor mij iets geweest om omheen te bouwen en te begrijpen hoe ik in elkaar zat.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:57

Ik vind het wel interessant om hier mee te praten. :)

Ergens herken ik me wel in verhalen.

Van de basisschool met AVI9 in groep 3 bijvoorbeeld. Gelukkig was ik niet de enige die dit had, dus mochten we met elkaar een soort 'leesclubje' vormen waarmee we al verder mochten. Of het schrijf-schriftje helemaal af hebben terwijl de rest nog niet halverwege is. Ik heb gelukkig op een school gezeten met een goede sfeer en ik wist mezelf slim uit de kijker van pesters te spelen (geleerd van mijn oudere broer die helaas wel flink gepest werd).

In de Havo/VWO brugklas moest ik voor Frans voor het eerst een rijtje woorden léren... en haalde ik mijn allereerste onvoldoende. Zo, dat was een klap in mijn gezicht zeg. Huilend ben ik thuis gekomen. En daar heb ik met mezelf afgesproken dat dat niet zomaar meer zou gebeuren, want zelfdiscipline heb ik genoeg van! Ik ben van het plannen, lijstjes maken, doelen stellen voor mezelf en het moet dan ook echt gebeuren. En zo haal je makkelijk een gymnasium diploma, om dan een universitaire studie af te ronden waarbij ik pas in de master het idee begon te krijgen dat ik echt uitgedaagd werd.

Ook het 'wat denken anderen van me?' heb ik heel sterk. Ik zet de drempel hoog voor mezelf, omdat ik het idee heb dat ik dat gewoon moet kunnen. Bij het paardrijden heb ik dat en zeker ook bij het inparkeren dat je noemt upendo. Mijn auto is altijd de enige in de straat die gemillimeterd naast de stoep staat (na 3x steken, een keer uitstappen, terug zitten en alsnog verzetten). En waarschijnlijk niemand die het opmerkt. Maar ik vind dat ik nu eenmaal netjes moet inparkeren :j

Op het moment ben ik bezig met mijn promotie-onderzoek in het biologisch/biomedisch onderzoek, voor mij voelt dit heel goed. Het is een enorme uitdaging en ik heb collega's om me heen waarmee ik uren kan discussiëren. Ik kan er helemaal mijn ei in kwijt. Ergens ook doodeng, want ik ben van mijn studie gewend dat alles me makkelijk af gaat en dit is zeker niet makkelijk.

Ik heb een vriend die ook wel dit soort trekjes heeft, heel fijn want we snappen elkaar.
Tot grote hilariteit van onze vriendenclub, die onze discussies fantastisch vermaak vinden (maar er nooit in deelnemen) :')

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:59

Ik wil dit eventjes volgen.
Mijn 4 jarig zoontje blijkt HSS te zijn,dus HSP,maar de versie die prikkels blijft zoeken,en tegelijkertijd er niet altijd tegen kan.
Nog meer wat 'aparte' dingetjes,onderpresten is zijn lifestyle.. iemand met een Hb kind heeft mij eens geadviseerd hier verder in te zoeken,maar eerlijk? Ik weet er te weinig van en het is me te omslachtig om dat te zien in een kleuter...
Dus ik volg graag mee :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 22:59

Ik herken daar wel stukken in, van het 'voor anderen willen doen'. Ik ben best lastig om te winnen qua vertrouwen, maar als je dat hebt ben ik wel loyaal aan je en ga ik voor je door het vuur. En dat geldt voor vrienden en familie, maar ook voor leraren!

Ik denk vaak ook bij opdrachten te snel. Bij mijn test maakte ik ook veel fouten omdat ik te snel rekende en getallen omkeerde (56, 65, 87, 78 enzovoorts).

Een test is, vanuit het niets, flink duur. Je schrikt van de prijzen als je echt een goede afgenomen wil hebben, dus ik denk dat ik wel bij mezelf te rade zou gaan. Wat wel een beetje een richting kan geven is die oefentoets van de Mensa, daar kan je ook wel redelijk wat uithalen. Want cijfers.. Echt.. Het zijn maar cijfers!

Ik hoop dat ik hiermee al een hoop mensen kan inspireren. :)
Uiteindelijk zit er ook een blog in de planning en heel wat workshops, lezingen enzovoorts..
Maar voor nu wil ik eerst het hele onderwerp doorgronden.. (Perfectionist...)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 23:03

NoeskaMoos schreef:
Ik vind het wel interessant om hier mee te praten. :)

Ergens herken ik me wel in verhalen.

Van de basisschool met AVI9 in groep 3 bijvoorbeeld. Gelukkig was ik niet de enige die dit had, dus mochten we met elkaar een soort 'leesclubje' vormen waarmee we al verder mochten. Of het schrijf-schriftje helemaal af hebben terwijl de rest nog niet halverwege is. Ik heb gelukkig op een school gezeten met een goede sfeer en ik wist mezelf slim uit de kijker van pesters te spelen (geleerd van mijn oudere broer die helaas wel flink gepest werd).

In de Havo/VWO brugklas moest ik voor Frans voor het eerst een rijtje woorden léren... en haalde ik mijn allereerste onvoldoende. Zo, dat was een klap in mijn gezicht zeg. Huilend ben ik thuis gekomen. En daar heb ik met mezelf afgesproken dat dat niet zomaar meer zou gebeuren, want zelfdiscipline heb ik genoeg van! Ik ben van het plannen, lijstjes maken, doelen stellen voor mezelf en het moet dan ook echt gebeuren. En zo haal je makkelijk een gymnasium diploma, om dan een universitaire studie af te ronden waarbij ik pas in de master het idee begon te krijgen dat ik echt uitgedaagd werd.

Ook het 'wat denken anderen van me?' heb ik heel sterk. Ik zet de drempel hoog voor mezelf, omdat ik het idee heb dat ik dat gewoon moet kunnen. Bij het paardrijden heb ik dat en zeker ook bij het inparkeren dat je noemt upendo. Mijn auto is altijd de enige in de straat die gemillimeterd naast de stoep staat (na 3x steken, een keer uitstappen, terug zitten en alsnog verzetten). En waarschijnlijk niemand die het opmerkt. Maar ik vind dat ik nu eenmaal netjes moet inparkeren :j

Op het moment ben ik bezig met mijn promotie-onderzoek in het biologisch/biomedisch onderzoek, voor mij voelt dit heel goed. Het is een enorme uitdaging en ik heb collega's om me heen waarmee ik uren kan discussiëren. Ik kan er helemaal mijn ei in kwijt. Ergens ook doodeng, want ik ben van mijn studie gewend dat alles me makkelijk af gaat en dit is zeker niet makkelijk.

Ik heb een vriend die ook wel dit soort trekjes heeft, heel fijn want we snappen elkaar.
Tot grote hilariteit van onze vriendenclub, die onze discussies fantastisch vermaak vinden (maar er nooit in deelnemen) :')

Hihi, zo hee, wat een fijn verhaal!
Heerlijk veel herkenning! Al ben jij er wat makkelijker doorheen gekomen schat ik in, door dat sterke stuk zelfdiscipline! Ik ben altijd een beetje een 'zweefteef' geweest. :P
En dat discussiëren herken ik intens. En wat het fijnste is? 'Daar ben ik het niet mee eens!' wat geacceptéérd wordt!

Saskia, ik zou zeker aanraden om er eens verder in te zoeken!
Het valt al vanaf hele jonge leeftijd te 'zien'!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 23:04

Oh dat getallen omkeren doe ik ook :') voor m'n werk moet ik veel telefoonnummers invoeren, en als mensen dan "74" zeggen moet ik echt bewust nadenken of ik nou 74 of 47 moet typen _O- verschrikkelijk.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 23:04

Heb denk ik teveel deuken opgelopen, om nog gewoon voor één ding faalangstig te zijn :')
Maar we blijven proberen, en vooral NOOOOOOOOIIIIIT hulp vragen!!!! ikke zelf doen ^)

Mooiste punt, waar ikzelf eignelijk best aan vasthou, is die citotoets.
Ouders waren maar aan het lobbyen dat ik iig VMBO-tl mocht doen. Cito kwam en bam 550 punten. Klasgenootjes stonden toen een beetje te kijken O:) . en dan vooral dat je ruim 98% van de vragen goed hebt beantwoord... Dan heb ik weer zoiets van vdomme Anneke je bent slim zat.....
(en bleek nog eens één van de moeilijkste jaren te zijn geweest)

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 23:05

Ik kan pincodes niet onthouden als ze als bijvoorbeeld twintig zesenzestig worden gezegd. Ik moet de cijfers apart hebben, anders vergeet ik ze gewoon :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 23:07

upendo schreef:
Een test is, vanuit het niets, flink duur. Je schrikt van de prijzen als je echt een goede afgenomen wil hebben, dus ik denk dat ik wel bij mezelf te rade zou gaan.

1495 euries ;(

Aan het hoogbegaafdheidscenrum in Utrecht.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 23:08

Aleeneh schreef:
Oh dat getallen omkeren doe ik ook :') voor m'n werk moet ik veel telefoonnummers invoeren, en als mensen dan "74" zeggen moet ik echt bewust nadenken of ik nou 74 of 47 moet typen _O- verschrikkelijk.

_O-

Net als 5x6 en 7x6 en 8x7. Huuuuu. :')

ladypaard schreef:
Heb denk ik teveel deuken opgelopen, om nog gewoon voor één ding faalangstig te zijn :')
Maar we blijven proberen, en vooral NOOOOOOOOIIIIIT hulp vragen!!!! ikke zelf doen ^)

Mooiste punt, waar ikzelf eignelijk best aan vasthou, is die citotoets.
Ouders waren maar aan het lobbyen dat ik iig VMBO-tl mocht doen. Cito kwam en bam 550 punten. Klasgenootjes stonden toen een beetje te kijken O:) . en dan vooral dat je ruim 98% van de vragen goed hebt beantwoord... Dan heb ik weer zoiets van vdomme Anneke je bent slim zat.....
(en bleek nog eens één van de moeilijkste jaren te zijn geweest)

Wat let je om hulp te vragen? Niets is een beter bindmiddel en een manier om anderen te betrekken bij je projecten dan feedback te vragen op een stuk wat jij een zes waard vindt en er met feedback van die ander samen een negen van te maken.
Twee vliegen in één klap; je hebt een hoog cijfer te pakken én je hebt iemand betrokken en daarmee betrokken gemaakt bij jou en je werk!

Hahaha, als je dat vertrouwen vasthoudt kom je heel ver!

Natasja, oh man.. Bij mij was het zoiets in guldens bij het CBO in Nijmegen..

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 23:09

Oh, dit klinkt allemaal zo bekend.
Vooral in het eerste gedeelte lijken we net "zusjes".

Ikzelf ben hoogbegaafd en simpelgezegd: ik heb een leerprobleem, maar ondertussen ook te lui om iets te doen omdat de opleiding mij totaal niet aanstaat.

ik kom van de basisschool af met een theoretisch/havo advies. Op de middelbare wilden ze mij naar lwoo basis sturen omdat ik dom en lui was. En na meerdere IQ testen bleek dit toch niet. Van school gewisseld en toch theoretisch vmbo kunnen behalen. Op het moment niveau 4 aan het doen maar dit haal ik niet.

daarom heb ik het roer omgegooid, ik heb eindelijk iets wat me echt bevalt en daar begin ikvolgend jaar mee.

( hele verhaal kan ik pben )

maar ik vind het zeer inspirerend dat je zo ontzettend ver bent gekomen en ookal lijkt dat soms niet, een enorm uithoudingsvermogen toont!

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 23:16

Perfectionist ben ik ook ja :')
Cijfers omdraaien doe ik ook steeds vaker, en ook dat ik meer engels ga klokkijken in de zin van dat ik half 2 zie als een half na 2 (en dus half 3), snap niet waarom dat ineens. Zit net te denken dat dat getallen omdraaien ook wel eens uit het engels zou kunnen komen, ik kijk heel veel engelse tv/films zonder ondertiteling want ondertiteling leid me toch alleen maar af van de film, ik kan prima engels :')

Die oefentoets van mensa kwam ik boven het 98 ste percentiel uit, die heb ik een tijdje terug al gemaakt. Heb nog niet gekeken naar prijzen enzo maar als het nogal prijzig is kan ik er maar beter niet naar kijken ook, daar hebben we gewoon het geld niet voor. Het is niet zo dat ik het echt wil dus dan besteed ik mn geld liever anders :')

Kimara_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 23:17

Ik ben zelf ook hoogbegaafd en hoogsensitief. Dat was vroeger toen ik klein was al duidelijk maar daar had ik zelf nooit last van. Ik zit nu in 3 VWO. In de zomervakantie na de 1e klas, barstte mijn bom en moest ik ontzettend huilen. Ik weet niet wat het was maar vanaf toen had ik er echt "last" van. We hebben ook onderzoeken laten doen, waarbij het ook nog een keer uit kwam op asperger. Maar mijn ouders en ik weten dat het dat niet was. Dat ik hsp ben wisten we al snel, maar later kwam ik er ook achter dat ik hb ben. Ik heb nog steeds last hiervan in het dagelijks leven, op het sociale-aspect en ook op school.

Upendo wist je trouwens al dat er nog een topic over hsp is en ook een hk-topic, waar dus ook allemaal andere hsp'ers zijn. (Ik heb niet het hele topic gelezen, dus sorry als het al is gezegd)

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 23:30

Ik had een cito score van 548, maar kreeg van zowel ouders als leraar het advies havo/vwo te gaan doen omdat ik gewoon niet de instelling had voor gymnasium ook al had ik het vast en zeker gekund. Niet dat ik het erg vond, dat was het hoogste niveau dat ik kon doen op de school waar ik naartoe wou. Mn ouders hebben het misschien wel doorgehad dat het door hoogbegaafdheid zou kunnen komen, leraar daarentegen verwacht ik van niet.
Nu zit ik in mn eindexamen jaar van havo, zou heel graag nog vwo hierna willen doen maar het kan niet omdat ik geen tweede taal heb, helaas.

Ik merk trouwens wel zodra het teveel uitdaging is ik ook het luie krijg en het niet meer wil doen. Bio vind ik leuk bijvoorbeeld, en samenvatten ervan geen probleem, maar nu voor het examen ineens alle hoofdstukken zou moeten samenvatten laat mn motivatie me toch in de steek. Misschien dat tijd druk nog gaat helpen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 23:31

De laatste vier berichten zal ik morgen even beantwoorden, mijn nègtopvèng (nachtopvang, maar dat vinden ze saai klinken)-kids zijn aan het spoken dus ik ga even een babbel doen!

Fijne avond allemaal en wat een verademing om dit allemaal te zien en te lezen en dat in een avond!

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 23:32

Ik herken hier ook veel. Ik ben nooit gediagnosticeerd als HB'er, maar er zijn wel verschillende mensen in mijn omgeving die zeggen dat ik HB'er ben (waaronder een lerares die zichzelf heeft toegelegd op HB). Zelf ben ik door school heen gerold, totdat ik op de universiteit kwam. Ik moest ineens léren..! Lang verhaal kort, ik heb na 7 jaar ploeteren mijn WO-studie gelaten voor wat het was en ik ben een heel gespecialiseerde HBO-studie gaan doen. Hier heb ik ook de ervaring die meerderen hier al hebben genoemd: thuiskomen. Het HBO vind ik duidelijk fijner dan het WO. Het was wel heel moeilijk om de stap te maken naar een lager niveau. Wat zal men wel niet van mij denken.. :n

Sinds, of eigenlijk net voor die overstap naar het HBO, gaat het veel beter. Dat heeft ook te maken met de start van mijn relatie met mijn lieve man! Hij kan me heel goed ondersteunen en dat heb ik echt nodig. Wanneer ik bijvoorbeeld weer eens vastloop omdat ik te veel in een keer wil doen, remt hij mij af. Echt heel fijn <3

Het lager leggen van mijn lat is nog steeds een leerpunt voor mij. Ik wil het liefst alles meteen op het hoogste niveau kennen, omdat ik het idee heb dat dat van mij wordt verwacht. Ondertussen weet ik beter, maar het blijft moeilijk om mezelf toestemming te geven iets te vragen of toe te geven dat ik het niet weet.

upendo schreef:
Faalangst is ook een ding hoor. Waar andere mensen met heel veel vallen en opstaan goed worden in iets, hebben wij een hogere verwachting van onszelf, maar daarnaast zijn we ook strenger en is de frustratietolerantie lager. Als er iets niet lukt word je dan een stuk sneller boos op jezelf.
En de manier om dat te voorkomen.... Is om er gewoon maar niet meer aan te beginnen...
Óf.... Juist wel. Maar dat stapje is doooooodeng!
Net als juist dat gevoel opzoeken.
Opdrachtje voor jou; wat maakt je ongemakkelijk? Fileparkeren in een drukke straat?
Ga dat maar eens doen. En dan niet halfbakken, maar met vijf keer steken waardoor je auto perfect staat! En niet voor het parkeren. Puur voor je eigen koppie. 'Wat denken anderen nu van me? Zouden ze zich ergeren omdat ik niet kan fileparkeren en omdat ze moeten wachten?'
Want dat gevoel, als je je daaraan bloot blijft stellen, wordt het daadwerkelijk makkelijker!

Dit is ook zeeer herkenbaar. Ik moet dat opdrachtje ook maar eens gaan uitvoeren. :j

Kimara_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 23:39

Mijn cito score was ook 548, dus vwo advies. Ik doe dit nu ook en hoop ook mijn diploma te halen. Ik zou later graag paardenarts willen worden. Ik merk wel dat ik heel veel huiswerk heb, weinig tijd (ook dankzij voetbal en paardrijden) en weinig motivatie heb.. Gelukkig haal ik wel gewoon goede cijfers en ga ik door naar vwo 4.