gekneusd of toch gebroken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 19:58

Dat zijn dingen die ook daadwerkelijk ernstig kunnen zijn (klinkt ook lekker zo :') ) Maar dit was gevalletje van val willen breken met uitgestrekte arm. Verder met rest van lichaam dus niks aan de hand (net zo als in geval van ts. waar het "enkel" gaat om een arm)
En hoeveelheid pijn is dan eigenlijk niet van toepassing. Kind schreeuwde (zeer begrijpelijk) de hele boel bij elkaar. Kon niet eens zomaar in auto krijgen omdat alles veel te veel pijn gaf. Wij ook aan telefoon doorgegeven, maar ze wilden niks sturen. (breuken waren ook fout dus paar uur later lag ze ook op de operatietafel)

Hoop gewoon dat Ts, Hap heeft gebeld en op eigen gemakje daar naar toe is om het te laten controleren.

edit: Top ts. Mooi dat je wat hebt kunnen regelen.
enne volgens mij kun je dan beter gebroken met gips, dan zwaar gekneusd :') Aan alle kennissen te zien die vervolgens met gips binnen korte tijd van alles aan het doen waren, en ikke de altijd kneus veel langer last had :7

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:03

Huisarts of huisartsen post kost geen eigen risico.
Spoedeisende hulp wel.

Beterschap ts.
Maar als je er toch bent laat ook even naar je knie en enkel kijken.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:10

Hap is gewoon huisarts voor dingen buiten spreekuur die niet kunnen wachten tot de volgende werkdag. En hier betaal je dus geen eigen risico over.

Als je word opgehaald door de ambulance of het nou spoed is of niet het kost je altijd je eigen risico (of wat er nog van over is), Dus zou niet te snel en te makkelijk je op laten halen als het niet echt noodzakelijk is. (bij kinderen onder de 18 geld dit dan niet omdat die geen eigen risico hebben).
(mijn zusje werkt bij een verzekeringsmaatschappij op de afdeling van de declaraties beoordelingen, vandaar dat ik het weet).

En je kunt idd altijd even bellen als je het niet vertrouwd heb ik pas ook voor mijn dochter gedaan die onder de vlekjes zat. (was een kinderziekte) Hoefde niet langs te komen en ze vonden het niet gek of erg dat je belt.

Hoop dat het niet gebroken is, al kun je het soms beter breken, ben je er vaak sneller van af.

vuurneon

Re: gekneusd of toch gebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:15

Mocht het gebroken zijn; krab nu het nog kan :')

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:17

Heb je jeuk met gips. Geen breinaalden pakken maar de föhn op koude stand.
Beste tip die ik ooit gekregen heb. Het is zweet wat jeukt.

Maar hopelijk komt het zover niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:19

En mocht je gips krijgen: wees vannacht voorzichtig, ik heb het huis wakker gevloekt toen ik moest plassen 's nachts en letterlijk met het verkeerde been uit bed stapte :=
(En ja, ik lazerde op de grond :+ )

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 21:21

helaas, we kwamen daar en de wachtkamer zat helemaal vol. vertraging van 1,5 uur... niet normaal. wij zijn na een half uu maar gegaan, heb een afspraak voor morgen ochtend gemaakt. Ik zal morgen wel met de scooter moeten gaan want dan kan ik niet opgehaald worden. Dan maar rustig rijden

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:28

Welkom op de huisartsenpost. Ik weet niet anders dan dat het druk is. En ja dat kan af en toe lang duren. Wel apart dat je niet gewoon gewacht hebt. Maar goed dat is je eigen keuze ;)

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:32

Hoop dat het meevalt!

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:33

1,5 uur is voor Nederlandse begrippen idd best flink, maar realiseer je maar dat je het in Nederland goed hebt hoor. Hier zit je regelmatig met 3.5 uur wachttijd op de eerste hulp (er is hier geen huisartsenpost) |o Al snap ik dat je niet de hele avond/nacht wil zitten, maar naar huis wil en morgen een afspraak te maken. Denk dat je dat nog wel uithoudt of niet? Al zou ik morgen niet met de scooter gaan. Stel het is gebroken, wat doe je als je in het gips zit. Je kan dan niet terug op de scooter.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 21:34

ik was met mijn vader he ;) Als ik alleen ben dan had ik sowieso wel gewacht maar ga mijn pa niet tot 12 uur daar laten zitten...

Afgelopen 2 keren dat ik er was, was het rustig :P dus dit viel mij behoorlijk tegen :P

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 21:36

Ik ben idd even in dubio wat ik moet gaan doen. het is gewoon balen dat het rechts is. als het links was kon ik zonder problemen gewoon rijden. Als ik met de bus ga moet ik eerst een bus hier pakken, dan naar station en dan daar de bus naar mijn ouders. Ik kijk wel even of dat een optie is. Ik vind het zonde om 50 minuten met de bus te gaan als ik in 12 minuten met de scooter er ben :P

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:39

Ik zou je echt willen aanraden de bus te pakken ivm eventuele terug rijden. Dat kan namelijk niet als het gebroken is.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:42

Soms willen ze ook nog wel eens een weekje gips geven als ze het niet goed kunnen beoordelen.

Ik zou het risico niet willen lopen. Bovendien. Je hebt toch niets te doen. ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 21:47

Moeten ze niet eerst foto's maken voor er gips omheen komt?
De foto's worden namelijk gewoon in Leiden gemaakt (waar ik dus woon) mocht ze het nodig vinden.

Maar ik heb hulp! vriendin wil mij morgen wel even rijden :D Dus ik hoef mij daar niet meer zorgen om te maken

renateeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:53

Ik denk dat Iris82 meer bedoelt als ze de foto niet goed kunnen beoordelen, en soms willen ze als er erg veel pijn is ook nog wel is gips er omheen doen.

Hoop dat het niks is! Sterke :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:58

Jaaaa weddenschapje:
Ik durf te wedden dat het niet gebroken is, dan had je al veeeeeeeeeeeeeel eerder bij de EHBO gezeten. Dan had je een dikke glimmende blauwe pols gehad die al zeer deed als je er maar naar wees.
Ik denk dat jij een verstuikte pols hebt. = Week of vier met steunverbandje ook vervelend en pijnlijk maar gelukkig minder lastig op te lossen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 22:01

Ik snap niet dat je er een "weddenschap" van maakt?
Juist kneuzingen zijn pijnlijker dan breuken over het algemeen :+
Daarbij ben ik sowieso niet iemand die snel naar de EHBO of iets zal gaan. Ik zag sterretjes na een heftige hersenschudding, heb geen arts gezien hoor :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:07

mrie schreef:
Jaaaa weddenschapje:
Ik durf te wedden dat het niet gebroken is, dan had je al veeeeeeeeeeeeeel eerder bij de EHBO gezeten. Dan had je een dikke glimmende blauwe pols gehad die al zeer deed als je er maar naar wees.
Ik denk dat jij een verstuikte pols hebt. = Week of vier met steunverbandje ook vervelend en pijnlijk maar gelukkig minder lastig op te lossen.

Ik ben anders 2 maand doorgelopen met mijn scheur in het bot, dus het zegt echt niets. Ik heb een hele hoge pijngrens en pas toen ik echt niet meer op mijn been kon staan ben ik naar de dokter gegaan en ziekenhuis zag heel duidelijk dat het gebroken was. Heb alsnog hartje zomer in het gips gezeten :+ Als kind heb ik mijn pols gebroken en pas na een week de dokter bezocht nadat mijn pols als het ware inschoof :=.
Dit niet om stoer te zijn, want het was niet slim. Maar je kan nooit beoordelen of het gebroken is of gekneusd is op basis van hoe snel iemand op de EHBO zit. Behalve bij overduidelijke gevallen, maar dan stel je die vraag ook niet meer voor jezelf :+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 22:11

Vuurneon hier hetzelfde idd :j hoge pijngrens is wel verradelijk want je neemt de pijntjes minder serieus. ik heb maanden gewoon alles blijven doen met verrekte/ingescheurde kruisbanden wat het alleen maar erger heeft gemaakt.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:14

Ik heb dit ook gehad! Alleen wel een superdikke bult erop. Gevallen in de middag, eind van de avond toch wel heel erg last ervan.. Naar de hap en kreg te horen dat er een flinke scheur in zat. Een week gips gehad en ik kom terug voor nieuw gips.. Ja foutje het is niet gebroken.. Haha lekker dan! Een week gips voor niets! Ach ja ook leuk om eens mee te maken :P succes ermee! Hoop dat je een beetje kan slapen!
Laatst bijgewerkt door Britt_Sisi op 05-04-15 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:15

Ik heb een jaar met een gebroken ebkel gelopen. Kan best. Maar deed veel pijn bij bepaalde beweging. Wel foto's gemaakt. Fysio gehad. Foto was fout beoordeelt. Dank u.
idd ook ff naar de rest van je pijntjes laten kijken. Je bent er dan toch al. Succes

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:16

bedenk je wel dat je een gevaar op de weg bent als je met letsel zelf met de scooter gaat rijden, je kunt niet rijden en ingrijpen als er iets zou zijn.
google eens op verzekering en met botbreuk rijden ;-)

misschien toch verstandig zijn en op een of andere manier vervoer zien te regelen

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 22:18

truus1970 schreef:
Ik heb een jaar met een gebroken ebkel gelopen. Kan best. Maar deed veel pijn bij bepaalde beweging. Wel foto's gemaakt. Fysio gehad. Foto was fout beoordeelt. Dank u.
idd ook ff naar de rest van je pijntjes laten kijken. Je bent er dan toch al. Succes

ja ik kan idd vragen of ze alsnog even naar mn enkel wil kijken als ik er toch ben. Mijn knie is vooral stijf, daar maak ik me echt geen zorgen om :+

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:23

Vervelend dat het zoveel vertraging had en je een nieuwe afsraak hebt moeten maken.

Een klein (vers) scheurtje kan wel eens zo zijn dat het niet goed zichtbaar is op een foto. Maak je een foto later kun je aan de botvorming zien dat er idd een breukje zat. Ik weet niet hoe jou foto's eruit zagen hoor :P maar kan best zijn dat het gewoon niet zichtbaar was. Dat kan voorkomen.

Britt, haha gips voor niets :') lijkt me ook wel lollig als het maar een weekje is hahaha.